En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du fick med en gammal lista, så jag uppdaterade lite @Evina

BeastieBabe - ÄL 20/4 BIM 4/5, Försökt sedan aug 13, 32 år, inga barn
robl - ÄL 22/4 BIM 6/5 försök nr 12, 24 år, inga barn
Is - ÄL 26/4 BIM 10/5, lyckas aldrig träffa ÄL men försök nr3 med ÄLstickor, 26 år, inga barn
em-pirre - ÄL 30/4 BIM 15/5, Försök nr 21, 29 år, inga barn
Cynthia - Äl 4/5 BIM 18/5 Försökt i ett år, 31 år, inga barn
Hyldeblomst - ÄL ca 10/5 BIM 25/5, försök nr 4 efter missfall, inga barn
Whirlie - ÄL 12/5 BIM 26/5. Försök nr 12, r, inga barn.
Evina - ÄL 17/5, BIM 31/5 ca. Försök nr 4 efter missfall, 28 år, inga barn
Mikatela - ÄL 15/5 BIM 31/5. 27 år, inga barn
fia-lisa - ÄL 18/5, BIM 1/6. Försök nr 16 (nr 1 efter MF), 37 år, 1 barn
hemlig ÄL 20/5, BIM 3/6. Försök nr 2, snart 32 år, inga barn
paprika - ÄL 20/5 BIM 3/6, Försök nr 5, 28 år, inga barn
supersonic - ÄL 22/5, BIM 5/6. Försök nr 1, snart 27 år (om två dar!), 1 barn (född -14)
Flutterdash ÄL 27/5 (beräknad) BIM 10/6, 27 år, 8:e försöket, inga barn
em-pirre - ÄL 28/5 BIM 13/6, Försök nr 22, 29 år, inga barn
Safir - ÄL 30/5 BIM 13/6, försök nr 10, 28 år, inga barn
KattenKorven - ÄL 1/6 BIM 15/6, försök 2, 30 år, inga barn

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14.
malumbub - letar efter ÄL med hjälp av fertilitetsmonitor, 32 år
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.
Hjartagna - inväntar mens efter pillerstopp, 37 år, 1 barn
Bexzor - inväntar startdatumet som än får vara hemligt ;), snart 31 år, 2 barn (födda -04 & -13)
Humla - inväntar mens efter att ha slutat med p-piller, 30 år, inga barn
viadukt - inväntar normal menscykel (d.v.s. inte 90 dagar...) efter p-pillerstopp, 28 år, inga barn.
Hanna_90 - inväntar mens och ngn form av cykel efter p-piller, 25år, inga barn
ninsan - inväntar ÄL efter missfall, 31 år, inga barn

Nja, alltså det var ju ingen överraskning direkt. Det blir två år i augusti, och har det inte lyckats på nästan två år så kommer det ju högst troligt inte att fungera på naturlig väg alls. Jag har då inga som helst förhoppningar.

Det som jag funderat på nu ett tag är om IVF alls kommer att fungera. Jag kände ju på mig i många år att jag inte kan få barn, och det verkar ju stämma. Tänk om det gäller IVF också. Det känns nämligen likadant.

Nja, alltså det var ju ingen överraskning direkt. Det blir två år i augusti, och har det inte lyckats på nästan två år så kommer det ju högst troligt inte att fungera på naturlig väg alls. Jag har då inga som helst förhoppningar.

Det som jag funderat på nu ett tag är om IVF alls kommer att fungera. Jag kände ju på mig i många år att jag inte kan få barn, och det verkar ju stämma. Tänk om det gäller IVF också. Det känns nämligen likadant.

Om dina ägg är för tuffa så är ju det lätt löst med mikroinjektion.

Men jag tror att du måste köpa en häst också.

Håller tummarna för att den känslan är fel. Om inte ivf är rätt väg för er, kommer det inte bli några barn då eller kan ni tänka er adoption t.ex?

Vid spermaprov är det vanligt att mannen inte ska ha haft utlösning på minst fem dagar. Det borde ju säga en del.
På våra papper stod der ngt om 2-5 dgr utan utlösning. Vilket vi tolkade som att 5 dgr gamla spermier var max. Och eftersom vi precis innan var i en pytteliten fjällstuga med vänner hade det gått typ 8 dgr. Så vi åtgärdade problemet och sköt fram testet två-tre dgr pga det.

På våra papper stod der ngt om 2-5 dgr utan utlösning. Vilket vi tolkade som att 5 dgr gamla spermier var max. Och eftersom vi precis innan var i en pytteliten fjällstuga med vänner hade det gått typ 8 dgr. Så vi åtgärdade problemet och sköt fram testet två-tre dgr pga det.

Min sambo har bara lämnat färskingar. Men å andra sidan är det ju inte han som har problem.

Jag plussade 10 dagar efter att jag börjat en anställning med 6 månaders prövotid. Såklart inte optimalt tidsmässigt, men sånt är livet- oförutsägbart. Jag känner alldeles för många som försökt få barn länge utan resultat för att tycka att det var värt att vänta på "rätt" tillfälle att försöka.

Jag berättade för min chef i v12 om min graviditet och fick den respons jag hoppades på. Vill min arbetsgivare ändå inte ge mig fast anställning pga graviditet så kommer jag inte hänga läpp för det. En graviditet trumfar en fast anställning med råge och jag vill ändå inte ha en arbetsgivare med sådan attityd till gravida.

Var i exakt samma situation som du med vikariat bakom mig. Berättade ändå inte förrän provanställningen gått ut och då var jag ju i sjätte månaden. Hade jag berättat innan hade jag inte fått fast, och hade istället varit arbetslös (det finns väldigt få jobb inom min branch att söka). Nu när jag är föräldraledig har chefen bestämt sig för att göra sig av med mig och skyller på mycket konstiga saker så facket är inkopplat. Och tro mig - jag har letat under ett års tid efter nytt jobb.

Beklagar @Ray :(

Håller tummarna för att den känslan är fel. Om inte ivf är rätt väg för er, kommer det inte bli några barn då eller kan ni tänka er adoption t.ex?
Nej, jag släppte nog tanken på adoption rätt snabbt efter att vi fattade att vi inte kommer att lyckas på egen hand. Det blir nog inga barn alls i såna fall.

Viss forskning pekar på att kvaliteten blir sämre först efter 7 dagar. Dock ökar givetvis mängden. Så i fall där männen har väldigt lite spermier är det ofta vettigt att inte ha utlösning på minst 7 dagar. Det pratas ibland om upp till tio dagar.

Har mannen normal eller god spermiekvalitet så spelar det antagligen ingen roll alls.

Nej, jag släppte nog tanken på adoption rätt snabbt efter att vi fattade att vi inte kommer att lyckas på egen hand. Det blir nog inga barn alls i såna fall.
Okej, men då har ni ju behandlat frågan och det är ju bra nog.

Min mormor och morfar skulle inte kunna få barn egentligen. Varför vet jag inte. Efter många år lyckades min morbror bli till som en positiv överraskning. Några år senare kom min mamma till världen. Om det faller sig så att ivf inte heller är rätt för er hoppas jag att ni kan lyckas få till en hoppsan ändå såsom min mormor och morfar lyckades.

Viss forskning pekar på att kvaliteten blir sämre först efter 7 dagar. Dock ökar givetvis mängden. Så i fall där männen har väldigt lite spermier är det ofta vettigt att inte ha utlösning på minst 7 dagar. Det pratas ibland om upp till tio dagar.

Har mannen normal eller god spermiekvalitet så spelar det antagligen ingen roll alls.
Åh - det låter ju vettigt och förklarar det där med max fem dagar. Då kan det alltså ge en felaktig koncentration av spermierna om det går för lång tid och på så sätt bli ett felaktigt test? När börjar rörligheten hos spermierna försämras då, när blir de "för gamla"?

Åh - det låter ju vettigt och förklarar det där med max fem dagar. Då kan det alltså ge en felaktig koncentration av spermierna om det går för lång tid och på så sätt bli ett felaktigt test? När börjar rörligheten hos spermierna försämras då, när blir de "för gamla"?

Jag tror att femdagarsregeln har att göra med spermiernas dödlighet. Man kanske vill fånga upp de som har spermier med låg livslängd? Man kanske får ett bra testresultat utan avhållsamhet, medan resultatet efter fem dagars avhållsamhet är tydligt sämre.

När spermierna normalt dör vet jag inte, jag har bara skummat igenom några forskningsresultat. Det verkar ju som att vissa dör väldigt fort, medan det först efter sju dagar börjar ha dött så många spermier att man ser en tydlig skillnad. Oavsett menar jag att vanliga människor där mannen har normal spermiekvalitet inte borde behöva bry sig om dagar hit och dagar dit. Blir man inte gravid är det troligtvis INTE där felet är.

Åhnej @ninsan :( Beklagar verkligen!

Får se om det ens blir något försök för oss den här gången, har noll koll på min ÄL (använde inga stickor förra gången och vill inte göra det nu heller men man kanske borde?) men hade så satans ont igår i ryggen så jag undrar om det inte var ÄL då. Annars skulle det ju varit nu på fredag. Har dessutom precis repat mig från ett gallstensanfall där jag gått ner ytterligare i vikt och känner mig väl egentligen inte så sugen på sex.
När jag blev gravid skedde det 12 dagar innan förväntad mens och 18 dagar efter förra mensens första dag. Kan jag använda detta som måttstock? Eller kan ÄL skifta (flera dagar) från månad till månad?

Sänder lite styrkekramar, ska jag räkna in tiden med "säkra perioder" (2 år) för mig och exet så tog det 4 år innan det tog sig första gången men slutade i ma. Sedan tog det 2½ år innan en graviditet igen men som resulterade i vår första son. Under de 2½ åren genomgick vi ju barnlöshetsutredningen och skulle ställa oss i kö för ivf men blev gravida på naturlig väg. Sen tog det drygt 2 år innan vi blev gravida igen. Därefter gick det som på räls. nr 3 blev på första försöket och nr fyra var ju inte beställd. Nr 5 är ju ivf (med ny man) och inte blev det barn på beställning direkt då heller ju... Tog ju tre försök. Så skickar styrkekramar och lite hopp om att det kan gå, ibland vill bara livet jävlas mer än lovligt med en under tiden.

• Gilla
Reactions: Ray
När vi gjorde ivf så var det 48 timmars karens på utlösning för mannen, innan han skulle "runka i burken" som han så fint kallar det, för att lämna sitt bidrag för tillverkning.

När jag blev gravid skedde det 12 dagar innan förväntad mens och 18 dagar efter förra mensens första dag. Kan jag använda detta som måttstock? Eller kan ÄL skifta (flera dagar) från månad till månad?

Börja testa tidigare. ÄL kan ske lite hur som helst faktiskt, om man nu inte alltid är väldigt regelbunden. Sådär mellan tummen och pekfingret är det ju ofta mellan dag 11 och 16, så jag har testat dag 10-15. Jag har väldigt regelbunden mens, men har haft äl på dag 11, 13, 14 och 15 lite beroende på.

Så i ditt fakk hade jag nog testat dag 10 och framåt tills man sett både ett positivt och sedan efteråt ett negativt resultat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 383
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 076
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar