engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Jag märker att du troligtvis inte har träffat en endaste bulldog och det är ju din förlust:cool:

Det är tråkigt att du försöker sprida en massa skit om en ras du tydligen inte vet nånting om!!
Läsa på internet kan alla göra. Kom igen när du skaffat personlig erfarenhet men det lär du ju inte göra för du verkar ju VÄLDIGT inskränkt:smirk:

Åh! Intressant med en människa som vet ALLT om mig och mina erfarenheter!:) Kan du inte berätta mer om mitt liv? Vore väldigt spännande;) . Kan tala om för dig att min bästa vän har ägt en bulle, jag har dessutom tre "grannar" (de bor på relativt långt avstånd ifrån mig men vi har träffats med hundarna då o då) med bullar( några numera döda), jag har dessutom varit på ett par av de större utställningarna/hundarrangemangen de senaste åren och inte sett en enda champion i rasen stå med munnen stängd trots minimal ansträngning. Kan säga att det är mycket som ska tas till för att jag ska ändra mina åsikter om en ras som numera är avlad på enbart sitt utseende som dessutom stjälper den snarare än hjälper den. En hund ska få vara hund och en ras med så mycket problem som den engelska bulldoggen står inte med på min lista för sund ras. Så var det med det. Men visst, ge mig en vettig lista på rasen fördelar som inte har med temperementet att göra så får vi se.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Det är faktiskt inte så att vi som har eng.bulldog skiter i rasen, vilket de flesta verkar tro

Det är ju det som är problemet. Hade ni skitit i rasen hade den kanske inte funnits och således hade de varit bra i mina ögon. Eller! Så avlar man helt enkelt på bulldoggen så som den såg ut i sitt ursprungs tider och då kan jag inte klaga.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Nej, jag hoppas att ni värnar om rasen. Dock blir jag ändå mörkrädd när jag ser att de vill ta bort höftledsröntgen på bullarna, just för att de har så dålig statistik ändå.

Då hade jag faktiskt hellre slagits för att importera fler hundar alt. blanda upp med en ras med bätte HD-statistik.

Sen andningen, det lider många raser av och det gäller samtliga att de måste vara skärpa när det gäller att väla avelsindivider, detta programmet verkar ju därför lovande.

Personligen tycker jag att det är värre att en hund inte kan gå, det tar liksom bort syftet med hunden :crazy:

//E
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Har absolut inte sagt att jag vet ALLT om ditt liv eller erfarenheter!
Men när jag läser det du skrivit om eng.bulldog så låter det som en människa som inte har personlig erfarenhet av rasen!

En bulldogg hjässar så gott som konstant då det är besvärligt att använda enbart nosen utan att få i sig för lite syre i rätt mängd.


Den Engelska bulldoggen kan dessutom inte valpa vaginalt utan för att ens överväga valpar på en sådan hund måste kejsarsnitt göras.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Hdkravet är redan borttaget, de flesta bulldogar har hdfel men det är inget som de bryr sig om.
Min är inte röntgad så jag kan inte säga om hon har dhfel, men
hennes mormor däremot hade E-höfter och hoppade in och ut i bilar och höll igång som vilken annan hund.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Har absolut inte sagt att jag vet ALLT om ditt liv eller erfarenheter!
Men när jag läser det du skrivit om eng.bulldog så låter det som en människa som inte har personlig erfarenhet av rasen!

En bulldogg hjässar så gott som konstant då det är besvärligt att använda enbart nosen utan att få i sig för lite syre i rätt mängd.


Den Engelska bulldoggen kan dessutom inte valpa vaginalt utan för att ens överväga valpar på en sådan hund måste kejsarsnitt göras.

Detta är dom absolut vanligaste (och inte alls ovanliga) problemen med rasen och det har jag fått höra av både veterinär och min dåvarande bästa väns föräldrar som hade bulle då dom var väldigt insatta i rasen och "endast kunde tänka sig en hund av denna ras".
Av dom Engelska bulldoggarna jag "känner" och av de jag sett så kan jag bara understryka att det verkar ha stämt. Sen har varken du eller jag träffat alla engelska bulldoggs i hela världen och kan således inte tala för varenda jycke. En majoritet räcker dock för mig!
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Hdkravet är redan borttaget, de flesta bulldogar har hdfel men det är inget som de bryr sig om.
Min är inte röntgad så jag kan inte säga om hon har dhfel, men
hennes mormor däremot hade E-höfter och hoppade in och ut i bilar och höll igång som vilken annan hund.

Men varför och åter varför vill man stödja denna form av avel!? Jag häpnar:eek:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Men hur gammal blir en bulldog då?

Jag menar, de kan ju knappast hålla så länge med tanke på att andra raser avlivas om de har E-höfter...

Hur ser det ut utomlands? Lika illa där?

//E
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Den tiken med E-höfter blev 8år, genomsnittsåldern ligger på 10 år.
Det är bara i norden vi har röntgat bulldogen.

Men det är det jag menar om en schäfer har B elller C höfter så mår den inte bra, MEN en bulldog bryr sig inte!
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Oj, oj, oj, här har visst ännu en ras hamnat i klorna på en hel hög "experter"!!! Fördomarna haglar och ve den som försöker försvara hundvärldens mest omtalade ras!

JAA, skriker nu den förtalande mobben, se där, en NY påhejjare av vårat skitkastarkrig men nepp, så blir det inte!!!

Den engelska bulldoggen har varit omtalad sen urminnes tider, ni som ondgör er över dess konstruktion borde också känna till att den avlats JUST såhär för att användas både till hund och tjurhets! Finns att läsa i historieböckerna eller för den som behöver hjälp att hitta i Philo Kuon, dvs den första rasstandard som skrevs just för denna ras ca 1680ekr. Omtalad är den också för sitt mod, sin styrka, sin godhet, sin lojalitet och dess aldrig utömbara energi!

Men den är ju SJUUUUUUK skriker nu mobben, ja-a, bulldoggen precis som alla andra raser lider av olika åkommor för handen på hjärtat nu allihop, inte är ni ägare av en hund helt utan rassjukdommar???

Hela denna tråd började med att en person bad er göra jämförelser mellan tre raser. Jag föreslår att ni gör just det istället för att svärta ner en i erat personliga tycke ful och sjuk ras! Jag skulle utan större problem kunna dra en hel del "sanningar" om både taxar, schäfrar osv men VAD vinner jag på det??? Nej just det, INGET!!!!

Och en sak gott folk, det heter HÄSSJA ner en hund flåsar, inte HJÄSSA, det är nämligen toppen på allas våra huvuden.....

/ETT HELT IMPERIUM KAN INTE HA FEL - ENGELSK BULLDOGG
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Alltså, jag räknar mig själv som en ännu så länge oerfaren hundägare och jag har aldrig träffat en engelsk bulldog men detta påståendet låter minst sagt eh, konstigt, i mina öron. "Bryr" sig inte en bulldog med E-höfter men en Schäfer med B-C höfter gör det?

Du får gärna utveckla detta påstående!
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

But please?!?

Jag ifrågasätter hur man funderar i aveln på en sån hund och då mobbar jag? Föreslår dessutom åtgärder och har inga fördommar, enbart fakta.

Så, nä du, gräv ner dig.

//E
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

HD och bulldogg - bulldoggen är konstruerad så att den bär en mycket liten del av vikten på sitt skelett = höfter, den "bär" sig med en kraftig muskulatur och därför ser du bulldoggar hoppa och fara trots hög hd-grad. Dessutom har bulldoggen tyngdpunkten längre fram då den är högre bak. Detta gör att en bulldogg inte känner av det faktiska problem den har och jag kan bara gratulera bulldoggen!!!

HD - vanliga hundar(läs med mindre muskulatur) dessa bär en mycket större del av sin vikt på höfterna och därför blir det mycket mer kännbart för dem då de också är "rättkonstruerade" och bär en större del av sin vikt bak än bulldoggen = de lider alltså av sin hd och avlivas i de flesta fall.

TÄNK att en så sjuk och felkonstruerad hund som bulldoggen faktiskt är BÄTTRE konstruerad, egentligen...

ETT HELT IMPERIUM KAN INTE HA FEL - ENGELSK BULLDOGG
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Oj, oj, oj, här har visst ännu en ras hamnat i klorna på en hel hög "experter"!!! Fördomarna haglar och ve den som försöker försvara hundvärldens mest omtalade ras!

JAA, skriker nu den förtalande mobben, se där, en NY påhejjare av vårat skitkastarkrig men nepp, så blir det inte!!!

Den engelska bulldoggen har varit omtalad sen urminnes tider, ni som ondgör er över dess konstruktion borde också känna till att den avlats JUST såhär för att användas både till hund och tjurhets! Finns att läsa i historieböckerna eller för den som behöver hjälp att hitta i Philo Kuon, dvs den första rasstandard som skrevs just för denna ras ca 1680ekr. Omtalad är den också för sitt mod, sin styrka, sin godhet, sin lojalitet och dess aldrig utömbara energi!

Men den är ju SJUUUUUUK skriker nu mobben, ja-a, bulldoggen precis som alla andra raser lider av olika åkommor för handen på hjärtat nu allihop, inte är ni ägare av en hund helt utan rassjukdommar???

Hela denna tråd började med att en person bad er göra jämförelser mellan tre raser. Jag föreslår att ni gör just det istället för att svärta ner en i erat personliga tycke ful och sjuk ras! Jag skulle utan större problem kunna dra en hel del "sanningar" om både taxar, schäfrar osv men VAD vinner jag på det??? Nej just det, INGET!!!!

Och en sak gott folk, det heter HÄSSJA ner en hund flåsar, inte HJÄSSA, det är nämligen toppen på allas våra huvuden.....

/ETT HELT IMPERIUM KAN INTE HA FEL - ENGELSK BULLDOGG

Två inlägg? Låter som ett troll :idea: Men jag ska svara iaf.
Kan understryk att det du skrivit inte stämmer. Iom att den engelska bulldoggen inte ser ut som den gjorde då . Den såg mer ut som en amerikansk bulldogg om man ska jämföra. Således var fysiken långt ifrån vad den är idag, likaså temperamentet. Det här med att alla raser har sjukdomar är ju en sak. Men att ha så extremt mycket problem som en engelsk bulldogg har är inget jag ursäktar när den ligger på toppen för åkommor.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

HD och bulldogg - bulldoggen är konstruerad så att den bär en mycket liten del av vikten på sitt skelett = höfter, den "bär" sig med en kraftig muskulatur och därför ser du bulldoggar hoppa och fara trots hög hd-grad. Dessutom har bulldoggen tyngdpunkten längre fram då den är högre bak. Detta gör att en bulldogg inte känner av det faktiska problem den har och jag kan bara gratulera bulldoggen!!!

HD - vanliga hundar(läs med mindre muskulatur) dessa bär en mycket större del av sin vikt på höfterna och därför blir det mycket mer kännbart för dem då de också är "rättkonstruerade" och bär en större del av sin vikt bak än bulldoggen = de lider alltså av sin hd och avlivas i de flesta fall.

TÄNK att en så sjuk och felkonstruerad hund som bulldoggen faktiskt är BÄTTRE konstruerad, egentligen...

ETT HELT IMPERIUM KAN INTE HA FEL - ENGELSK BULLDOGG

Med andra ord skriver du alltså för den faktiska HDn och att det medvetet avlas på defekter i rasen, åh..jag blev genast mer positivt inställd till engelsk bulldogg (inte);)
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

osäke rpå om man får göra såhär, men kopierar intressant fakta från amerikanska bulldoggs klubbens hemsida: (handlar både om den engelska och den amerikanskas utveckling)

" Den Amerikanska Bulldogen härstammar ursprungligen från forntida mastiffer, vilka vid 400 talet kom till England och utvecklades till vad som kom att kallas "the alaunt". Denna Alaunt var en andra och väldigt tuff linje mastiffer och användes av engelska slaktare och farmare vilka gjorde den till den första Bulldoggen.

En sann bulldog skulle ha förmågan att jaga, fånga samt hänge i en nos (mule), kind eller hals på ett större nötkreatur och inte släppa oavsett hur hårt djuret kämpar och oavsett hur mycket skada hunden får mota.

Bulldoggen användes under medeltiden vanligtvis till att fånga hästar, boskap och vildsvin hos farmare, slaktare men även tävlingar (strider) anordnades. Dessa tävlingar var främst "bull biting" men även fighter mot björn, lejon och andra farliga köttätare förekom.

1835 förbjöds baiting tävlingar i England. Den enda baiting formen som överlevde banlysningen var hundkamper. För att göra den uthålliga bulldoggen mer hetsig så blandades terrier blod in i dessa vilka kom att så småningom bli vad vi i dag kallar Bullterrier, Staffordshire bullterrier, Amerikansk Pitbull terrier och dess utställningsvariant Amerikansk staffordshire terrier.

(Andra raser där ursprungsbulldoggen är förfader är boxer - där bulldog korsades med den tyska varianten Bullenbeisser (33% påstås vara (Amerikansk) Bulldog). Man korsade även bulldog med stora mastiffer för att skapa en ultimat vakthund, Bullmastiff (40% (Amerikansk) Bulldog). Det som idag kallas Engelsk bulldog uppkom av att korsa bulldog med mops! Till viss del är det även del i Dogo argentino mfl )

Nämnda förbud gjorde att de renrasiga bulloggarna var ovanliga vid mitten av 1900-talets England. De exporterades till Amerika där de förbättrade den redan existerande bulldoggen vilken redan fanns i de tidigare kolonierna. Detta räddade rasen från utrotning. I, framför allt, den amerikanska södern behövdes bulldoggen tack vare det faktum att han fortfarande hade jobb att utföra.

Vildsvin och nötkreatur gick lösa över stora ytor i hård terräng där det var omöjligt att sätta upp stängsel. Istället fångades djuren in av den hårda engelska bulldogen. Det ingick även att skydda boskapen mot rovdjur i Bulldoggens sysslor. En varg låter ju som bekant en frisk tjur eller ko vara ifred. En bulldog däremot måste vara stark och hård nog att besegra varg och övriga hotande rovdjur. De som inte klarade uppgiften dog!

Man använde med fördel även Bulldogs som vakthundar. Under 1900-talet talet och tidigare finns många historiska skrifter över stora plantage bulldogar eller gård bulldogs som hölls på gårdarna som användes mot ovälkomna gäster. Plantage Bulldogs fick ibland ströva fritt på fängelsegårdar och patrullera de öppna ytorna mellan cellerna och huvudmuren. Denna förmåga samt dess stora lojalitet gjorde att många behöll Bulldoggarna även efter det att man börjat stängsla in boskapen.

Regionala variationer utvecklades och många namn användes för den södra Bulldogen. Några av de vanligt förekommande namnen var Old English White, White English, Brindle Bulldog, Old Country White mm.

Vid 1960-talets mitt var återigen den ursprungliga bulldoggen utrotningshotad. Den tekniska utvecklingen med terrängfordon mm gjorde bulldoggen arbetslös.

Som tur var så var det dock några få bulldog fantaster som hindrade detta genom att söka upp de sista exemplaren av vad vi känner som Amerikansk bulldog. För detta har vi framförallt John D Johnson, men även Allen Scott att tacka.

Dessa två personer har med tiden utvecklat två led av Bulldogs, Johnson typ och Scott typ även kallade classic/Bully och standard/performance. I början samarbetade dessa och använde samma hundar. Senare gick de dock skillda vägar.

Senare anslöt sig även andra personer vilka bidragit till rasen, Koura, Kerschner, Stover, painter, Margentina och Williamson för att nämna några.

Att det blev namnet Amerikansk Bulldog och inte Engelsk Bulldog beror på att namnet var upptaget av den ras som var resultatet utav Bulldog korsad med Mops.

Den första regestreringen var vid 1970 talets början, då under namnet Amerikansk "pit" bulldogs. Vid 1970-talets senare halva så bestämde sig Alan Scott, J.D Johnson och Joe Painter för att ändra namnet till Amerikansk Bulldog. Detta för att inte blandas ihop med Amerikansk PitBbull Terrier. "
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

slänger in en bild på hur det "kunde" sett ut:

06-11-06%20244%20copy%20american%20bulldog.jpg
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

jag tycker att de har varit ganska snälla än så länge. desvärre är inte jag lika snäll.

varje gång du avlar på en bulldogg bryter du mot våra djurskyddsbestämmelser. saxat från djurskyddsmyndighetens hemsida;

"Avel
2 § Djur som nedärver missbildning eller andra egenskaper som medför
lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner
får inte användas i avel.
Ett djur får inte heller användas i avel om det nedärver disposition för hög
frekvens allvarliga sjukdomsfall eller förlossningssvårigheter eller om det
saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt."

en bulldogg saknar förmåga att röra sig normalt, andas normalt, de får ofta hudrelaterade problem (allt från svamp till inåtvända ögonlock), de snittas betydligt oftare än andra raser och det finns EN (1) bulldogg i sverige med A-höfter.

det finns INGET man kan säga för att försvara sådan avel! jag kan inte se att bulldoggen har någon som helst anledning att finnas kvar som ras när den är så sjuklig. och att man bidrar till ett grymt djurplågeri när man köper en bulldogg.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 673
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 100
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp