eng bulldog

Sv: eng bulldog

Men för h-e, du vägrar verkligen ta till dig vad jag skriver!!!
Vrål, skrammel, panik och skrål! Det kan omöjligt vara nyttigt att bli så arg på lite text.:D

Ta ex. försäkringstatistik, den slår fel pga antalet försäkrade bulldoggar är få och detta beror helt enkelt på att bulldoggen är en numerärt liten ras! Procentsatsen skulle se annorlunda ut om man hade fler individer och dessutom, vilket SKEB fick erfara vid sin förs.statistikforskning inför RAS införande , kunde INGET försäkringsbolag svar på antalet sjuka kontra friska individer, de för inte bok över de friska, dvs. de som inte utnyttjar sin försäkring!
Du ska inte kolla på statistiken där man jämför andra rasers sundhet med EB. Ex: sundaste rasen är nr1: "vad-det-nu-kan-vara" och sist kommer bulldogg..Utan du ska jämföra priserna på hundar rent statistiskt . De hundar som är dyrast har flest sjukdomar och skador.
Förstår du nu? Den Engelska bulldoggen ligger bland de dyrare hundraserna.

Veterinärerfarenhet visar att många kliniker knappt sett en bulldogg, ta min klinik ex. mina doggar vaccineras regelbundet och annars träffar vi sällan veterinär. Så skulle du fråga den kliniken skulle de svara att deras uppfattning är att bulldoggen är hyfsat frisk, baserat då på DERAS erfarenhet!
Men kära nån, givetvis kan man inte basera vet statistik på din klinik!

Statistik kan slå väldigt fel när underlaget är litet( 1000 individer räknas som minsta antal för att få en rimlig "äkthet" på det man undersöker) och så är fallet då vi talar bulldogg, sen att du inte bryr dig om det, ja, det får stå för dig!
Ja det kan jag stå för. Men jag menar fortfarande inte att det skulle finnas en topp tio lista på vilka raser som är friskast. Man kollar helt enkelt upp vilken prisklass bulldogg ligger i, och den ligger i den dyrare klassen. Dyr försäkring= hund med stor risk för sjukdom och skada. Jag tar naturligtvis för givet att de seriösa försäkringsbolagens statistik baseras på deras kunder vilket ofta överstifer mångt över tusen ex per hundras. Om det inte är ngt extremt ovanligt vill säga.

Och att inte BF skulle vara proppat av fördommar?????????????? Kära nån, nu blir jag orolig....jag har väl aldrig någonstans stött på så många "experter" på vitt skilda områden som just här, alltifrån vad nån stackars tonåring ska döpa sin hund till, till hur man bäst bedriver avel på raser man inget vet om! Gud nåde den stackare som hävdar att hon eller han tycker nåt som inte faller nån på läppen, då är det fram med storsläggan och bara veva vilt!!! Att i det läget tänka till och kanske tom acceptera att världen faktiskt består av brokig skara och att lilla jag bara är en liten del av den, ja DET tycks omöjligt här på BF!!!
Men vänta lite nu...Jag har varit aktiv medlemi två år och du måste vara bland de första jag träffat som svär, gormar och är allmänt hysterisk i en diskussion. Det är alltså sådana som du som klassas som de minsre seriösa här på forumet eftersom att konflikt verkar vara det intressanta och inte diskussion på en normal plan. Om du tycker att bukefalos är så dåligt och fruktansvärt fullt med fördomar förstår jag faktiskt inte varför du spenderar tid här? Jag menar, man är väl medlem på ett forum för att man tycker att det är givande.
Jag lan även informera dig om att det finns många här i hundforumet som är uppfödare (har kennel) , tränar på ett seriöst plan och även minst en veterinär....Och du påstår att de är självutnämnda experter då?

Fortsätt gärna med er smutskasting av både det ena och andra, hävda er och slå er för bröstet men försök åtminstone någon gång inse att medaljen har två sidor och att det ibland är på sin plats att faktiskt lyssna på den andra sidan. Ens eget tyckande är inte alltid det rätta....
Oj, sa vem?

En sak till, helt riktigt, bulldoggen av idag ser ut som den gör pga människans tycke och smak och vet ni, jag bara ÄLSKAR dem!!!
Och ingen hatar dig för det. Men likväl ifrågasätts ditt val. Tough shit!;)

(Har ej läst hela tråden)

Det jag bara ville flika in är skillnaden mellan nu & då.

De eng bulldogg på 70-80 talet var nästan en helt annan ras än de nuv.

Skrämmande!

//Gilly

Oj, oj, gormar och står i...nej, du vännen, inget annat än försvar för den ras som tråden gäller.

Vad positivt jag eller någon annan än skriver ang EB så är saken redan klar, ni vet redan allt om just EB, precis som ni vet allt om allt annat med...

Med all respekt för de uppfödare som finns på detta forum måste jag ändå påpeka att var uppfödare är bäst på sin ras och det respekterar jag fullt ut, men det gör inte dem till kunniga på bulldogg!

Ditt lilla inlägg ang. min klinik, lägg märke till bokstäverna ex. före resterande mening. Det finns otaliga fler kliniker med samma erfarenhet landet runt, men, det har ju ingen betydelse...jag kan också garantera att du hittar kliniker som håller med dig Scrabtree fullt ut, bra för dig!

Vore intressant att se ett enda förs.bolag som har tusentals bulldoggar försäkrade när bulldoggpopulationen endast består av ca 1800-2000 individer i hela landet och försäkringsbolagen är många...Och visst ligger EB i högsta klassen, helt riktigt men det finns andra raser som också gör det, Hur kommer det sig att just EB sätter sån fart på alla att i vild iver planera för dess framtid??? Eller ibland ickeexistens?

TACK för att vi får tillstånd att faktiskt tycka om och leva med den engelska bulldoggen, det värmde!

Tar och avslutar detta inlägg med att konstatera att lönlöst är det, men precis som den omtvistade rasen är jag envis som synden och kommer att försvara den även fortsättningsvis! Detta trots alla hemgjorda experter som gör precis allt för att svärta ner den!

/Hooch
Ett helt imperium kan inte ha fel - ENGELSK BULLDOGG

Ps. bulldoggen är sig väldigt lik sen 70-80-tal, men då tänker ju jag på 1980....

Så att det påtalas att rasen har en rad hälsoproblem, det är att svärta ner rasen??

Då har man ju lärt sig något nytt igen :smirk:

Vad positivt jag eller någon annan än skriver ang EB så är saken redan klar, ni vet redan allt om just EB, precis som ni vet allt om allt annat med...
Var det inte du som nyligen sa att folk hade fördomar? Look who's talking!

Med all respekt för de uppfödare som finns på detta forum måste jag ändå påpeka att var uppfödare är bäst på sin ras och det respekterar jag fullt ut, men det gör inte dem till kunniga på bulldogg!
Även en vanlig människa som kan tänka logiskt vet mycket väl att den engelska bulldoggens anatomi (i nutid) inte håller . Huvudet är onormalt stort (därav kejarsnittet), underbettet överdrivet (för även boxrar har ju underbett), och kroppen ovanligt tung. Läs lite om anatomi så kanske du förstår vad folk pratar om!:idea:

Ditt lilla inlägg ang. min klinik, lägg märke till bokstäverna ex. före resterande mening. Det finns otaliga fler kliniker med samma erfarenhet landet runt, men, det har ju ingen betydelse...jag kan också garantera att du hittar kliniker som håller med dig Scrabtree fullt ut, bra för dig!
Ja det var väl trevligt!

Vore intressant att se ett enda förs.bolag som har tusentals bulldoggar försäkrade när bulldoggpopulationen endast består av ca 1800-2000 individer i hela landet och försäkringsbolagen är många...Och visst ligger EB i högsta klassen, helt riktigt men det finns andra raser som också gör det, Hur kommer det sig att just EB sätter sån fart på alla att i vild iver planera för dess framtid??? Eller ibland ickeexistens?
Jag menar givetvis att du ska kola utomlands också eftersom att det är svårt att generellt se statistik över en hundras som finns över hela världen enbart i Sverige. Det står i ett par tidigare inlägg.

Tar och avslutar detta inlägg med att konstatera att lönlöst är det, men precis som den omtvistade rasen är jag envis som synden och kommer att försvara den även fortsättningsvis! Detta trots alla hemgjorda experter som gör precis allt för att svärta ner den!

Rasen försvarar du ju inte! Det är det ju oss du argumenterar mot som gör! Det du gör är att försvara människorna som avlar på den och dagens ideal.

Då tar vi ännu en av dina sanningar och lyfter fram den: du säger att kejsarsnitten på bulldogg beror på stora huvuden. Bulldoggvalpars huvuden är inte större vid födseln än andra rasers. Snitten beror till stor del på tre helt andra orsaker, breda skuldror hos valparna, det är där en valp fastnar om den fastnar. Tiken verksvag av olika anledningar eller arv(bör stävjas) Storleken på valparna ökar vid utaveln som görs för att främja hälsa och sundhet. Så din teori om huvudena går bort.

Anatomi, just det, där har vi återigen det som är ett faktum: bulldoggen är en kraftig hund med starka och välutvecklade muskler, detta gör som jag skrev i en annan tråd att den "bär sig" med muskler och avlastar alltså sitt skelett på ett förnämligt sätt!

Och att ni skulle försvara bulldoggen??? Tillåt mig småle, det enda ni vill är att trycka ner och förtala vem det än månde vara som är "oliktänkande"

Försäkrade hundar utomlands som du pratar om existerar knappt....i Sverige har vi enorma veterinärkostnader mycket pga den utveckling vi haft inom djurförsäkringar, dvs många försäkrar sina djur och då stiger vet.arvodena osv. Veterinärvård utomlands är extremt mycket billigare då den traditionen med försäkrade djur knappt finns. Vi kan bara gå till våra Nordiska grannländer, en operation som ex. kejsarsnitt som vi ändå har tagit upp här, kostar i Sverige ca 13-20000kr beroende på var i landet man bor. I grannländerna kostar exakt samma operation 2000-7000kr och därför är det ännu svårare att få tillförlitliga siffror ens från utlandet!

Återkommer såklart med ytterligare(och äkta) försvar för rasernas ras - Engelsk Bulldogg

/Hooch

Jag är onekligen skittrött på alla "sanningar" från

Oops, tröck för fort....

Jag är onekligen skitrtött på alla sanningar , men envis!!!
/Hooch

men tycker du verkligen att det är så konstigt att folk med normala hundar undrar vad man ska med ett sånt (fysiskt sett) missfoster till? visst, de är trevliga i huvudet, men kropparna är rent groteska.

jag anser inte att det är ett litet avelsproblem, utan att det beror på deras extrema utseende. det går alltså inte att få en bra hälsa med det utseendet. för att få en bra hälsa måste deras utseende förändras så att de blir mer stafflika. d v s smäckrare och framför allt längre nos och mindre skinn.

och det där med HD är det värsta jag läst på länge. självklart lider en bulldogg lika mycket som andra hundar med motsvarande HD-grad. om inte mer, p g a sin tyngd. men vad de visar och vad de känner är inte alltid samma sak. att du saknar denna fundamentala kunskap gör att det knappt känns lönt att diskutera med dig. du har inte stoppat huvudet i sanden, du har stoppat huvudet i cement och låtit den stelna.

Då tar vi ännu en av dina sanningar och lyfter fram den: du säger att kejsarsnitten på bulldogg beror på stora huvuden. Bulldoggvalpars huvuden är inte större vid födseln än andra rasers. Snitten beror till stor del på tre helt andra orsaker, breda skuldror hos valparna, det är där en valp fastnar om den fastnar. Tiken verksvag av olika anledningar eller arv(bör stävjas) Storleken på valparna ökar vid utaveln som görs för att främja hälsa och sundhet. Så din teori om huvudena går bort.
Det var konstigt med tanke på att uttalandet inte kommer från mig utan från veterinär i england.

Anatomi, just det, där har vi återigen det som är ett faktum: bulldoggen är en kraftig hund med starka och välutvecklade muskler, detta gör som jag skrev i en annan tråd att den "bär sig" med muskler och avlastar alltså sitt skelett på ett förnämligt sätt!
Fel. Hade dess kropp varit fysiskt "korrekt" hade det inte uppstått så pass mycket skador rasen har. Det bästa exempelt får väl vara hd statusen. Hunden är dessutom hjulbent. Om hjulbenthet och tung kropp hade varit det absolut bästa för en hund hade naturen skapat den så. Men naturen har skapat hundens stamfader (varg) åt exakt motsatt håll.

Och att ni skulle försvara bulldoggen??? Tillåt mig småle, det enda ni vill är att trycka ner och förtala vem det än månde vara som är "oliktänkande"
Du får tycka att du är hur mobbad somhelst om du vill, medan jag spelar en stråk på min fiol.
Allt jag (och många andra skrivit) har varit kritik mot människans ego, att skapa en hund med ett utseende som många anser charmigt. Men som stjälper snarare än hjälper själva hunden.
Jag tycker inte att det är okej.

Försäkrade hundar utomlands som du pratar om existerar knappt....i Sverige har vi enorma veterinärkostnader mycket pga den utveckling vi haft inom djurförsäkringar, dvs många försäkrar sina djur och då stiger vet.arvodena osv. Veterinärvård utomlands är extremt mycket billigare då den traditionen med försäkrade djur knappt finns. Vi kan bara gå till våra Nordiska grannländer, en operation som ex. kejsarsnitt som vi ändå har tagit upp här, kostar i Sverige ca 13-20000kr beroende på var i landet man bor. I grannländerna kostar exakt samma operation 2000-7000kr och därför är det ännu svårare att få tillförlitliga siffror ens från utlandet!
En ganska dålig ursäkt för att inte orka kolla upp statistiken. Oavsett om Bulldoggen är billigare i drift hos försäkringsbolagen i låt säga England jämförelsevis med sverige kan du ändå jämföra. För trots att den kostar si och så mycket i sverige och vice verca i england ligger den ändå högre i antal kronor/pund i jämförelse med andra raser. Och där finns en anledning.

men tycker du verkligen att det är så konstigt att folk med normala hundar undrar vad man ska med ett sånt (fysiskt sett) missfoster till? visst, de är trevliga i huvudet, men kropparna är rent groteska.

jag anser inte att det är ett litet avelsproblem, utan att det beror på deras extrema utseende. det går alltså inte att få en bra hälsa med det utseendet. för att få en bra hälsa måste deras utseende förändras så att de blir mer stafflika. d v s smäckrare och framför allt längre nos och mindre skinn.

och det där med HD är det värsta jag läst på länge. självklart lider en bulldogg lika mycket som andra hundar med motsvarande HD-grad. om inte mer, p g a sin tyngd. men vad de visar och vad de känner är inte alltid samma sak. att du saknar denna fundamentala kunskap gör att det knappt känns lönt att diskutera med dig. du har inte stoppat huvudet i sanden, du har stoppat huvudet i cement och låtit den stelna.

Nu vet ju inte jag vad du menar med "normala hundar", men ingen jag har träffat ( med "normala" hundar)tycker att EB är ett missfoster!

Däremot blir de glatt överaskad att en bulldog rör sig som vilken hund som heslt, hoppar och studsar och lever rövare!
Ska tilläggas att det är människor som aldrig träffat en bulle.

EB är inte en robbot, varför skulle den inte visa om den har ont?
Jag har inte röntagt min bulle, troligtvis har hon HD-fel men hon har aldrig visat tecken på att hon har ont!

Den bild som någon la in på den EB såg absolut inte glad ut, mycket hud och tjock!
Tycker inte att den såg hälsosam ut, slänger därför återigen ut min bulle så ni får se skillnaderna på dem två
och hur jag tycker att en bulle ska se ut!

http://i164.photobucket.com/albums/u23/padda80/PP.jpg?t=1176483711

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar