"Säljer inte till sällskap"

Jag tror folk faktiskt underskattar hur mycket dom kräver. Fast det är en liten ras så ser man omplaceringar rätt så ofta, tack nog ärliga med att dom inte kan aktivera hunden tillräckligt. Folk verkar för det mesta inse det med border collie, men lapsk vallhund tros ibland vara en "korthårig finsk lapphund" och så är det inte, även om det finns lugnare exemplar är dom s.k undantag. På en vanlig dag så aktiverar + går jag med min sisådär två-tre timmar om dagen, gärna spring och bus med en hundkompis dagligen, och det är tillräckligt för att hon inte ska bli dryg och uttråkad utan rätt så nöjd. Hon skulle lätt kunna köra och jobba dagligen i flera timmar.

De jag känner ’marknadsför’ dem som ett lugnare alternativ (!) till border collie för folk som vill ha en medelstor aktiv friluftshund av normal kroppsform men inte vill valla 🐑. Upplever de jag träffat som rätt passande.

Tyvärr fattar inte många folk heller att en bc behöver mycket arbete 🤯

De jag känner ’marknadsför’ dem som ett lugnare alternativ (!) till border collie för folk som vill ha en medelstor aktiv friluftshund av normal kroppsform men inte vill valla 🐑. Upplever de jag träffat som rätt passande.

Detta är så sant. Är med i en hundgrupp för
Folk med olika hundraser och tycker rent generellt att det är väldigt många där som skaffar BC i ett lägenhetsliv och erbjuder dem kanske mycket motion i form av skogen etc men inte så mycket annat utöver det sen vill de ha tips och råd på hur de ska få bort beteendeproblem som jag tycker ganska tydligt visar på att hundarna är rätt så understimulerade. Blir också förundrad över hur många som tycker att en BC passar dem. Det är väl många gånger här som utseende också är drivfaktorn. Folk vill ha en hund som ser ut som en hund”” och ser sportig ut. Sen att den har behov ja det kommer man på sen! 🤷🏼‍♀️

I USA finns det runt 90 millioner hundar ... tyvarr finns allt for manga som inte har en aning om vad det faktiskt innebar att ha hund. Vissa stater och/eller omraden har battre hundagare an andra. Ungefar som i Europa, att det ar ganska vanligt med seriosa hundagare i Sverige sager ingenting om hur det ar i ovriga Europa och inte heller innebar det att alla hundagare ar bra hundagare i Sverige heller.

Det ar lika vanligt att manniskor vill ha "tuffare raser" har som det ar vanligt i Sverige ... och det ar ocksa lika vanligt att manniskor vill ha sma fluffiga sota raser, men da det finns sa oandligt manga fler manniskor och djur har sa syns det ju forstass mycket tydligare ... Jag tillbringade flera manader i Sverige innan min mamma dog. Jag hade min rottis, Miss Mandy med mig och beundran, och skracken for henne, som manga visade var enorm. Jag kunde i alla handelser ga igenom en klunga med ungdommar i ovre tonaren som alla andra undvek, det var som nar roda havet delade sig det blev en klar vag for mig att ga ... medan alla andra var blockade.
Det där är lite skumt. Sedan lilltösens inträde i spionfamiljen här har vi fått vara ifred från mobbande barn på alla sätt. Ingen stör oss inne eller ute längre. En trevlig biverkning så att säga, och spionen känns nöjd över att få vara ifred och slippa stressas av ungarna. Men att en ras har sådan påverkan! Hade de vetat att hon är lika gosig som han så.....:D

Allt beror ju på vad man menar med sällskapshund och arbetande hund/brukshund?

För mig är en sällskapshund en hund som är nöjd med fullt "normal" motion, hänga med i vardagen och busa av sig.

En brukshund anser jag är en ras av bruksras, som helt enkelt kräver mer, har större drifter som behöver lite mer styrning etc.

Jakthund är en hund av jaktras. Vallhund är en hund av vallhundsras etc...

Min schäfer tävlas ju inte men självklart är hon ändå en brukshund och kräver sitt för att må bra.

Jag upplever också att folk i allmänhet som söker sällskapshund inte vill lägga 2-3 h på sin hund dagligen där hunden tränas tungt fysiskt och ges mentala problem att lösa mer än lite trickträning i köket.

Ja, nej håller inte helt med (även om det finns lugnare exemplar, men har hittat det hos BC med). Iofs beror det ju på vad man menar med "aktivt friluftsliv". Det är inte helt förvånandes när omplaceringar dyker upp då och då, särskilt om man tänker efter hur folk underskattar BC och sen underskattar LV ovanpå det. :crazy: Nu vallar jag inte med min och det är inte alltid ett krav, men man märker att hon vill arbeta med något.

Och LV är en arbetande vallhund, en av dom få som fortfarande finns och bör förbli en sådan och jag är glad att man prioriterar valpköpare inom rennäringen. Dessutom så kommer LV i långhår med, så "finsk lapphund utan lång päls" stämmer inte alls. :idea: Jag tror också missförståendet kommer från att det brukade vara en och samma ras (LV+FL), men man har avlat för "lugnare" hundar i FL då rasen i princip inte används mer till vall utan aktivt sällskap. I LV har man bevarat det.

Detta är så sant. Är med i en hundgrupp för
Folk med olika hundraser och tycker rent generellt att det är väldigt många där som skaffar BC i ett lägenhetsliv och erbjuder dem kanske mycket motion i form av skogen etc men inte så mycket annat utöver det sen vill de ha tips och råd på hur de ska få bort beteendeproblem som jag tycker ganska tydligt visar på att hundarna är rätt så understimulerade. Blir också förundrad över hur många som tycker att en BC passar dem. Det är väl många gånger här som utseende också är drivfaktorn. Folk vill ha en hund som ser ut som en hund”” och ser sportig ut. Sen att den har behov ja det kommer man på sen! 🤷🏼‍♀️

Så våra arbetande BCs bodde i lägenhet i några år, men dom åkte ju också ut och jobbade på en gård med djur väldigt många timmar per vecka med brukshundsklubben och långpromenader ovanpå det. Det blev faktiskt lite illa en gång när en granne också ville ha en BC för vi bodde ju litet och dom var ju så lydiga och lugna. Kan säga att det blev katastrof och valpen lämnades tillbaka, som verkade förväntas vara född lydig och behövde inte mer än lite promenader. Klart det inte spelar någon roll var en hund bor (lägenhet, hus, villa, gård) men om man tror att en aktiv ras sitter och är nöjd i en lägenhet hela dagarna (eller hus för den delen) så borde man nog tänka om.

I USA finns det runt 90 millioner hundar ... tyvarr finns allt for manga som inte har en aning om vad det faktiskt innebar att ha hund. Vissa stater och/eller omraden har battre hundagare an andra. Ungefar som i Europa, att det ar ganska vanligt med seriosa hundagare i Sverige sager ingenting om hur det ar i ovriga Europa och inte heller innebar det att alla hundagare ar bra hundagare i Sverige heller.

Det ar lika vanligt att manniskor vill ha "tuffare raser" har som det ar vanligt i Sverige ... och det ar ocksa lika vanligt att manniskor vill ha sma fluffiga sota raser, men da det finns sa oandligt manga fler manniskor och djur har sa syns det ju forstass mycket tydligare ... Jag tillbringade flera manader i Sverige innan min mamma dog. Jag hade min rottis, Miss Mandy med mig och beundran, och skracken for henne, som manga visade var enorm. Jag kunde i alla handelser ga igenom en klunga med ungdommar i ovre tonaren som alla andra undvek, det var som nar roda havet delade sig det blev en klar vag for mig att ga ... medan alla andra var blockade.

Ja, i vissa stater är det vanligare med t.ex jakt och vall och hundar i bruk för det, och i vissa delar är hundsport mer vanligt. Förstås är alla individer, men i överlag så verkar det besvikande, även när man talar med mer inbitna hundägare. Man accepterar mer lätt att avla bort egenskaper i raserna för då kan ju "alla" ha rasen, och "alla" har ju inte möjlighet till attt köra hundsport eller bruks, osv. och det "inskränkter" på deras frihet att tvinga på detta på personer som vill ha just den rasen. Samma inbitna individer brukar sen förbarma sig över folk som vägrar kupera sin hund för det är ju "rastradition" och "vi måste bevara rasen som den alltid varit", fast det "inskränkter" på någons frihet också. :crazy: Det är lite speciellt att läsa i såna grupper ibland.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 706
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 542
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Schäferprinsessan finns inte mer. Och det är tomt. Prinsessan tog dessutom hand om en dement person i min närhet och gav hen sällskap...
2
Svar
24
· Visningar
2 593
Senast: ainasoja
·
Övr. Hund Har läst runt ganska mycket på internet och kom då in på en sida där det stod: vem skulle du INTE sälja hund till? Dem flesta svarade...
Svar
15
· Visningar
2 453
Senast: alenchik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka