En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@em-pirre och @lil-sis
Jag följer er två sedan jag var i denna tråden och önskar er verkligen (givetvis ni andra också) all lycka. Men inbland har jag lite svårt att hänga med i alla förkortningar. Skulle ni inte vilja skriva en liten ordlista på IVF termer så att jag lättare kan följa er på er resa?

Stora stora kramar och jag önskar verkligen av hela mitt hjärta att ni två inte hänger kvar i denna gruppen när jag joinar nästa gång.

ET= embryo transfer
FET= frozen embryo transfer
Stimulerad cykel= Man får hormoner som bygger slemhinna och stoppar ägglossning. Embryot kan flyttas nån gång k mitten av cykeln. I egen cykel flyttas embryot vid äl. Där är det kinkigt om äl sker på en lördag...
Långt protokoll = man sätts först j klimakteriet innan man med sprutor sätter igång att stimulera fram folliklar.
Kort protokoll= man börjar stimulera fram folliklar i kvinnans egen menscykel, typ cd 2.
CD= cykeldag
Punktion= man går in med nål via sida och livmoder och punkterar äggblåsorna genom livmoder- och äggstocksväggarna. Man suger ut vätskan och äggen ur folliklarna. Aj
Långtidsodling= man låter embryot växa upp till fem dagar innan man fryser in eller gör transfer. De blir då blastocyster.

Just nu kommer jag inte på nåt mer.

ET= embryo transfer
FET= frozen embryo transfer
Stimulerad cykel= Man får hormoner som bygger slemhinna och stoppar ägglossning. Embryot kan flyttas nån gång k mitten av cykeln. I egen cykel flyttas embryot vid äl. Där är det kinkigt om äl sker på en lördag...
Långt protokoll = man sätts först j klimakteriet innan man med sprutor sätter igång att stimulera fram folliklar.
Kort protokoll= man börjar stimulera fram folliklar i kvinnans egen menscykel, typ cd 2.
CD= cykeldag
Punktion= man går in med nål via sida och livmoder och punkterar äggblåsorna genom livmoder- och äggstocksväggarna. Man suger ut vätskan och äggen ur folliklarna. Aj
Långtidsodling= man låter embryot växa upp till fem dagar innan man fryser in eller gör transfer. De blir då blastocyster.

Just nu kommer jag inte på nåt mer.

RD = ruvardag, man räknar ET/fet som dag 0, så jag äg på RD4 idag.

TD = testdag, den dag kliniken vill att man gör gravtest ogh meddelar resultat. För mig RD18.

Safir - ÄL 15/9 BIM 29/9, Försök nr 14, 28 år, inga barn
Flutterdash - ÄL 14/10 BIM 27/10 (beräknat) försök nr 14, 27 år, inga barn
Carand - ÄL 14/10 BIM 28/10 , försök nr 3, 29 år, ett barn
Mikatela - ÄL ca 17/10 BIM 31/10. 27 år, inga barn
hemlig - ÄL 18/10 BIM ca 1/11, slutade med piller jan-15, ett MA, 32 år, inga barn
viadukt - ÄL 24/10 BIM ca 5/11. 28 år, inga barn.
Is - ÄL 27/10 BIM 10/11, utan p medel sedan sep 14, 27 år, inga barn
paprika - ÄL 4/11 BIM 18/11, Försök nr 11, 29 år, inga barn
Eddisson - ÄL 1/11 BIM 15/11 försök nr 1
Hyldeblomst - ÄL 9/11, BM 23/11, försök nr 10 efter missfall, inga barn
tolksele - ÄL 29/10, BIM 12/11 försök nr 1, 26 år, inga barn

em-pirre - VUL 30/10, FET2 4.11?
lil-sis - IVF 1, Testdag 9/11.Inga barn, försökt sen feb 2013. Två X.

malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn. PCOS konstaterat 28/9. Behandling med Provera 28/9-7/10, 26/10-4/11, 23/11-2/12. Därefter spolning.
Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.
Cynthia - Obefintlig cykel, står i kö till ivf. Försökt i över ett år. 31 år, inga barn
Thalbaz - väntar på ÄL (pco), ett MF, 27 år, inga barn
Halali - IVF-kö..äter Provera. 31, aldrig varit gravid.
Humla - Oregelbunden mens, oklart om ägglossning, försökt 6 mån, 30 år, inga barn
ninsan - väntar på ÄL, äter Letrozol för att få igång ÄL. Försökt i över ett år, ett MF, 31 år, inga barn

Ändrar min status. Vi har lämnat alla prover nu och då går läkarhelsiket på nästan 4 veckors semester..! Så både provsvar (bara mannens så mest intressant är ju spermaprovet) och remiss dröjer bara för att ingen annan skickar remiss åt en.. Jag vet jag borde tycka att 4 veckor hit eller dit inte spelar roll. Men för mig som har svår endometrios där de upprepade gånger sagt att ju förr desto bättre innan min enda kvarvarande äggstock också blir förstörd så känns det sjukt stressande. Sedan ser jag att kliniken dit vi ska har stängt för renovering 5 veckor i vinter så då blir det väl än mer uppskjutet, hoppas få komma igång innan de stänger om de nu ska köra långt protokoll. Gah, avskyr att känna mig så hjälplös!

RD = ruvardag, man räknar ET/fet som dag 0, så jag äg på RD4 idag.

TD = testdag, den dag kliniken vill att man gör gravtest ogh meddelar resultat. För mig RD18.

Kan nån av er förklara vad ni menar med Gunnar..? Gynekolog..?

Och hur kändes det där äggplocket? Och vet du hur de valde om du skulle köra långa eller korta protokollet innan, vilket fick du?
Ursäkta frågor, känner mig eeeeensam om min IVF trots att jag googlar ihjäl mig :o

Håller tummarna för dig!!

Kan nån av er förklara vad ni menar med Gunnar..? Gynekolog..?

Och hur kändes det där äggplocket? Och vet du hur de valde om du skulle köra långa eller korta protokollet innan, vilket fick du?
Ursäkta frågor, känner mig eeeeensam om min IVF trots att jag googlar ihjäl mig :o

Håller tummarna för dig!!

Jag kan också svara här!

Gun var en felskrivning i en annan tråd. Ts där menade gyn. Sen var det nån här i tråden som tänkte att en manlig gyn (Gun) borde heta Gunnar :D

Jag gjorde kort protokoll, eftersom jag är lättstimulerad med regelbunden ägglossning. Hur de väljer verkar bero på Gun/Gunnar själv. De tycker alla lite olika.

Äggplocket gjorde inte alls så ont. Jag fick intravenös smärtlindring, lugnande och medel mot illamående. Jag var hög som ett hus och bara njöt av "fyllan" (de spelade klassisk musik i det mörka rummet, alla var gulliga och pratade med dämpade röster).

Efteråt hade jag ont, men jag vet inte om det berodde på att jag hade 30 folliklar eller/och överstimuleringen. Överstimulering är ganska svårt att förklara, eftersom så mycket händer på cellnivå. Men man får förstorade äggstockar, och det finns stor risk för blodpropp. Dessutom gör det ont, eftersom man samlar mycket vätska, och den läcker ut i bukhålan och kan i värsta fall trycka på lungorna om man har mycket.

Då folliklarna punkterats och äggcellen sugits ut, så fylls follikeln med vätska igen. Jag hade ju många blåsor, så då de fylldes igen, blev jag ju lika spänd i buken som tidigare. Man har ju dessutom ganska många hål i livmodern och äggstockarna, så vätska pressas ut lite här och där...
Här står mycket vettigt om man vill veta exakt vad som händer.

Embryotransfer känns inte alls, tycker jag. Tar typ 15 minuter.

Injektionerna känns knappt heller, och jag hade inga biverkningar, ingen dålig hy, inga humörsvängningar.

Tusen tack för svar :)

Jag är sjukt rolig för äggplocket, är nålfobisk och allmänt extremt spänd vid gynundersökningar som inte utförs av nån jag har förtroende för. (Dålig uppväxt, haft cancer in situ i livmoderhalsen med massor av undersökningar osv, lång story..) Tyvärr har jag ingen möjlighet att bygga upp nån relation till den som ska utföra äggplocket då vi inte ses alls innan, mitt sjukhus remitterar vidare så jag kör alla UL osv på hemmaplan och åker bara iväg för själva plocket och införandet. Är inte så skraj för införandet faktiskt, har ju spolat äggstockar osv innan och det är ju inte så mycket nålar inblandade :angel: Däremot rätt ängslig för överstimulering, mina äggstockar har dragit igång något liknande- lightversionen- alldeles på egen hand tidigare då jag började med nässprayen som de kör i långa protokollet (man kan tydligen få en släng av överstimulering bara av att börja med den om man har mkt aktiv endometrios.. men det nämnde de inte innan jag började O_o )

Pratat med Prun. Ingen risk för ev "foster "att äta Provera, men jag fick ändå instruktionen att avvakta. Om ingen mens kommer ska jag vänta 10 dagar efter beräknad mensstart, testa grav.test och vid då negativt svar äta nästa kur.

Nu när jag hunnit tänka lite (jobbar) så undrar jag när nästa mens borde komma. Om jag nu hade ägglossning. Kroppen har ju lurats förr. Och jag skippade stickorna denna cykel av ren trötthet. Så, nu är jag bara jätteförvirrad. Men jag får väl räkna 14 dagar från mitt snigeldygn och utgå från det. Eller nåt.

Är lite ledsen på mig själv. Nu lär ju inte åb stämma med hur jag ligger i relevant cykel, så vi lär ju få boka om tiden för spolning. Suck.

ET känns knappt eller inte alls.

Jag fick korr protokoll trots svårstimulerad och ingen egen ägglossning. Det verkar vara en smaksak.

Äggplock gjorde ont men inte värre än att jag stod ut. Min krävde extra handpåläggning för att komma åt äggstocken som ligger "fel" och det är vad som gjorde mest ont.

Fel hade jag, den kom idag istället..:mad: Ska man se nåt positivt så verkar cykeln bli kortare o kortare. Sen jag fick barn har den varierat men nu verkar den återgå till hur det var innan dess :up:

Mens snart här med, spottings och mensvärk. Vi mensar i klunga. ;)

På torsdag ska jag träffa gun här i stan, som är "samarbetspartner" till kliniken där vi kommer att göra vår IVF, om det nu blir aktuellt (hoppas ju fortfarande på att råka bli gravid på vanliga vägen ^^) . Det mesta kommer att göras här hemma, men jag åker till kliniken för bland annat äggplock och återinföring i alla fall.
Vet inte vad som ska göras på torsdag, antar vi typ ska prata om planen och sånt.

Smyger in i tråden. Jag är 35 år, försökt få barn i 4,5år innan vi har gjorde äggdonation utomlands (efter 3 IVF:er i Sverige som gick jättedåligt) vilket resulterade i fantastiska tvillingar som nu är 15 månader. Nu ska vi ge oss på FET (vi har 4 blastocyster som ligger och väntar i en frys). Känns lite ensamt bland alla vänner som blir gravida hur lätt som helst så jag hoppar in här.:)

Smyger in i tråden. Jag är 35 år, försökt få barn i 4,5år innan vi har gjorde äggdonation utomlands (efter 3 IVF:er i Sverige som gick jättedåligt) vilket resulterade i fantastiska tvillingar som nu är 15 månader. Nu ska vi ge oss på FET (vi har 4 blastocyster som ligger och väntar i en frys). Känns lite ensamt bland alla vänner som blir gravida hur lätt som helst så jag hoppar in här.:)

Välkommen! :) Hoppas du blir kortvarig i tråden ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 520
Senast: orkide
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
996
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar