En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag orkar fan inte. Jag orkar inte hoppas. Jag vet att våra åtta försök (plus något år oskyddade utan att aktivt försöka innan..) bara är en fis i rymden i jämförelse med hur länge vissa av er kämpat. Men jag orkar inte. Jag vill så gärna, jag blir så ledsen och nedslagen varje jävla månad.

Och denna vidriga mensvärken är ju verkligen som naturens sätt att säga Fuck You. "Nej du fick ingen bebis denna månad heller. Här; Du får istället illamående, frossa, och ont som om någon sparkat dig i livmodern." Taaaaack.
Jag blir bara lite fundersam. Ni hade oskyddat sex men försökte inte aktivt, hur fungerar det :confused:

Eller menar du att ni körde på säkra perioder eller något sådant?

Om man har haft oskyddat sex i ett år och inte på något sätt alls försökt förhindra en graviditet (även om ni inte försökt pricka äl) så påstår jag starkt att det året skall räknas in. I så fall har ni nästan två år som ni försökt på och inte lyckats. Då kan du med gott samvete påbörja en utredning.

Sen har det kommit fram (tack vare @em-pirre googlande) att om man inte lyckats bli gravid inom 6 månader så är risken stor att man behöver hjälp.

De där 12 månaderna är främst till för att fånga upp de 10% (utöver de 80% som blir gravida inom 6 månader) som blir gravida inom 8 månader.

@em-pirre fick jag siffrorna rätt?

Alltså jag orkar fan inte. Jag orkar inte hoppas. Jag vet att våra åtta försök (plus något år oskyddade utan att aktivt försöka innan..) bara är en fis i rymden i jämförelse med hur länge vissa av er kämpat. Men jag orkar inte. Jag vill så gärna, jag blir så ledsen och nedslagen varje jävla månad.

Och denna vidriga mensvärken är ju verkligen som naturens sätt att säga Fuck You. "Nej du fick ingen bebis denna månad heller. Här; Du får istället illamående, frossa, och ont som om någon sparkat dig i livmodern." Taaaaack.

Jag hade en sån dipp för ett par försök sen, och förra mensen ännu en.
Det ÄR okej att tycka det är skit! Oavsett om ni försökt i 4, 5, 6 osv..

Jag kan berätta att jag nu lagom till nästa ÄL lugnat ner mig och tänker att nu är det snart sommar & det är ju underbart bara det!
Så kanske det tar några veckor o förhoppningsvis får du ett par veckor av känslan "det är rätt okej".. :)

En uppdatering om mig!
Efter att gått på Pergo ett tag + ovitrelle spruta sist har mitt humör varit helt sjukt! Har tom tänkt att sambon snart lämnar mig.
Så prata vi lite och jag bad om ursäkt för mitt hemska humör och försöker förklara att jag VET att jag beter mig illa men jag kan inte behärska mig.. Så säger han "Du, vi har världens finaste gård, bra jobb, fina djur. Visst hade det varit perfekt om du varit gravid men det kommer! O jag älskar dig även om du är ett litet monster emellanåt"

Hmm, ja! Han är kär ibland :)

Tråkigt att höra @Ray, beklagar! :(

Jag lider med dig! Här har de bruna flytningarna gjort sitt ovälkomna intåg sedan igår kväll så det blir nog inget det här försöket heller. (Känns betydligt jobbigare denna månad än de två senaste försöken som inte blev något.) Ringde Gun idag och tänkte boka en tid för att kolla så allt är okej men eftersom de har sommarstängt så blev jag tillsagd att återkomma i augusti... :down:

• Gilla
Reactions: Ray
Nehepp, blev ingen mens denna gång heller, bara en blödning igår som övergick i brunt framåt senkvällen :confused: detta är alltså andra korta blödningen på en vecka, är detta vanligt efter ett MA eller bör jag kontakta Gun? Vill ju bara att kroppen ska hoppa igång nu :(

@Ray Åh vad trist! Nedslående! Hoppas det går bättre nu!

@Hyldeblomst Vi vill inte heller prata om det av den anledningen. Men då jag är "till åren kommen" och nygift sedan förra sommaren kommer det mkt "goda råd" om att vi måste skaffa barn snart och inte vänta. Och några andra kollegor vet jag brukar tippa när folk ska bli gravida, så även om de inte sagt ngt så vet jag att jag är på listan.

@Humla När börjar du? Det räcker väl att du berättar efter fyra månaders anställning. Jag hade en kollega som blev snabbt gravid när hon fick fast och gick med indragen mage så länge hon kunde. Hon jobbade kvar sex år och två barn. Ingen som misstyckte. Själv ska jag på anställningsintervju på onsdag och står i kö till IVF. Jag hoppas de inte frågar om barnplaner på intervjun!
Jag börjar i augusti, så skulle det gå fort så blir det ju inte möjligt att vänta med att berätta till efter de tre månaderna. Men sannolikheten att det ska ta mer än ett par månader att bli gravid känns stor, utifrån min oregelbundna mens vid tidigare uppehåll med p-piller.

Vi får se hur vi gör, man måste ju inte aktivt försöka pricka ägglossning närmsta månaderna kanske.

Jag är lite kluven här. Slutade med p-piller för en månad sedan och vill verkligen ha barn, men nu blev det klart med nytt jobb förra veckan. Börjar där i augusti. Skulle det gå fort att bli gravid blir det rätt dålig tajming. Första 3 månaderna är provanställning också.

Jag tänkte länge att jag skulle vänta med barn till fast anställning men till sist så hade vi bestämt oss för att försöka ändå.
Tror dock vi kör på ändå, och det kan ju ta tid, det vet man ju aldrig.

Jag plussade 10 dagar efter att jag börjat en anställning med 6 månaders prövotid. Såklart inte optimalt tidsmässigt, men sånt är livet- oförutsägbart. Jag känner alldeles för många som försökt få barn länge utan resultat för att tycka att det var värt att vänta på "rätt" tillfälle att försöka.

Jag berättade för min chef i v12 om min graviditet och fick den respons jag hoppades på. Vill min arbetsgivare ändå inte ge mig fast anställning pga graviditet så kommer jag inte hänga läpp för det. En graviditet trumfar en fast anställning med råge och jag vill ändå inte ha en arbetsgivare med sådan attityd till gravida.

Jag plussade 10 dagar efter att jag börjat en anställning med 6 månaders prövotid. Såklart inte optimalt tidsmässigt, men sånt är livet- oförutsägbart. Jag känner alldeles för många som försökt få barn länge utan resultat för att tycka att det var värt att vänta på "rätt" tillfälle att försöka.

Jag berättade för min chef i v12 om min graviditet och fick den respons jag hoppades på. Vill min arbetsgivare ändå inte ge mig fast anställning pga graviditet så kommer jag inte hänga läpp för det. En graviditet trumfar en fast anställning med råge och jag vill ändå inte ha en arbetsgivare med sådan attityd till gravida.
skulle jag bli gravid, och det skulle vara ett så stort problem för nya arbetsgivaren, så finns det andra alternativ för mig. Efter föräldraledighet skulle t.ex min nuvarande arbetsgivare (där jag nu ska sluta alltså) antagligen få tillsätta en sådan tjänst jag vill ha och som innebär tillsvidareanställning. (Det är landstinget som bestämmer om en vårdcentral får tillsätta en sådan här tjänst jag vill ha, tyvärr får inte den vårdcentral jag jobbar på nu det just nu.)

Så det löser sig nog oavsett, och som arbetsmarknaden för läkare ser ut behöver jag inte vara orolig för att inte hitta ett jobb till efter en föräldraledighet. Vikariat finns det gott om, så det löser sig ekonomiskt i alla fall.

Säger samma här. En arbetsgivare som inte vill anställa en gravid kvinna på fast vill jag inte jobba hos.
Jag sitter också i ett litet dilemma men det får väl lösa sig. Hade arbetspraktik 3 månader i våras januari-april och blev lovad ett sommarjobb. Jag berättade dock inte om graviditeten och har blivit avrådd från min handläggare på af att göra det tills anställningspapperna är klara. Jag berättade alltså för honom.
Nu är det ju "bara" en sommaranställning men möjligheten till förlängt efteråt är stor.
Nu skulle vi träffas och skriva papper innan juni, eftersom tanken är att jag börjar då.
Men dels så syns det ingenting på mig med kläderna på ännu och dels vill jag vänta till RUL så jag väntar nog med att säga något även på mötet om nu inte af kläcker ur sig det.
När jag börjar kommer jag vara i vecka 18 och det lär ju inte dröja länge innan magen syns.
Så jag vet inte. Egentligen vill jag vara ärlig från start men min handläggare ville inte det vilket jag förstår. Å sen när jag väl berättar är jag redan genom halva graviditeten.
Ska bli så kul att berätta sen O_o

Måste nästan säga något på en gång ändå eftersom mina arbetsbyxor knappt går på längre och jag skulle behöva ett par bekväma mammajeans när jag jobbar istället. Eller kan jag säga att jag blivit fet istället :o :p

När vi sökte hjälp tog de med det 1,5 år som vi kört "säkra perioder" i bedömningen. Då jag har ganska ojämn menscykel, diffar 4-5 dgr, så är chansen stor att man prickar äl med ngr överlevande spermier. Samt min ålder då jag passerat 35. Så vi behövde inte vänta ett år.

Sitter och funderar på när jag ska ÄL-testa denna cykel. Hur gör man med såna cykler som mina?

@Tora Sorry, monitorn får vila denna cykel.

Sitter och funderar på när jag ska ÄL-testa denna cykel. Hur gör man med såna cykler som mina?

Instruktionen i mina Clear blue digitala säger att vid en cykel längre än 40 dgr ska man börja 20 dagar före förväntad mens. Kortate än så anges det i dagar från mensens första dag. Men jag vill minnas att din cykel är längre än 40 dgr.

:meh:

:D

Jag hade börjat testa ganska omgående efter mens även om du har långa cykler. Dessutom hade jag testat två ggr per dag den första cykeln. Bästa brukar vara att försöka hålla samma tid varje dag. Tex 10:00 och 20:00.

Detta för att något är ju lite knas med din cykel. En sticka säger inget men flera stickor kan faktiskt berätta en hel del.

Tex blir dom positiva, får du någon stegring, hur lång din luteala fas är (normal, för lång, för kort) och en massa annat.

Eftersom du har så pass lång cykel blir det ju en massa stickor i början. Tanken är dock att man bara behöver använda så många stickor i 2 max 3 cykler. Ibland räcker tom en cykel för att man skall hitta rätt.

Jag blir bara lite fundersam. Ni hade oskyddat sex men försökte inte aktivt, hur fungerar det :confused:

Eller menar du att ni körde på säkra perioder eller något sådant?

Om man har haft oskyddat sex i ett år och inte på något sätt alls försökt förhindra en graviditet (även om ni inte försökt pricka äl) så påstår jag starkt att det året skall räknas in. I så fall har ni nästan två år som ni försökt på och inte lyckats. Då kan du med gott samvete påbörja en utredning.

Sen har det kommit fram (tack vare @em-pirre googlande) att om man inte lyckats bli gravid inom 6 månader så är risken stor att man behöver hjälp.

De där 12 månaderna är främst till för att fånga upp de 10% (utöver de 80% som blir gravida inom 6 månader) som blir gravida inom 8 månader.

@em-pirre fick jag siffrorna rätt?

Vi slutade skydda oss pga jag mådde dåligt av P-piller och tänkte väl mest "blir det ett barn så blir det", vi hade sex som vanligt men hade noll koll på cykel eller ägglossning. Kände inte någon "längtan" då, så det liksom bara fick bero. Sedan när vi kände att nä nu är det nog dags att aktivt se till att det blir en unge av detta, typ. Så började vi mer aktivt ha sex kring äggossning. Men det har nog hänt innan också.

Min sambo tycker vi ska vänta till i höst innan vi vänder oss till fertilitetskliniken.. Så vi gör väl det. Har väl börjat inse att det liksom inte funkar detta.. :cry:

Tack alla ni som kommenterade mitt förra inlägg, tack för stödet. <3 Det är en fin tråd detta. :)

Senast ändrad:
Vi slutade skydda oss pga jag mådde dåligt av P-piller och tänkte väl mest "blir det ett barn så blir det", vi hade sex som vanligt men hade noll koll på cykel eller ägglossning. Kände inte någon "längtan" då, så det liksom bara fick bero. Sedan när vi kände att nä nu är det nog dags att aktivt se till att det blir en unge av detta, typ. Så började vi mer aktivt ha sex kring äggossning. Men det har nog hänt innan också.

Min sambo tycker vi ska vänta till i höst innan vi vänder oss till fertilitetskliniken.. Så vi gör väl det. Har väl börjat inse att det liksom inte funkar detta.. :cry:
Då tycker jag absolut att ni skall ange att ni har försökt i nästan två år.

Bara ett litet förslag. Sätt upp er redan nu för en infertilitetsutredning. Med största sannolikhet händer inget förrän tidigast i höst ändå.

Sätt upp er redan nu för en infertilitetsutredning. Med största sannolikhet händer inget förrän tidigast i höst ändå.

Så är det för oss; vi skickar in eegenvårdsremisserna nu, men kommer inte få nån tid förrän i höst. Folk ska visst ha semester över sommaren och då stänger de ner delar av verksamheten.

Instruktionen i mina Clear blue digitala säger att vid en cykel längre än 40 dgr ska man börja 20 dagar före förväntad mens. Kortate än så anges det i dagar från mensens första dag. Men jag vill minnas att din cykel är längre än 40 dgr.

Ok. Mina cykler är inte regelbundet över 40 dagar. På ett år har de varierat mellan 30 och 51. Även om de senaste två varit 45+ så känner jag att jag inte riktigt litar på det. *suck*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 378
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 016
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar