engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Jag har inte påstått att det är en specifik person som sagt den meningen. Men det är det verkar vara den generella meningen om rasen. På något ställe i tråden står det (taget ur sitt sammanhang) att de inte borde få finnas.

Jag har inte heller påstått att de ur avelssynpunkt är nåt att skryta med. Men min motfråga blir: Vilken ras är det? Finns den TOTAL SUNDA hundrasen?

Den Engelska Bulldoggen är en glad ras, som man kan göra allt med. Som 6åring startade jag agility med en av våra tikar.
Vi har haft dem som sällskap, vi har haft dem för utställning, vi har haft dem för avel. De är otroligt snälla, barnkära, och glada.
Den Engelska Bulldoggen har berikat mitt liv!
Det är väl därför man har hund?!

Å andra sidan kan jag inte sitta och säga att det är en frisk ras, för då ljuger jag ju. MEN! Det finns ju åtgärdslinje för rasen! Så varför gå så himla hårt åt dem? Hur man än gör, så kommer inte problemen att försvinna på en vecka...
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Jag undrar för vems skull vi avlar...? Det måste vell gå an att hålla sig med någelunda sunda hundraser som dessutom är trevliga... Varför skall man fortsätta stödja avel på hundar med extremiteter?
När går männsikan för långt?

Jag har träffat en del hundar av de 2 här i tråden benämnda raserna.. Och visst 17 har de varit trevliga...

Men det försvarar ju inte en fortsatt avel... Och det handlar inte om att smutskasta raser.. Utan det handlar om att ens moral säger att vi människor inte borde ha rätt att avla på djur som bär extremiteter som inte är lönsamt för deras hälsa.

Det finns ju folk som tycker annulunda vilket för mig är jätte sorgligt..
Tycker ni verkligen att ett temprament och det mentala hos en hund försvarar en osund kropp? :confused:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Åtgärdslinje? Vill jag höra mer om....
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Jag tror inte en engelsk
bulldogg skulle orka med mitt tempo, och klara allt jag vill att en hund ska klara.

Nej, det kanske den inte gör... Det beror på vilket liv man lever.
Jag skulle aldrig skaffa en brukshund...
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Jag har inte påstått att det är en specifik person som sagt den meningen. Men det är det verkar vara den generella meningen om rasen. På något ställe i tråden står det (taget ur sitt sammanhang) att de inte borde få finnas.
Det var nog jag med som skrev det. Och nej, jag tycker inte att den borde få finnas så som den ser ut idag.

Jag har inte heller påstått att de ur avelssynpunkt är nåt att skryta med. Men min motfråga blir: Vilken ras är det? Finns den TOTAL SUNDA hundrasen?
Det finns det såklart inte. Men än sen då? Jag kan räkna upp minst 50 raser som är enormt mycket friskare än en engelsk bulldogg. Bulldoggen är en ras som man dragit till det extrema, alltså är den också extremt sjuk om man ser på det rent statistiskt. Det är inte förvarbart.

Den Engelska Bulldoggen är en glad ras, som man kan göra allt med. Som 6åring startade jag agility med en av våra tikar.
Vi har haft dem som sällskap, vi har haft dem för utställning, vi har haft dem för avel. De är otroligt snälla, barnkära, och glada.
Den Engelska Bulldoggen har berikat mitt liv!
Det är väl därför man har hund?!
Där håller jag med! Sällan man träffar underbarare hundr rent temperamentsmässigt. Och ja, människan har hunden och andra djur för sin egen skull. Men finns det ingen gräns för hur långt det får gå? Ska en hund behöva lida så för vår skull enbart för att vi vill att den ska se ut på ett visst sätt?



Å andra sidan kan jag inte sitta och säga att det är en frisk ras, för då ljuger jag ju. MEN! Det finns ju åtgärdslinje för rasen! Så varför gå så himla hårt åt dem? Hur man än gör, så kommer inte problemen att försvinna på en vecka
Och det behöver inte ta en vecka. Jag skulle jubla om jag fick höra att rasen skulle förädlas och gå tillbaka till sin ursprungsanatomi oavsett om det tog ett år eller 20.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Nej, det kanske den inte gör... Det beror på vilket liv man lever.
Jag skulle aldrig skaffa en brukshund...

Jag har en strävhårig dvärgtax som är kapabel till att följa med på ridturer. Det är ingen brukshund! Finns sällskapshundar som klarar detta.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Jag har en strävhårig dvärgtax som är kapabel till att följa med på ridturer. Det är ingen brukshund! Finns sällskapshundar som klarar detta.


Vad jag menar är: Man skaffar väl en hund som passar in i sitt liv?
Ex. brukshund passar inte in i MITT liv...
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Jag har inte heller påstått att de ur avelssynpunkt är nåt att skryta med. Men min motfråga blir: Vilken ras är det? Finns den TOTAL SUNDA hundrasen?

Även om det inte finns några till 100% friska hundraser så ursäktar det ju inte mycket stora problem i någon annan ras.

Jag tycker att det är jättebra att SKEB har en plan för att komma till rätta med problemet. Men frågan är om de kommer att komma till rätta med det om folk resonerar som Hooch, dvs. påstår att det inte finns några problem alls. Jag tror framförallt att det är ett sådant synsätt som folk vänder sig emot. Avlar man på en ras med så stora problem så måste man vara otroligt ödmjuk och självkritisk och hela tiden ha en friskare hundras som mål.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Avlar man på en ras med så stora problem så måste man vara otroligt ödmjuk och självkritisk och hela tiden ha en friskare hundras som mål.

Ja, det håller jag fullt och fast med om. Och jag utgår från att uppfödarna idag gör det också!
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

nja, säg inte det:D. Rymningar och inkallningsproblem skulle vara ett minne blott...
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

:D I och för sig. Mycket praktiskt.

Men samtidigt lite trist för oss som gillar hundkapp och lure coursing. Man kanske kan göra det till en bedömningssport istället? Lägg hundarna på rad. Den som håller bäst koll (tittar) på trasan eller luren under två minuter vinner. :rofl:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Kan inte tala för fransosen eller mastiffen. Men att ens överväga att skaffa en engelsk bulldogg ger mig rysningar. Aldrig någonson skulle jag medvetet stödja avel på en hund vars anatomi förhindrar den från att vara vad den alltid kommer att förbli i sin själ-en hund.
En engelsk bulldogg har allt en hund inte ska ha för att må bra.
En kropp med en väldigt grov benstomme och anatomi som gör det svårt att röra sig smidigt, huvudet som pricken över i på allt detta är onormalt stort i förhållande till kroppen, den är medvetet avlad på underbett och för att inte glömma det värsta-nosen. Skallens anatomi trycker ihop näsgångarna och försvårar andningen. En bulldogg hjässar så gott som konstant då det är besvärligt att använda enbart nosen utan att få i sig för lite syre i rätt mängd. Detta görs bara värre av den tunga kroppen. Tung kropp, tungt stort huvud och kort nos= mycket ansträngande. Den Engelska bulldoggen kan dessutom inte valpa vaginalt utan för att ens överväga valpar på en sådan hund måste kejsarsnitt göras.
Till råga på detta ska hunden dock vara energisk till temperamentet.
Som ett skämt i mina ögon, man avlar på ett djur som knappt kan leva ett normalt hundliv och ger den dessutom all denna energi som den inte kan få utlopp för utan att det anstränger dess kropp maximalt.


Nej, att genom att köpa en valp stödja denna avel är inte att vara djurvän enligt mig. Hos denna ras har bägaren runnit över för längesedan vad gäller människans totala egoism. En hund är inte bara ett utseende, men även en individ.

då har du aldrig träffat min hund :smirk:
koppar in och ut ur bilen själv, hoppar "hästhinder" mm.
anfådd blir hon när hon springer/hetsar upp sig. annars är hon knäpptyst. dessutom orkar hon gå långa promenader, kruxet är att vi inte riktigt kan tillgodose hennes ut och gå behov;)
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Oj, oj, oj, här har visst ännu en ras hamnat i klorna på en hel hög "experter"!!! Fördomarna haglar och ve den som försöker försvara hundvärldens mest omtalade ras!

JAA, skriker nu den förtalande mobben, se där, en NY påhejjare av vårat skitkastarkrig men nepp, så blir det inte!!!

Den engelska bulldoggen har varit omtalad sen urminnes tider, ni som ondgör er över dess konstruktion borde också känna till att den avlats JUST såhär för att användas både till hund och tjurhets! Finns att läsa i historieböckerna eller för den som behöver hjälp att hitta i Philo Kuon, dvs den första rasstandard som skrevs just för denna ras ca 1680ekr. Omtalad är den också för sitt mod, sin styrka, sin godhet, sin lojalitet och dess aldrig utömbara energi!

Men den är ju SJUUUUUUK skriker nu mobben, ja-a, bulldoggen precis som alla andra raser lider av olika åkommor för handen på hjärtat nu allihop, inte är ni ägare av en hund helt utan rassjukdommar???

Hela denna tråd började med att en person bad er göra jämförelser mellan tre raser. Jag föreslår att ni gör just det istället för att svärta ner en i erat personliga tycke ful och sjuk ras! Jag skulle utan större problem kunna dra en hel del "sanningar" om både taxar, schäfrar osv men VAD vinner jag på det??? Nej just det, INGET!!!!

Och en sak gott folk, det heter HÄSSJA ner en hund flåsar, inte HJÄSSA, det är nämligen toppen på allas våra huvuden.....

/ETT HELT IMPERIUM KAN INTE HA FEL - ENGELSK BULLDOGG



:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Vad jag menar är: Man skaffar väl en hund som passar in i sitt liv?
Ex. brukshund passar inte in i MITT liv...

visst ska man skaffa en hund som passar ens egen personlighet och livsstil, men det är fortfarande inte en ursäkt för att stödja avel av halvt livsodugliga hundar.

inte enbart till dig; OM man nu ska rädda rasen (vilket jag personligen inte kan se någon större vinning i) så är det nog för sent att bara justera lite på rasstandarden och sedan försöka avla efter den. det som hade behövts är inkorsning av t ex eng staff, obligatorisk hälsoundersökning av alla hundar och avelsförbud på osunda individer. samt en total omskrivning av rasstandarden så att de mer liknar en staff-hund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 673
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 100
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp