engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Nej, dom är inte alltid vad man gör dom till. Det är samma dåliga argument som en del använder om APBT; "Hunden blir vad man gör den till". Till viss del sant, och till viss del helt felaktigt. Hundarna föds inte helt oformade av sina anlag och instinkter, och vi människor kan inte forma dom hur vi vill.

Det borde du veta om du fött upp hundar i 20 år.

Men dina hanar har alltså gått ihop flera stycken i flock, gärna ihop med tikar också? Och det har aldrig blivit bråk?
I sådana fall vill jag gratulera dig, för du är nog den enda uppfödaren jag känner till med sådana hundar. Visserligen ganska enkelt att ta reda på, om hundar från dig har könsbunden aggressivitet eller ej.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Nej, dom är inte alltid vad man gör dom till. Det är samma dåliga argument som en del använder om APBT; "Hunden blir vad man gör den till". Till viss del sant, och till viss del helt felaktigt. Hundarna föds inte helt oformade av sina anlag och instinkter, och vi människor kan inte forma dom hur vi vill.

Det borde du veta om du fött upp hundar i 20 år.

Men dina hanar har alltså gått ihop flera stycken i flock, gärna ihop med tikar också? Och det har aldrig blivit bråk?
I sådana fall vill jag gratulera dig, för du är nog den enda uppfödaren jag känner till med sådana hundar. Visserligen ganska enkelt att ta reda på, om hundar från dig har könsbunden aggressivitet eller ej.

Jo visst blir det bråk men inte för att hanarna är agrresiva mot andra hanar..
Men om man nu har hane som har dåligt temprament.. Varför då avla på han?
Ta det nu inte illa vid & jag säger inte att det är så bara att jag får den uppfattning så som du skriver

Näe kaske inte alltid men det är mycket delvis..(Om uppfostran allså) Men som sagt det är min uppfattning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Det borde du veta om du fött upp hundar i 20 år.

Det står att vi har haft hund över 20 år.. Inte att jag har fött upp i 20 år.. Du tar nog på fel person..:angel: ;)
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Tjaa, jag räknar inte könsbunden aggressvitet som något önskvärt, men heller inte som en hund med dåligt temperament. Alla har vi skilda meningar.

Okej, så ni har haft hund i 20 år. Jag anser att man borde veta en del om hund då, exempelvis hundens anlag, instinkter, drifter och rasernas karaktäristiska drag.

Ska vi räkna år som jag haft hundar runtomkring mig så blir det 21 i år. Och antalet kurser är många dussintals. Och antalet egna hundar några stycken det med. Jag är uppväxt med tjänstehundar runt mig, och har varit med vid träning av dom sen jag var 5 år gammal.
Jag anser ändå inte att man kan mer bara för att man haft hund länge. Det handlar om vad man tagit till sig under åren som gått.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Om det är Fransk bulldog du tänker på så ska du nog tänka på vad du säger...
Vi har haft friska bulldoggar över 20 år & tikar har heller inga problem med att föda själv..

Om du hade läst tråden hade du noterat att jag endast vänder mig till den engelska då jag träffat för få franoser.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Ja och jag är 25 år gammal..& haft hundar runt om mig hela livet jag med.. Först & främst Fransk bulldog eftersom min mor har varit uppfödare denna ras över 20 men vi har även haft bla brukshundar..

Och jag vet att det kan komma med könsmognade..

* Arvsmassan
*Uppväxten hos uppfödaren
*men även hur man uppfostrar den

Så jag tror även att jag kan en hel del....
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Men att dom kan bli aggresiva bero även genom..
* Arvsmassan
*Uppväxten hos uppfödaren
*men även hur man uppfostrar den
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 668
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 100
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp