eng bulldog

Sv: eng bulldog

Om du inte vet varför/förstår varför man kallar den "sönderavlad/missfoster/osvosv" så skulle jag säga att du helt enkelt inte kan tillräckligt mycket om rasen och därför inte bör köpa en.

Tänk vad skönt att detta forum finns! För VAR annars skulle man få sån omfattande och grundlig info om ex EB??? Tråden började väl med det, en önskan om mer info om just EB och som alltid när denna ras kommer på tal så sågas den och framför allt de dårar som har/vill ha/ tänker skaffa en, vid fotknölarna!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sanningar grundade på hörsägen, en veterinär, en kompis hund osv i all oändlighet....och sen denna enorma kompetens i att mäta hundars smärta!!! Fantastiskt vad ni kan!!!!

Bulldozer, SJÄLVKLART känner en EB precis som alla andra smärta, dock ytterst sällan från sina höfter men, vad vet väl vi som lever med rasen? Vi har dem ung. som dvärghundsägaren, som ren prydnad och bara för vårat eget höga nöjes skull!

Tittar man på den bild Bulldozer satt in på sin bulldogg så ser man en snygg, rastypisk och korrekt bulldogg. Den har raka ben, är musklad, inget överflödigt fett som tyvärr ibland förväxlas med den massa(muskler) en bulldogg har! Av huvudet att dömma är den en tik, också karakteristiskt för bulldog, könsprägeln är tydlig! Kalasdonna med andra ord!!!!

Det är många här på BF som talat om för mig hur lite jag kan om just EB, lite lustigt att höra från folk som anser att en hund ska se ut som deras hund, annars är den fel, fel, fel!!! Jag skulle påstå att INGEN av er "nomalhundsägare" kan ett dugg om EB, ni tror, fantiserar, går på hörsägen och propagerar, och det är en helt annan sak! Ni får tro vad ni vill angående vad jag kan eller inte om EB, det har ingen betydelse alls!

Har ni tänkt på en sak, om hundar av olika raser vore männsikor av olika raser så skulle ni kallas rasister, nu är ni ju bara hundvänner....

/Hooch
Ett helt imperium kan inte ha fel - ENGELSK BULLDOGG

Jadu, jag undrar hur många gånger man ska behlöva förklara för dig att statistik finns hos föräkringsbolagen bland annat. Rasklubbens hemsida finns också och då räknar jag inte bara den svenska. Sen kan du ju alltid fråga veterinärer (utöver din egna privata) om deras åsikt angående denna ras. Men du menar givetvis att dom också hittar på eftersom att du , trots ringa baskunskaper i anatomi/fysik, etologi osv kan allt. Du måste alltså vara självvlärd. Utbildning i dessa ämnen som veterinärer och etologer bla gör betyder inte ett skvatt för dig.

En människa avlas inte fram. Det finns inte specfika avelsprogram för människor som det finns för hunden.
Från början var avelsprogrammen tänkta att specialicera hundarna på något specifikt-något man kunde dra nytta av. Jag kan dra upp några raser som fortfarande har kvar sin "status" som arbetande hund:

Jakthundar: ex tax och andra kortbenta/små raser ex terrier:
De behöver vara små och lågställda för att kunna jaga i gryt. De jagar då tex vildkatt, grävling, kanin, räv. Sen finns givetvis de stora
jakthundarna ex gråhund, jämthund , pointer, golden retriever, labrador osv. De används bland annat för att apportera och jaga fram bytet. Alla jakthundar används så vitt jag vet till viss del i eftersök också.

Brukshundar: EX schäfer, Malinois, Dobermann, Rottweiler osv.
Dessa hundar används i grund o botten som tjänstehundar. Ex väktarhund, polishund eller för militären. Deras jobb är att spåra/söka människor av olika status och dessutom för att skydda sin förare och hålla fast/oshadliggöra en antagonist . Tex.

Sällskapshundar: Bingo, dom är till för sällskap. Bulldoggen räknas numera som en sällskapshund då dom inte fyller något egentligt brukssyfte längre. Människan avlar alltså enbart på deras utseende.
Ett skräckinjagande utseende till en vänlig själv. Vad snällt!

Min poäng: En människa avlas inte fram för ett specifikt ändamål.
Den enda människan jag kan komma att tänka på just nu som faktiskt velat ha fram ett specifikt avelsprogram för människor där utseende, mentalitet och fysik skulle spelat stor roll är Adolf Hitler.
Han vill ha fram en ubermensch som var blond, med ljusa ögon , god fysik och ett gott lynne.

Det finns svarta, gula, vita och röda människor här i världen, ingen av dem har valt sitt urspung och ingen har egentligen valt det åt dem/oss. Ingen av dem är "produkten" av ett avelsprogram där någon har velat ha dem till ett specifikt ändamål.

Hundar å andra sidan har alltid varit i människans klor. Ska vi ha hundar måste vi samarbeta för att de individer vi föder upp är friska i kroppen och knoppen och hålla dem så nära sitt ursrpung som möjligt.

Så bara för att en eng.bulldog har ett starkt psyke så visar den inte när den har ont?!:confused:

Enligt Hooch visar inte den engelska bulldoggen om den har ont i följd av sitt hd eftersom att "den skiter i det". Det jags krev till Hooch var en förklaring på varför det kan tyckas så.

Intressant,:idea: det är bara att börja!

Här är en bild på ett vargskelett:

greywolfskeleton.gif

Här är ett generellt hundskelett:

skeleton0303.JPG

Skalle av engelska bulldog:

BC-128_English_Bulldog_C.jpg

Här är en bulldogs anatomi:
skeleton2.jpg

Den här sidan var väldigt intressant också:
http://www.skullsunlimited.com/domestic-dog-breed-skulls.htm

Jag räknar upp några raser jag tycker håller sig relativt nära stamfaderns skelettbyggnad: (räknar även små relativt propotionerliga hundar)

/tänker dock inte räkna med alla)

Airedaleterrier
Akita
Alaskan Malamute
American Akita
American Foxhound
American Staffordshire Terrier
American Water Spaniel

Anatolisk Herdehund
Australian Cattledog
Australian Kelpie
Australian Shepherd
Australisk Terrier
Basenji
Bayersk Viltspårhund
Beagle
Beagle Harrier
Bearded Collie
Beauceron
Belgisk Vallhund
Berger Picard
Berner Sennenhund
Bichon Frisé
Bichon Havanais
Blodhund
Bolognese
Border Collie
Borderterrier
Borzoi
Bostonterrier
Bouvier des Flandres
Boxer
Breton
Briard
Cairnterrier
Canaan Dog
Cavalier King Charles Spaniel
Chesapeake Bay Retriever
Clumber Spaniel
Cocker Spaniel
Collie, korthårigCollie, långhårig
Curly Coated Retriever

Eftersom att det finns hur mycket mer somheslt tar jag med schäfer, rottweiler, dobermann, de flesta terrier på ett hörn också.

Tänk vad skönt att detta forum finns! För VAR annars skulle man få sån omfattande och grundlig info om ex EB??? Tråden började väl med det, en önskan om mer info om just EB och som alltid när denna ras kommer på tal så sågas den och framför allt de dårar som har/vill ha/ tänker skaffa en, vid fotknölarna!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nej tråden började med att TS ville veta varför folk tyckte att bulldoggen var så sönderavlad. Läser du ens?
Och infon om bullen får man inte från dig iaf. Det enda du har lyckats åstadkomma hittils är ett frenetiskt tryckande på utropsteckentangenten samt frågetecknet. Föga imponerande.;)

Jodå, läsa kan jag, var inte orolig för det. Även dina små nedlåtande rader om mitt intellekt och mina erfarenheter....är du släkt med Saida kanske?

Jag hade aldrig trott att jag skulle stöta på den perfekta människan men jag tror mig nu ha gjort det i dig Scrabtree! Måste vara helt underbart att vara så fullkomlig och felfri som du...och vis, ack så vis, du vet ju allt!!! Jag kan bara gratulera, för någon önskan om välgång behöver ju inte du, vem kunde vara "mer på banan" än dig?

Ursäkta både utropstecken och frågetecken, de bara slank med......

/Hooch

Jodå, läsa kan jag, var inte orolig för det. Även dina små nedlåtande rader om mitt intellekt och mina erfarenheter....är du släkt med Saida kanske?
Vem sjutton är Saida?:confused:

Jag hade aldrig trott att jag skulle stöta på den perfekta människan men jag tror mig nu ha gjort det i dig Scrabtree! Måste vara helt underbart att vara så fullkomlig och felfri som du...och vis, ack så vis, du vet ju allt!!! Jag kan bara gratulera, för någon önskan om välgång behöver ju inte du, vem kunde vara "mer på banan" än dig?
Tja, jag tackar och tar emot :cool:
Men jag vill fortfarande konstatera om att de mesta jag skrivit här i tråden har inte varit baserat på mina egna erfarenheter (även om jag har sådana också). Utan allt jag lagt in har varit baserat på forskning/statisitk som veterinärer och etologer osv har konstaterat samt bara enkel logik (jag som spånat).
Anledningen till att jag vägrat hålla med dig i dina argument är dels för att du inte har grund för dina åsikter. Du bara "tycker" och verkar dessutom ha ett jäkla humör med tanke på hur du "för dig" i diskussionen. Jag kan fortfarande förstå att du gillar rasen. Jag gillar den också. Men jag viker hädan från folks idéer om hur en hund ska se ut och ser till att det blir som dom önskar, trots att hunden inte mår bra eller kunde mått mycket bättre.

Det finns inte en veterinär men ngn som helst hundpraktik som inte är medveten om att EB är typexemplet på en ras där människa avlat fram en typ som ger ett otal medicinska problem, knappast ngn hörsägen!
Vidare är det inte svårt att hitta sidor där mer kunniga o ärliga EB-folk beskriver rasens problem.
Att man taget var för sig kan hitta EBs problem även hos andra raser gör knappast rasen friskare.
PL

man behöver inte vara expert på eng bulldogg för att förstå att något är galet.

tänk om du bara kunde ta av dig de där solbrillorna en liten stund och faktiskt se hunden för vad den är. även på den "snygga" tiken sitter det ett enormt hudveck framför ögonen t ex, nosen är helt intryckt i skallen, benen står nästan rätt ut från kroppen och så kroksvansen som pricken över i:t. och detta är bara det första man ser som är onormalt.

Nej, du är verkligen ingen bulldoggexpert, där håller jag med dig fullt ut!

Du och fler med dig går på om hur synd det är om missfostret bulldogg och att här borde minsann avlas in, enligt er, normalhundar och vad händer när ni får se en faktiskt sund och trevlig bulldogg??? Som dessutom med foton som bevis helt klart kan röra sig? Jo, den ÄR ju så missbildad och oj-oj-oj, stackars hund...jag förstår nu fullt ut att det handlar inte om att få bulldoggen sundare för er del, det handlar endast och enbart om att ni anser att den saknar existensberättigande, en åsikt ni självklart har rätt till i ett fritt land, men jag kan för mitt liv inte begripa vad som säger att det ni tycker, anser och vill, ska gälla?

Vi som gillar bulldoggen kommer garanterat att fortsätta göra det, vi jobbar för en sundare hund och är dessutom redan på väg mot det målet. Våra metoder är kanske inte överensstämmande med era förslag här, men de är ärliga och uppriktiga och dessutom målmedvetna.

Jag föreslår att de av er som blir illamående av ren empati när ni möter en sådan stackars bulldogg ute, vänd er bort för er egen skull, bulldoggen ni ser är nämligen här för att stanna!

/Hooch som LOVAR att inte kräkas över min absoluta "skräckras" pudel av alla sorter och storlekar...

det handlar inte om en avsky för bulldoggen som hund, utan en avsky för människans dragning till det extrema. bulldoggen är i sin nuvarande skepnad något av en grotesk varelse. inte bara utseendemässigt, för smaken är som baken, utan för att de inte är byggda som hundar längre. nosen måste fram, och det en rejäl bit. benen måste bli rakare och hamna under hunden. skinnstorleken måste minska (stramas upp). har man kommit så långt är man på god väg mot en frisk och stark hund.

tänk på att varje gång en bulldogg föds är det ett brott mot vår djurskyddslag... så illa är det.

Kan inte du komma med lite faktisk fakta istället för att börja småsnyfta om hur mycket hans och greta hatar bulldoggar?

Hur många gånger ska det behöva förklarat att de som diskuterar mot dig vill se en avel där bulldoggen gärna får behållas men hellre ser den i en ädlare form (tex så som den såg ut runt 1800). För hundens skull.

Att du sedan ser vem-det-nu än vars bulldogg som en frisk och sund hund "för att den kan ju faktiskt gå" gör mig helt förbryllad.
En hund som faktiskt kan stå på sina fyra ben och röra sig framåt är alltså automatiskt frisk? Ja hujeda mig.

Till sist, hur ser den bulldoggen ut som du vill ha fram?

Argumentet att rasen förbättras har jag hört från förespråkarna i för sjukliga extremraser i 30 år samtidigt som raserna inte ändrats eller blivit mer extrema. De EB jag träffat har varit mysiga individer men det ursäktar inte aveln.
PL

Ahaa, men då finns det många du kan avsky, dragning åt det extrema....du måste ju avsky ALLT som avviker från det du tycker går under epitetet normalt, ja för dig då....herregud, världen är full av förtretligheter för dig, tråkigt med sån trångsynt liv....

/Hooch

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar