engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Äsch, en nedförsbacke så klart:idea: Man kan ju montera hjul på, för att underlätta förflyttning av hunden.
Sen blir det en kamp om vem som har bäst kullager:D
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Finns den TOTAL SUNDA hundrasen?

nja, eftersom rasavel är = inavel så är det svårt att hitta en ras som inte har någon inavelsdefekt. men förhållandet måste vara så att det är ovanligt med sjuka hundar i en frisk ras. inte att det är ovanligt med friska hundar i en sjuk ras,
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

nja, eftersom rasavel är = inavel så är det svårt att hitta en ras som inte har någon inavelsdefekt. men förhållandet måste vara så att det är ovanligt med sjuka hundar i en frisk ras. inte att det är ovanligt med friska hundar i en sjuk ras,

Men då så... Då är ju snart problemet med alla våra hundar över. Det kommer inte att finnas hundar kvar på jordens yta, eftersom man inte får avla på hundar som KAN ge defekta valpar.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Men vad säger en hund i det stora hela? Inget!


det kanske finns individer som är "friska"?

min hund är 2år gammal och har inte haft hudproblem. hon har ett underbart temperament. De bulldoggar jag har mött har varit ubertrevliga. hoppat å busat.
nån som vill se en bild på min darling?:love:

denna tråd handlar väl mer om personliga erfarenheter än extriör?
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Men taxen är väl ingen sällsakpshund...det är ju en jakthund ;)

Ja, men jag ville understryka att även sällskapshundar som "kia" skrev klarar av att följa med på en ridtur. Så tog jag upp min pyttelilla hund som exempel vid sidan om. Poängen var att de flesta hundar bör orka med något sådant.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Men då så... Då är ju snart problemet med alla våra hundar över. Det kommer inte att finnas hundar kvar på jordens yta, eftersom man inte får avla på hundar som KAN ge defekta valpar.

kan och kan. det är ändå en stor skillnad på ger sannolikt/stor risk och högst osannolikt/minimal risk.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Men då så... Då är ju snart problemet med alla våra hundar över. Det kommer inte att finnas hundar kvar på jordens yta, eftersom man inte får avla på hundar som KAN ge defekta valpar.

Eller så gör man det så enkelt för sig att man inte avlar på föräldrar med defekta gener och vips så blev det trevligt alltihop. För ja, det finns.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

mun hund orkar springa efter mina hästar. hon gillar att jaga dem i hagen. problemet är att de inte gillar hundar så hon får inte prova följa med på ngn ridtur.

Vi har haft andra hundar åxå ( allt från chiuavua korsning till stövare /blandras) så har ingen av dem kunnat följa med på ridtur. det beror helt på individen.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Jodå, men man ska jobba för att minska problemen.
Man ska inte avla på defekta individer bara för att de är så trevliga.
Hur många friröntgade engelsk bulldogg finns i Sverige? Jag har för mig att uppfödaren jag länkade till har EN. Och att det var typ den enda. Valparna ska kunna födas naturligt.

Det är inte bara bulldoggen som har problem, men det är den som diskuteras i tråden. Tidigare har vi diskuterat dövhet hos dalmatiner, nakenhundar samt kassa höfter bland annat.

Men att engelsk bulldogg är en ras med OVANLIGT många problem går inte att förneka.

Bättre att erkänna det, och sedan ta itu med problemen än att stoppa huvudet i sanden.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

mun hund orkar springa efter mina hästar. hon gillar att jaga dem i hagen. problemet är att de inte gillar hundar så hon får inte prova följa med på ngn ridtur.

Vi har haft andra hundar åxå ( allt från chiuavua korsning till stövare /blandras) så har ingen av dem kunnat följa med på ridtur. det beror helt på individen.[/QUOTE]

Precis, individen.Men jag understryker sådant som är rasbundet.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Men att engelsk bulldogg är en ras med OVANLIGT många problem går inte att förneka.

Bättre att erkänna det, och sedan ta itu med problemen än att stoppa huvudet i sanden.

Var har jag skrivit att Engelsk Bulldogg är en sund/frisk ras?
Det enda jag har skrivit är att det finns en åtgärdsplan...
Är inte det att ta i tu med problemen?
Eller vad anser ni att man ska göra?
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Det var inte menat till dig personligen, men glömde knapplånet.
Ber om ursäkt för det. :)
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

men ser du inte själv vad det är du skriver?

vad bra att hunden har berikat DITT liv, och att DU har haft så mycket glädje av rasen.. är inte det bara en aningen själviskt att resonera på det sättet..

dom kan ha hur jävla underbar personlighet dom helst, det är väl inte det som är grejen. och det här jävla tjaffset om "ja men det finns ju så många andra raser som också har problem"
ja det finns många raser som inte är helt felfria, men det finns få raser där det har gått så långt som hos ENGELSK BULLDOG.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 673
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 100
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp