En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blä måste få gnälla lite. Ska ju egentligen hålla mig ifrån tråden men kanske nån här som har erfarenhet eller bara kan ge mig en lugnande "klapp på axeln".

Haft smärtor i samband med ägglossning sedan april då jag slutade med ppiller, satte in spiral i samma veva som togs ut i slutet av juli då jag trodde smärtorna hängde ihop med den. Det har inte blivit bättre, snarare värre och dagen efter denna ÄL hade jag såna sjuka smärtor i livmoderområdet mot ändtarmen att det inte gick att se förbi. Försökte oss på lite sex men det fick vi avbryta för det skar som knivar :( fortfarande ont 3 dagar senare, ringde gyn och fick tid för UL nästa vecka. Tankarna går mot endometrios men jag vill fan inte det. Även fast att mycket stämmer. Alltid haft mycket mensvärk (kunde i tonåren knappt ta mig ur sängen och hade såna vansinniga kramper att jag ibland stannade hemma från skolan) även fast att det är något bättre nu mot då, blöder även mycket och äter periodvis tabletter för att minska mängden.

Som sagt, en klapp hade känts bra. Man kan bli gravid själv trots endo (har läst att chansen är 75% så den är ju rätt stor) annars finns ju hjälp men kan ju inte låta bli att noja.

@lil-sis sorry, glömde att Lutinus är olika, det är väl mer som nån sorts gele? Jag tar ju inte alls Lutinus utan Lugesteron, som är en vanlig vagitorie som man för in med fingrarna...

Blä måste få gnälla lite. Ska ju egentligen hålla mig ifrån tråden men kanske nån här som har erfarenhet eller bara kan ge mig en lugnande "klapp på axeln".

Haft smärtor i samband med ägglossning sedan april då jag slutade med ppiller, satte in spiral i samma veva som togs ut i slutet av juli då jag trodde smärtorna hängde ihop med den. Det har inte blivit bättre, snarare värre och dagen efter denna ÄL hade jag såna sjuka smärtor i livmoderområdet mot ändtarmen att det inte gick att se förbi. Försökte oss på lite sex men det fick vi avbryta för det skar som knivar :( fortfarande ont 3 dagar senare, ringde gyn och fick tid för UL nästa vecka. Tankarna går mot endometrios men jag vill fan inte det. Även fast att mycket stämmer. Alltid haft mycket mensvärk (kunde i tonåren knappt ta mig ur sängen och hade såna vansinniga kramper att jag ibland stannade hemma från skolan) även fast att det är något bättre nu mot då, blöder även mycket och äter periodvis tabletter för att minska mängden.

Som sagt, en klapp hade känts bra. Man kan bli gravid själv trots endo (har läst att chansen är 75% så den är ju rätt stor) annars finns ju hjälp men kan ju inte låta bli att noja.

Låter som att det kan vara endo, ja. Jag fick min diagnos efter titthålsoperation förra året, glöm inte att de inte kan utesluta endo med ultraljud. De kan bara se om man har cystor som ser endometrios ut, så att säga. Min senaste koll hade jag inga sådana men har ändå smärtor. Sedan har ju ca 10% av kvinnorna endo i någon grad så det är ju jättevanligt. MEN många vet inte att de har det och får sina barn ändå så ta verkligen inte ut något i förskott. Det som händer är att man kan bli lite snabbare på IVF om det går trögt att bli gravid. Tex i mitt fall jag har då riktigt svårbehandlad o ganska så aggressiv endo) var att hoppa över insemination och gå raka vägen på IVF när det väl gjorts en fertilitetsutredning.

Låter som att det kan vara endo, ja. Jag fick min diagnos efter titthålsoperation förra året, glöm inte att de inte kan utesluta endo med ultraljud. De kan bara se om man har cystor som ser endometrios ut, så att säga. Min senaste koll hade jag inga sådana men har ändå smärtor. Sedan har ju ca 10% av kvinnorna endo i någon grad så det är ju jättevanligt. MEN många vet inte att de har det och får sina barn ändå så ta verkligen inte ut något i förskott. Det som händer är att man kan bli lite snabbare på IVF om det går trögt att bli gravid. Tex i mitt fall jag har då riktigt svårbehandlad o ganska så aggressiv endo) var att hoppa över insemination och gå raka vägen på IVF när det väl gjorts en fertilitetsutredning.

Bra då ska jag fråga om det om Gunnar (jag vill ha en Gun men får alltid en Gunnar, mutter) inte det något på ul.

Är väl just nu som jag nojar över att inte kunna bli gravid, har inte skäl ännu att misstänka att jag inte kan bli det egentligen :angel:

Något jag bör ha med mig i tanken mer än att fråga om titthålskoll?
Hur har du "behandlat" din endo? Läst att många äter ppiller men det är inte riktigt aktuellt ;)

Någon fick tag på fel lista. Uppdaterar igen :)

Safir - ÄL 15/9 BIM 29/9, Försök nr 14, 28 år, inga barn
Flutterdash - ÄL 14/10 BIM 27/10 (beräknat) försök nr 14, 27 år, inga barn
Carand - ÄL 14/10 BIM 28/10 , försök nr 3, 29 år, ett barn
Mikatela - ÄL ca 17/10 BIM 31/10. 27 år, inga barn
hemlig - ÄL 18/10 BIM ca 1/11, slutade med piller jan-15, ett MA, 32 år, inga barn
viadukt - ÄL 24/10 BIM ca 5/11. 28 år, inga barn.
Is - ÄL 27/10 BIM 10/11, utan p medel sedan sep 14, 27 år, inga barn
paprika - ÄL 4/11 BIM 18/11, Försök nr 11, 29 år, inga barn
Eddisson - ÄL 1/11 BIM 15/11 försök nr 1
Hyldeblomst - ÄL 9/11, BM 23/11, försök nr 10 efter missfall, inga barn
tolksele - ÄL 29/10, BIM 12/11 försök nr 1, 26 år, inga barn

em-pirre - VUL 30/10, FET2 4.11?
lil-sis - IVF 1, Testdag 9/11.Inga barn, försökt sen feb 2013. Två X.

malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn. PCOS konstaterat 28/9. Behandling med Provera 28/9-7/10, 26/10-4/11, 23/11-2/12. Därefter spolning.
Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.
Cynthia - Obefintlig cykel. Påbörjar IVF1 9/11. Försökt i mer än ett och ett halft år. 31 år, inga barn
Thalbaz - väntar på ÄL (pco), ett MF, 27 år, inga barn
Halali - IVF-kö..äter Provera. 31, aldrig varit gravid.
Humla - Oregelbunden mens, oklart om ägglossning, försökt 6 mån, 30 år, inga barn
ninsan - väntar på ÄL, äter Letrozol för att få igång ÄL. Försökt i över ett år, ett MF, 31 år, inga barn

Flutterdash - ÄL 14/10 BIM 27/10(beräknat) försök nr 14, 27 år, inga barn
Carand - ÄL 11/11 BIM 25/11 , försök nr 4, 29 år, ett barn
hemlig - ÄL 18/10 BIM ca 1/11, slutade med piller jan-15, ett MA, 32 år, inga barn

malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn. PCOS konstaterat 28/9. Behandling med Provera 28/9-7/10, 26/10-4/11, 23/11-2/12. Därefter spolning.
Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.
Cynthia - Obefintlig cykel. Påbörjar IVF1 9/11. Försökt i mer än ett och ett halft år. 31 år, inga barn
Humla - Oregelbunden mens, oklart om ägglossning, försökt 6 mån, 30 år, inga barn
ninsan - väntar på ÄL, äter Letrozol för att få igång ÄL. Försökt i över ett år, ett MF, 31 år, inga barn

Bra då ska jag fråga om det om Gunnar (jag vill ha en Gun men får alltid en Gunnar, mutter) inte det något på ul.

Är väl just nu som jag nojar över att inte kunna bli gravid, har inte skäl ännu att misstänka att jag inte kan bli det egentligen :angel:

Något jag bör ha med mig i tanken mer än att fråga om titthålskoll?
Hur har du "behandlat" din endo? Läst att många äter ppiller men det är inte riktigt aktuellt ;)

På alla sätt som finns, typ :arghh: Jag får inte käka p-piller, tål inte hormonspiral eller minipiller, har stått på sprutor som försätter en i konstlat klimakterium i 9 månader osv (det är den tunga versionen av de nässpray en del får ta under ivf).
Det handlar ju ofta om att förhindra blödningar = stoppa mensen och fungerar därmed dåligt med att kombinera med att försöka bli gravid. Däremot ska man ju helst gå behandlad tills man verkligen vill börja försöka. I övrigt är det mer smärtlindrande typ panodil eller i värsta fall starkare grejor som gäller som symtomlindring. Och en graviditet brukar stoppa besvären fint i ett antal månader ;)

Flutterdash - ÄL 14/10 BIM 27/10(beräknat) försök nr 14, 27 år, inga barn
Carand - ÄL 11/11 BIM 25/11 , försök nr 4, 29 år, ett barn

malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn. PCOS. Provera-behandling. Spolning inplanerad i december.

Smyger in i tråden. Jag är 35 år, försökt få barn i 4,5år innan vi har gjorde äggdonation utomlands (efter 3 IVF:er i Sverige som gick jättedåligt) vilket resulterade i fantastiska tvillingar som nu är 15 månader. Nu ska vi ge oss på FET (vi har 4 blastocyster som ligger och väntar i en frys). Känns lite ensamt bland alla vänner som blir gravida hur lätt som helst så jag hoppar in här.:)
Grattis till tvillingarna :up: :D
Spännande! Hoppas du är kortvarig här :up:

De blastocysterna är det dina egna ägg eller från donatorn?
Är också lite nyfiken på i vilket land ni gjorde äggdonationen i? Tog det sig med en gång då?

Tre IVF-er är trots allt inte såååå många, misstänker du att det är något vajsing på dina ägg?

(Förlåt för de närgångna frågorna :o. Det är bara jag som är nyfiken. Känn dig inte på något sätt tvingad att svara på dom. Vill du inte svara så ignorera dom bara :))

På alla sätt som finns, typ :arghh: Jag får inte käka p-piller, tål inte hormonspiral eller minipiller, har stått på sprutor som försätter en i konstlat klimakterium i 9 månader osv (det är den tunga versionen av de nässpray en del får ta under ivf).
Det handlar ju ofta om att förhindra blödningar = stoppa mensen och fungerar därmed dåligt med att kombinera med att försöka bli gravid. Däremot ska man ju helst gå behandlad tills man verkligen vill börja försöka. I övrigt är det mer smärtlindrande typ panodil eller i värsta fall starkare grejor som gäller som symtomlindring. Och en graviditet brukar stoppa besvären fint i ett antal månader ;)

Aha okej :( lät mindre kul. Tror iof inte jag är så allvarligt där an (hoppas jag om det är endo dvs). Jag klarar inte av hormoner så ppiller är ett dåligt alternativ. Läste att man kunde göra nån form av ingrepp, men det kanske du sluppit eller inte vart aktuellt på dig?

Om det är endo kanske det vore idé att köra med ÄL-stickor för att bättra på oddsen lite?

Aha okej :( lät mindre kul. Tror iof inte jag är så allvarligt där an (hoppas jag om det är endo dvs). Jag klarar inte av hormoner så ppiller är ett dåligt alternativ. Läste att man kunde göra nån form av ingrepp, men det kanske du sluppit eller inte vart aktuellt på dig?

Om det är endo kanske det vore idé att köra med ÄL-stickor för att bättra på oddsen lite?

Jag har gjort operation men det är inte så jättebra, det kan provocera sjukdomen att vara där och skära. I mitt fall letade de dock efter cancer så de var tvungna att gå in. Men sitter organen ihop kan det vara av värde att operera o försöka få isär eller kanske operera bort cystor. Men nu pratar vi riktigt jobbiga fall o för majoriteten behövs det aldrig :)

Jag tror aldrig det är fel med äl-stickor för att bättra på oddsen :) Oavsett om man har endo eller ej :up:

Jag har gjort operation men det är inte så jättebra, det kan provocera sjukdomen att vara där och skära. I mitt fall letade de dock efter cancer så de var tvungna att gå in. Men sitter organen ihop kan det vara av värde att operera o försöka få isär eller kanske operera bort cystor. Men nu pratar vi riktigt jobbiga fall o för majoriteten behövs det aldrig :)

Jag tror aldrig det är fel med äl-stickor för att bättra på oddsen :) Oavsett om man har endo eller ej :up:

Ah okej, när jag läste runt lite lät det på "folk" som att det var det bästa typ. Att de gjort op, hem o nappat och tagit sig på första ungefär :D tur man har buke.

Utvecklar sig sjukdomen eller är den konstant? Kan det bli bättre eller sämre så att säga. Har förstått att det kan gå lite i skov.

Hehe är lite rädd att bli testoman. Vill ju försöka vara lite avslappnad i hela barngrejen.

Senast ändrad:
Ah okej, när jag läste runt lite lät det på "folk" som att det var det bästa typ. Att de gjort op, hem o nappat och tagit sig på första ungefär :D tur man har buke.

Utvecklar sig sjukdomen eller är den konstant? Kan det bli bättre eller sämre så att säga. Har förstått att det kan gå lite i skov.

Den kan bli sämre och det kan gå i skov. Jag hade min på samma nivå tills jag blev 30 då den rasade hejdlöst under ett halvår o jag gick från jobbig mensvecka till några få dagars smärtfrihet per månad, ena äggstocken förstördes osv. Men som sagt, min endo är jävlig o vi är ändå rätt så få som har det så jobbigt. Har du klarat dig så pass bra så här långt borde det ju vara rätt så stadigt, OM du nu har det. Inte oroa sig i onödan :) Jag är med i stödgrupp om endo och det är många som opererat sig många gånger och en hel del som inte blivit bättre och några blivit sämre så op är verkligen ingen bra lösning. Opererar man nära äggstockarna rasar det dessutom en massa ägg som man hellre vill ha till bebistillverkning, och efter operation kan det bli sammanväxningar som gör det svårare för äggen att vandra. Oskuret är ofta bäst ;)

Sorry ni andra för lite OT men endo är ändå en faktor inom infertilitet så skadar väl inte att det nämns.

På lördag är det beräknad mens för mig.
Är inne på tredje dagen med lätt "mensvärk" och lite knip då och då, brukar aldrig ha mensvärk annat än max dag 1 och/eller 2.

Vågar inte riktigt hoppas men ändå kan man inte låta bli.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 520
Senast: orkide
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
996
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar