Sen tycker jag det är lite trist att att gnäller om rundgång och annat när folk faktiskt är shyssta och engagerar sig och försöker hjälpa dig i ditt hundletande.Det här blir troligtvis mitt sista inlägg i tråden. Jag tycker att det mest är rundgång nu, förslag som redan avhandlats tas upp om och om igen och jag orkar inte upprepa samma svar fler gånger.
Schapendoes beskrivs också som en aktiv hund, även den fyra av fem i aktivering enligt SKKs info. Stämmer bra på de få exemplar jag har sett. Vallhundar må vara populära bland de som aktivt sysslar med hundsport men - som jag har skrivit tidigare - jag har aldrig träffat en hund med den typen av ursprung som jag blev sugen på att ha själv.
Västgötaspets... samma sak där, plus att för att få en som helt säkert är tyst så skulle det behöva vara en omplacering, vilket vi redan konstaterat inte är aktuellt.
Pudel, samma problem, skulle behöva vara omplacering för att veta att den är lugn och tyst. Valp är ett oskrivet kort så det är omöjligt att veta om det kommer att funka eller sluta med omplacering pga att den skäller massor och klättrar på väggarna för att den inte får göra tillräckligt, även om jag skulle köpa en ur lugnare linjer.
Lancashire heeler lät inte alls som något för mig på den öhh... "käcka" beskrivningen som länkades. Den lät faktiskt förskräcklig.
Smoushond som någon sa hade jag aldrig hört talas om, inte konstigt med tanke på hur få de är. Verkar inte vara godkända inom SKK heller? Mao en omöjlighet att ens få tag i en om jag inte ska gå så långt som till import.
För de som tycker att jag inte ger mig själv tillräckligt credd så kan jag bara säga att det på många sätt har varit en utmaning även med en så "lätt" ras som labrador, eftersom jag måste rodda allt helt ensam. Är det konstigt då att det känns överväldigande att prova något annat? Jag vet inte vad det är ni ser i mig som jag själv inte gör.
Är ju samma i alla trådar alla har inte läst alla svar eller håller reda på exakt vad som skrivits tidigare.
Senast ändrad: