eng bulldog

Sv: eng bulldog

1800-talet, kanske en tidsmaskin vore något för dig? Där kan du säkert hitta bättre luft, renare vatten men framför allt bulldoggar som ser ut som du vill! Men nu är fakta att bulldoggen ser ut som den gör idag och så är det!

Hunden på bilden kan inte bara gå, jag skrev om du läser, röra sig, simma, klättra upp för klippa osv men det kan ju ingen bulldogg så bilderna är säkert riggade!!! Herregud vilken nivå på ditt svar, bottennapp....

Jag vill att bulldoggen förblir, kompakt, massiv, muskulös och plattnosig, den ska också behålla sin personlighet. Mina bulldoggar har raka ben, svansar, vackra, rena huvuden utan "svulstighet" på svenska - stora nosveck och överflödig hud. Rörlighet och temperament är a och o!

/Hooch

Ahaa, så det ursäktar deras existens....men om jag nu vore som er som hävdar att bulldoggen går bort, ja då satte jag här och nu igång en kampanj ang pudelns utseende, lukt osv men icke, vill folk ha pudel, fine. Det lägger jag mig inte i, kallas tolerans.......

/Hooch

Du kan se vad jag vill ha för bulldogg i ett föregående svar. Sen att generalisera över extremaveln är inte heller bra...jag håller med dig i vissa avseenden, det kan tyckas gå för långt men just när det gäller rasen vi pratar om här så har den förändrats till det bättre bara de senaste 15-20 åren. Uppfödarna har fattat att en välkonstruerad bulldogg behövs, där har vi de raka benen exempelvis, svansarna med. Hudproblem som var extrema för 20år sen är idag bra mycket ovanligare och dem jobbas det på! Andningen var katastrof för 20 år sen, idag, klart bättre och ännu bättre blir den då det jobbas på den med! Inga förändringar sker över en natt men de är på väg!

Jag gillar inte heller tunga, feta, flåsande doggar som man ser vantrivs i sin kostym, bulldoggen ÄR en hund och ska så förbli och också behandlas som en! Att få ex. mina doggar baktalade för att vara sjuka, lytta och lama...inte kul alls och dessutom skrattretande när jag ser dem fara fram som dårar i skog och mark, syrrans schäfer brukar ge upp, orkar inte hänga med, men doggarna tuffar vidare...och att mina skulle vara ovanliga på nåt vis, nej, de är inte det! Bulldoggar är aktiva, glada, nyfikna och röjjiga hundar, det gäller mina doggar och otaliga fler!

/Hooch

Jag håller inte med dig om att EB skulle vara en sund, frisk o fungerande hund o tror knappast att några kolleger i världen anser det.
PL

det är kul att det blir så mycket snack när man startar en blogg om e.bd...

MVH daniel:) :)

I första hand de raser som används för sitt ändamål utan att felaktiga utställningsmål fått förstöra rasen. De flesta jakthundar tex är ganska sunda.
PL

Ahaa, men då finns det många du kan avsky, dragning åt det extrema....du måste ju avsky ALLT som avviker från det du tycker går under epitetet normalt, ja för dig då....herregud, världen är full av förtretligheter för dig, tråkigt med sån trångsynt liv....

/Hooch

Fortfarande kära vän så är det du som ska ha allting svart på vitt.
Avsky? Hat? Jag ber dig att citera någon annans svar än dina egna som innehållit de orden. Dvs riktat mot hunden som individ.

1800-talet, kanske en tidsmaskin vore något för dig? Där kan du säkert hitta bättre luft, renare vatten men framför allt bulldoggar som ser ut som du vill! Men nu är fakta att bulldoggen ser ut som den gör idag och så är det!
Fel.
För vet du vad? Det finns en framtid och det är den jag diskuterar.
Vad människan ställt till med måste hon rätta till.
Miljön är ett gott exempel! Men eftersom vi pratar hund nu så säger jag bulldogg.

Hunden på bilden kan inte bara gå, jag skrev om du läser, röra sig, simma, klättra upp för klippa osv men det kan ju ingen bulldogg så bilderna är säkert riggade!!! Herregud vilken nivå på ditt svar, bottennapp....
Det är intressant att du alltid ska påpeka ens sätt att argumentera när det i själva verket är du som ligger på utropstecknet, svär och gormar. Du får även här gärna citera vart någon har skrivit att hunden i fråga inte kan gå, klättra, simma etc över huvud taget.
Jag har läst om hela tråden och hittar faktiskt inte ett enda inlägg.
Med andra ord överdriver du och försöker diskutera om något som inte existerar?

Jag vill att bulldoggen förblir, kompakt, massiv, muskulös och plattnosig, den ska också behålla sin personlighet. Mina bulldoggar har raka ben, svansar, vackra, rena huvuden utan "svulstighet" på svenska - stora nosveck och överflödig hud. Rörlighet och temperament är a och o!

Precis, och jag har förstått det. Mitt motargument är att dagens ideal är för extremt. Jag försöker med andra ord få dig att se saker ur ett annat perspektiv. Detta har jag gjort genom att tydligt lägga upp länkar och bilder och även rekommenderat sidor där utbildade människor har bevisat och jämfört hur en bulldogg ter sig mot hundar med normal kroppsbyggnad och hur det påverkar dom negativt.
Du har även fått en veterinärs utlåtande men ignorerar även detta.

Nu vet jag iaf att dina argument är åsiktsbaserade och inte faktabaserade. Då var den saken utredd!:)

Ahaa, så det ursäktar deras existens....men om jag nu vore som er som hävdar att bulldoggen går bort, ja då satte jag här och nu igång en kampanj ang pudelns utseende, lukt osv men icke, vill folk ha pudel, fine. Det lägger jag mig inte i, kallas tolerans.......

/Hooch

Nej, för vi diskuterar fortfarande inte varandras favoritraser eller raser som vi inte tycker om.

Vi diskuterar hälsoproblemen kring en ras som i detta fall råkade vara bulldogg.

Om du vill starta en tråd om att pudlar är fula och luktar dåligt är det givetvis upp till dig.

hej alla glad älskare och hatare av eng bulldog. det var kul att så många blev intresserade av min blogg

Jippi vilken skojig tråd, fast det är ju tur att vi tycker olika om bulldoggen annars skulle det ju bli var mans hund.
Jag föder upp bulldogg och har flera tikar i min ägo, allt ifrån internationell och nordisk champion - en slät etta på utställning.
Dom är alltså rastypiska enl. standarden, lider inte av någon av dessa sjukdomar som räknas upp, jag har aldrig varit till veterinären med dom som föddes 2004, 6 åringen har varit två gånger för enklare infektioner inte hot spots.
I mina ögon är dom så vackra att jag får nackhårsresningar när jag ser en riktigt fin bulldogg.
Sen verkar det helt idiotiskt att bara se till om tiken valpat själv när man letar valp, långt mycket viktigare är det ju att se till att hundarna har ett bra immunförsvar. Ang. 1980 tal så var hundarna man såg på den tiden betydligt sämre, nästan varje bulldogg man såg på utställningarna hade furunkulosknölar på tassarna, så är det inte idag. Tror nog att många raser har betydligt större problem.
Ang vården av en bulldogg som nån tyckte var så jobbig så handlar det om att hålla nosvecket torrt samt under svansen, orkar man inte det så ska man nog inte skaffa hund alls.

Hmmmmm?
Så om man inte är beredda att sköta om EBs sjukliga hudveckseksem så är man ingen lämplig hundköpare?????
Hur skall man som valpköpare vara för att hunden inte skall få problem med rasens sjuka luftvägar? Fisns det ngn himmelsk konfigurations så man kan få luftmolekylrna att ta kurvorna? Eller få fingertjocka valpar som kan passera fostervägarna.

PL

Jag har ingen som helst erfarenhet av sjukliga hudvecksexem, eller luftvägsproblem, men det tar ett par sekunder att dutta nosvecket per dag. Det kanske är det som behövs för att hålla exemet borta?
Men jag tycker att det är jättebra att många tror som du, tänk om rasen skulle öka lavinartat, och det började avlas på allt oavsett hälsa då skulle allt arbete rasklubben lagt ner vara raserat.
Sen var sitter sundheten? är det benlängden eller hur tung hunden är? Nej sveriges mest vinstrika bulldoggshane tillika multichampion är tung och kraftig, rastypisk med bred front och rejäl skalle. Han vet jag att han varje dag i ur och skur går raska promenader på ca 2 timmar och har inga besök hos veterinären, annat än för spermatappning till utlandet. En hund med luftvägsproblem orkar inte motionera då den inte skulle syrsätta sig ordentligt, vilket efter ett tag leder till kollaps.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar