En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Träffat Gunnar idag, det gick bra och jag fick ingen ångestattack innan besöket. Han var trygg och skicklig på avledningsmanövrar :)
Konstaterade PCO, vilket jag väl misstänkt. Har ju även iaf en autoimmun sjukdom som han även trodde kunde ställa till det lite. Gunnars plan är i första hand Letrozole i några månder och om inte det fungerar är plan två att öka dosen. Så vi måste prata ihop oss här hemma och sedan var det bara att ringa när vi vill köra igång.

Så nu är frågan hur gärna vi vill det här och huruvida vi ska försöka dra igång ägglossningen. Så nu börjar det ju snurra i huvudet om jag verkligen vill bli gravid. Ha barn, helt klart JA. Vara gravid, njae. Tyvärr är ju det första inte möjligt utan det andra.

Träffade min nya Gun i fredags, hon verkar så himla bra! Konstaterade att jag har PCOS och att det är de som ställer till det med utebliven mens och glesa ägglossningar. Vrf har ingen av dom tidigare läkarna sätt det :confused: :meh: Vi tog även en himla massa prover med som jag får svar på denna eller nästa vecka.

Det var inget snack om att vi behövde fortsätta försöka själva innan vi får hjälp, finns ju inget att försöka på så att säga. Tyvärr hinner vi inte börja behandling innan semestern eftersom det krävs uppföljning med ultraljud under behandlingens gång. Planen nu är iaf ett återbesök den 3/8 där även sambon ska följa med. Kommer att få börja med tabletter för att försöka få igång ägglossningen och beroende på resultatet av det kanske även sprutor. Känns såklart lite tungt att få beskedet att det är PCOS men skönt att veta vad felet är och att vi kommer att få hjälp. Antar att det är det som gör att jag fått finnar, gått upp ett par kilon och tappar en hel del hår efter att ha slutat med p-pillren :down:

Hon sa även att det inte är helt omöjligt att det blir ägglossning innan vi ses igen så det är bara att fortsätta försöka till nästa försök. Ni som har samma sak och kanske är lite mer pålästa än jag, finns det något som man själv kan göra för att förbättra chanserna samt lindra dom vidriga biverkarna?

Spännande! Det ligger lite efter din förväntade ägglossning. Är det avsiktligt eller var det bara en tid ni fick?

Hoppas verkligen ni blir bra bemötta och känner er trygga med kliniken!

Mvh Miks

Alltså ägglossningen har just nu inte alls med besöket att göra. Poängen är att hinna dit och planera innan mensen börjar, eftersom man börjar med medicineringen kring cykeldag 3.

Träffade min nya Gun i fredags, hon verkar så himla bra! Konstaterade att jag har PCOS och att det är de som ställer till det med utebliven mens och glesa ägglossningar. Vrf har ingen av dom tidigare läkarna sätt det :confused: :meh: Vi tog även en himla massa prover med som jag får svar på denna eller nästa vecka.

Det var inget snack om att vi behövde fortsätta försöka själva innan vi får hjälp, finns ju inget att försöka på så att säga. Tyvärr hinner vi inte börja behandling innan semestern eftersom det krävs uppföljning med ultraljud under behandlingens gång. Planen nu är iaf ett återbesök den 3/8 där även sambon ska följa med. Kommer att få börja med tabletter för att försöka få igång ägglossningen och beroende på resultatet av det kanske även sprutor. Känns såklart lite tungt att få beskedet att det är PCOS men skönt att veta vad felet är och att vi kommer att få hjälp. Antar att det är det som gör att jag fått finnar, gått upp ett par kilon och tappar en hel del hår efter att ha slutat med p-pillren :down:

Hon sa även att det inte är helt omöjligt att det blir ägglossning innan vi ses igen så det är bara att fortsätta försöka till nästa försök. Ni som har samma sak och kanske är lite mer pålästa än jag, finns det något som man själv kan göra för att förbättra chanserna samt lindra dom vidriga biverkarna?

Jag fick inga biverkningar alls. Fortsätt som vanligt fram till nästa besök.

Om du har övervikt så kan det hjälpa att tappa så "lite" som 5 kg.

Aha. Då var det värre. Där finns det nog inte jättemycket att göra eftersom du då är normalviktig. Försök hålla borta bukfett.

Träffat Gunnar idag, det gick bra och jag fick ingen ångestattack innan besöket. Han var trygg och skicklig på avledningsmanövrar :)
Konstaterade PCO, vilket jag väl misstänkt. Har ju även iaf en autoimmun sjukdom som han även trodde kunde ställa till det lite. Gunnars plan är i första hand Letrozole i några månder och om inte det fungerar är plan två att öka dosen. Så vi måste prata ihop oss här hemma och sedan var det bara att ringa när vi vill köra igång.

Så nu är frågan hur gärna vi vill det här och huruvida vi ska försöka dra igång ägglossningen. Så nu börjar det ju snurra i huvudet om jag verkligen vill bli gravid. Ha barn, helt klart JA. Vara gravid, njae. Tyvärr är ju det första inte möjligt utan det andra.

Men var det bara PCO? Det är inte samma sak som PCOS. PCO behöver inte alls ha någon inverkan på fertiliteten, utan betyder egentligen bara att du har många omogna äggblåsor, istället får bara ett fåtal.

Men var det bara PCO? Det är inte samma sak som PCOS. PCO behöver inte alls ha någon inverkan på fertiliteten, utan betyder egentligen bara att du har många omogna äggblåsor, istället får bara ett fåtal.

Alltså han sa bara PCO, pratade lite om PCOS också men tyckte inte att det verkade som jag direkt hade någon hormonell störning? :confused:
Hade de där klassiska pärlbanden. Ja, inte vet jag, jag har ju fått döfett hår (är så trött på att behöva tvätta håret varenda jäkla dag :mad: ), finnar på ryggen och i ansiktet med till och från men inget annat att anmärka på direkt.

Alltså jag lider med dig. Hatar det.
Jag är trött på att ha fett hår några timmar efter att jag tvättat det och det kliar nå så förbannat när det är lortigt. Är lite ledsen för att jag inte kommer vilja ha mina barryggade klänningar i sommar heller, inte ens linnen pga finnig rygg. Tränar numer i t-shirt också. Det är inte roligt. Känns som om jag har backat 10-15 år i livet :mad:

Alltså ägglossningen har just nu inte alls med besöket att göra. Poängen är att hinna dit och planera innan mensen börjar, eftersom man börjar med medicineringen kring cykeldag 3.
Ah perfekt! Så det låter som att det kan hända saker innan sommaren då! Spännande eller hur man ska säga.

Jag förstår att du läst i princip allt som går att läsa så du vet väl ungefär vad som väntar. Både fysiskt och psykiskt tänker jag. Även om man aldrig kan förbereda sig helt så tycker iaf jag att det är skönt att ha koll!

Mvh Miks

@em-pirre och ni andra som kanske har koll. Vad är egentligen skillnaden mellan PCO och PCOS?

PCO innebär egentligen endast att du har flera omogna blåsor som väntar på att mogna. De sätter sig på rad som ett pärlband. Samma sak ser man vid PCOS, men där mognar aldrig eller sällan äggen. Vid PCOS har man andra symtom såsom acne, eventuellt bukfett, manlig behåring o.s.v.

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Polycystiskt-ovarialsyndrom---PCOS/

PCO innebär egentligen endast att du har flera omogna blåsor som väntar på att mogna. De sätter sig på rad som ett pärlband. Samma sak ser man vid PCOS, men där mognar aldrig eller sällan äggen. Vid PCOS har man andra symtom såsom acne, eventuellt bukfett, manlig behåring o.s.v.

Här http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Polycystiskt-ovarialsyndrom---PCOS/finns lite kort om PCOS/PCO

Har läst en del på nätet, 1177 också, och det jag inte riktigt reder ut är just när det bara är PCO. Jag har ju långa cyklar, den här omgången har de ju varit ca 90 dagar. Lika förut när jag hade p-pillerstopp i över ett år, då var det "regelbundet" med ca 3 mån mellan. Men långa cykler, fett hår och nytillkommen jävligt finnig rygg verkar alltså inte vara tillräckligt för att det ska klassas som PCOS? Eller var Gunnar morgontrött och inte fått sitt obligatoriska morgonkaffe imorse?

Jag har PCO(S) och blir som redan sagts jämnare i cykler så fort jag går ner i vikt. Eftersom du är normalviktig är det ju inte något alternativ, men däremot kan GI-kost hjälpa till på traven. En jämn insulinnivå ska tydligen vara bra för att komma till rätta med PCOS för en del.

Alltså ååååhhh vad det är segt att vänta på BIM. Har bara gått några dagar efter ÄL och det känns som en evighet innan det är någon idé att kissa på pinne igen. Varför är försöka skaffa barn förenat med så s...ans mycket väntande? :crazy:

Denna period är första gången med prog.kräm. Ska bli spännande och se om jag märker av någonting.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 384
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 112
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar