engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

jag tycker att de har varit ganska snälla än så länge. desvärre är inte jag lika snäll.

varje gång du avlar på en bulldogg bryter du mot våra djurskyddsbestämmelser. saxat från djurskyddsmyndighetens hemsida;

"Avel
2 § Djur som nedärver missbildning eller andra egenskaper som medför
lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner
får inte användas i avel.
Ett djur får inte heller användas i avel om det nedärver disposition för hög
frekvens allvarliga sjukdomsfall eller förlossningssvårigheter eller om det
saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt."

en bulldogg saknar förmåga att röra sig normalt, andas normalt, de får ofta hudrelaterade problem (allt från svamp till inåtvända ögonlock), de snittas betydligt oftare än andra raser och det finns EN (1) bulldogg i sverige med A-höfter.

det finns INGET man kan säga för att försvara sådan avel! jag kan inte se att bulldoggen har någon som helst anledning att finnas kvar som ras när den är så sjuklig. och att man bidrar till ett grymt djurplågeri när man köper en bulldogg.
:bow: :bow:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Experterna har uttalat sig....faktakällor såsom "amerikansk bulldog"-site, oj jag baxnar. Enligt FCI EXISTERAR ingen sådan ras! Likadant med pitbullen! Och tänka sig, rena uppslagsverket - någon kompis föräldrar som haft en bulldogg, tillåt mig hånle, herregud, bättre kan du väl ändå, låtsas att du doktorerat eller nåt....

Om du nu som ville "lära" oss hur en "äkta" bulldogg borde se ut tar och granskar inte bara den bilden utan alla bilder du kan hitta på "amerikansk"-bulldogg så inser du säkert snart likheten med just pitbull??? Varför kan man undra??? Likheten finns där för att den ÄR en blandning av pitbull och bulldogg, sen kan den så kallade "rasklubben" rabbla sig blå om dess lååånga historia men den är ytterligare ett bevis för amerikanarnas vilja att förändra och "fixa" lite som de själva vill. Observera att bägge raserna i texten ovan är inget annat än blandraser!

Något patetiskt fanns skrivet av någon av er ang. det ringa antal inlägg jag gjort, då säger jag såhär, hellre kvalitet än kvantitet! Rapa skit kan vem som helst i vilken fråga som helst baserat på enorma erfarenheter ANDRA gjort eller ännu bättre HÖRSÄGEN! INGEN av er som föraktar och föringar en ras som så många älskar har verklig egen erfarenhet! Ni kan tycka hur j-a illa ni vill om bulldogg men lägg ner skitsnacket, det gagnar ingen och minst av allt er själva!

Hooch som har egen lång erfarenhet av rasen ifråga
ETT HELT IMPERIUM KAN INTE HA FEL-ENGELSK BULLOGG
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

ja att lägga ner skitsnacket var ett bra ordval. bulldoggen är ett missfoster skapad av människan. de är extremt sjukliga och är inte förenliga med svensk djurskyddslag. i mina ögon kan det aldrig vara försvarbart att avla på eller köpa en eng bulldogg.

att man dessutom har valt att ta bort HD-kollen är ju bara ytterligare ett bevis på att människans fixering av det extrema får gå före sundhet. att detta får ske i ett modernt land på 2000-talet är helt absurt.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Experterna har uttalat sig....faktakällor såsom "amerikansk bulldog"-site, oj jag baxnar. Enligt FCI EXISTERAR ingen sådan ras! Likadant med pitbullen! Och tänka sig, rena uppslagsverket - någon kompis föräldrar som haft en bulldogg, tillåt mig hånle, herregud, bättre kan du väl ändå, låtsas att du doktorerat eller nåt....

Om du nu som ville "lära" oss hur en "äkta" bulldogg borde se ut tar och granskar inte bara den bilden utan alla bilder du kan hitta på "amerikansk"-bulldogg så inser du säkert snart likheten med just pitbull??? Varför kan man undra??? Likheten finns där för att den ÄR en blandning av pitbull och bulldogg, sen kan den så kallade "rasklubben" rabbla sig blå om dess lååånga historia men den är ytterligare ett bevis för amerikanarnas vilja att förändra och "fixa" lite som de själva vill. Observera att bägge raserna i texten ovan är inget annat än blandraser!

Något patetiskt fanns skrivet av någon av er ang. det ringa antal inlägg jag gjort, då säger jag såhär, hellre kvalitet än kvantitet! Rapa skit kan vem som helst i vilken fråga som helst baserat på enorma erfarenheter ANDRA gjort eller ännu bättre HÖRSÄGEN! INGEN av er som föraktar och föringar en ras som så många älskar har verklig egen erfarenhet! Ni kan tycka hur j-a illa ni vill om bulldogg men lägg ner skitsnacket, det gagnar ingen och minst av allt er själva!

Hooch som har egen lång erfarenhet av rasen ifråga
ETT HELT IMPERIUM KAN INTE HA FEL-ENGELSK BULLOGG

För det första kan jag inte ta en människa som inte kan ta en diskussion utan att vända ut och in på sig själv på allvar. Ja, jag tror fortfarande att du är någon form av troll. Den amerikanska bulldoggen är inte en godkänd ras i sverige men således i sitt egent hemland och i ett par andra länder, alltså är och förblir det fortfarande en ras rent tekniskt. Utöver det så var det inte det som va rintressant. Utan just historiken kring bulldoggen av engelsk typ som ju faktiskt stämmer oavsett och att bulldoggen från början var mer lik den amerikanska varianten än den engelska (någon påstod att den har sett ut på detta viset i all tider vilket är ren och skär bs).
Hur som haver mäerker man inte av din påstådda kunnighet om rasen då du ursäktar och blundar för dens faktiska problem.
Du försvarar således:

*Att man avlar på bedrövlig HD statistik "hunden kan ju fortfarande stå på benen"

*Att en stor procentenhet av tikarna måste snittas när de ska valpa.

*Att en stor procentenhet lider av någon form av andningssvårigheter och hudåkommor

* Över huvud taget att man avlar på en hund vars anatomi är åt skogen. Speciellt skallpartiet.

* Öht att man avlar enbart på utseende och inte på en speciell egenskap utöver allmänt temperament och att man tillåter det att gå såhär långt. I det har fallet ser en fransk bulldogg gracisös ut i jämförelse.

Jag har inte doktorerat i någonting. Men jag har läst mycket om anatomi och etologi och även en "icke hundmänniska" har ögon nog att se skillnaden mellan dessa två ex:

norinv.jpg


eng_bulldogg_jonkoping_85.jpg
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

vilken värld lever du i egentligen??:angel:
kan du tala om varför du tycker att man ska avla på en ras med så mycket problem??
tycker du att det är humant? man behöver inte vara särskilt insatt för att förstå hur mycket åkommer de lider av, att förneka det för sig själv är däremot..tjaa..
kvalitet istället för kvantitet säger du, om det är så du vill uppfattas hade du nog gjort bäst i att inte yttra dig i den här tråden..:rofl:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Här har det tagit rejäl fyr på alla rättrådiga sunar!!! Låt mig inte hejda er, fortsätt ni på er trångsynta och inskränkta bana. Uppenbarligen finns det inget som helst intresse för bulldogg här annat än att den ska svartmålas...idag bulldoggen, imorgon kanske mops, basset eller någon annan ras som inte faller mobben på läppen!!!

Om ni vore något lite intresserade skulle jag gärna tipsa er om var ni kan träffa och uppleva denna så sjuka ras och se hur en bulldogg verkligen är. En godmodig tok som älskar livet och lever det i full fart!!! Men ni har bestämt er för hur rasen är så därför vore det att kasta pärlor för svin...

Och statistik-luterskan, tro inte allt du läser, men det behöver jag ju inte tala om för dig, du klarar det alldeles utmärkt varje gång du ignorerar allt positivt någon skriver om bulldogg på denna tråd!!!

Lycka till nu alla i er smutskastningkampanj, både i denna och alla de ni har framför er, det FINNS ju så många raser....

ETT HELT IMPERIUM KAN INTE HA FEL - ENGELSK BULLDOGG
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Lycka till nu alla i er smutskastningkampanj, både i denna och alla de ni har framför er, det FINNS ju så många raser....

precis. så varför välja den mest extrema? det finns massor av raser som är glada och pigga och FRISKA.

hur var det nu med skomakarens barn? :angel:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Det var värst va du tar i med den stora släggan.... :cool:

Jag tycker inte att det är en sund ras. Men jag har å andra sidan en blandras själv så jag ska antagligen hålla mej så tyst som möjligt.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Här har det tagit rejäl fyr på alla rättrådiga sunar!!! Låt mig inte hejda er, fortsätt ni på er trångsynta och inskränkta bana. Uppenbarligen finns det inget som helst intresse för bulldogg här annat än att den ska svartmålas...idag bulldoggen, imorgon kanske mops, basset eller någon annan ras som inte faller mobben på läppen!!!

Om ni vore något lite intresserade skulle jag gärna tipsa er om var ni kan träffa och uppleva denna så sjuka ras och se hur en bulldogg verkligen är. En godmodig tok som älskar livet och lever det i full fart!!! Men ni har bestämt er för hur rasen är så därför vore det att kasta pärlor för svin...

Och statistik-luterskan, tro inte allt du läser, men det behöver jag ju inte tala om för dig, du klarar det alldeles utmärkt varje gång du ignorerar allt positivt någon skriver om bulldogg på denna tråd!!!

Lycka till nu alla i er smutskastningkampanj, både i denna och alla de ni har framför er, det FINNS ju så många raser....

ETT HELT IMPERIUM KAN INTE HA FEL - ENGELSK BULLDOGG

Det enda du har gjort i den här tråden är att ta fyr och skjuta skott på allt och alla som inte ger ett rött öre för "din" ras. Men inte ett gott ord om rasen har man fått höra från din sida! Jag personligen har träffat och sett tillräckligt många bullar för att ta ett steg längre från varje individ jag ser. Inte rent temperamentsmässigt, åhnej. Där är dom riktigt goa! Men det gör det inte mindre synd om dom för det.
Upp med lite rejäl fakta här nu så ska vi se vart diskussionen tar sig. Tvivlar dock på att du med ditt allmäna tjafs ändrar uppfattningen på ngn här. Och ja, tänk att du har alldeles rätt! Alla dessa raser du räknade upp ger jag inte mycket för i avelssynpunkt. Till detta kan du även räkna Chinese crested dog (den nakna varianten), shar pei mfl som avlas på defekta gener.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Att komma in och försvara rasen som du gör, då förstår jag folk reagerar.
Ni som har rasen måste väl ändå se problemen som finns, och inte bara sitta och försvara fullt ut.
För mig är det helt obegripligt att ta bort HD kravet och sen försvara det så som du gör. Och jag skulle också vilja veta som LV frågade, hur är det då med AD inom rasen.
Jag håller med om att det är en trevlig ras, jag har träffat flera stycken. Hade en på en kurs för nåt år sedan, och det var en otroligt trevlig hund + att den var en jäkel på alla saker vi gjorde. Men t o m ägaren sa att om några år när hunden blivit äldre, då är det inte samma go i hunden att göra dessa saker längre. Och han har haft denna rasen i många många år.
Att bara försöka sitta och klaga på vad andra säger och inte försöka diskutera istället är ju bara tråkigt. För hur det än är, så måste ju ni som har hunden/föder upp se problemen som finns? Eller vill man inte se dom?
Jag är själv emot att avla på sånna här hundar, men just nu börjar jag vackla i mina principer, eftersom jag älskar mops (även fast jag tycker mops är bra mycket bättre än bulldog), och har gjort i över 20 år. Så nu står jag och vacklar att skaffa en och gå emot mina principer, eller hålla fast vid det jag tycker. Blir arg på mig själv att jag överhuvudtaget tänker på rasen mops, kanske borde operera bort de tankarna så de försvinner ;)
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

:bow: Jag kan bara hålla med om vad du skriver!:bow:

Det finns så mycket jag skulle kunna skriva om denna underbara hundras, men man orkar liksom inte...
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

(saxat från Bra hemsida om bulldogg, av uppfödare)

Bulldogghälsan, finns den ?

-Naturligtvis gör den det!

Men man ska inte bortse ifrån att engelsk bulldogg ligger i den dyraste försäkringsgruppen hos försäkringsbolagen, dvs den mest skade/sjukdomsdrabbade och därmed dyraste gruppen att försäkra. Nu är det inte på något sätt så att de olika försäkringsbolagen driver häxjakt på engelsk bulldogg och därför har placerat rasen i denna grupp. Det är helt enkelt ett resultat av kalla fakta! Engelsk bulldogg liksom alla de andra raserna i denna grupp har helt enkelt använt sig mer av sin försäkring än en del andra raser, som då har placerats i lägre grupper.

Så att köpa bulldogg med uppfattningen att den ska bli gammal och grå och aldrig i sitt liv ska behöva gå till veterinären, det är som du förstår en orimlig förväntan som rent statistiskt är dömd att stryka på foten. Men naturligtvis finns det bulldoggar som lever ett långt, friskt och lyckligt liv!

Det är just dessa bulldoggar jag försöker hitta för att använda i mitt avelsarbete. Nu har jag än så länge fött upp ett för litet material för att egentligen räkna statistik, men än så länge har jag lyckats att föda upp bulldoggar som visat sig vara friskare än genomsnittet i rasen. Peppar, peppar...

-Så bra, säger du och tror att bara du köper hund ifrån mig så har du ditt på det torra. Nu behöver du inte fortsätta att engagera dig i ivrigt sökande efter mer bulldoggsinformation.

-Fel, fel, fel!, kontrar jag då snabbt. Det finns ingen kennel som föder upp endast friska hundar, liksom det inte finns någon kennel som föder upp endast sjuka. Eftersom vi jobbar med levande material kan man aldrig helt förutsäga utgången av en viss kombination man gör. Men vad jag på kennel Stormfield kan garantera är att jag uteslutande använder djur i avel som är friskare än genomsnitttet i rasen.

BULLDOGGEN FRÅN TOPP TILL TÅ
(Du som vill veta mer klickar bara på den defekt du vill läsa mer om)

Vad finns det då för specifika problem inom rasen?

Följ med mig på en resa från nosen till svansen hos bulldoggen så tar vi reda på det.

Det uppenbara man ser när man tittar på ansiktet på en engelsk bulldogg är deras korta nos (den typen av kort skalle kallas brachycephal) som bara det i sig medför en risk för t.ex. vattenskalle (hydrocefalus). De har underbett, vilket hos de flesta raser ses som ett fel, men alltså inte hos engelsk bulldogg.

Korta nosar medför alltid risk för dålig andning, märk väl en risk, inte alla har dålig andning bara för att de är kortnosiga. Det kan vara allt från för trånga näsborrar till en för lång mjuk gom eller en trång luftstrupe. Såväl luft- som matstrupe kan vara krokiga och leder då naturligtvis till olika besvär.

Vidare ser vi ett par ögon. En bulldogg med mycket rynkor i ansiktet kan även ha för mycket hud runt ögonen som då kan ge besvär i form av inåtrullande ögonlock (entropion), löst hängande ögonlock (ektropion, om jag säger S.t Berhard så vet du hur det ser ut) till en kombination av dessa två (diamond eye). Men det händer även att det drabbar mer "släta" hundar om dock mer sällan. Det kan även inträffa att det växer extra ögonfransar på insidan av ögonlocket (distichiasis). Vidare kan de få ett framfall av en tårkörtel (cherry eye) vilken oftast blir inflammerad.

Öronen kan ha för trånga hörselgångar. Problem uppkommer då inte smuts kan ta sig ut och då blir kvar i örat som blir inflammerat, och med svullnar.. du förstår själv att det blir en svårbehandlad öroninflammation.

Det finns epilepsi inom rasen.

En växande bulldogg har känsliga leder och särskilt armbågslederna är utsatta för inflammationer hos unga djur. Alla doggraser, dvs kraftigt byggda raser; har ökad risk för artros. Osteochondros förekommer.

Det existerar knäledsproblem. Det vanligaste är slappa ledband som gör att knäskålen kan röra sig för mycket. Det händer även att korsband går av.

I stort sett alla bulldoggar har höftledsdysplasi. Det finns endast en svenskfödd bulldogg någonsin i svensk historia som haft UTMÄRKTA höftleder, och det är inte utan att jag med stolthet kan tala om att det är jag som fött upp honom!
Genomsnittet för HD hos bulldogg ligger på grad E, där också de flesta bulldoggar ligger. Statistiken skiljer mellan de olika kennlarna, vill du veta mer kan du surfa in på SKK och söka på Hunddata.

Det förekommer såväl livmoderinflammationer som kejsarsnitt hos tikarna. Hanarna däremot kan bli monorchida (brukar kallar kryptorchism i lite slarvigt vardagstal) och betyder att endast ena testikeln vandrar ned i pungen.

Det förekommer urinsten.

De flesta bulldoggar har skruvade svansar av olika slag, och en del ligger an mycket hårt mot hundens bak. Det förekommer kotmissbildningar.

En del valpar är senare vad gäller att komma upp på benen och gå och det kan då vara en splay eller swimmer. (En normal valp är uppe och går vid tre veckors ålder.)

Alla hundar av dogg-typ har som regel ett lägre immunförsvar. Det innebär bl.a. att de lättare kan utveckla allergier, eksem, inflammationer och infektioner.

Det här är inga defekter som man som valpköpare behöver kunna allt om, däremot ska man vara uppmärksam vid sitt val av uppfödare så att ens uppfödare har stenkoll på allt som rör rasen!

------------------------------------------------------------------

http://home.rixtele.com/~Bulldogg/bulldogghelsan.htm

Hon har koll på vad hon avlar på.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Men är ju nu du ska göra det. Jag förstår inte varför ni inte tar chansen...
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Tänk om alla var så öppna och ärliga som den uppfödaren. Det kommer hon tjäna på med många många längder....
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Jo, jag tycker hon är imponerande, även om det är en ras jag själv aldrig skulle vilja ha.
Men hon är föredömlig när det gäller att beskriva vad det verkligen är man får.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Därför att så fort vi som tycker om rasen öppnar käften så får vi till svar: "DE DÄR J*VLA FULA & SJUKA HUNDARNA BORDE DÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!!!!!!"

Hur kul är det att försöka göra sin röst hörd när man bara får sådana svar? Folk kan inte ens FÖRSÖKA lyssna på vad vi har att säga.

Det är ingen som har sagt att det är en sund hundras.
Som nån sa: "Vi skiter inte i rasen." Det otroligt genomtänkta svaret blev: "Nej det är ju synd för då hade hundrasen inte funnits!!"

Man har ledsnat att tala för döva öron.
Och därför vill jag ge en stor eloge till er som fortfarande orkar! :bow:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Men snälla någon! Den engelska bulldoggen har stora rasrelaterade problem. Det är ju även SKEB överens om. Jag tycker till skillnad från dig att det är bra att rasrelaterade sjukdomar och problem diskuteras. Det gynnar ju knappast vare sig rasen eller den enskilda hunden att problemen förnekas och sopas under mattan.

Den engelska bulldoggen är en jättetrevlig hund. Men det vore väl ännu trevligare om man fick bukt på hudproblemen (du som är insatt känner ju till att 55,5% av alla EB över 2 år har hudproblem), andnings- och ögonproblem (50% av EB över 2 år), etc. Samt att man sätter naturlig födsel i fokus.

Du verkar ju vara helt emot den åtgärdslinje som SKEB för? Det borde ju gynna denna annars så trevliga hundras, så jag fattar inte varför du är emot det? :confused:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Därför att så fort vi som tycker om rasen öppnar käften så får vi till svar: "DE DÄR J*VLA FULA & SJUKA HUNDARNA BORDE DÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!!!!!!"
Jaha, vem har skrivit detta?

Jag har läst alla svar i den här tråden och hittar inte ett enda svar som talar nedlåtande om hundarna som individer. Men ur avelssynpunkt är de ju inte så mycket att skryta om.

Hur kul är det att försöka göra sin röst hörd när man bara får sådana svar? Folk kan inte ens FÖRSÖKA lyssna på vad vi har att säga.
Hur är det möjligt att lyssna när ingeting vettigt sagts? Jag har inte fått ett vettigt motsvar till varför mina erfarenheter kring rasen är så pass bedrövliga som de är. Om det nu än är försvarbart lär det väl finnas massor att understryka som gör rasen värd att avla på? Jag är ledsen men med dessa oseriösa svar jag har fått så bekräftas bara min negativa syn på de stackars djuren.
Det känns även som att du inte har något att komma med. Vad ska man tro när du så gott som skriver "jag har massor med motargument men jag tänker inte säga dem".Varför? Har du verkligen några?

Det är ingen som har sagt att det är en sund hundras.
Som nån sa: "Vi skiter inte i rasen." Det otroligt genomtänkta svaret blev: "Nej det är ju synd för då hade hundrasen inte funnits!
Det var jag som skrev det och det står jag för och tänker inte ursäkta dem , men denna mening är tagen ur sitt sammanhang. Jag sa även att jag gärna ser att rasen får finnas ur min synpunkt om den skulle gå tillbaka till sin urspungsanatomi som faktiskt var relativt sund i jämförelse med den nuvarande groteska.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Jag tycker att engelsk bulldogg verkar trevliga, men
jag kan ju inte blunda för problemen? Jag tror inte en engelsk
bulldogg skulle orka med mitt tempo, och klara allt jag vill att en hund ska klara.
Jag har svårt att se en bulldogg springa med på ridturer i skogen. Sen vill jag ha en så
frisk hund som möjligt. Annars är jag konstant orolig för att jag ska belasta den för hårt.
Och jag vill ha en hund som kan para sig och föda naturligt. Det är för hög del kejsarsnitt,
samt alldeles för dålig hälsa om man ser till vad försäkringsbolagen vill ha för att försäkra dem.

Alltså blir det ingen bulldogg. Oavsett hur trevliga de är.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Jag tycker att engelsk bulldogg verkar trevliga, men
jag kan ju inte blunda för problemen?
Precis! Alla BD jag har träffat har varit hur goa och fina och framförallt charmiga somhelst i temperamentet, men det ursäktar ingenting.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 673
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 100
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp