En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu säger min app "Mens om två dagar" men den har fel, mens rimligtvis på torsdag snarare. Den räknar liksom på ett genomsnitt på cyklerna, och säger 24 dagar. Men jag har antingen 27-28 dagar eller 20 dagar. 20 dagar har ju passerat, så rimligen blir det på torsdag. Kanske fredag.

Känner mig inget annorlunda än vanligt.

Nu säger min app "Mens om två dagar" men den har fel, mens rimligtvis på torsdag snarare. Den räknar liksom på ett genomsnitt på cyklerna, och säger 24 dagar. Men jag har antingen 27-28 dagar eller 20 dagar. 20 dagar har ju passerat, så rimligen blir det på torsdag. Kanske fredag.

Känner mig inget annorlunda än vanligt.
Om du ska ha mens torsdag eller fredag och skulle vara gravid behöver du absolut inte ha några symtom än. Tvärtom är jag förvånad när folk har symtom så tidigt då ägget typ precis fäst i så fall.

Safir - ÄL 15/9 BIM 29/9, Försök nr 14, 28 år, inga barn
Flutterdash - ÄL 14/10 BIM 27/10 (beräknat) försök nr 14, 27 år, inga barn
ninsan - ÄL 6/10 BIM 20/10, försökt i över ett år, ett MF, 31 år, inga barn
Carand - ÄL 14/10 BIM 28/10 , försök nr 3, 29 år, ett barn
Mikatela - ÄL ca 17/10 BIM 31/10. 27 år, inga barn
hemlig - ÄL 18/10 BIM ca 1/11, slutade med piller jan-15, ett MA, 32 år, inga barn
Is - ÄL 27/10 BIM 10/11, utan p medel sedan sep 14, 27 år, inga barn
paprika - ÄL 4/11 BIM 18/11, Försök nr 11, 29 år, inga barn
Eddisson - ÄL 1/11 BIM 15/11 försök nr 1
Hyldeblomst - ÄL 9/11, BM 23/11, försök nr 10 efter missfall, inga barn

em-pirre - planerar FET2
lil-sis - IVF 1, Testdag 9/11.
Inga barn, försökt sen feb 2013. Två X.

malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn. PCOS konstaterat 28/9. Behandling med Provera 28/9-7/10, 26/10-4/11, 23/11-2/12. Därefter spolning.
Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.
viadukt - Väntar på att köra igång med Letrozole, vid lite tur ÄL ca 17-20/10. 28 år, inga barn.
Cynthia - Obefintlig cykel, står i kö till ivf. Försökt i över ett år. 31 år, inga barn
Thalbaz - väntar på ÄL (pco), ett MF, 27 år, inga barn
Halali - väntar på provsvar o läkartid 13/10, förhoppningsvis!! börja med nedreglering (ivf) efter det. 31, aldrig varit gravid.
Humla - Oregelbunden mens, oklart om ägglossning, försökt 6 mån, 30 år, inga barn

ninsan - ÄL 6/10 BIM 20/10, försökt i över ett år, ett MF, 31 år, inga barn
hemlig - ÄL 18/10 BIM ca 1/11, slutade med piller jan-15, ett MA, 32 år, inga barn

em-pirre - VUL 30/10, FET2 4.11?
lil-sis - IVF 1, Testdag 9/11.
Inga barn, försökt sen feb 2013. Två X.

malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn. PCOS konstaterat 28/9. Behandling med Provera 28/9-7/10, 26/10-4/11, 23/11-2/12. Därefter spolning.
Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.
viadukt - Väntar på att köra igång med Letrozole, vid lite tur ÄL ca 17-20/10. 28 år, inga barn.
Cynthia - Obefintlig cykel, står i kö till ivf. Försökt i över ett år. 31 år, inga barn
Halali - väntar på provsvar o läkartid 13/10, förhoppningsvis!! börja med nedreglering (ivf) efter det. 31, aldrig varit gravid.
Humla - Oregelbunden mens, oklart om ägglossning, försökt 6 mån, 30 år, inga barn

Nu är det ganska exakt 1 år sedan jag var gravid en kort stund. Det kommer allt oftare tankar på att jag kanske aldrig kommer att bli det igen. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det.
Något fungerar inte som det ska, gunnar verkar anse det ointressant att ta reda på vad och varför och jag känner mig frustrerad och defekt :down:

Nu är det ganska exakt 1 år sedan jag var gravid en kort stund. Det kommer allt oftare tankar på att jag kanske aldrig kommer att bli det igen. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det.
Något fungerar inte som det ska, gunnar verkar anse det ointressant att ta reda på vad och varför och jag känner mig frustrerad och defekt :down:

:(
Riktigt dåligt av Gunnar. Kan du byta?

Nån använde en gammal lista, jag var på fel ställe.

lil-sis - IVF 1, Testdag 9/11.Inga barn, försökt sen feb 2013. Två X.
ninsan - väntar på ÄL, äter Letrozol för att få igång ÄL. Försökt i över ett år, ett MF, 31 år, inga barn

:(
Riktigt dåligt av Gunnar. Kan du byta?
Jag tycker också att det är dåligt (eller ffa svårt att förstå kanske; det KAN ju vara så att det är något som går att komma tillrätta med, kan det då inte vara idé att försöka ta reda på vad som felas?) men jag tror att Gunnar ser det som att han gör det "lätt" (ha ha!) för mig, det har gått ett år och istället för att utreda vidare skickar han mig direkt (ha ha igen) till IVF.
Enligt de prover han har tagit är alla värden ok och jag har(?) ägglossning som jag ska, får positiva äl-test och har regelbunden cykel, därför ansåg han inte att det var någon mening med att stimulera ägglossning heller.
Jag å min sida skulle vilja veta VARFÖR jag inte blir gravid. Det kanske är något som hänger ihop med att jag fick missfall också? Jag kanske inte har ägglossning? Kanske några andra hormoner som strular?
Jag vet inte om det skulle gynna mig att byta Gunnar (eller, det får jag ju göra nu längre fram då om det blir IVF), eftersom andra Gun och Gunnar-ar gärna hänvisar till min Gunnar när det gäller fertilitet/infertilitet.
Kanske borde jag lita mer på Gunnar? Men det är svårt när jag upplever det som att jag inte får information om hur han resonerar eller vad han baserar sina beslut på.

Säger som @malumbub byt Gun! (även om det inte går, klart att du skall få göra en utredning om du vill)

Jag tycker också att det är dåligt (eller ffa svårt att förstå kanske; det KAN ju vara så att det är något som går att komma tillrätta med, kan det då inte vara idé att försöka ta reda på vad som felas?) men jag tror att Gunnar ser det som att han gör det "lätt" (ha ha!) för mig, det har gått ett år och istället för att utreda vidare skickar han mig direkt (ha ha igen) till IVF.
Enligt de prover han har tagit är alla värden ok och jag har(?) ägglossning som jag ska, får positiva äl-test och har regelbunden cykel, därför ansåg han inte att det var någon mening med att stimulera ägglossning heller.
Jag å min sida skulle vilja veta VARFÖR jag inte blir gravid. Det kanske är något som hänger ihop med att jag fick missfall också? Jag kanske inte har ägglossning? Kanske några andra hormoner som strular?
Jag vet inte om det skulle gynna mig att byta Gunnar (eller, det får jag ju göra nu längre fram då om det blir IVF), eftersom andra Gun och Gunnar-ar gärna hänvisar till min Gunnar när det gäller fertilitet/infertilitet.
Kanske borde jag lita mer på Gunnar? Men det är svårt när jag upplever det som att jag inte får information om hur han resonerar eller vad han baserar sina beslut på.
I 1/3 av alla fall så hittar man ingen orsak till infertiliteten.

Vet du vad det är för tester du har gjort? Har det konstaterats att du verkligen har äl?

I väntan på IVF så är det inte alls ovanligt att man provar Pergo trots att man ser ut att ha egen ägglossning. Man kan även prova spola äggledarna. Finns en hel del saker man kan kolla/prova medan man väntar på att starta upp med IVF.

I ditt fall vore det bra med även en kromosomutredning så att man ser att det inte är något som spökar där.

I 1/3 av alla fall så hittar man ingen orsak till infertiliteten.

Vet du vad det är för tester du har gjort? Har det konstaterats att du verkligen har äl?

I väntan på IVF så är det inte alls ovanligt att man provar Pergo trots att man ser ut att ha egen ägglossning. Man kan även prova spola äggledarna. Finns en hel del saker man kan kolla/prova medan man väntar på att starta upp med IVF.

I ditt fall vore det bra med även en kromosomutredning så att man ser att det inte är något som spökar där.

Jag har någorlunda koll, men informationen är som sagt en aning bristfällig.
Bland annat har blodprov tagits för att kolla nivå på diverse hormoner, bla. sköldkörtel, testosteron för att utesluta pcos (har "PCO-äggstockar") och progesteron för att konstatera ägglossning (3 ggr: gång 1 just efter MF, gång 2 låg jag "på gränsen", nu senast var värdet 31, vilket Gunnar tyckte var bra och jag undrade om det inte var lågt om 30 är gränsvärdet).
Jag har också fått göra några ultraljud varav ett HSS för att kolla så att livmoder och äggledare såg ok ut. De gjorde de. (Däremot kollades inte om det var fri passage vid det tillfället, oklart varför.)
Så visst har jag fått hjälp, och blivit undersökt, det ska jag absolut inte säga något annat, det jag saknar är en komplett blid, (eller hur jag ska uttrycka mig, men du förstår säkert) och information om vad mer som skulle kunna vara aktuellt att kolla upp.

Edit: Ska tillägga också att min partner också är "utredd" och provet konstaterades vara "normalt och bra".
Kromosomutredning har jag faktiskt inte hört talas om trots flitigt läsande både här i tråden och på andra håll. Vad kollas och hur går det till?

Jag har någorlunda koll, men informationen är som sagt en aning bristfällig.
Bland annat har blodprov tagits för att kolla nivå på diverse hormoner, bla. sköldkörtel, testosteron för att utesluta pcos (har "PCO-äggstockar") och progesteron för att konstatera ägglossning (3 ggr: gång 1 just efter MF, gång 2 låg jag "på gränsen", nu senast var värdet 31, vilket Gunnar tyckte var bra och jag undrade om det inte var lågt om 30 är gränsvärdet).
Jag har också fått göra några ultraljud varav ett HSS för att kolla så att livmoder och äggledare såg ok ut. De gjorde de. (Däremot kollades inte om det var fri passage vid det tillfället, oklart varför.)
Så visst har jag fått hjälp, och blivit undersökt, det ska jag absolut inte säga något annat, det jag saknar är en komplett blid, (eller hur jag ska uttrycka mig, men du förstår säkert) och information om vad mer som skulle kunna vara aktuellt att kolla upp.

Edit: Ska tillägga också att min partner också är "utredd" och provet konstaterades vara "normalt och bra".
Kromosomutredning har jag faktiskt inte hört talas om trots flitigt läsande både här i tråden och på andra håll. Vad kollas och hur går det till?
Tror man gör ett blodprov och kollar så att man bla har rätt antal kromosomer (både du och din partner). Kollas lite annat också. Brukar kanske främst kollas upp om man har haft flera missfall men att få ett missfall och sedan inte bli gravid igen kan också indikera på fel.

Skriver in mig själv i listan även om jag mest gissar, har för mig att jag hade hyfsat regelbundna cykler när jag var (mycket) yngre..

tolksele - ÄL 29/10, BIM 12/11 försök nr 1, 26 år, inga barn

ninsan - väntar på ÄL, äter Letrozol för att få igång ÄL. Försökt i över ett år, ett MF, 31 år, inga barn

Tack för svar @Tora , jag samlar på mig information för nästa Gunnar-besök, jag skulle få en tid framöver (när nu det är), vilket känns bra förstås.
Om någon missförstår eller jag varit oklar, jag vill inte klaga på den hjälp jag fått hittills, utan snarare på brist på information och delaktighet.

Jag föll tydligen bort, uppdaterar :)
Kolla ni andra så att ni också finns med och det står rätt. Verkar ha blivit lite knas här i dagarna.

viadukt - ÄL 24/10 BIM ca 5/11. 28 år, inga barn.

Just nu har jag grymt ont, i livmoder och neråt mot/inkl slidan. Tidigare under dagen varit mest äggstockarna som krampat och "nypt".

:crazy:

Tack för svar @Tora , jag samlar på mig information för nästa Gunnar-besök, jag skulle få en tid framöver (när nu det är), vilket känns bra förstås.
Om någon missförstår eller jag varit oklar, jag vill inte klaga på den hjälp jag fått hittills, utan snarare på brist på information och delaktighet.
Okej, för det verkar ju som om den vanliga utredningen är gjord. Som @Tora skrev så är det ganska ofta som man inte alls hittar något fel. Som med mig. Då ser jag heller ingen vits med att stimulera ägglossning, utan det är just IVF som är det nästa steget.

Skriver in mig själv i listan också trots att jag skäms en smula över att redan ha ett barn när ni andra kämpar :(

*gotlandsrusset* - ÄL 25/10, BIM 11/11. Försök nr 1, 1 barn sen innan.

Om du ska ha mens torsdag eller fredag och skulle vara gravid behöver du absolut inte ha några symtom än. Tvärtom är jag förvånad när folk har symtom så tidigt då ägget typ precis fäst i så fall.

Den gången jag blev gravid som artonåring kände jag befruktningen och sedan när embryot fäste. Helt sjukt med tanke på att det inte ens var planerat.

Det som blev ett X väntade jag till BIM (+1 tror jag tom) innan jag testade, kände nog inget särskilt då.

Andra troliga X så kände jag redan ca BIM -4 att något var annorlunda, kyckling smakade kattpiss osv. Det är Äl +8 för mig ;)

Hörrni...! Min mens kom jättepunktligt 14 dagar efter det som jag trodde var ÄL. Så det måste ha varit ÄL! Nu blev jag istället nojig över andra grejer, typ inte ha passage i äggledare, dåliga spermier osv. Fan. Just det här med bebisverkstad känns fruktansvärt jobbigt just nu. har liksom lutat mig mot att jag inte har ÄL eller mens, nu fick jag ÄL men blev inte gravid. Dumma hjärna som tänker så mycket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 520
Senast: orkide
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
996
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA