eng bulldog

Sv: eng bulldog

Som sagt hur läser du??

Jag har skrivit att det är många saker som jag vill ändra på en bulldogg, men inte att jag letar efter en annan typ. Jag letar efter andra saker än just själva kroppstypen. Varför ska jag välja kroppstyp när det finns andra saker som jag tycker är viktigare, så som att valpen kommer ifrån en tik som fött naturligt. Att valpen är ifrån en kunnig uppfödare som avlar för en bättre ras.Bara för att nämna några saker, jag tänker inte sitta och försvara rasen när allt man får är påhopp. Det är trevligt att man dömer ut engelsk bulldogg, när Sveriges populäraste ras ser ut som små räkor när det gäller utställningsexemplaren. Deras höfter kan inte vara allt för bra. Men det är tydligen bara bulldoggen som är sönderavlad..knepigt det där..:smirk:

Jag kan förstå om du försöker reda ut varför man blir kär i engelsk bulldogg, just den frågan kan jag inte svara på. Jag blev bara kär helt enkelt.

Eftersom man inte får ta andras bilder utan lov så kan jag inte heller leta upp vilken typ av bulldogg jag vill ha. Men jag vill inte ha en bulldogg som är så "grov" i nacken som den som Gnist hittade. Men inte heller vill jag ha en så slank bulldogg som dom var på 1850 -talet.

Jag diskuterar GÄRNA med nyfikna personer utan påhopp eller elaka kommentarera :p :p

Jadå jag läser fortfarande. Och du ha rinte blivit påhoppad av någon här. Att folk inte håller med dig i dina åsikter betyder inte att du blir påhoppad. Jag hade tänkt ställa frågan en tredje gång men som tur var förstod du och la ut bilder på hundar du "gillar". Äntligen!

Jag kan förstå om du försöker reda ut varför man blir kär i engelsk bulldogg, just den frågan kan jag inte svara på. Jag blev bara kär helt enkelt.
Jag förstår mycket väl varför man blir kär i en hund med sån personlighet. Vad jag försökt säga här är att man får trycka ner sitt ego i sådana situationer och ifrågasätta om den här formen av avel faktiskt är okej när hunden i fråga är så förpestad med sjukdom och trasig kropp pga av dess vanställda anatomi.

Det är trevligt att man dömer ut engelsk bulldogg, när Sveriges populäraste ras ser ut som små räkor när det gäller utställningsexemplaren. Deras höfter kan inte vara allt för bra. Men det är tydligen bara bulldoggen som är sönderavlad..knepigt det där..:smirk:
Engelsk bulldogg är inte den enda rasen som jag (och säkert flera andra) väljer att inte stödja i avel. Men nu var det faktiskt så att den här tråden handlade om engelsk bulldogg..Och således ska vi väl prata om den..eller hur?
Vad gäller utställningsschäfrar är jag helt med dig, bort med den typen av hund också för det är inte mycket att hänga i julgranen heller. Däremot finns den gamla linjen av schäfer fortfarande kvar där de flesta exemplaren har sunda kroppar och raka ryggar. Den aveln har jag valt att stödja!

Problemet med vissa hundägare eller rasälskare här på forumet och lite varannanstans är att ni (du) tar det personligt eller får det till att man hatar bulldoggarna för individerna. Det är det ingen som gör här. Tvärtom ser man en hund med en egentlig otrolig charm som är fången i sin egen kropp. Man reagerar och blir ledsen/arg/förbannad för vad människan har gjort mot den pga av sitt egna sug efter ett visst utseende, utan att bry sig om hur det faktiskt påverkar hunden.
Läs själv dina inlägg ..det står "jag vill ha det och jag jag jag"...Vilket jag tycker är ganska sorgligt. Jag väljer förvisso hund efter ego-til viss del. Någonstans ställer jag mig på bromsen när jag känner att det finns för mycket problem inom rasen. Nu råkar jag ha en west highland white terrier som förvisso är ganska frisk och som det finns ett egentligt hopp för. Men även där tycker inte jag att det ska vara acceptabelt att avla på roshudade och hundar med exem...Troligtvis gör man det ändå. Och då tänker jag lämna rasen hur kär den än är för mig.

Jag tar det inte personligt, ifall jag hade gjort det så hade jag väl ändå inte diskuterat med dig. Däremot blir jag irriterad när folk verkar vara emot mina svar. Jag har inte sagt att jag blir påhoppad, jag skrev att jag gärna diskuterar utan påhopp. Utav erfarnehet så vet jag att man lätt bli påhoppad för att man har en annan åsikt. Tråden handlar om engelsk bulldogg men jag tog ett exempel med utställningsschäfer.

Ja, jag är ego som vill ha en bulldogg. Men hur kan du kalla mig för ego när jag t om har valt bort vissa uppfödare för att dom har för tunga bulldoggar i min smak? Jag har velat ha rasen i 11 år men än har det inte kommit någon, jag vet inte ens om det blir en bulldogg i mitt hem. Jag kan vänta en massa år på att skaffa en bra bulldogg, jag väntar hellre än att köpa "första bästa".

Jag diskuterar gärna rasen, både negativa och postiva saker

Det var ju trevligt att höra. Men jag tycker fortfarande att rasen är för defekt för min del för att ens ha i åtanke. Det är synd på en hund med underbar personlighet.

Har nu ännu en gång följt en fullkomligt omöjlig diskussion angående Engelsk Bulldogg här på Bukefalos men jag har kommit fram till något denna gången och det måste vara den springande punkten!

Och det är följande: för min del, jag tycker och jag vet, jag skulle ALDRIG skaffa en så sjuk och defekt ras som EB. Avla in "sundhet", SKIT i att det finns massor av folk som lever med rasen och vet mycket mer för JAG(och här slår sig många för bröstet med KRAFT) vet minsann mycket mer och är så duktig att ingen och då allra minst nån sketen bulldoggälskare ska få göra sin stämma hörd! Dessa uttalanden är regelbundet återkommande...

Här finns också en dam med synnerligen stark önskan att alltid få sista ordet och visst, Mrs Scrabtree, om det gör dig lycklig så besvara då detta med några av dina floskler, du kan ju bara kopiera från något av dina tidigare inlägg ang någon av de sjuka raser du älskar att raljera kring!

En sak ska dock alla ni som fullkomligt frossar i bulldoggnedvärdering veta - vi som älskar och lever med denna ras kommer aldrig att ge upp den och sen kan ni "proffs" planera bäst ni vill runt den avel ni inte har en susning om!

Ett talesätt som är på sin plats och som vi korkade bulldoggmänniskor ska tänka på varje gång vår ras blir påhoppad är: Ge dig inte in i diskussioner med dårar för de drar ner dig till sin nivå och vinner där på erfarenhet!!!

/Hooch

Jajemen! Jag står för varenda ord jag sagt till tusen procent och eftersom du så snällt bad om det tar jag det sista ordet då!

:D

Och angående att folk inte skulle ha ett jota om denna ras kan du gapa om hur mycket du vill. Även en fd (?) veterinär har ju svarat i tråden.

Senast ändrad:

Halleluja till kraftfulla bröstslag, sista ordet blir nog ändå inte ditt, Scrabtree, snart vaknar din flock....

Jag lutar mig tillbaka och tänker på de visdomsord som avslutade mitt förra inlägg!

/Hooch
Ett helt imperium kan inte ha fel, ENGELSK BULLDOGG

Visst, visst, det finns inga problem med rasen, de har inga höftfel, problem med eksem, allergier, andning, svårigheter att föda naturligt, innåtvända ögonlock osv osv. :smirk: Visa mig en enda bulle utan några som helst av ovanstående defekter! :bow:

England har haft mycket fel genom åren, inte enbart när det gäller deras sk avel, eller kallar du slavhandel ok? Rätt länge sedan de sög ut kollonierna nu va? "Ett helt imperium kan inte ha fel." Imperium? :rofl:

Du kommer inte med någon fakta alls. Gnist la en en hel del fakta, MrsScabtree la också in fakta, en vetrinär säger att rasen är den mest ohälsosamma som finns. Och du? du säger att du älskar rasen?

Du struntar i hd fel (för det gör ju hunden :smirk: ) du struntar i snittade tikar och hudproblem? Om det inte är så, varför lägger du inte fram fakta som säger att nånting har blivit bättre?

Det är ju inte så att det är många som TYCKER att det är en ohälsosam ras. Det är fakta, hade ni som älskar rasen så mycket faktiskt accepterat dessa fakta hade diskutionen blivit betydligt mer givande

Detta är lönlöst det vet jag men jag tänker ändå svara. Det frågas efter fakta, hm, OK!

Fakta är att hd-kravet på bulldogg slopades av en enda orsak - de LIDER inte av sin hd. Hur BEVISAR vi det? Jo, en bulldogg har full rörlighet ända till den dör av ålderdom, jepp, många bulldoggar dör gamla! Hur vet jag det? Haft några själv, har väl lika lång erfarenhet av denna ras som de flesta här på BF är gamla...är dessutom synnerligen involverad i rasklubben och har följdaktligen också kunnat följa många andra bulldoggar från valpar till ålderns höst!

OK, erkänner, det kan aldrig erkännas bevisat då erfarenhet INTE är fakta utan just bara erfarenhet men den bulldogg som ras som jag känner och den bulldogg ni andra är så extremt kunniga på skiljer sig rejält från varann....

Fakta är också att ex. hot spot inte är rasbundet utan förekommer på otaliga raser. Hudåkommor, jepp, förekommer men även så i andra raser. Största hudproblemet som jag upplevt det är furunkulos, förekommer också på många raser, detta forskar just en veterinär knuten till rasen på om det kan bero på tyngd och då menar jag inte fetma utan bulldoggens normalt bastanta kroppsbyggnad i kombination med underdimensionerade tassar? Boxern, mastiffer osv har samma problem och samma bastanta konstruktion, kanske denna veterinär är något riktigt intressant och för hundarna revolutionerande på spåren?

Korsbandsskador ÄR vanliga hos rasen, ofta för att de far o flänger som galningar och inte accepterar sin status som hund utan anser sig vara en korsning av bergsget och katt!

Korsbandsskador uppstår också ofta på feta bulldoggar och då beror det på en kombination av det ovan med ägare som tror att bulldoggen är en soffpotatis och olyckan är framme då denna gladiator får full frihet!

Sen måste jag med en dåres envishet hävda att om ni alla som får hävda att ER åsikt om EB är den rätta måste också nånstans inse att det FINNS andra vinklar, det FINNS andra erfarenheter än just era och varför får då dessa avvikande(från era) åsikter inget utrymme? Måste man vara Ja-sägare och gulla med för att accepteras? Faktiskt inte och det, det lär man sig av livet!

/Hooch som vidhåller:
Ett helt imperium kan inte ha fel - ENGELSK BULLDOGG

Sen måste jag med en dåres envishet hävda att om ni alla som får hävda att ER åsikt om EB är den rätta måste också nånstans inse att det FINNS andra vinklar, det FINNS andra erfarenheter än just era och varför får då dessa avvikande(från era) åsikter inget utrymme? Måste man vara Ja-sägare och gulla med för att accepteras? Faktiskt inte och det, det lär man sig av livet!

:bow: Gäller inte bara denna diskussion utan hela bukes koncept.

Somsagt. Att bulldoggen inte lider psykiskt av sitt HD fel (nåja, det tarjag förvisso med en nypa salt..Måste hunden tjuta för att lida?)
har inte enbart med denna rasen att göra utan jag kan tänka mig att de flesta hundar med lite tuffare psyke gärna bortser från smärta och fysiska problem. Det är för hunden ett naturligt beteende för att inte visa sig vara den svaga länken. Ingen hund vill vara den svaga länken, allra minst en hund med ett starkare psyke. Liksom talspåket säger att "en tax jagar tills han stupar" kan jag mycket väl tänka mig att det är likadant för bullen. Däremot är en trasig kropp fortfarande en trasig kropp och att avla på trasiga kroppar är något som är fullkomligt absurt. Vad vill man ha ut av det?

Sen tror jag faktiskt att folk hade tyckt att den här diskussionen varit givande om du hade kommit med konstruktiva och faktabaserade svar istället för att gapa och gorma över hur mycket vi påstås "hata" bulldogg (vilket fortfarande ingen gör). Du beter dig som ett troll och kommer munhugger som en rabiat. Konstigt nog har du enbart deltagit i bulldogg diskussionerna och dom har det varit ett par veckor/månader emellan...Sugen på konflikter måntro?
Vi (iaf jag) baserar mina argument på veternärers uttalande, mina egna erfarenheter kring rasen och föräkringsbolagens statistik. Det är saker du själv kan kolla upp för att försäkra dig om att vi som svarat i tråden inte är ute efter er som har ägt/äger/gillar rasen för att vi tycker att det är kul att mobba folk. Allt är fakta.

Det är med ett imperium inte kan ha fel...Hur var det med Nazityskland egentligen? Å andra sidan hör inte dina åsikter om det till diskussionen..

Senast ändrad:

Håhåjajaa, som jag sa i mitt förra inlägg, lönlöst........

HD är ingen psykisk sjukdom, det är en fysisk åkomma som påverkar hundens förmåga till rörelse och mina EB-argument är tydligen helt ovidkommande så jag tar inte dem en gång till, vill bara klargöra att HD sitter i höfterna, ej i huvudet.........självklart påverkar sådant en hund psykiskt då den ej kan leva fullt ut men återigen, mina och andras erfarenheter när det gäller EB väger som en dunfjäder i detta forum!

MÅSTE man skriva i varje tråd för att få skriva på BF? Jag skriver i de trådar som intresserar mig och inga andra, det är mitt val och åtminstone DET borde respekteras!!!

Såg de härliga sommarbilderna i den här tråden, en bulldogg och dess kompis som simmar! Tänk vad de kan, de små missbildningarna(obs. ironi) Konstigt att ingen kommenterar sådana bilder eller kanske inte, då de visar en verklighet som majoriteten här bestämt inte finns!

/Hooch

Precis. Du har den inställningen att folk hatar bulldogg och att de skulle vara missfoster i andras ögon, "vidriga kräk" ungefär. Du har ändå inte öppnat käftarna för EN av oss som faktiskt skrev det, men det var inte jag!

Jag vet mycket väl vad hd är för någonting, och jag vet att du vet att jag vet det också. Det du skrev gjorde du som vanligt bara för att lägga in en retning. Jag o andra sidan är faktiskt övertygad om att du kan läsa, och således tänker jag ignorera din utvärdering och sarkastiska förklaring på det jag skrev-det är även min poäng.
Folk som inte kan diskutera seriöst tas inte seriöst på forum. Och om du inte har några bra och vettiga vetenskapliga förklaringar som kan vända folks misstro på den här rasen får du faktiskt räkna med att ingen kommer att lyssna på dig heller. För du VILL ju att folk ska tycka annorlunda iom att du fortsätter diskutera (läs gorma).

Vad menas förresten med den här imperium dängan nu då?

MÅSTE man skriva i varje tråd för att få skriva på BF? Jag skriver i de trådar som intresserar mig och inga andra, det är mitt val och åtminstone DET borde respekteras!!!

Frågar man inget får man ingenting veta och det är inget att bli hysterisk över.

Seriös diskussion, men ursäkta mig, var finns det seriösa i alla förutfattade meningar ang. EB???

Faktaunderlag efterfrågas, de fakta som finns tillgängligt hittar man på rasklubbens hemsida. Där finns en hälsoenkät som gjordes 2005 och den baseras på 99 st EB. Underlaget är minimalt med tanke på att det finns ca 1800-2000 EB i Sverige. Den dåliga svarsfrekvensen skylldes ofta(då av EB-ägare) på att, varför svara på sånt, min hund mår bra??? Idiotiskt med tanke på att de hundarna är lika viktiga eller viktigare för en sådan undersökning. Resultatet blev en sammanställning av till stor del sjuka hundar....eller åtminstone doggar som någon gång haft någon åkomma....

Men fakta för hur frisk jag upplever rasen, nej, det finns inte, lika lite som för andra raser! Skulle det, mot min förmodan här, finnas fakta ang. friskhet hos någon ras så vore jag intresserad att ta del av den, så länkar till sidor man kan finna sådant är välkommet!

Varför jag ändå fortsätter att försvara och försöka förklara är för att försöka få folk, er, att förstå att en engelsk bulldogg är en HUND! Den älskar livet, kan äta och dricka själv, den parar sig, får valpar(ja, ibland med snitt), den älskar sociala tillställningar, en dag utan en långpromenad är PEST, den hoppar, springer, rusar, klättrar, simmar och lever som vilken hund som helst! Om det uppfattas som stöddighet eller ett försök att provocera...ja-a, då är det olyckligt!

Imperiet tycks intressera? Den meningen sitter på en bildekal som SKEB(Svenska Klubben för Engelsk Bulldogg) haft till försäljning under några år, den syftar på det faktum att engelsk bulldogg är Englands nationalras.

/Hooch

Du kan leta upp faktan som du själv sa på rasklubbens hemsida (även de som inte tillhör sverige)

Alla försäkringsbolag som försäkrar djur

Veterinärstatistik (som jag ändå räknar till föräkringsbolagsstatistiken iom att det baserar på hundarnas vet journal)

Egna erfarenheter.

Ingen har haft förutfattade meningar med bulldogg. Att ha förutfattade meningar är ungefär "jag hatar bulldogg sådeså, för dom är fula och kan inte andas"..typ. Du tex har förutfattade meningar att folk har förutfattade meningar. Förmodligen för att du hade taggarna utåt redan innan du läste allt som skrivits.

Folk här är mycket väl medvetna om att det är en hund och det är det vi diskuterar här. Att en hund med denna trevliga personlighet och energi inte ska behöva ha en sådan vanställd kropp. Man spånar på om inte hunden hade mått bättre av att vara i sitt ursprungs kropp. En smäcker "liten" boxer ungefär och man har med hjälp av bilder och fakta/personliga spekuleringar diskuterat hur detta ska bli möjligt och OM BD ägare vill ha det så. För den engelska bulldoggen ser ut som den gör för människans skull inte för sin egen skull.
Man diskuterar alltså folks sjuka ideal. Inte hurvida bulldoggen är vidrig eller ej.

Men för h-e, du vägrar verkligen ta till dig vad jag skriver!!!

Ta ex. försäkringstatistik, den slår fel pga antalet försäkrade bulldoggar är få och detta beror helt enkelt på att bulldoggen är en numerärt liten ras! Procentsatsen skulle se annorlunda ut om man hade fler individer och dessutom, vilket SKEB fick erfara vid sin förs.statistikforskning inför RAS införande , kunde INGET försäkringsbolag svar på antalet sjuka kontra friska individer, de för inte bok över de friska, dvs. de som inte utnyttjar sin försäkring!

Veterinärerfarenhet visar att många kliniker knappt sett en bulldogg, ta min klinik ex. mina doggar vaccineras regelbundet och annars träffar vi sällan veterinär. Så skulle du fråga den kliniken skulle de svara att deras uppfattning är att bulldoggen är hyfsat frisk, baserat då på DERAS erfarenhet!

Statistik kan slå väldigt fel när underlaget är litet( 1000 individer räknas som minsta antal för att få en rimlig "äkthet" på det man undersöker) och så är fallet då vi talar bulldogg, sen att du inte bryr dig om det, ja, det får stå för dig!

Och att inte BF skulle vara proppat av fördommar?????????????? Kära nån, nu blir jag orolig....jag har väl aldrig någonstans stött på så många "experter" på vitt skilda områden som just här, alltifrån vad nån stackars tonåring ska döpa sin hund till, till hur man bäst bedriver avel på raser man inget vet om! Gud nåde den stackare som hävdar att hon eller han tycker nåt som inte faller nån på läppen, då är det fram med storsläggan och bara veva vilt!!! Att i det läget tänka till och kanske tom acceptera att världen faktiskt består av brokig skara och att lilla jag bara är en liten del av den, ja DET tycks omöjligt här på BF!!!

Fortsätt gärna med er smutskasting av både det ena och andra, hävda er och slå er för bröstet men försök åtminstone någon gång inse att medaljen har två sidor och att det ibland är på sin plats att faktiskt lyssna på den andra sidan. Ens eget tyckande är inte alltid det rätta....

En sak till, helt riktigt, bulldoggen av idag ser ut som den gör pga människans tycke och smak och vet ni, jag bara ÄLSKAR dem!!!

/Hooch

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar