eng bulldog

Sv: eng bulldog

Precis. Och i "min" (westie) är det numera vanligt med eksem och svamp samt andra allvarliga hudåkommor iom att man avlar på hundar med ljus hud (den ska egentligen vara svart/grå precis som på skimmlar) . De har dessutom blivit proteinöverkänsliga och får enligt många uppfödare knappt äta animaliskt protein alls:eek: . Jag älskar verkligen westisar och min hund är förvisso relativt frisk i jämförelse med andra hundar. Men det känns verkligen illa varje gång det ska rinna i ögone, och framförallt strula med tassarna som blir röda och ömma så fort det är fuktigt ute. Nästa gång väljer jag nog en cairn istället om jag ska ha liten hund. Inte alls samma problem med hud och fortfarande till viss del avlade att vara mer åt jakthållet.

jag vet att det är en hund som är eller blir dyr till 80%
men det är det värt med tanke på att det är en hund som är sällskaplig och vakthund

MVH daniel

hahahahah vakthundar brukar man vilja att dom kan röra sig och bita inbrottstjuven inte få andningsbesvär av blotta stressen av att han hör glasruta krossas och dessutom när han lufsar mot tjuven få ännu mer besvär med andningen. Nej nån vakthund lär dom aldrig bli det kan jag säga.

hahahahah vakthundar brukar man vilja att dom kan röra sig och bita inbrottstjuven inte få andningsbesvär av blotta stressen av att han hör glasruta krossas och dessutom när han lufsar mot tjuven få ännu mer besvär med andningen. Nej nån vakthund lär dom aldrig bli det kan jag säga.

dom används som Vakthund, polishund, arméhund, sällskapshund;
över hela världen. idagens läge är det mer ovanligt att man har e.bd som polishund och arméhund i sverige. ;) MVH daniel

över hela världen. idagens läge är det mer ovanligt att man har e.bd som polishund och arméhund i sverige. ;) MVH daniel

Man får inte ens använda dom som Polis eller miltärhundar i Sverige, sen tror jag inte svenska polisen och försvaret är så korkade att dom ens provar...

Sen Armé hund ja som maskot inget annat.

Får man fråga vart exakt dom har engelsk bulldogg som polishund? Vilken nytta gör de? Dom är inte speciellt atletiska/snabba och har dessutom ett förkastligt underbett och en alldeles för tung kropp och för stort huvud. Med tanke på nosens placering lär de inte duga till spårhund heller....ja...vad gör dom hos poliserna egentligen?

Får man fråga vart exakt dom har engelsk bulldogg som polishund? Vilken nytta gör de? Dom är inte speciellt atletiska/snabba och har dessutom ett förkastligt underbett och en alldeles för tung kropp och för stort huvud. Med tanke på nosens placering lär de inte duga till spårhund heller....ja...vad gör dom hos poliserna egentligen?

hahahah han måste käka några konstiga svampar och sen titta på Tv eller nåt för jag har nu letat och letat inte hittat en enda bild med en engelskbulldog som TJH. förrutom en vid Marine Corp bas i USA som maskot.

Vilken planet är du ifrån, den kan användas som maskot, men riktigt arbete - inte en chans.

hahahah han måste käka några konstiga svampar och sen titta på Tv eller nåt för jag har nu letat och letat inte hittat en enda bild med en engelskbulldog som TJH. förrutom en vid Marine Corp bas i USA som maskot.

Jag såg iof en polisdramaserie en gång när jag var liten..då var det en kontorspolis som hade en bulldogg ;)

*1: Problem med valpningar, ofta kejsarsnitt (I nuläget är ca en tredjedel av valpningarna normala födslar, övriga är kejsarsnitt. Dvs 66% av alla dräktigheter slutar med kejsarsnitt :eek: )
*2: HD-problem
*3: Andningsproblem är vanligt förekommande
*4: Hudproblem är vanligt förekommande (ex hot spots)
*5: Vanligt med cherry eye, entropion,
*6: Korsbandskador är vanliga

Jättesund ras verkligen :crazy: :cool:

Info hämtat från rasklubben....

Jag vet inte om ska gråta för rasens skull eller buga för Gnist som faktiskt lätt tog reda på informationen.:cry: :bow: , så jag gör båda...

Bulldoggen är dyr både bland försäkringsbolagen och i sjukvård. NU tar jag inget av detta personligt eftersom jag har skrivit vad jag anser är både positivt och negativt med rasen. Men jag reagerar på bulldogg87 som anser att det är en vakthund utomlands. Är oxå nyfiken på vart. Uppfödare behöver inte sluta avla på valpar som har snittats fram, däremot så är det ett plus för dom om tiken klarade sin valpning själv. Skulle aldrig köpa en valp från en tik som har snittats. Just utställningsbulldoggen kan jag inte säga något om eftersom jag inte har varit på utställning på flera år. Men av erfarenhet så vet jag att det är sällan den sundaste hunden som vinner, utan det är domaren som bestämmer efter den egna smaken. Så fram med bättre domare i flera raser, som vågar gå emot strömmen och döma hundar efter sundhet.

Ja, det är en bra skillnad på bulldoggen jämfört med andra raser. Bulldoggen är sjukare och osundare, men jag som vill ha en bulldogg letar redan nu efter vilka linjer jag ska undvika. Varför? Jo, för att försöka få en så sund och frisk bulldogg som möjligt. Dom finns, man måste bara veta vart man ska leta.

Jag är inte så insatt i rasen utan det jag vet har jag fått höra ifrån olika personer inom bulldoggrasen, läst mig till och bara allmänt tagit reda på själv. Jag försvarar inte bara rasen , jag inser faktiskt att rasen har stora problem. Det enda man kan göra som en vanlig hundägare är man antingen inte stödjer rasen genom att köpa sig en bulldogg eller att man faktiskt letar efter en bra uppfödare. Varav jag tänker göra det sista. Jag har velat ha rasen i 11 år, hade kunnat köpa en bulldoggvalp redan för 10 år sen men avstod eftersom jag inte vill ha ifrån den kenneln.

Ha! Du måste mena "Rättvisans män" eller "Jake and the fat man", den serien såg jag också när jag var yngre!

Då kanske du kan visa en bild på hur en sund bulldogg ser ut? För jag tycker fortfarande att hundens anatomi är bedrövlig.

Då kanske du kan visa en bild på hur en sund bulldogg ser ut? För jag tycker fortfarande att hundens anatomi är bedrövlig.

men suck, vilka rader läser du egentligen??

Jag skrev att jag inte kan uttala mig om utställningsbulldoggen eftersom jag inte har varit på utställning på några år. MEN av erfarenhet så vet jag att det sällan är en sund hund som vinner (men då pratar vi andra raser, eftersom jag inte har sett utställningsbulldoggar på några år)

*lån*

Utvecklingen har ju inte varit direkt positiv om man tittar på ursprunget :crazy: ..

infobull.jpg

111page02.jpg

Mot dagens...

BC-128_English_Bulldog_C.jpg

bulldog-imus-stack.jpg

Den amerikanska bulldoggen är betydligt mer lik ursprunget, än den engelska varianten.

Vilket är lite fascinerande :cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar