Tack! Även om det verkar trevligt här så hoppas jag också på det.Välkommen! Hoppas du blir kortvarig i tråden
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack! Även om det verkar trevligt här så hoppas jag också på det.Välkommen! Hoppas du blir kortvarig i tråden
Det är som på ett sjukhus: "Hoppas vi inte behöver ses igen "Välkommen! Hoppas du blir kortvarig i tråden
Blä måste få gnälla lite. Ska ju egentligen hålla mig ifrån tråden men kanske nån här som har erfarenhet eller bara kan ge mig en lugnande "klapp på axeln".
Haft smärtor i samband med ägglossning sedan april då jag slutade med ppiller, satte in spiral i samma veva som togs ut i slutet av juli då jag trodde smärtorna hängde ihop med den. Det har inte blivit bättre, snarare värre och dagen efter denna ÄL hade jag såna sjuka smärtor i livmoderområdet mot ändtarmen att det inte gick att se förbi. Försökte oss på lite sex men det fick vi avbryta för det skar som knivar fortfarande ont 3 dagar senare, ringde gyn och fick tid för UL nästa vecka. Tankarna går mot endometrios men jag vill fan inte det. Även fast att mycket stämmer. Alltid haft mycket mensvärk (kunde i tonåren knappt ta mig ur sängen och hade såna vansinniga kramper att jag ibland stannade hemma från skolan) även fast att det är något bättre nu mot då, blöder även mycket och äter periodvis tabletter för att minska mängden.
Som sagt, en klapp hade känts bra. Man kan bli gravid själv trots endo (har läst att chansen är 75% så den är ju rätt stor) annars finns ju hjälp men kan ju inte låta bli att noja.
Låter som att det kan vara endo, ja. Jag fick min diagnos efter titthålsoperation förra året, glöm inte att de inte kan utesluta endo med ultraljud. De kan bara se om man har cystor som ser endometrios ut, så att säga. Min senaste koll hade jag inga sådana men har ändå smärtor. Sedan har ju ca 10% av kvinnorna endo i någon grad så det är ju jättevanligt. MEN många vet inte att de har det och får sina barn ändå så ta verkligen inte ut något i förskott. Det som händer är att man kan bli lite snabbare på IVF om det går trögt att bli gravid. Tex i mitt fall jag har då riktigt svårbehandlad o ganska så aggressiv endo) var att hoppa över insemination och gå raka vägen på IVF när det väl gjorts en fertilitetsutredning.
Bra då ska jag fråga om det om Gunnar (jag vill ha en Gun men får alltid en Gunnar, mutter) inte det något på ul.
Är väl just nu som jag nojar över att inte kunna bli gravid, har inte skäl ännu att misstänka att jag inte kan bli det egentligen
Något jag bör ha med mig i tanken mer än att fråga om titthålskoll?
Hur har du "behandlat" din endo? Läst att många äter ppiller men det är inte riktigt aktuellt
Hur mycket Provera tar du?Höll på att skriva att jag knappt haft nån mensvärk idag...men då började värken igen.
Grattis till tvillingarnaSmyger in i tråden. Jag är 35 år, försökt få barn i 4,5år innan vi har gjorde äggdonation utomlands (efter 3 IVF:er i Sverige som gick jättedåligt) vilket resulterade i fantastiska tvillingar som nu är 15 månader. Nu ska vi ge oss på FET (vi har 4 blastocyster som ligger och väntar i en frys). Känns lite ensamt bland alla vänner som blir gravida hur lätt som helst så jag hoppar in här.
På alla sätt som finns, typ Jag får inte käka p-piller, tål inte hormonspiral eller minipiller, har stått på sprutor som försätter en i konstlat klimakterium i 9 månader osv (det är den tunga versionen av de nässpray en del får ta under ivf).
Det handlar ju ofta om att förhindra blödningar = stoppa mensen och fungerar därmed dåligt med att kombinera med att försöka bli gravid. Däremot ska man ju helst gå behandlad tills man verkligen vill börja försöka. I övrigt är det mer smärtlindrande typ panodil eller i värsta fall starkare grejor som gäller som symtomlindring. Och en graviditet brukar stoppa besvären fint i ett antal månader
Aha okej lät mindre kul. Tror iof inte jag är så allvarligt där an (hoppas jag om det är endo dvs). Jag klarar inte av hormoner så ppiller är ett dåligt alternativ. Läste att man kunde göra nån form av ingrepp, men det kanske du sluppit eller inte vart aktuellt på dig?
Om det är endo kanske det vore idé att köra med ÄL-stickor för att bättra på oddsen lite?
Jag har gjort operation men det är inte så jättebra, det kan provocera sjukdomen att vara där och skära. I mitt fall letade de dock efter cancer så de var tvungna att gå in. Men sitter organen ihop kan det vara av värde att operera o försöka få isär eller kanske operera bort cystor. Men nu pratar vi riktigt jobbiga fall o för majoriteten behövs det aldrig
Jag tror aldrig det är fel med äl-stickor för att bättra på oddsen Oavsett om man har endo eller ej
Ah okej, när jag läste runt lite lät det på "folk" som att det var det bästa typ. Att de gjort op, hem o nappat och tagit sig på första ungefär tur man har buke.
Utvecklar sig sjukdomen eller är den konstant? Kan det bli bättre eller sämre så att säga. Har förstått att det kan gå lite i skov.
Sorry ni andra för lite OT men endo är ändå en faktor inom infertilitet så skadar väl inte att det nämns.