En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var i exakt samma situation som du med vikariat bakom mig. Berättade ändå inte förrän provanställningen gått ut och då var jag ju i sjätte månaden. Hade jag berättat innan hade jag inte fått fast, och hade istället varit arbetslös (det finns väldigt få jobb inom min branch att söka). Nu när jag är föräldraledig har chefen bestämt sig för att göra sig av med mig och skyller på mycket konstiga saker så facket är inkopplat. Och tro mig - jag har letat under ett års tid efter nytt jobb.

Beklagar @Ray :(

Usch vilken trist inställning din chef har. Bedrövligt med sådan attityd 2015.

Jag har ett uniformsyrke och det finns flera fördelar med att min chef känner till min graviditet, men hade berättat tidigt i alla fall. För mig är inget jobb i världen värt en idiot till arbetsgivare, men alla har vi olika tankesätt och förutsättningar. Lycka till med jobbsökandet!

Nja, alltså det var ju ingen överraskning direkt. Det blir två år i augusti, och har det inte lyckats på nästan två år så kommer det ju högst troligt inte att fungera på naturlig väg alls. Jag har då inga som helst förhoppningar.

Det som jag funderat på nu ett tag är om IVF alls kommer att fungera. Jag kände ju på mig i många år att jag inte kan få barn, och det verkar ju stämma. Tänk om det gäller IVF också. Det känns nämligen likadant.
Det där med att tro att man inte kan bli gravid är inte direkt ovanligt. För det mesta funkar det dock som det skall.

Det är ju fortfarande mycket man inte vet när det kommer till graviditeter.

Du har ju som jag har förstått det aldrig blivit gravid alls under två år. Har du provat att testa innan mens med några av de där ruskigt tidiga gravtesterna? Eller har du någon/några gånger kört med LH-stickorna ända fram tills du får mens?

Med IVF så går man ju förbi en hel del steg som kan gå fel.

Tex även om din mans spermaprov såg bra ut så kan de sakna något enzym som gör att de kan befrukta ett ägg. Även om det såg ut som om du hade bra passage så kanske flimmerhåren som för ägget till livmodern saknar ett enzym som gör att de inte kan utföra sitt jobb ordentligt.

Kanske är det trots allt någon vajsing på din ägglossning.

Det är som sagt så väldigt mycket man inte vet hur det fungerar.

Så jag tycker inte du skall förkasta IVF:en riktigt än. Den kan lura naturen både en och två gånger.

Har testat med älstickor och fått rätt starka streck. Testa dock inte igår, idag är strecken lika starka som dom var i förrgår. Om jag skulle haft starkast streck igår så borde dom va rätt svaga idag? Eller? :)

För övrigt så mår jag hur BRA som helst! Hoppas verkligen att jag har äl nu o det tar sig så jag slipper pergo-skiten igen! Tänkte innan idag "Så det är såhär man ska må egentligen" ;) O sambon är lycklig att han inte fått några obefogade utskällningar :)

BeastieBabe - ÄL 20/4 BIM 4/5, Försökt sedan aug 13, 32 år, inga barn
Is - ÄL 26/4 BIM 10/5, lyckas aldrig träffa ÄL men försök nr3 med ÄLstickor, 26 år, inga barn
em-pirre - ÄL 30/4 BIM 15/5, Försök nr 21, 29 år, inga barn
Cynthia - Äl 4/5 BIM 18/5 Försökt i ett år, 31 år, inga barn
Hyldeblomst - ÄL ca 10/5 BIM 25/5, försök nr 4 efter missfall, inga barn
Whirlie - ÄL 12/5 BIM 26/5. Försök nr 12, r, inga barn.
Evina - ÄL 17/5, BIM 31/5 ca. Försök nr 4 efter missfall, 28 år, inga barn
Mikatela - ÄL 15/5 BIM 31/5. 27 år, inga barn
fia-lisa - ÄL 18/5, BIM 1/6. Försök nr 16 (nr 1 efter MF), 37 år, 1 barn
hemlig ÄL 20/5, BIM 3/6. Försök nr 2, snart 32 år, inga barn
paprika - ÄL 20/5 BIM 3/6, Försök nr 5, 28 år, inga barn
robl - ÄL 20/5 BIM 3/6 försök nr 13, 24 år, inga barn
supersonic - ÄL 22/5, BIM 5/6. Försök nr 1, snart 27 år (om två dar!), 1 barn (född -14)
Flutterdash ÄL 27/5 (beräknad) BIM 10/6, 27 år, 8:e försöket, inga barn
em-pirre - ÄL 28/5 BIM 13/6, Försök nr 22, 29 år, inga barn
Safir - ÄL 30/5 BIM 13/6, försök nr 10, 28 år, inga barn
KattenKorven - ÄL 1/6 BIM 15/6, försök 2, 30 år, inga barn

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14.
malumbub - letar efter ÄL med hjälp av fertilitetsmonitor, 32 år
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.
Hjartagna - inväntar mens efter pillerstopp, 37 år, 1 barn
Bexzor - inväntar startdatumet som än får vara hemligt ;), snart 31 år, 2 barn (födda -04 & -13)
Humla - inväntar mens efter att ha slutat med p-piller, 30 år, inga barn
viadukt - inväntar normal menscykel (d.v.s. inte 90 dagar...) efter p-pillerstopp, 28 år, inga barn.
Hanna_90 - inväntar mens och ngn form av cykel efter p-piller, 25år, inga barn
ninsan - inväntar ÄL efter missfall, 31 år, inga barn

@robl - för mig märktes det tydligt på strecken från en dag till en annan. Först negativt, sen starkt streck (både förmiddag och kväll). Idag är strecken starka, men inte lika starka som kontrolltestet, dvs negativt idag. Hade ÄL i natt antar jag.

Jag missade denna ÄL tack vare familjekalas och jobb som krockade.
Dock är det bara på det igen nästa.
Ger mig själv lite sparken i röven att vi försöker på egen hand sommaren ut innan vi söker hjälp.
Då har vi försökt träffa in varje äl sen juli 2014 och innan dess kört avbrutet i ca 2 år.

Jag blir dock lite feg när det gäller att söka hjälp, tänk OM det är något fel på oss. Tänk om vi får beskedet att det absolut aldrig kommer gå. Det blir så verkligt då helt plötsligt.
Än så länge när man försöker på egen hand som finns ju hoppet där varje månad.

@robl - för mig märktes det tydligt på strecken från en dag till en annan. Först negativt, sen starkt streck (både förmiddag och kväll). Idag är strecken starka, men inte lika starka som kontrolltestet, dvs negativt idag. Hade ÄL i natt antar jag.

Okej, antar att jag kommer ha (om jag kommer ha alls) ÄL imorgon.
Har haft bra stegring på stickorna men så kunde jag ju inte testa alls igår.
Är näästan lika starkt som kontrollsträcket idag :)

Is - ÄL 26/4 BIM 10/5, lyckas aldrig träffa ÄL men försök nr3 med ÄLstickor, 26 år, inga barn
supersonic - ÄL 22/5, BIM 5/6. Försök nr 1, snart 27 år (om två dar!), 1 barn (född -14)
Humla - ÄL 31/5 BIM 15/6, försök nr 2, 30 år, inga barn

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14.
Bexzor - inväntar startdatumet som än får vara hemligt ;), snart 31 år, 2 barn (födda -04 & -13)
viadukt - inväntar normal menscykel (d.v.s. inte 90 dagar...) efter p-pillerstopp, 28 år, inga barn.

Idag fick jag min första ordentliga mens efter att ha slutat med p-piller. Kom i rimlig tid både i förhållande till sista p-pillerblödningen, och i förhållande till sekret som åtminstone någorlunda liknande äggvita.

Så långt fungerar det över förväntan. Uppdaterar listan, men mina datum är väl minst sagt preliminära med tanke på att det bara gått en cykel.

Skulle kunna tro att 3/6 är ett speciellt datum :p

Is - ÄL 20/5 BIM 3/6, lyckas aldrig träffa ÄL men försök nr 4 med ÄLstickor, 26 år, inga barn

Min app säger mens 5/6 men det får stå kvar 3/6 ändå för jag är inte helt säker på hur lång cykel jag har. Hoppas mensen uteblir av rätt anledning för oss alla dock :)

Jag blir så frustrerad och ledsen. Vi har på allvar diskuterat om barn och vad vi vill. Och jag försöker förklara för min sambo att jag vill men ibland så tänker jag att vi kanske skulle vänta lite för vi vill resa, köpa gård osv.

Ikväll hade vi ännu ett samtal där jag sa rakt ut att jag tycker vi ska börja planera för jag tycker det är dags. Men han vet fortfarande inte vad han vill. Om han vill vänta ännu längre eller om vi ska "köra på". Och det är såååå frustrerande! :(

Och varenda gång jag hör om en kompis som väntar barn eller en kollega som ska bli pappa så blir jag så ledsen. Jag vill ju också! Jag vet inte alls var den känslan kommer ifrån och jag vet inte varför jag vill ha en bebis som tar upp ens tid. De skriker, de kräver uppmärksamhet, ekonomin för nöjen blir betydligt mindre och tiden till hästarna blir mindre.

Och denna rädslan över att inte kunna få barn :cry: Förmodligen är den obefogad men den finns där i alla fall.

Givetvis är jag glad för kompisarna som väntar tillökning och ser fram emot att få hälsa på det lilla knytet. Och jag passar gärna min brors döttrar.

Jag fyller 28 i höst och sambon precis fyllt 27. Vi har stabila jobb och ekonomier, bor i villa och reser när vi har tid. Men det känns som jag står kvar på samma ställe i livet som för 2år sen. Jag vill mer.

Suck :cautious:

Är det någon som vet hur det fungerar att lämna blod kring ägglossning/början på ev. graviditet? Enligt beräkningarna är det ägglossning i veckan, och det är samtidigt dags att lämna blod igen. Kan det innebära någon risk för att det inte tar sig/missfall?

Man ska ju inte lämna blod vid konstaterad graviditet, men det är väl främst för att man själv behöver blodet? Mina googlingar säger att det inte borde vara någon risk men vill dubbelkolla här om det är någon som vet :)
Jag avbokade förresten tiden jag skulle lämnat blod, vill inte känna att jag riskerar något. Får boka in en ny tid när/om mensen kommit istället.

Tack, det känns... jag kan inte ens beskriva känslan. Jag har aldrig varit med om denna typ av sorg i mitt liv fram tills nu. Det var tidigt, vecka 6, men det är sak samma för mig. Jag är helt slut i kropp och knopp.
:( Så himla tråkigt @ninsan . Jag beklagar verkligen. Det spelar ingen roll att det var tidigt, det är en förlust likafullt.

:( Så himla tråkigt @ninsan . Jag beklagar verkligen. Det spelar ingen roll att det var tidigt, det är en förlust likafullt.

Tack. Precis, för mig kvittar det, vi hann med att planera, fundera och det låter kanske löjligt, men älska det barn som inte blev. Känns märkligt nu när jag skriver det och läser det, men så var det. Vi vill så gärna ha barn och ändå försökt länge, varit på utredningar mm. Det var som en stor sten som föll från mina axlar. Och så kom den tillbaka, ännu tyngre än förut. SKITJOBBIGT.
Men jag vill gå vidare, jag vill att vi ska få uppleva en graviditet igen och förhoppningsvis att den går bra och vi får ett litet knyte som består hälften av mig och den jag älskar mest, min man.

Rättar till datum lite, BIM får bli en gissning eftersom ÄL var så sen, den kan ju iofs komma enligt schemat men då blir det verkligen inga 14 dagar mellan ÄL och mens. Vi får, som vanligt, vänta och se.

Hyldeblomst - ÄL 15/5 BIM ca 29/5, försök nr 4 efter missfall, inga barn
Is - ÄL 20/5 BIM 3/6, lyckas aldrig träffa ÄL men försök nr 4 med ÄLstickor, 26 år, inga barn

ninsan - inväntar ÄL efter missfall, 31 år, inga barn[/QUOTE]

Jag blir så frustrerad och ledsen. Vi har på allvar diskuterat om barn och vad vi vill. Och jag försöker förklara för min sambo att jag vill men ibland så tänker jag att vi kanske skulle vänta lite för vi vill resa, köpa gård osv.

Ikväll hade vi ännu ett samtal där jag sa rakt ut att jag tycker vi ska börja planera för jag tycker det är dags. Men han vet fortfarande inte vad han vill. Om han vill vänta ännu längre eller om vi ska "köra på". Och det är såååå frustrerande! :(

Och varenda gång jag hör om en kompis som väntar barn eller en kollega som ska bli pappa så blir jag så ledsen. Jag vill ju också! Jag vet inte alls var den känslan kommer ifrån och jag vet inte varför jag vill ha en bebis som tar upp ens tid. De skriker, de kräver uppmärksamhet, ekonomin för nöjen blir betydligt mindre och tiden till hästarna blir mindre.

Och denna rädslan över att inte kunna få barn :cry: Förmodligen är den obefogad men den finns där i alla fall.

Givetvis är jag glad för kompisarna som väntar tillökning och ser fram emot att få hälsa på det lilla knytet. Och jag passar gärna min brors döttrar.

Jag fyller 28 i höst och sambon precis fyllt 27. Vi har stabila jobb och ekonomier, bor i villa och reser när vi har tid. Men det känns som jag står kvar på samma ställe i livet som för 2år sen. Jag vill mer.

Suck :cautious:
Jobbigt när det är så. Och fruktansvärt frustrerande.

Just det där med att vilja ha barn är oftast en extremt stark känsla. Till slut så tänker man på det så gott som hela tiden.

Jag hoppas att ni hamnar på samma buss snabbt :)

(Och där kopplade jag till temat buss och graviditet :D)

Tack. Precis, för mig kvittar det, vi hann med att planera, fundera och det låter kanske löjligt, men älska det barn som inte blev. Känns märkligt nu när jag skriver det och läser det, men så var det. Vi vill så gärna ha barn och ändå försökt länge, varit på utredningar mm. Det var som en stor sten som föll från mina axlar. Och så kom den tillbaka, ännu tyngre än förut. SKITJOBBIGT.
Men jag vill gå vidare, jag vill att vi ska få uppleva en graviditet igen och förhoppningsvis att den går bra och vi får ett litet knyte som består hälften av mig och den jag älskar mest, min man.

Så fint du skriver! Jag förstår hur du känner, tror jag, eller till del i alla fall. Den korta tid jag hann vara gravid, även fast vi nog knappt vågade tro på det, så var det ändå en hel massa tankar och känslor och planer som slogs sönder. Men jag fick en massa fina ord och tankar från @Tora och flera andra i den här tråden som gjorde att jag kände att det var ok att faktiskt vara riktigt ledsen och besviken och arg och allt vad som kom upp. Så låt dig själv sörja det som inte blev och prata med din man om hur ni känner. Jag hoppas verkligen att ni snart får det ni önskar! Kram!

Så var det för mig också. Jag älskade det lilla pyret från den dagen jag fick ett + på stickan.

Kommer alltid bära med mig det. Aldrig glömma. Den 23 mars (var beräknad BF) så tänder jag alltid ett ljus vid minneslunden på kyrkogården.

Alla "Men det var ju så tidigt och det är sååååååå vanligt med missfall" var inte roligt att höra.

Så du är inte ensam.
Många kramar.

Jag fick väldigt dåligt stöd utav vården. Bortsett från en enda läkare. Hon verkligen såg min sorg. De hon sa till mig gav mig i alla fall lite tröst på vägen:
"Även om barnet (ja hon sa faktiskt barnet, den enda som gjorde det) levde bara en kort stund så levde denne på det bästa stället i hela världen. Ingen hunger, kyla eller rädsla, bara tryggt, varmt och omgiven av en massa kärlek.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 383
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 089
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar