engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

KL
jag har väl igentligen inte mycket att komma med i denna tråden. Men jag tror att många blir arga, inte pågrund av att ni har bulldog eller älskar rasen utan för att ni blundar för problemen.

Ni är medvetna om att rasen har hd problem. Okej ni påstår att den inte lider av det. Men ni kan ALDRIG säga att en hund med D höfter mår lika bra som en med A höfter. Det finns ju uppenbarligen hundar med åtminstone B-C höfter men det passar inte in i era "planer"? det finns alltså hundar som är tillräckligt bra att jobba med här. Men det struntar vi i. Vi hoppas helt enkelt att höfterna håller och struntar i att röntga :confused: hur man kan göra så, även om det påstås att hunden inte mår dåligt att D höfter är för mig en gåta.

Luftvägarna är sämre än på många andra hundar. Det blundar man också för. Hade det verkligen varit så hemsk om hunden fick lite mer nos? hade ni lidit mer av det än hunden blivit friskare? låt oss säga såhär. Längre nos=20% bättre andning. Lider ni då 50% mer av att hunden inte är plattnosad?

En ras är en ras är en ras? hundar är förhållandevis "snabbavlade" det hade knappast tagit många hundra år att ändra utseendet. Jag förstår inte hur man kan vara så jädra inbiten på att hunden ska se ut SÅHÄR OCH DÄRMED BASTA!
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Intressant statistik inskickad av bulldoggägare:

http://home.rixtele.com/~Bulldogg/statistik.htm

"Hälsoundersökning av engelsk bulldogg”
Enkät genomgången och sammanställd av Katarina Ferm som del av examensarbete 233 vid Institutionen för husdjursgenetik år 2002


Allmänt om materialet:
Antal hundar: 273 st
Antal tikar: 151
Antal hanar: 122
Medelålder: 4 år, 8 mån
Allmäntillstånd: 4,3 av 5

Hudproblem: 59%
Våtexem: 22%
Furunkler:33%
Demodex: 6%
Allergi, vet: 6%
Vacc.: 1%
Klåda: 14%
Övrigt: 20%

Ögonproblem: 49%
Entropion: 10%
Ektropion: <1%
Rinnande: 25%
Cherry eye: 16%
Övrigt 11%

Öronproblem: 49%
Örononl.: 28%
Hörselgång: 6%

Infektioner: 30%
Lungor: 10%
Urinvägar: 15%
23% av tikar
7% av hanar
Övrigt: 8%
Andningsproblem: 37%
Luftstrupe: 14%
Hypervent.: 36%
Näsborrar: 6%

Skelett/ledproblem: 28%
Rygg: 4%
Framben: 12%
Bakben: 5%
Knä/korsband: 11%
Höft: 4%
Röntgade: 42%
HDfrekvens:98,5%
HD-grad:~2,6
Immunförsvar (vet): 8%
Inkl hundar utan vet.diagnos: 14%

Epilepsi (vet): 4%
Inkl hundar utan vet.diagnos: 7%

Pyometra: 11%
p-spruta: 2%
abortspruta: <1%

Matstrupe/strupficka: 3%
Njurproblem: 1%
Hjärtproblem: 1%
Sköldkörtel: <1%
Övriga problem: 19%



--------------------------------------------------------------------------------

Till toppen



Resultat av enkät "Hälsoundersökning av engelsk bulldogg"

Allmänt om materialet:
Antal hundar: 273 st (15% avlivade/döda, 85% vid liv)
Antal tikar: 151 (55%)
Antal hanar: 122 (44%)
Medelålder: 4 år, 8 mån
Allmäntillstånd: 4,3 av 5 (gott/mkt gott)
Hudproblem: 59%
Våtexem: 22% (>1 ggn/år: 40%)
Furunkler:33% (>1 ggn/år: 61%)
Demodex: 6% (av dessa har 47% generell demodex)
Allergi, vet: 6% (beh: 3,4/4 ålder: ca 1 år 3 mån)
Vacc.: 1%
Klåda: 14% (>1 ggn/år: 67%)
Övrigt: 20% (kala fläckar, irriterat nos-/ögonveck samt svansregioner, svampinf. etc)

Ögonproblem: 49% (beh 3,5/4 ålder: ca 2 år)
Entropion: 10%
Ektropion: <1%
Rinnande: 25%
Cherry eye: 16% (står för 40% av alla ögonbehandlingar)
Övrigt 11% (ögoninfektion, felväxande ögonhår etc)

Öronproblem: 49% (beh 3,7/4)
Örononl.: 28%
Hörselgång: 6%

Infektioner: 30%
Lungor: 10% (<1 ggn/år: 63%)
Urinvägar: 15% (<1 ggn/år: 87%)
23% av tikpopulationen
7% av hanhundspopulationen
Övrigt: 8% (slid-/förhudskatarr, toncillit/luftvägsinfektion etc. <1 ggn/år: 55%)

Immunförsvar (vet): 8% Inkl hundar utan vet.diagnos: 13,6%

Hjärtproblem: ~1% (ålder 2 år, 3 mån)

Andningsproblem: 37%
Luftstrupe: 14%
Hypervent.: 36% (värme, fysisk ansträngning)
Näsborrar: 6%
C:a 20% av hundarna med andningsproblem har fått behandling (47% op., 43% med.)

Matstrupe/strupficka: 3% (ålder ca 1 år)
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

HD och bulldogg, ännu en gång, bulldoggen SKITER I ATT DEN HAR FEL PÅ SINA HÖFTER = den LIDER inte av det och det bevisas av dess framfart, högt o lågt, i ur och skur, över stock och sten, det VET vi som har rasen! Att många raser LIDER av sin HD är också helt klart och dem är det jättesynd om, men lyssna nu för guds skull, bulldoggen SKITER I DET!!! DÄRFÖR är röntgenkravet numera borttaget! Istället pågår ett projekt där luftstrupar ska röntgas och det är en del av åtgärderna som nämnts här tidigare.
Fast det där med att skit i sitt hd är inte specifikt för bulldogg utan allmön hundpsykologi. Hundar tänker ju i grund och botten mkt likt vargen och således har det här med att "hunden skiter i att den har ont" inget med hundraser att göra. Det ska tas till mycket för att en hund ska visa att den har ont/är sjuk/svag för resterande flockmedlemmar då en flock av hundar/vargar stöter bort sjuka djur att dö. Det har alltså ingenting med att hunden inte känner smärta/lider av sin åkomma för att de är någon form av superhundar.
Det är helt enkelt så att de ignorerar den för att det är så hundar tänker. De vill inte riskera att stötas bort. En bulldogg är dessutom en rätt muskulös och smärttålig hund. Men det betyder inte att den är gjord av stål. Även bulldoggar kan känna smärta.


Användningsområde - SÄLLSKAPSHUND. Finns massor av raser under den rubriken, kanske ses som lite skamligt att enbart vilja ha en hund för sällskap, MEN för oss som inte vill tillbringa större delen av en hunds liv på brukshundsklubben är det bra att det alternativet finns!
Jag har två hundar som sällskap, men jag kommer förvisso snart ha en brukshund. Var och en väljer dock vad för typ av hund man vill ha. det hör inte till diskussionen.

Temperamentet tycks alla vara eniga om att det är rätt OK på bulldogg...
Överdriv lite till. Samtliga har påpekat att hundarna är trevliga och charmiga.



Apropå avel. Hur många av ER kan säga att ni själva borde gå i avel? Nån liten allergi, en pappa med alökoholproblem, en syster med diabetes, en farmor som dog i hjärtinfarkt och en moster som fått bröstcancer????? Människor avlar sig själva hej vilt och det föds barn med allehanda problem och defekter, men det, det kallas handikapp...hundar eller egentligen alla domesticerade djur ska av någon konstig anledning vara perfekta??? Är inte det lite märkligt???
Visst är det märkligt! Men inte konstigt, Människan har i alla dessa år
utvecklats i största del intellektuellt och inte fysiskt. Iom att man utvecklad medicin och sådant som kompenserar kass fysik har människan blivit sjukare. Det håller jag med om! MEN, människan är också född med en moral ett djur inte har. Djurens största instinkt är överlevnaden (även människans) men de har inte hjärna nog att uppfinna medicinering åt sig själva. De måste alltså "sålla" på sitt eget vis. Det som är sjukt ratas. Människor ratar inte det som är sjukt. Dessvärre lägger man sig även i djurens primitiva men också egna tänkande om att en individ med kass fysik går vidare i avel.
När man parar en hund introducerar man en tik och en hane. De vill fortplanta sig och kan inte välja partner själva och på så vis finns det inga friskare individer att välja bland. De parar sig alltså med varandra.

Människan avlar sig själva, men de avlar dessutom hundar.
Det är alltså vårt ansvar att se till att välja de bästa djuren för att minska sjukdomsstatistik och mentala problem.

Så enkelt var det!

[/QUOTE]
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Kan även tillägga här att jag själv har två hundar som har rasbudna problem.

West highland white terrier ska i sin rasstandard ha mörk hy.
Underligt nog har de flesta individerna ljus/rosa hud vilket leder till hudproblem exem/svamp.Min hund har förvisso litet av detta i jämförelse. Han är även inte det bästa mentalt. Han är feg, en westie ska vara tuff. Jag tänker inte föra honom vidare i avel.

Min strävhåriga dvärgtax har lockig päls vilket leder till att han småste ha täcke under kalla dagar då han inte har detta "skal" av hård päls taxar ska ha. Han är urkass mentalt och ska således inte avlas på. (Detta är dock inte direkt rasbundet, men det skulle kunan bli om jag avlade på honom)

Poäng: Man må älska sin hund som individ men man måste se objektivt på det hela och erkänna sin hunds mentala och fysiska problem och brister. Jag ska vid nästa hund byta ras till något friskare. Det sista jag vill ha numera är en sjuk hund.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

vad har ni för erfarenhet av dessa raser? för- och nackdelar?
har försökt läsa mig till via rasbeskrivningar och standarder men vill gärna ha personliga reflekteringar över dessa raser :bump:

Jag har bara en erfarenhet av en Bullmastiff och det är ingen positiv erfarenhet.
Min kompis hade en tik som väl iofs var trevlig men fruktansvärt vaktig och mycket aggresiv mot andra hundar. Tyvärr slog det slint i tikens huvud en sommardag förra året och hon höll på att bita ihjäl min kompis. Så jag är liiite osäker på vad jag tycker om bullar nu...

Nu var ju det här min enda erfarenhet så det kanske inte säger så mycket, finns säker mängders med trevliga Bullmastiffs.

Sen är det en mycket sjuk ras oxå tyvärr. Mycket vanligt med hd-fel och cancer och även nån konstig njursjukdom.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

ja jag säger då det. verkligheten överträffade visst min vildaste fantasi...
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

jag tycker att det är ganska obehagligt att ens nämna ordet avel när man pratar om barn. tankarna far genast iväg till någon sorts nazi-rasbiologi. usch och fy.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

*knapplån*

Hur det än är så berör Bulldoggen.
Den berör alla. INGEN människa kan gå förbi en Engelsk Bulldogg utan att reagera. Svart eller vitt. Älska eller hata.

Den Engelska Bulldoggen kommer att fortsätta gäcka mänskligheten i många, många år till...
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

*knapplån*

Hur det än är så berör Bulldoggen.
Den berör alla. INGEN människa kan gå förbi en Engelsk Bulldogg utan att reagera. Svart eller vitt. Älska eller hata.

Den Engelska Bulldoggen kommer att fortsätta gäcka mänskligheten i många, många år till...

Jag tycker ni som är för dagens bulldogg i denna tråd verkar ha tagit folks åsikter angående avlen på denna ras personligt.
Det här handlar inte om att hata eller att älska en viss ras. Jag hatar inte bulldoggar och så vitt jag läst gör ingen annan här inne det heller. Jag har varit väldigt förtjust i bullarna jag träffat som individer, men det gör inte att jag blundar för de faktiska fel dom besitter. Det är synd om hundarna och att det ens fortsätts avlas å detta viset är tragiskt och höjdena av människans enorma ego.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Jag tycker ni som är för dagens bulldogg i denna tråd verkar ha tagit folks åsikter angående avlen på denna ras personligt.
Det här handlar inte om att hata eller att älska en viss ras. Jag hatar inte bulldoggar och så vitt jag läst gör ingen annan här inne det heller. Jag har varit väldigt förtjust i bullarna jag träffat som individer, men det gör inte att jag blundar för de faktiska fel dom besitter. Det är synd om hundarna och att det ens fortsätts avlas å detta viset är tragiskt och höjdena av människans enorma ego.

precis! en av de gulligaste valpar jag har träffat var en mops. helt underbar var han. men nej, jag kan inte stödja den sortens avel (även om jag inbillar mig att de är bra mycket friskare är bulldoggar).
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Jag tycker ni som är för dagens bulldogg i denna tråd verkar ha tagit folks åsikter angående avlen på denna ras personligt.
Det här handlar inte om att hata eller att älska en viss ras. Jag hatar inte bulldoggar och så vitt jag läst gör ingen annan här inne det heller. Jag har varit väldigt förtjust i bullarna jag träffat som individer, men det gör inte att jag blundar för de faktiska fel dom besitter. Det är synd om hundarna och att det ens fortsätts avlas å detta viset är tragiskt och höjdena av människans enorma ego.


Jag menade inte specifik person i mitt inlägg, jag drog helt enkelt alla över en kam.
Generell fundering
Det är konstigt att man kan tycka om individerna ändå, för det är ju de som utgör rasen...
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Men det handlar ju om vad man vill ha. Jag vill ha en så frisk och naturlig ras som möjligt, och utseende hamnar långt ner på prioritetslistan numer. Det var viktigast när jag var yngre:D.
Jag vill ha en hund med bra mental status, och så lite rasbundna sjukdomar som möjligt. Jag vill inte heller ha en hund som måste ha täcke, solskyddskräm med mera.

Alltså skaffar jag ingen eng. bulldogg. De har för många sjukdomar.
Även om det är trevliga hundar.

Jag skaffar ingen kines. Även om det är trevliga hundar.

Det känns som att be om problem eller att frångå mina principer.

Att man gillar mentaliteten innebär inte att man gillar fysiken.
Och att man slopat hd-röntgen tycker jag visar på osunda avelsmål.
Det vill jag inte stödja. Då har man inte fokus på hundens bästa, i en ras med många problem.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

60% har hudproblem.
50% har ögon och öronproblem.

Det rimmar inte med min tanke om en frisk ras.
Hela sjukdomsstatistiken jag lade in i inlägg 122 får mig att
tänka: att köpa bulldogg är som att skaffa klippkort hos vet.
Chansen att få en frisk, sund bulldogg är för liten. Om inte obefintlig iom slopade hd-krav.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Jag menade inte specifik person i mitt inlägg, jag drog helt enkelt alla över en kam.
Generell fundering
Det är konstigt att man kan tycka om individerna ändå, för det är ju de som utgör rasen...

Nej , det är rasen som utgör individerna. Rår du för hur du ser ut/inte ser ut? Man väljer inte sin bakgrund. Man kan vara glad om man är frisk och kry i kroppen och själv välja sin partner. En hund som ingår i ett avelsprogram kan det inte.
 
Senast ändrad:
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Kan inte tala för fransosen eller mastiffen. Men att ens överväga att skaffa en engelsk bulldogg ger mig rysningar. Aldrig någonson skulle jag medvetet stödja avel på en hund vars anatomi förhindrar den från att vara vad den alltid kommer att förbli i sin själ-en hund.
En engelsk bulldogg har allt en hund inte ska ha för att må bra.
En kropp med en väldigt grov benstomme och anatomi som gör det svårt att röra sig smidigt, huvudet som pricken över i på allt detta är onormalt stort i förhållande till kroppen, den är medvetet avlad på underbett och för att inte glömma det värsta-nosen. Skallens anatomi trycker ihop näsgångarna och försvårar andningen. En bulldogg hjässar så gott som konstant då det är besvärligt att använda enbart nosen utan att få i sig för lite syre i rätt mängd. Detta görs bara värre av den tunga kroppen. Tung kropp, tungt stort huvud och kort nos= mycket ansträngande. Den Engelska bulldoggen kan dessutom inte valpa vaginalt utan för att ens överväga valpar på en sådan hund måste kejsarsnitt göras.
Till råga på detta ska hunden dock vara energisk till temperamentet.
Som ett skämt i mina ögon, man avlar på ett djur som knappt kan leva ett normalt hundliv och ger den dessutom all denna energi som den inte kan få utlopp för utan att det anstränger dess kropp maximalt.


Nej, att genom att köpa en valp stödja denna avel är inte att vara djurvän enligt mig. Hos denna ras har bägaren runnit över för längesedan vad gäller människans totala egoism. En hund är inte bara ett utseende, men även en individ.

Jag trodde oxå detta ang den eng bulldog men det är helt fel..
Till viss del.. Det finns (dock mycket sällsynt) bulldogar med långa ben som kan andas!:rofl:
JAg träffade denna underbara tik på en utställning men det gick inte bra!!:confused: Eftersom den var "lätt modell" med för långa ben.. men den kunde ju röra sig + att man hörde den knappt men denna har även fått motion sen den var liten och detta gör även en hel del!
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Ja vad kan man säga , Grattis! Friskhet är ju knappast något som dominerar i rasen. Sen det här med att vissa tikar ändå klarar av att föda vaginalt backar jag ockå undan lite för. Huvudet på valpen är fortfarande onormalt stort och jag anser inte det vara schysst att en tik ska behöva klämma ut något sådant när möjligheten finns att avla hundar med sundare kropp och normala skallparti.

Om det är Fransk bulldog du tänker på så ska du nog tänka på vad du säger...
Vi har haft friska bulldoggar över 20 år & tikar har heller inga problem med att föda själv..
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Fransk Bulldogg har jag levt med i några år, min mamma är uppfödare av rasen.

Dom är energiska, men samtidigt väldigt lata när det passar dom. Underbar familjehund som brukar välja ut en i familjen att avguda, men älskar övriga medlemmar också. Är med på det mesta, men brukar inte gilla väldigt långa vinterpromenader, eller att vara ute för mycket överhuvudtaget på vintern. Kort päls och ingen underull gör ju att dom fryser väldigt lätt. Men med ett varmt fodrat täcke så tål dom mycket mer, såklart.

Trevliga, lättsamma och humoristiska hundar. Finns dock mycket hanhundsaggressivitet inom rasen, dom flesta hanar ogillar andra hanar efter könsmognaden är klar..
Man ska vara väldigt noga med att leta efter självvalpande linjer! Och får uppfödaren en tik som blir snittad, ska tiken ur avel av dom flesta anledningar. Möjligtvis om tiken har självvalpande linjer bakom sig, men problem med att få ut en stor, död valp exempelvis, så väljer vissa att ge henne ett försök till.

Hmm, ja, det var vad jag kunde komma på just nu. Fråga mer om du vill.

Varför skulle hanarna vara aggresiva mot andra hanar? Vi har haft egna hanar genom åren & dom hanar som vi har fött upp har varit gudsnälla.. De är väl lite hur man gör dom till..?
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Jag märker att du troligtvis inte har träffat en endaste bulldog och det är ju din förlust:cool:

Det är tråkigt att du försöker sprida en massa skit om en ras du tydligen inte vet nånting om!!
Läsa på internet kan alla göra. Kom igen när du skaffat personlig erfarenhet men det lär du ju inte göra för du verkar ju VÄLDIGT inskränkt:smirk:


:bow: Bra skrivit!!:bow:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 668
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 100
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp