Sv: eng bulldog
Förstår du nu? Den Engelska bulldoggen ligger bland de dyrare hundraserna.
Jag lan även informera dig om att det finns många här i hundforumet som är uppfödare (har kennel) , tränar på ett seriöst plan och även minst en veterinär....Och du påstår att de är självutnämnda experter då?
Vrål, skrammel, panik och skrål! Det kan omöjligt vara nyttigt att bli så arg på lite text.Men för h-e, du vägrar verkligen ta till dig vad jag skriver!!!
Du ska inte kolla på statistiken där man jämför andra rasers sundhet med EB. Ex: sundaste rasen är nr1: "vad-det-nu-kan-vara" och sist kommer bulldogg..Utan du ska jämföra priserna på hundar rent statistiskt . De hundar som är dyrast har flest sjukdomar och skador.Ta ex. försäkringstatistik, den slår fel pga antalet försäkrade bulldoggar är få och detta beror helt enkelt på att bulldoggen är en numerärt liten ras! Procentsatsen skulle se annorlunda ut om man hade fler individer och dessutom, vilket SKEB fick erfara vid sin förs.statistikforskning inför RAS införande , kunde INGET försäkringsbolag svar på antalet sjuka kontra friska individer, de för inte bok över de friska, dvs. de som inte utnyttjar sin försäkring!
Förstår du nu? Den Engelska bulldoggen ligger bland de dyrare hundraserna.
Men kära nån, givetvis kan man inte basera vet statistik på din klinik!Veterinärerfarenhet visar att många kliniker knappt sett en bulldogg, ta min klinik ex. mina doggar vaccineras regelbundet och annars träffar vi sällan veterinär. Så skulle du fråga den kliniken skulle de svara att deras uppfattning är att bulldoggen är hyfsat frisk, baserat då på DERAS erfarenhet!
Ja det kan jag stå för. Men jag menar fortfarande inte att det skulle finnas en topp tio lista på vilka raser som är friskast. Man kollar helt enkelt upp vilken prisklass bulldogg ligger i, och den ligger i den dyrare klassen. Dyr försäkring= hund med stor risk för sjukdom och skada. Jag tar naturligtvis för givet att de seriösa försäkringsbolagens statistik baseras på deras kunder vilket ofta överstifer mångt över tusen ex per hundras. Om det inte är ngt extremt ovanligt vill säga.Statistik kan slå väldigt fel när underlaget är litet( 1000 individer räknas som minsta antal för att få en rimlig "äkthet" på det man undersöker) och så är fallet då vi talar bulldogg, sen att du inte bryr dig om det, ja, det får stå för dig!
Men vänta lite nu...Jag har varit aktiv medlemi två år och du måste vara bland de första jag träffat som svär, gormar och är allmänt hysterisk i en diskussion. Det är alltså sådana som du som klassas som de minsre seriösa här på forumet eftersom att konflikt verkar vara det intressanta och inte diskussion på en normal plan. Om du tycker att bukefalos är så dåligt och fruktansvärt fullt med fördomar förstår jag faktiskt inte varför du spenderar tid här? Jag menar, man är väl medlem på ett forum för att man tycker att det är givande.Och att inte BF skulle vara proppat av fördommar?????????????? Kära nån, nu blir jag orolig....jag har väl aldrig någonstans stött på så många "experter" på vitt skilda områden som just här, alltifrån vad nån stackars tonåring ska döpa sin hund till, till hur man bäst bedriver avel på raser man inget vet om! Gud nåde den stackare som hävdar att hon eller han tycker nåt som inte faller nån på läppen, då är det fram med storsläggan och bara veva vilt!!! Att i det läget tänka till och kanske tom acceptera att världen faktiskt består av brokig skara och att lilla jag bara är en liten del av den, ja DET tycks omöjligt här på BF!!!
Jag lan även informera dig om att det finns många här i hundforumet som är uppfödare (har kennel) , tränar på ett seriöst plan och även minst en veterinär....Och du påstår att de är självutnämnda experter då?
Oj, sa vem?Fortsätt gärna med er smutskasting av både det ena och andra, hävda er och slå er för bröstet men försök åtminstone någon gång inse att medaljen har två sidor och att det ibland är på sin plats att faktiskt lyssna på den andra sidan. Ens eget tyckande är inte alltid det rätta....
Och ingen hatar dig för det. Men likväl ifrågasätts ditt val. Tough shit!En sak till, helt riktigt, bulldoggen av idag ser ut som den gör pga människans tycke och smak och vet ni, jag bara ÄLSKAR dem!!!