eng bulldog

Sv: eng bulldog

Jag och min kille hade en Engelsk Bulldogg.
Tyvärr hade hon alldeles för många problem med höfter etc (var halt från och till) att vi var tvugna att låta henne somna in redan som 3 åring.
Det är det hemskaste ögonblicket i mitt liv. :cry::cry:
Gråter varje gång jag tänker på våran älskade Emma :(

Att EB är en av de mest osunda hundraser vi har är inget jag tror!
Förespråkarna snackar om att det avlas på att göra hunden sundare samtidigt som den blir alltmer extrem.
PL

Ang vården av en bulldogg som nån tyckte var så jobbig så handlar det om att hålla nosvecket torrt samt under svansen, orkar man inte det så ska man nog inte skaffa hund alls.
På de flesta andra raser behöver man inte hålla veck och rumpor torra.

Jag blir så trött på dessa trådar om engelsk bulldogg om att dom är så osunda och annat dravel. Jag älskar rasen sedan snart 11 år tillbaka, och har haft kontakt med olika uppfödare och ägare till bulldoggar. Det finns många saker som jag tycker är negativt med rasen, men vet ni vad? Det finns inte en enda ras som är felfri, det finns inte en enda ras som alla människor vill ha. En engelsk bulldogg kräver mkt skönhetsvård (liite för mkt för min smak). Men som med alla raser så finns det riktiga klåpare som förstör mer än vad dom gör nytta, och det finns uppfödare som är riktigt måna om rasen. Bland annat så finns det 1 bulldogg med felfria höfter, kanske inte så mkt att hurra över men det är ett steg i rätt riktning. Jag har läst på den uppfödares sida att hon är jättestolt över att ha fött upp denna hd-fria bulldogg! Jag klagar inte på folk som skaffar "räk-schäfrar", eller någon annan sönderavlad ras. Så varför ska folk klaga på "min favoritras".Visa lite hänsyn att folk tycker olika. Till TS kan jag bara säga att du inte verkar så insatt i rasen utan verkar ha fastnat i utseendet. Jag själv har fastnat för deras personlighet, som jag inte sett i någon annan ras.

Jag ska själv skaffa en bulldogg i framtiden. Håller på och löser så att jag kan skaffa en hund och då ska jag prata med min pojkväns moster som föder upp engelsk bulldogg. (vilket kap jag har gjort genom att bara bli bli kär :d ).

det här med sönderavlade raser tycker jag inte har ett dugg att göra med "respekt" för folks val!

det man borde respektera är individens livskvalité, att köpa en ras med så pass många defekter är pur egoism och dessutom enligt mig djurplågeri.

ok, de flesta raser har problem, men inte i samma utsträckning.
tycker man att det är fel att skada djur, operera dem i onödan eller att djur ska gå omkring med smärta och andningsvårigheter-visst, välj en problemras, "för att den är så trevlig":devil:

och måste man absolut köpa en genetiskt defekt hund, kämpa för korsningsavel så att de tillslut blir sundare..

Jag har åter insett att det inte är lönt att ödsla sin tid på vissa saker, och som jag skrev så önskar jag inte att bulldoggens popularitet ska öka, den är på den nivå som är lämplig i avseende det avelsmaterial som finns. Jag vet vad jag har hemma hos mig, ett gäng kärnfriska underbara bulldoggar, som aldrig besöker veterinären p.g.a sjukdom. Nu ska jag ägna mig åt dom och den väntande valpkullen den närmsta tiden.
Ha en skön sommar allihop!

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar