engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

tjaa, man kan ju alltid sluta att använda dom i avel..
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

men ser du inte själv vad det är du skriver?

vad bra att hunden har berikat DITT liv, och att DU har haft så mycket glädje av rasen.. är inte det bara en aningen själviskt att resonera på det sättet..

dom kan ha hur jävla underbar personlighet dom helst, det är väl inte det som är grejen. och det här jävla tjaffset om "ja men det finns ju så många andra raser som också har problem"
ja det finns många raser som inte är helt felfria, men det finns få raser där det har gått så långt som hos ENGELSK BULLDOG.


Jo, det är väl j*vligt själviskt av oss.
Visst, de hundar jag har levt med har haft HDfel, det är dock det enda fel vi haft på våra hundar.
Ingen av hundarna har haft andningsproblem (av den sort som beskrivs i den här tråden)
Ingen av hundarna har haft hälta. De kunde GÅ!!! :eek:
De kunde till med både dricka vatten och äta för egen maskin... :eek:
Dessutom fick vi några valpkullar och INGEN tik snittades (alla valpar överlevde). Dessutom var det naturlig parning på samtliga tikar.

Och det kanske inte berättigar att ha Bulldoggar i alla fall, om man nu lyssnar på er här inne.
Vi kanske är människor med missriktad djurvänlighet.
Jag får väl erkänna det då; Jag är en av jordens sämsta människor.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Jag kan inte annat än sucka när jag läser dessa nya inlägg...

En eloge till Kia och er andra som försöker, precis som jag, att berätta för er om bulldoggen! Men jag tror vi kan lägga ner, det mottas inte som information utan förvrids in absurdum!

HD och bulldogg, ännu en gång, bulldoggen SKITER I ATT DEN HAR FEL PÅ SINA HÖFTER = den LIDER inte av det och det bevisas av dess framfart, högt o lågt, i ur och skur, över stock och sten, det VET vi som har rasen! Att många raser LIDER av sin HD är också helt klart och dem är det jättesynd om, men lyssna nu för guds skull, bulldoggen SKITER I DET!!! DÄRFÖR är röntgenkravet numera borttaget! Istället pågår ett projekt där luftstrupar ska röntgas och det är en del av åtgärderna som nämnts här tidigare.

Att mäta en hunds sundhet i om den kan tas med på ridtur eller inte??? Tillåt mig småle...herregud, vore det ett kriterie DÅ vore vi väl ändå ute och seglade??!! Hur fort en hund springer påverkar INTE bedömningen om den är sund eller osund!

AD förekommer inte alls, konstruktionen återigen, bulldoggen är ett urstarkt muskelknippe!

Användningsområde - SÄLLSKAPSHUND. Finns massor av raser under den rubriken, kanske ses som lite skamligt att enbart vilja ha en hund för sällskap, MEN för oss som inte vill tillbringa större delen av en hunds liv på brukshundsklubben är det bra att det alternativet finns!

Temperamentet tycks alla vara eniga om att det är rätt OK på bulldogg...

RASTANDARDEN får ni ta upp med Englands Kennelklubb, de "äger" rasen och det är dit ni får vända er med alla förslag hur rasen ska förbättras!

Apropå avel. Hur många av ER kan säga att ni själva borde gå i avel? Nån liten allergi, en pappa med alökoholproblem, en syster med diabetes, en farmor som dog i hjärtinfarkt och en moster som fått bröstcancer????? Människor avlar sig själva hej vilt och det föds barn med allehanda problem och defekter, men det, det kallas handikapp...hundar eller egentligen alla domesticerade djur ska av någon konstig anledning vara perfekta??? Är inte det lite märkligt???

SJUKDOMMAR har bulldoggen, vissa mer andra mindre och många inga alls, FÖRSÖK acceptera att väldigt många bulldoggar faktiskt bara träffar sin veterinär för vaccinationer, så ÄR det och vi som har rasen vill att ni andra ska förstå det med!

ETT HELT IMPERIUM KAN INTE HA FEL - ENGELSK BULLDOGG
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Apropå avel. Hur många av ER kan säga att ni själva borde gå i avel? Nån liten allergi, en pappa med alökoholproblem, en syster med diabetes, en farmor som dog i hjärtinfarkt och en moster som fått bröstcancer????? Människor avlar sig själva hej vilt och det föds barn med allehanda problem och defekter, men det, det kallas handikapp...hundar eller egentligen alla domesticerade djur ska av någon konstig anledning vara perfekta??? Är inte det lite märkligt???

Ärligt:

1. Jag kanske inte är det bästa avelsmaterial som finns, men antal avkommor jag förväntas producera är betydligt mindre än en normal hund.

2. Alla avkommor jag producerar är garanterat för eget bruk.
Jag kommer alltså slippa hitta hem åt de övriga fem som blir över när jag valt ut den jag kanske vill behålla.

3. Avelsbasen är betydligt större än inom de flesta raser, jag har större möjlighet att hitta en passande hane, utan ärftliga defekter som det avlats på till förbannelse innan.

Att jag tog upp ridtur som exempel var för att jag utgick från mig själv. Jag anser att en hund ska orka med en timme i skogen i varierat tempo utan att falla ihop. Sällskapshund eller ej.

Jag anser att 95% av hundmänniskorna om inte mer ska ha en renodlad sällskapshund. Det räcker oftast bra. Men en sällskapshund är inte en soffkudde. Den ska fortfarande kunna vara aktiv.

Varför inte bara erkänna att det är en problemras? Eller har försäkringsbolagen helt fel? Och de uppfödare som säger att problemen med rasen är stora? Har de också fel?

De älskar rasen, och försöker förbättra den. Men som den ser ut idag är den i många fall åt skogen. Det kan inte ett imperium göra något åt.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

En eloge till Kia och er andra som försöker, precis som jag, att berätta för er om bulldoggen! Men jag tror vi kan lägga ner, det mottas inte som information utan förvrids in absurdum!

Ja, som jag skrev i mitt första inlägg; Jag orkar inte argumentera.
Jag har varit i den här diskussionen SÅ MÅNGA gånger.
Den leder i alla fall ingenstans.
Men jag fick ju ge mig in i tråden i alla fall, eftersom det uppfattades som om jag inte hade några argument alls...
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Är det att kräva perfektion att vilja att alla raser ska kunna andas eller ha höfter där man inte har pålagringar?

Att hunden inte lider tror jag inte på, snarare att man gett upp, eftersom friska höfter och det utseende man eftersträvar inte är förenliga. Alltså får sundhet stå tillbaka för yta.

Jäkligt sunt.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Ärligt:

1. Jag kanske inte är det bästa avelsmaterial som finns, men antal avkommor jag förväntas producera är betydligt mindre än en normal hund.

2. Alla avkommor jag producerar är garanterat för eget bruk.
Jag kommer alltså slippa hitta hem åt de övriga fem som blir över när jag valt ut den jag kanske vill behålla.

3. Avelsbasen är betydligt större än inom de flesta raser, jag har större möjlighet att hitta en passande hane, utan ärftliga defekter som det avlats på till förbannelse innan.

Att jag tog upp ridtur som exempel var för att jag utgick från mig själv. Jag anser att en hund ska orka med en timme i skogen i varierat tempo utan att falla ihop. Sällskapshund eller ej.

Jag anser att 95% av hundmänniskorna om inte mer ska ha en renodlad sällskapshund. Det räcker oftast bra. Men en sällskapshund är inte en soffkudde. Den ska fortfarande kunna vara aktiv.

Varför inte bara erkänna att det är en problemras? Eller har försäkringsbolagen helt fel? Och de uppfödare som säger att problemen med rasen är stora? Har de också fel?

De älskar rasen, och försöker förbättra den. Men som den ser ut idag är den i många fall åt skogen. Det kan inte ett imperium göra något åt.

:rofl: :rofl: :bow:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

återigen imponeras jag av ditt konstruktiva inlägg. eller inte.

DU skiter i att hunden knappt kan gå. inte hunden. försök hålla isär det.

och sedan behöver vi nog reda ut det här med skillnaden på sällskapshundar och brukshundar. den består inte i förmågan att kunna röra sig fritt. en sällskapshund bör alltså utan problem kunna hänga med på en ridtur på en timme eller mer. den största skillnaden mellan de olika hundtyperna sitter bakom pannbenet. en brukshund ska kunna arbeta en hel dag och inte ge upp för att det tar emot lite, medan en sällskapshund inte bör ha detta MENTALA aktivitetsbehov.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Kia, du för en mer vettig diskussion än Hooch, så jag tycker inte du ska ta illa upp på något vis.
Sen är det alltid tråkigt att höra negativt om sin ras, men du ser iallafall problemen.
Sättet Hooch diskuterar på gör att jag inte kan ta till mig ett dugg. Skriver med stora bokstäver, precis som vi inte förstår ändå, otrevlig i attityden och bara att tycka det är ok att rasen har HD fel för den inte har ont, det säger allt. Och sen börja jämföra människan i avel...ja vad ska man säga....
Jag tror inte för fem öre att rasen inte känner av om den har grova hd-fel...
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Ärligt:

1. Jag kanske inte är det bästa avelsmaterial som finns, men antal avkommor jag förväntas producera är betydligt mindre än en normal hund.

2. Alla avkommor jag producerar är garanterat för eget bruk.
Jag kommer alltså slippa hitta hem åt de övriga fem som blir över när jag valt ut den jag kanske vill behålla.

3. Avelsbasen är betydligt större än inom de flesta raser, jag har större möjlighet att hitta en passande hane, utan ärftliga defekter som det avlats på till förbannelse innan.

Att jag tog upp ridtur som exempel var för att jag utgick från mig själv. Jag anser att en hund ska orka med en timme i skogen i varierat tempo utan att falla ihop. Sällskapshund eller ej.

Jag anser att 95% av hundmänniskorna om inte mer ska ha en renodlad sällskapshund. Det räcker oftast bra. Men en sällskapshund är inte en soffkudde. Den ska fortfarande kunna vara aktiv.

Varför inte bara erkänna att det är en problemras? Eller har försäkringsbolagen helt fel? Och de uppfödare som säger att problemen med rasen är stora? Har de också fel?

De älskar rasen, och försöker förbättra den. Men som den ser ut idag är den i många fall åt skogen. Det kan inte ett imperium göra något åt.

Jag måste också :bow: :bow:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Kia, du för en mer vettig diskussion än Hooch, så jag tycker inte du ska ta illa upp på något vis.
Sen är det alltid tråkigt att höra negativt om sin ras, men du ser iallafall problemen.
Sättet Hooch diskuterar på gör att jag inte kan ta till mig ett dugg. Skriver med stora bokstäver, precis som vi inte förstår ändå, otrevlig i attityden och bara att tycka det är ok att rasen har HD fel för den inte har ont, det säger allt. Och sen börja jämföra människan i avel...ja vad ska man säga....
Jag tror inte för fem öre att rasen inte känner av om den har grova hd-fel...

Ja, det är alltid tråkigt att få höra att Bulldoggarna borde utplånas från jordens yta (mer eller mindre)
Och det känns lönlöst att FÖRSÖKA argumentera.
Jag vet att de hundar vi hade inte led av att bo hos oss. Vi hade som jag nämnt en tik som jag faktiskt tävlade agility med. (Nu blev det ingen större karriär på grund av mitt bristande intresse.)

Men säger jag att våra hundar var relativt sunda, så säger bara "massan" att: Man kan inte jämföra en hund med hela rasen.
Nej, okej... Men vi hade i alla fall 12 stycken (inte samtidigt utan utspritt på ett antal år)
En valp till den här tiken hade jag med mig på en "Cancer-marsch" på ca 2 mil, den som var mest slut dagen efter var inte hunden utan JAG :o
Nej, men visst.. rasen är fortfarande sjuk. Jag kan tyvärr inte komma med mycket mer än så.

(Och för att dra en parentes med avel på människor, så måste jag säga att jag är väldigt tolerant mot människor med handikapp ;) )
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Det tycker jag inte, och har heller inte påstått.
Tvärtom gillar jag rasen som individer, och skulle som sagt gärna ha en om jag kände att det var en sund ras.
Det är ju kanon att era hundar var friska, men statistiken talar emot bulldoggen som ras. Och det har varit så länge.
Visst är det skit med hd-fel hos alla raser, men bulldoggen är överrepresenterad. Det ska inte var en hund som är frisk. Utan tvärtom. Och det gäller alla raser. Men mig veterligen är det bara Hooch däruppe som påstår att hunden inte lider av det. Det har jag aldrig stött på tidigare.

Man hjälper inte rasen genom inlägg som hooch. Man stjälper.

Bättre då att tala om vad man gör åt problemen, och inte avla på kassa höfter.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Det tycker jag inte, och har heller inte påstått.
Tvärtom gillar jag rasen som individer, och skulle som sagt gärna ha en om jag kände att det var en sund ras.
Det är ju kanon att era hundar var friska, men statistiken talar emot bulldoggen som ras. Och det har varit så länge.
Visst är det skit med hd-fel hos alla raser, men bulldoggen är överrepresenterad. Det ska inte var en hund som är frisk. Utan tvärtom. Och det gäller alla raser. Men mig veterligen är det bara Hooch däruppe som påstår att hunden inte lider av det. Det har jag aldrig stött på tidigare.

Man hjälper inte rasen genom inlägg som hooch. Man stjälper.

Bättre då att tala om vad man gör åt problemen, och inte avla på kassa höfter.


Jag förutspådde ditt svar... Jag skrev ungefär det du skrev ;)
Jag hjälper inte rasen alls i dag. Jag äger ingen Bulldogg. Våra linjer på hundar är utdöda sedan flera år tillbaka...
Men jag tycker fortfarande om rasen.

Jag tycker att man ska göra nåt åt alla problem. (Det finns en åtgårdsplan.)
Men jag får alltid samma svar från alla.
Diskussionen kommer inte vidare...
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Men då undrar jag; tycker du hooch har rätt? Att det är rätt inställning för att föra rasen framåt?
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Hur kan det då vara så att hdröntgen kraven är borta på eng.bulldog sedan jan. 2006?`
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

men anser du att denna åtgärdsplan är tillräcklig? och hur kan man kalla det en åtgärd för rasens bästa att inte ha krav på perfekta leder?

och sedan undrar jag vad människor har med detta att göra?
Och för att dra en parentes med avel på människor, så måste jag säga att jag är väldigt tolerant mot människor med handikapp

jag jobbar som personlig assistent och träffar dagligen människor med varierande grad av handikapp. men de är människor, och resultatet av kärlek mellan föräldrarna. avel är något helt annat.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

men anser du att denna åtgärdsplan är tillräcklig? och hur kan man kalla det en åtgärd för rasens bästa att inte ha krav på perfekta leder?

och sedan undrar jag vad människor har med detta att göra?


jag jobbar som personlig assistent och träffar dagligen människor med varierande grad av handikapp. men de är människor, och resultatet av kärlek mellan föräldrarna. avel är något helt annat.

Nej, det är säkert inte tillräckligt.
Man kan säkert göra ännu MER.

(Men jag anser fortfarande inte att man bör utplåna rasen.)

Vad det har med människor att göra vet jag inte heller. Jag bara la till en parentes (och en ;) ) så jag trodde att det framgick att jag skämtade...
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Se mitt inlägg 107,
Att hunden inte lider tror jag inte på, snarare att man gett upp, eftersom friska höfter och det utseende man eftersträvar inte är förenliga. Alltså får sundhet stå tillbaka för yta.
= Vad jag tror hände.


Inklippt inlägg från tidigare i tråden, taget av mig från i mina ögon seriös uppfödare som inte hymlar med problemen.
Vilket verkar vara rasens största problem.

I stort sett alla bulldoggar har höftledsdysplasi. Det finns endast en svenskfödd bulldogg någonsin i svensk historia som haft UTMÄRKTA höftleder, och det är inte utan att jag med stolthet kan tala om att det är jag som fött upp honom!
Genomsnittet för HD hos bulldogg ligger på grad E, där också de flesta bulldoggar ligger. Statistiken skiljer mellan de olika kennlarna, vill du veta mer kan du surfa in på SKK och söka på Hunddata.


:cool: E-höfter. Det är så dåligt så det knappt finns. Och det är GENOMsnittet?
Det innebär ju att ca ½ är sämre.

En orsak att skippa röntgen torde då vara att det lilla som finns kvar inte klarar den lilla belastning det innebär att lägga hunden på rygg och röntga.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 668
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 100
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp