eng bulldog

Sv: eng bulldog

Nu får du nog läsa in dig lite mer på rasen!

Den klassas som kamphund, även om dom anlagen har dämpats under åren, så har den ju genetiskt kvar lite kamp i blodet.

oki du har lite rätt

Den e.bd:en tros härstamma från Asiens forntida mastiffer, kamphundar som introducerades i England av forntidens feniciska sjöfarare. Rasens ursprungliga ändamål reflekteras i dess namn; den engelska bulldoggen användes för "bull-baiting". var en grym "sport" och den förbjöds 1835 i England. Den första rasstandarden för den engelska bulldoggen publicerades 1875. Urvalsavel därefter har förvandlat den engelska bulldoggen till en älskvärd sällskapshund. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

sen får man komma ihåg att bulldoggen inte alls såg ut som dagens bulldogg på den tiden då det begav sig. Den var mycket smäckrare och inte alls lika vanställd.

Är det någon som vet varför man valt att bullen ska se ut som den gör idag?

Vilken rolig tråd.

Min absoluta favorit är nog oxå eng. bulldog. Men jag vet att det är nog en för "svår" ras för mig med tanke på hälsoproblemen.

Kan inte ni med erfarenhet av rasen berätta om denna. Både goda och dåliga. Och bilder vill jag ha :love: massor. Vad krävs av ägaren?

Vilken rolig tråd.

Min absoluta favorit är nog oxå eng. bulldog. Men jag vet att det är nog en för "svår" ras för mig med tanke på hälsoproblemen.

Kan inte ni med erfarenhet av rasen berätta om denna. Både goda och dåliga. Och bilder vill jag ha :love: massor. Vad krävs av ägaren?

Detta är en hund som behöver fast dressyr, mycket utrymme, motion och regelbunden borstning.
:d

Märkligt nog, så trots att amerikaner är ökända för att förstöra hundraser till oigenkännlighet så måste jag säga att deras Amerikanska bulldog ser både hälsosammare ut och mer som orginalrasen än vad den engelska bulldogen gör idag

Jag blir så trött på dessa trådar om engelsk bulldogg om att dom är så osunda och annat dravel. Jag älskar rasen sedan snart 11 år tillbaka, och har haft kontakt med olika uppfödare och ägare till bulldoggar. Det finns många saker som jag tycker är negativt med rasen, men vet ni vad? Det finns inte en enda ras som är felfri, det finns inte en enda ras som alla människor vill ha. En engelsk bulldogg kräver mkt skönhetsvård (liite för mkt för min smak). Men som med alla raser så finns det riktiga klåpare som förstör mer än vad dom gör nytta, och det finns uppfödare som är riktigt måna om rasen. Bland annat så finns det 1 bulldogg med felfria höfter, kanske inte så mkt att hurra över men det är ett steg i rätt riktning. Jag har läst på den uppfödares sida att hon är jättestolt över att ha fött upp denna hd-fria bulldogg! Jag klagar inte på folk som skaffar "räk-schäfrar", eller någon annan sönderavlad ras. Så varför ska folk klaga på "min favoritras".Visa lite hänsyn att folk tycker olika. Till TS kan jag bara säga att du inte verkar så insatt i rasen utan verkar ha fastnat i utseendet. Jag själv har fastnat för deras personlighet, som jag inte sett i någon annan ras.

Jag ska själv skaffa en bulldogg i framtiden. Håller på och löser så att jag kan skaffa en hund och då ska jag prata med min pojkväns moster som föder upp engelsk bulldogg. (vilket kap jag har gjort genom att bara bli bli kär :d ).

kl

Det här är bara spekulationer, men hur mycket skulle bullarnas personlighet ändra ifall de inte hade andningssvårigheter osv.??? Om de kunde busa och leka i timtal utan att känna av det så som friskare hundraser?? Ä r deras "underbara lynne" till stor del pga av hälsoproblemen???

kl

Det här är bara spekulationer, men hur mycket skulle bullarnas personlighet ändra ifall de inte hade andningssvårigheter osv.??? Om de kunde busa och leka i timtal utan att känna av det så som friskare hundraser?? Ä r deras "underbara lynne" till stor del pga av hälsoproblemen???

eftersom det är mitt inlägg som du har svarat så ska jag svara.Det soms tår med fet stil är orörda meningar ifrån inlägget, och meningarn är under är mina förklaringar...

lägger ín lite meningar ifrån mitt förra inlägg..
Det finns många saker som jag tycker är negativt med rasen, men vet ni vad? jag gillar inte bulldoggar med oerhört tung kropp, gillar inte uppfödare som avlar på valpar som föds i en snittkull (visst kejsarsnitt då valpar kommer med rumpan först, dåliga värkar osv är helt okej.Sånt förekommer i alla raser). Jag gillar inte att bulldoggen har så mkt skönhetsvård som ska göras drygt 1 gång i veckan för att undvika svampinfektioner.

Bland annat så finns det 1 bulldogg med felfria höfter, kanske inte så mkt att hurra över men det är ett steg i rätt riktning. uppfödaren ifråga jobbar för en sundare ras, men det tar tid att nå målet.

Till TS kan jag bara säga att du inte verkar så insatt i rasen utan verkar ha fastnat i utseendet. Jag själv har fastnat för deras personlighet, som jag inte sett i någon annan ras. Jag vill ha en lite slankare bulldogg, lite smalare bröstkorg och bredare rumpa (mao mer jämntjock).

Jag blir så trött på dessa trådar om engelsk bulldogg om att dom är så osunda och annat dravel. Jag älskar rasen sedan snart 11 år tillbaka, och har haft kontakt med olika uppfödare och ägare till bulldoggar. Det finns många saker som jag tycker är negativt med rasen, men vet ni vad? Det finns inte en enda ras som är felfri, det finns inte en enda ras som alla människor vill ha.

Det må så vara. Men det enorma gapet som existerar mellan raser som bulldogg och låt säga rottweiler (bara ett exempel av många) är fortfarande milsvidd i fråga om sundhet.
Bulldogg är och förblir en av de osundaste raserna som existerar och att folk är villiga att stödja den formen av utseendeavel på hundar ger mig mardrömmar.
Men som med alla raser så finns det riktiga klåpare som förstör mer än vad dom gör nytta, och det finns uppfödare som är riktigt måna om rasen. Bland annat så finns det 1 bulldogg med felfria höfter, kanske inte så mkt att hurra över men det är ett steg i rätt riktning.
Av alla utställningschampions som ju ska vara "de bästa exemplena" enligt rasklubben så tycker jag att de har sett ut som djur som är fångar i sina egna kroppar. De är svindyra att försäkra...ja..måste jag verkligen ta upp något mer? Är det inte illa nog?

Jag klagar inte på folk som skaffar "räk-schäfrar", eller någon annan sönderavlad ras. Så varför ska folk klaga på "min favoritras".Visa lite hänsyn att folk tycker olika

Varför då??! Varför ska man acceptera att folk avlar på hundar på det här viset?! Så länge jag lever tänker jag ta enormt avstånd från alla raser och folket som avlar på dem som inte kan leva ett liv som normala hundar. Som inte kan föda själva, som har trasiga kroppar och som är förpstade med sjukdomar.
Jag tycker inte illa om bulldoggen för bulldoggens skull. Men jag tycker att det är fullkomligt vidrigt att en människa som kallar sig djurvän kan vara så egoistisk att man skaffar en hund vars uppenbara hälsa är så dålig att man rent ut sagt skiter i det tillslut.
Det gäller alla raser där människans egosim och ytlighet har förstört för ett djur som blir handikappat utan vår hjälp. Och kom nu inte och säg att allt djurägande är egoistiskt, det är det. Men nog *fn
är det vårt ansvar att se till att våra djur mår bra och inte har ont eller lider , för att vi tycker att det är snyggast så?

:bow:
Jag håller med. Det finns dessutom massor med underbara, friska individer av andra raser om man nu säger att man vill ha hunden för dens personlighet/psyke etc.

Att medvetet framavla en ras som faktiskt är handikappad för att VI ska tillfredställa våra egon är i mina ögon sjukt.

Inom "min" ras finns en ögonsjukdom som är ärftlig. Men där ser man till att inte avla på sånna hundar som har den. Och att undersöka alla hundar innan man avlar på dem, bara för att vara helt säkra.
Man gör ett aktivt val för att inte avla fram hundar som har hög procentuell risk att bli blinda/få leva ett mindre bra liv.

i vilken års period lever du.:mad: man har slutat avla på hundar som man gjorde kejsarsnitt på. oki det finns oseriösa som foder upp hundar med kejsarsnitt.:cool:

*1: Problem med valpningar, ofta kejsarsnitt (I nuläget är ca en tredjedel av valpningarna normala födslar, övriga är kejsarsnitt. Dvs 66% av alla dräktigheter slutar med kejsarsnitt :eek: )
*2: HD-problem
*3: Andningsproblem är vanligt förekommande
*4: Hudproblem är vanligt förekommande (ex hot spots)
*5: Vanligt med cherry eye, entropion,
*6: Korsbandskador är vanliga

Jättesund ras verkligen :crazy: :cool:

Info hämtat från rasklubben....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar