Min Malle ar en sallskapshund efter pandemin. Vi tavlar inte langre och inga nya bravader satts upp pa honom for jag kan inte hitta en figge som jag vill jobba med nara nog. Jag har en valp som jag tanker ta mig tillbaka till AKC, carting, spar, nosework, och vad annat vi kan hitta pa med ... men Mallen ar av sorten som last "breed standard".
Han gillar inte folk ... alls. Han gor inget men mycket folk nara far honom att ga pa tarna och vara super stressad. Det innebar att alla AKC tavlingar utgar ... for mycket folk, och frammande hundar som han inte har nagra problem med pa IGP faltet, dar ar det max en extra hund och det ar fine. I AKC finns de lite overallt och han blir overvaldigad. Fast manniskor ar det svaraste. Han gor inget, sager inget, men kan inte slappna av to save his life.
Jag kor obedience med honom ett par ganger i veckan, och/eller nosework eller gar pa nya platser med mycket folk, jatte jobbigt tycker han, men skoter sig bra for han ar van. Vi tranar en hel del, just nu lar han sig AKC obedience so jag ar "up to date" nar det ar dags for Valpis
vi ska ga tillbaka till spar snart ... sa fort vi far forsta lectionen av AKC judgen som tror sig kunna fa honom att gilla tracking igen.
MEN, i sjalva verket ar han en sallskapshund numera. Vi har inga ambitioner att tavla, vi tranar inte med intensiteten infor tavling, men vi har jatte kul och "leker" traning varenda dag.