En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste säga att jag känner mig lite lurad:mad: Det ska ju va så himla bra att inte stoppa i sig massa hormoner i form av p-piller men ja vetifan om jag håller med! Slutade med dom i början av januari och nu har jag oftare fett hår, jag har fått finnar (vilket jag knappt hade som tonåring ens), lagt på mig 2-3kg (inte hela världen eftersom jag är normalviktig iaf men jag trivs inte helt med min nya vikt), känner mig svullen, har mensvärk nästan varje dag och mer humörssvängningar. Det ända som mööööjligtvis kanske är lite bättre är mina mystiska magsmärtor som inge läkare vet vad dom beror på men svårt att avgöra om det är p-pillren eller ngt annat som gjort att dom iaf inte kommer lika ofta just nu. Att jag inte haft mens mer än en gång sen januari gör väl inte saken bättre, hade den bara kommit som den ska så hade nog allt känts lite bättre. Jag skulle kunna stå ut med all skit om jag bara visste att det fanns en chans att bli gravid varje månad men just nu känns ju allt bara skit eftersom det inte ens kan bli bebis eftersom jag antagligen inte har ngn ägglossning än.:wtf::wtf::wtf::wtf:

Nej, jag har absolut inte förkastat IVF. Jag bara oroar mig lite. Speciellt eftersom alla bara antar att IVF är lika med gravidiet, vilket inte alls är sant. Endast 30-40% av alla embryoinsättninar leder till klinisk graviditet. Med frysta embryon är talet lite lägre.

Och nej, jag har aldrig testat positivt, enbart negativa tester på BIM. Bara tidiga tester. Gun använder orden "supersperma" och "utmärkta hormonnivåer, men man vet ju givetvis inte hur det fungerar på cellnivå. Ägglossningen fungerar enligt prov, stickor och känningar alldeles utmärkt. Progesteronet stiger och sjunker som det ska, och mensen kommer som en klocka 15 dager efter positivt äl-test (14 dagar efter ÄL).
Men dom där 30-40% är väl per gång? Antal procent som faktiskt får barn efter tre försök är väl högre?

Men annars är det ju tyvärr så att IVF inte är någon garanti för att man får barn. Man kanske skall snarare se det som en chans till. Risken är väl att man får för stora förhoppningar och blir enormt besviken efteråt om det inte fungerar. (Och det är väl just det du försöker undvika antar jag (många kramar)).

Nu finns det ju en liten tvist på det där med bra sperma. Det var kanske något år sedan jag läste en rapport om att dom kommit fram till att för bra sperma kan vara ett problem också.

Om du aldrig ens fått ett litet minimalt + någon gång så verkar det som om dina ägg inte ens blir befruktade av någon anledning eller inte kommer fram till livmodern. I så fall kan IVF hjälpa er där.

Har du provat med äl-stickor ända fram till mens? De kan ju fånga upp den lilla ökning av Hcg som det befruktade ägget utsöndrar.

Måste säga att jag känner mig lite lurad:mad: Det ska ju va så himla bra att inte stoppa i sig massa hormoner i form av p-piller men ja vetifan om jag håller med! Slutade med dom i början av januari och nu har jag oftare fett hår, jag har fått finnar (vilket jag knappt hade som tonåring ens), lagt på mig 2-3kg (inte hela världen eftersom jag är normalviktig iaf men jag trivs inte helt med min nya vikt), känner mig svullen, har mensvärk nästan varje dag och mer humörssvängningar. Det ända som mööööjligtvis kanske är lite bättre är mina mystiska magsmärtor som inge läkare vet vad dom beror på men svårt att avgöra om det är p-pillren eller ngt annat som gjort att dom iaf inte kommer lika ofta just nu. Att jag inte haft mens mer än en gång sen januari gör väl inte saken bättre, hade den bara kommit som den ska så hade nog allt känts lite bättre. Jag skulle kunna stå ut med all skit om jag bara visste att det fanns en chans att bli gravid varje månad men just nu känns ju allt bara skit eftersom det inte ens kan bli bebis eftersom jag antagligen inte har ngn ägglossning än.:wtf::wtf::wtf::wtf:
Det där med att p-piller är så dåliga är lite felaktig. Vissa mår sämre av dom absolut och det finns vissa riskgrupper som inte skall använda sig utav dom men de allra flesta märker inte av några negativa effekter eller tvärtom mår väldigt bra av dom.

Har du pratat med Gun om att din mens inte kommer igång och att du vill bli gravid?

Rent spontant så känns det som om mensen kommer igång ganska så omgående för dom flesta efter p-piller stopp. För dom som det drar ut på tiden så verkar det krångla generellt.

Det är lite som när sjukvården (felaktigt :meh:) hänvisar till att det är normalt att det tar ett år att bli gravid och att medel är 7 månader.

@em-pirre Jag är så oerhört glad och tacksam att du blev misstänksam över medelsiffran 7 månader. Min magkänsla har sagt mig att det verkar som om 5-6 månader är någon gräns för hur "normalt" lång tid det skall ta att bli gravid.

Det slog mig dock aldrig att ifrågasätta den. 7 månader står ju liksom på 1177 och där står det att det är fullt normalt att det tar upp till ett år eller tom mer att bli gravid.

:bow::up:

Frågan är hur länge de vill vänta? För man kan vänta så tiden bara rinner förbi och så kommer dom på när de är pensionärer att det hade varit kul med barnbarn..

Och för min del så är det svårt att inte pressa på förmycket för då finns risken att han känner sig instöngd och lämnar, vilket man inte vill.

Ush, inte lätt det dära :meh:

Ja det är en total balansgång.
Jag kan förstå att dom kanske inte har en biologisk klocka som vi kvinnor då deras apparat kan fungera längre än våran.
Dock vet dom ju att det är ett "bäst-före-datum" på kvinnor men verkar som dom vill fortsätta blunda på det.

Jag tror det även kan vara så att dom är trygga med det dom har och osäkra på vad som kan komma.
Ligger det i lastbils-genen kanske?

Jag tror det även kan vara så att dom är trygga med det dom har och osäkra på vad som kan komma.

Tror det kan ligga en del i det. Tror att många tycker de har det bra som det är och vill inte förändra det. Hade jag inte slagits som av blixten av denna enorma, nästan överdrivna längtan efter barn hade jag kanske förstått det mer. Nu har jag som tur är min sambo med på tåget, men han har absolut inte samma längtan som jag.

Jag kan förstå att dom kanske inte har en biologisk klocka som vi kvinnor då deras apparat kan fungera längre än våran.
Dock vet dom ju att det är ett "bäst-före-datum" på kvinnor men verkar som dom vill fortsätta blunda på det.

Haha ja det känns igen! Och sen säger dom att ja men XX fick ju barn när XX var 35. Ja men vi behöver ju inte vänta så länge.. :cautious:

Haha ja det känns igen! Och sen säger dom att ja men XX fick ju barn när XX var 35. Ja men vi behöver ju inte vänta så länge.. :cautious:
Ja men man vet aldrig. Ålder är en faktor som ofta är det största problemet när det krånglar. Krånglar det så går tiden dessutom extremt snabbt.

Det vanligaste jag fått höra från de som behöver hjälp är "Varför började vi inte tidigare/Lnskar vi börjat tidigare/Varför väntade vi så länge".

Det där med att p-piller är så dåliga är lite felaktig. Vissa mår sämre av dom absolut och det finns vissa riskgrupper som inte skall använda sig utav dom men de allra flesta märker inte av några negativa effekter eller tvärtom mår väldigt bra av dom.

Har du pratat med Gun om att din mens inte kommer igång och att du vill bli gravid?

Rent spontant så känns det som om mensen kommer igång ganska så omgående för dom flesta efter p-piller stopp. För dom som det drar ut på tiden så verkar det krångla generellt.

Det är lite som när sjukvården (felaktigt :meh:) hänvisar till att det är normalt att det tar ett år att bli gravid och att medel är 7 månader.

Har varit i kontakt med sjukvården (landstinget) och även varit på en undersökning hos deras jourläkare. Som vanligt när man är i kontakt med gun där så fick jag svaret att "allt ser normalt ut på vul men du kan få provera om du vill få mens". Efter den kuren fick jag mens men efter den mensen är jag nu inne på cykeldag 70 igen utan ngn mens i sikte och det ända dom säger att dom kan göra är att ge mig mer provera och jag är inte sugen på det eftersom det antagligen är den uteblivna ägglossningen dom måste hjälpa mig med.

Har tröttnat och sökt privat ist och ska till en privat mottagning på fredag där jag hoppas på bättre hjälp. Min känsla efter att ha pratat med dem och bokat tid är iaf bättre än hos landstinget. Lite svårt att försöka skaffa några barn utan mens liksom och där jag tidigare varit fick jag till svar sist "att lilla gumman vi gör inga fler undersökningar fören ni försökt i minst ett år", HALLÅ vi kan ju inte ens försöka som det är just nu!

Det där är så intressant tycker jag! Har karlar verkligen ingen biologisk klocka? Jag är 25 och hade gärna väntat några år med barn egentligen. Karln är dock 30 och har haft barnsug i flera år. Han kände för egen del att han började bli "i äldsta laget" för barn och att vänta i 5 år till så han skulle vara 35 år och jag 30 år gammal när barnet kommer ser han som helt orimligt. Och inte för min del utan för sin egen del. :p

Har tröttnat och sökt privat ist och ska till en privat mottagning på fredag där jag hoppas på bättre hjälp. Min känsla efter att ha pratat med dem och bokat tid är iaf bättre än hos landstinget. Lite svårt att försöka skaffa några barn utan mens liksom och där jag tidigare varit fick jag till svar sist "att lilla gumman vi gör inga fler undersökningar fören ni försökt i minst ett år", HALLÅ vi kan ju inte ens försöka som det är just nu!

Logiken! :banghead: Hoppas verkligen du får hjälp hos den nya. :banana:

Det där är så intressant tycker jag! Har karlar verkligen ingen biologisk klocka? Jag är 25 och hade gärna väntat några år med barn egentligen. Karln är dock 30 och har haft barnsug i flera år. Han kände för egen del att han började bli "i äldsta laget" för barn och att vänta i 5 år till så han skulle vara 35 år och jag 30 år gammal när barnet kommer ser han som helt orimligt. Och inte för min del utan för sin egen del. :p
Min sambo är likadan. Han fyller 28 i år och hade lätt kunnat skaffa barn första dagen vi träffades rent åldersmässigt ;).

Har varit i kontakt med sjukvården (landstinget) och även varit på en undersökning hos deras jourläkare. Som vanligt när man är i kontakt med gun där så fick jag svaret att "allt ser normalt ut på vul men du kan få provera om du vill få mens". Efter den kuren fick jag mens men efter den mensen är jag nu inne på cykeldag 70 igen utan ngn mens i sikte och det ända dom säger att dom kan göra är att ge mig mer provera och jag är inte sugen på det eftersom det antagligen är den uteblivna ägglossningen dom måste hjälpa mig med.

När jag hade strul så sa min läkare att jag skulle köra på i tre månader på raken för att "lära" kroppen rätt intervall. Har alltid haft oregelbunden, någonstans mellan 30-70 dagar och åkte på mellanblödningar en period. Grunnar lite om det var provera eller primolut de gav mig då. Nåja, det hjälpte faktiskt att få kroppen i balans med mellanblödningarna, resten var det ingen effekt på. Fick i olika perioder även käka clomivid samt pergotime utan annan effekt än biverkningar. (under barnlöshetsutredningsfasen).
Nu när vi gjorde ivf (privat) och mensen började hoppa efter vårt ma så var de supersnabba med provera redan på dag 45 för att få igång mens och nytt försök. Förhoppningsvis får du bra respons på fredag. Lycka till!

Men dom där 30-40% är väl per gång? Antal procent som faktiskt får barn efter tre försök är väl högre?

.

Med några år gamla siffror (de är bättre nu) så var det så att efter tre försök hade ca 75% blivit gravida och då vara alla medräknade i den statistiken på min klinik dvs oavsett orsak ålder/oförklarligt osv.

Ju yngre desto bättre siffror och tvärtom.

Men annars är det ju tyvärr så att IVF inte är någon garanti för att man får barn. Man kanske skall snarare se det som en chans till. Risken är väl att man får för stora förhoppningar och blir enormt besviken efteråt om det inte fungerar. (Och det är väl just det du försöker undvika antar jag (många kramar)).

Nu finns det ju en liten tvist på det där med bra sperma. Det var kanske något år sedan jag läste en rapport om att dom kommit fram till att för bra sperma kan vara ett problem också.

Om du aldrig ens fått ett litet minimalt + någon gång så verkar det som om dina ägg inte ens blir befruktade av någon anledning eller inte kommer fram till livmodern. I så fall kan IVF hjälpa er där.

Har du provat med äl-stickor ända fram till mens? De kan ju fånga upp den lilla ökning av Hcg som det befruktade ägget utsöndrar.
Jag har fått för mig att det är samma chans som när "friska" försöker på egen hand och prickar ägglossningen. Och även att missfallsrisken på 20% vid IVF är samma som vid vanliga försök. Känns ju som ett under att det blir barn till av misstag när folk missar ett p-piller!!

Jag har fått för mig att det är samma chans som när "friska" försöker på egen hand och prickar ägglossningen. Och även att missfallsrisken på 20% vid IVF är samma som vid vanliga försök. Känns ju som ett under att det blir barn till av misstag när folk missar ett p-piller!!
Fast om man räknar på dom som det fungerar "normalt" för att bli gravid så är chansen bra mycket högre än vad som angetts innan. Dom siffrorna verkar baseras på att det i medel tar 7 månader att bli gravid. Den siffran är missvisande hög då de flesta faktiskt blir gravida inom 3 månader.

Även missfallsrisken 20% är inte helt fastställd. Det beror helt på när man börjar räkna.

Ett otroligt laborerande med siffror och allt är sååååå nooooooormalt :banghead:

Min uppskattade chans för plus efter ivf är 20%, vilket är lägre än normalt för min ålder.

Och det är ju inte = barn.

Landstinget strular med vårdvalet och har inte tagit fram några riktlinjer. Så ingen ivf före sommaren. Inte för att jag blev förvånad men besviken blev jag.

Får se om jag ens får träffa en läkare innan sommaren...

Jag har testat med fan och hans moster men aldrig fått plus annat än på lh-sticka. Och alltid negativt just före mens, men med en ökning ungefär en vecka efter äl.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 384
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 099
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30