En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Slutade med pillrena helgen 25-26 april, minns faktiskt inte vilken dag jag tog sista pillret. Hade en liten blödning då, någon dag bara. Sedan dess ingenting även om jag alltid haft en klockren cykel på 25 dagar när jag inte ätit p-piller. Jag förväntade mig mens igår eller idag på morgonen. Så nu kommer den spännande frågan om det är kroppen som lagt om vanorna efter graviditeten eller om vi faktiskt fått till det på första försöket. När sonen blev till så testade jag inte positivt förrän på dag 29 även om jag borde fått mens på dag 25. Så jag avvaktar nog några dagar till innan jag testar.
Och som vanligt är det ingen som tänker på oss :mad:

Testa kvinna!!!!! :nailbiting::nailbiting:

:D

(Håller tummarna)

Grattis till plus och lycka till ni med ÄL nu :)
Själv drömde jag att jag fick barn i natt. Kan inte tiden gå fortare tills BIM.

Skulle det inte vara någon idé med en utredning så länge du inte har äl?
Jag tänkte attCynthia kanske menade att Gun syftade på utredning av maken där. Att det inte hjälper att utreda honom om Cynthia ändå inte har ÄL.

Gun menade att det inte är någon ide att utreda maken så länge det ändå inte fungerar för mig. Eftersom vi redan vet att hans spermier fungerar.

Men då kan det väl vara läge att kolla äggreserv och sköldkörtelhormon, för det kan väl påverka äl? Spolning kollar ju mer passagen, och livmodern om man gör samma som jag gjorde.
Vilka dumheter. I utredningen ingår ju att ta reda på varför Äl uteblir osv.

Hormonerna kollades första gången jag var hos Gun, eftersom jag gick dit för att jag inte haft mens på ett halvår. Hon konstaterade att jag har PCO men inte PCOS. Men det kanske bara kollade några hormoner, inte alla?
På alla VUL jag gjort har det funnits fina ägg redo att släppa, Gun har varit väldigt nöjd med det. Men jag har inte haft äl en enda gång under senaste året.

Vad innebär det att man kollar äggreserven? Hur kollar man det och vad har det för betydelse?

Gun menade att det inte är någon ide att utreda maken så länge det ändå inte fungerar för mig. Eftersom vi redan vet att hans spermier fungerar.

Hormonerna kollades första gången jag var hos Gun, eftersom jag gick dit för att jag inte haft mens på ett halvår. Hon konstaterade att jag har PCO men inte PCOS. Men det kanske bara kollade några hormoner, inte alla?
På alla VUL jag gjort har det funnits fina ägg redo att släppa, Gun har varit väldigt nöjd med det. Men jag har inte haft äl en enda gång under senaste året.

Vad innebär det att man kollar äggreserven? Hur kollar man det och vad har det för betydelse?

Det är det blodprovet som kallas AMH. Är reserven låg har man få ägg kvar och de kan vara av sämre kvalitet.

Min sambo har tre barn och vi hade plussat innan utredningen men de kollade honom ändå.

Skall man ändå göra en utredning på dig så kan man lika gärna kolla din mans spermier. Detta för att du verkar ha problem och då är det onödigt om ni skulle slösa bort tid på att försöka själva om din mans spermier inte är ok. Så även om det finns starka anledningar till att tro att allt är okej med din man så borde man kolla upp det.

Det är en enkel procedur (nåja för dom flesta män i alla fall ;)) och testet kostar inte mycket att göra.

Jag tycker den verkar lite så där halvhjärtad hjälpen/undersökningarna du har fått. Hade jag varit du så hade jag sökt hjälp på annat håll.

Äggreserven är värdet på AMH. Men ett lågt AMH säger inte riktigt hela sanningen. Det kan vara ett problem men behöver inte vara det.

Uppdaterar mina datum

BeastieBabe - ÄL 20/4 BIM 4/5, Försökt sedan aug 13, 32 år, inga barn
Cynthia - Äl 4/5 BIM 18/5 Försökt i ett år, 31 år, inga barn
Hyldeblomst - ÄL 15/5 BIM ca 29/5, försök nr 4 efter missfall, inga barn
Whirlie - ÄL 12/5 BIM 26/5. Försök nr 12, r, inga barn.
Evina - ÄL 17/5, BIM 31/5 ca. Försök nr 4 efter missfall, 28 år, inga barn
Mikatela - ÄL 15/5 BIM 31/5. 27 år, inga barn
hemlig ÄL 20/5, BIM 3/6. Försök nr 2, snart 32 år, inga barn
paprika - ÄL 20/5 BIM 3/6, Försök nr 5, 28 år, inga barn
robl - ÄL 20/5 BIM 3/6 försök nr 13, 24 år, inga barn
Is - ÄL 20/5 BIM 3/6, lyckas aldrig träffa ÄL men försök nr 4 med ÄLstickor, 26 år, inga barn
supersonic - ÄL 22/5, BIM 5/6. Försök nr 1, snart 27 år (om två dar!), 1 barn (född -14)
fia-lisa - ÄL 22/5, BIM 5/6. Försök nr 16 (nr 1 efter MF), 37 år, 1 barn
Flutterdash ÄL 27/5 (beräknad) BIM 10/6, 27 år, 8:e försöket, inga barn
em-pirre - ÄL 28/5 BIM 13/6, Försök nr 22, 29 år, inga barn
Safir - ÄL 30/5 BIM 13/6, försök nr 10, 28 år, inga barn
KattenKorven - ÄL 1/6 BIM 15/6, försök 2, 30 år, inga barn
Humla - ÄL 31/5 BIM 15/6, försök nr 2, 30 år, inga barn

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14.
malumbub - letar efter ÄL med hjälp av fertilitetsmonitor, 32 år
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.
Hjartagna - inväntar mens efter pillerstopp, 37 år, 1 barn
Bexzor - inväntar startdatumet som än får vara hemligt ;), snart 31 år, 2 barn (födda -04 & -13)
viadukt - inväntar normal menscykel (d.v.s. inte 90 dagar...) efter p-pillerstopp, 28 år, inga barn.
Hanna_90 - inväntar mens och ngn form av cykel efter p-piller, 25år, inga barn
ninsan - inväntar ÄL efter missfall, 31 år, inga barn

Tack allihopa för grattis och lyckönskningar, det betyder mkt!
Och jag hoppas och tror att ni som vill ska få uppleva samma sak, och helst snart:heart
Och sen vill jag bara säga att min ivf upplevelse har varit väldigt positiv trots väntan på att få starta, samt rädslor för både sprutor, äggplock osv. Hoppas det kan ge något om det finns någon här som står inför det.
Kram på er allihopa:heart:heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 384
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 101
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.