Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Känner igen precis det du skriver.
När jag slutade med piller och blev gravid för sex år sedan var jag beredd på att det inte skulle gå. Jag trodde inte jag var fertil alls och jag tänkte att det är bäst att prova- det kan ju ta tid. Sen gick allt kalas.
Och nu när jag tänkte att det går nog bra så tog det först mycket mer tid än jag trott och sen gick det inte vägen. Jag gjorde alla rätt och fick IG liksom. Och det är ju dumt att jag inte började med detta för flera år sedan. Jättedumt. Men då ville jag inte. Jag ville vara säker och tänka ordentligt innan. Det går ju inte att ångra sig- det är som det är. Och nu ska man börja från början igen med att få kroppen i lag och få den gravid och sen veta att det kan gå åt skogen vilken dag som helst. Precis när man landat i graviditeten är den borta och man ska landa i nåt slags limbo.
Som att precis klivit på bussen med packad väska och sen kommer nån och skickar ut en på en hållplats en bit bort igen medan bussen åker vidare och man får gå tillbaka till busstationen igen. Där får man köpa en ny biljett (fast man inte fått använda den man hade) och nån klappar en på axeln och säger " det är väldigt vanligt att man inte får följa med, vänta du här ett tag så kanske det kommer en till buss. Se till att hålla dig på plats när bussen kommer- vi vet inte exakt när det blir tyvärr- men om du inte är här får du tyvärr inte åka med. Vi kan inte lova att du får följa hela vägen om du har tur och får kliva på men när du suttit här ett år ska vi se om vi kan utreda varför du inte får åka hela vägen...."
Den dubbla indikatorn reagerar på östrogen höjningen och LH-stegringen. Östrogenstegringen är långt ifrån så pålitlig som LH-stegringen. Den kan komma när som helst eller inte alls även om det vanligaste är ca två dagar innan Lh-stegringen. Dessutom kan det skilja enormt mycket månad till månad.Fråga kring CB's digitala test med dubbel hormonindikator. Jag har nu haft blinkande glad gubbe sedan i torsdags (totalt i onödan eftersom mannen varit bortrest). Fortfarande inte några tecken på någon stegring på vanliga ÄL-stickor (testar med CB + vanlig sticka morgon och vanlig sticka på em). Enligt beräkning skulle ÄL varit idag. Hur länge kan man ha blinkande gubbe på testet utan att det är något vajsing med ÄL? Har ju dessutom försökt ha koll på sekret och de skulle kunna tyda på att ÄL är på gång inom någon dag. Men då skulle alltså blinkande gubben kunnat vara med i uppemot 7 dagar? Jag fattade det som att det skulle vara ungefär 2 dagar innan LH-stegring?
/så-satans-trött-på-att-kissa-på-pinne-utan-att-det-händer-något
Ja går utmärkt. Nej behöver inte förvaras i kylen under så kort tid.En fråga till er med koll..kan man kissa i en burk eller liknande och testa på det urinet säg 3 timmar senare..och måste man ha det i kylen? Gäller graviditetstest.
Jag hade nuppat nu, ikväll och imorgonHerregud, positivt ÄL-test
Nu till frågan: nuppa nu? nuppa ikväll? (nuppning imorgon innan sambon åker blir det i vilket fall som helst)
Ja det är tur att man ser att man inte är ensam om trubbel i livet. Hade nog känt mig helt knäckt utan buke just nu- för jag hade känt mig helt ensam. Är inget man diskuterar öppet och även om jag vet vänner som råkat ut för liknande så har det bara tagits upp i förbifarten efteråt när de fått sitt efterlängtade barn.Men oj, är du jag? I princip samma upplägg var det för mig. Innan vi skulle ha vår son fick jag veta av Gunnar att jag nog skulle räkna med att behöva hjälp med att bli gravid, så vi ställde in oss på att det kanske inte blir barn eller iaf en lång process. Tji fick vi för vi blev gravida innan vi ens hann blinka. Och då trodde jag nog att jag kunde ha samma lätta resa en gång till men så blev det ju inte riktigt. I slutet av 2013 började vi försöka och när det äntligen efter 15 skarpa försök tog sig så gick det inte ändå. Och så är man tillbaka på ruta 0 minus några steg för kroppen ska ju hitta tillbaka i rytmen igen. Känns hopplöst i ordets rätta bemärkelse...
Vid spermaprov är det vanligt att mannen inte ska ha haft utlösning på minst fem dagar. Det borde ju säga en del.Jag hade nuppat nu, ikväll och imorgon
Vet att en del Gunnars förespråkar varannan dag för att simmarna ska vara pigga. Men tror att de flesta gun/Gunnars har gått ifrån det.
Sen har det kommit fram (tack vare @em-pirre googlande) att om man inte lyckats bli gravid inom 6 månader så är risken stor att man behöver hjälp.
De där 12 månaderna är främst till för att fånga upp de 10% (utöver de 80% som blir gravida inom 6 månader) som blir gravida inom 8 månader.
@em-pirre fick jag siffrorna rätt?
Fast vid spermaprov är det lite speciellt.Vid spermaprov är det vanligt att mannen inte ska ha haft utlösning på minst fem dagar. Det borde ju säga en del.
@Tora ja alltså det vanligaste var väl att man blev gravid inom tre månader, men medeltalet blir ungefär sju månader p.g.a. de som blir gravida först efter ett år eller mer. Alltså kan man nästan säga att något är fel ifall man inte lyckas under det första halvåret. Det kan vara nåt som löser sig av sig själv, eller något som kräver åtgärder.