En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
:meh:

:D

Jag hade börjat testa ganska omgående efter mens även om du har långa cykler. Dessutom hade jag testat två ggr per dag den första cykeln. Bästa brukar vara att försöka hålla samma tid varje dag. Tex 10:00 och 20:00.

Detta för att något är ju lite knas med din cykel. En sticka säger inget men flera stickor kan faktiskt berätta en hel del.

Tex blir dom positiva, får du någon stegring, hur lång din luteala fas är (normal, för lång, för kort) och en massa annat.

Eftersom du har så pass lång cykel blir det ju en massa stickor i början. Tanken är dock att man bara behöver använda så många stickor i 2 max 3 cykler. Ibland räcker tom en cykel för att man skall hitta rätt.

Jag tar till mig det du skriver, men har svårt att testa så ofta varje dag p g a jobbet.
Kan man ta göra-barn-ledigt och få betalt samtidigt, utan att använda den vanliga semestern? :D

Jag tar till mig det du skriver, men har svårt att testa så ofta varje dag p g a jobbet.
Kan man ta göra-barn-ledigt och få betalt samtidigt, utan att använda den vanliga semestern? :D
Ja men absolut. Det heter ju föräldraledigt eller hur :D

Skulle jag vara du så skulle jag ta en rejäl funderare på om det verkligen inte går att på något sätt testa vid samma tidpunkt (+/- någon timme).

Just när det strular med cyklerna kan det vara bra om man kan kartlägga det i alla fall en månad.

Har du pratat med Gun om dina problem? En snabb undersökning och att prova Pergo i någon/några omgångar innan utredningen hade inte varit helt fel.

Sannolikheten är stor att det är ägglossningen som krånglar för dig och då kan det räcka med Pergo för din del för att bli gravid.

Så är det för oss; vi skickar in eegenvårdsremisserna nu, men kommer inte få nån tid förrän i höst. Folk ska visst ha semester över sommaren och då stänger de ner delar av verksamheten.

Givetvis skall folk ha semester men när man redan i april/maj får höra du får återkomma i augusti för det är semesterstängt i juli så tycker jag något är enormt fel :mad:

Då säger Clear blue digital att man ska utgå från den kortaste cykeln när man börjar testa, vilket blir dag 15 eftet mens. Och då tester man på morgonen med första morgonurinen Iof dyra, men jag tyckte de var enkla och smidiga.

Så är det för oss; vi skickar in eegenvårdsremisserna nu, men kommer inte få nån tid förrän i höst. Folk ska visst ha semester över sommaren och då stänger de ner delar av verksamheten.

Min remiss skickades 30/3 och jag kanske får en tid i juni. Kanske. Ändå påstår de att de håller vårdgarantin.

Alltså jag orkar fan inte. Jag orkar inte hoppas. Jag vet att våra åtta försök (plus något år oskyddade utan att aktivt försöka innan..) bara är en fis i rymden i jämförelse med hur länge vissa av er kämpat. Men jag orkar inte. Jag vill så gärna, jag blir så ledsen och nedslagen varje jävla månad.

Och denna vidriga mensvärken är ju verkligen som naturens sätt att säga Fuck You. "Nej du fick ingen bebis denna månad heller. Här; Du får istället illamående, frossa, och ont som om någon sparkat dig i livmodern." Taaaaack.

@Flutterdash , kram till dig! Jag säger som @hemlig , du mår som du mår och en annan persons situation påverkar inte det. Jag vill också som flera andra peppa dig/er att söka hjälp, du ska inte behöva må dåligt när ni ändå haft oskyddat sex en längre period.

Vi har väl försökt "halvlänge", beroende på hur en ser på det, men jag känner stor press och nu bävar jag lite för de kommande veckornas väntan och förhoppningar och farhågor. Eftersom ägglossningen var nästan en vecka försenad så vet jag inte heller riktigt när jag ska förvänta mig att få mens, eller inte om jag nu ska våga hoppas.

Ur ett allmänt perspektiv tror jag att mående runt det här med att "skaffa" barn handlar om hur en är som person. Jag själv t.ex. har inte riktigt förmågan att "ta det som det kommer" nu när vi bestämt oss för att vi vill ha barn (och har en personlighet som jag antar matchar tidsandan, det som är bestämt ska ske NU eller helst igår).

Alla påverkas ju mer eller mindre av hur livet i övrigt ser ut. Jag är van vid tankesättet/fällan(?) att i viss utsträckning kunna (eller intala mig att jag kan) påverka tillvaron åt önskvärt håll enligt modellen anstränga sig lite mer så kommer du lite närmare. Och här står jag inför något som jag inte KAN påverka. Inte nog med att jag inte kan bestämma när jag ska bli gravid, när jag BLEV gravid förlorade jag det. Och inte ett skit kunde jag göra åt det.

Jag känner som @hemlig också stressen över att tiden går, och skulle gnissla tänder av frustration över att vi inte började försöka tidigare, men vet att det inte har känts rätt för oss att ens tänka på barn förrän nu, och då är det ju som det är.

• Gilla
Reactions: Ray
Min remiss skickades 30/3 och jag kanske får en tid i juni. Kanske. Ändå påstår de att de håller vårdgarantin.
Det där låter ju helt knasigt. Vadå kanske? Antingen ska du få en tid eller inte. Oavsett så ska du väl ha rätt att byta vårdgivare om du kan få bättre tillgänglighet hos någon annan.

@Flutterdash , kram till dig! Jag säger som @hemlig , du mår som du mår och en annan persons situation påverkar inte det. Jag vill också som flera andra peppa dig/er att söka hjälp, du ska inte behöva må dåligt när ni ändå haft oskyddat sex en längre period.

Vi har väl försökt "halvlänge", beroende på hur en ser på det, men jag känner stor press och nu bävar jag lite för de kommande veckornas väntan och förhoppningar och farhågor. Eftersom ägglossningen var nästan en vecka försenad så vet jag inte heller riktigt när jag ska förvänta mig att få mens, eller inte om jag nu ska våga hoppas.

Ur ett allmänt perspektiv tror jag att mående runt det här med att "skaffa" barn handlar om hur en är som person. Jag själv t.ex. har inte riktigt förmågan att "ta det som det kommer" nu när vi bestämt oss för att vi vill ha barn (och har en personlighet som jag antar matchar tidsandan, det som är bestämt ska ske NU eller helst igår).

Alla påverkas ju mer eller mindre av hur livet i övrigt ser ut. Jag är van vid tankesättet/fällan(?) att i viss utsträckning kunna (eller intala mig att jag kan) påverka tillvaron åt önskvärt håll enligt modellen anstränga sig lite mer så kommer du lite närmare. Och här står jag inför något som jag inte KAN påverka. Inte nog med att jag inte kan bestämma när jag ska bli gravid, när jag BLEV gravid förlorade jag det. Och inte ett skit kunde jag göra åt det.

Jag känner som @hemlig också stressen över att tiden går, och skulle gnissla tänder av frustration över att vi inte började försöka tidigare, men vet att det inte har känts rätt för oss att ens tänka på barn förrän nu, och då är det ju som det är.
Känner igen precis det du skriver.
När jag slutade med piller och blev gravid för sex år sedan var jag beredd på att det inte skulle gå. Jag trodde inte jag var fertil alls och jag tänkte att det är bäst att prova- det kan ju ta tid. Sen gick allt kalas.
Och nu när jag tänkte att det går nog bra så tog det först mycket mer tid än jag trott och sen gick det inte vägen. Jag gjorde alla rätt och fick IG liksom. Och det är ju dumt att jag inte började med detta för flera år sedan. Jättedumt. Men då ville jag inte. Jag ville vara säker och tänka ordentligt innan. Det går ju inte att ångra sig- det är som det är. Och nu ska man börja från början igen med att få kroppen i lag och få den gravid och sen veta att det kan gå åt skogen vilken dag som helst. Precis när man landat i graviditeten är den borta och man ska landa i nåt slags limbo.

Som att precis klivit på bussen med packad väska och sen kommer nån och skickar ut en på en hållplats en bit bort igen medan bussen åker vidare och man får gå tillbaka till busstationen igen. Där får man köpa en ny biljett (fast man inte fått använda den man hade) och nån klappar en på axeln och säger " det är väldigt vanligt att man inte får följa med, vänta du här ett tag så kanske det kommer en till buss. Se till att hålla dig på plats när bussen kommer- vi vet inte exakt när det blir tyvärr- men om du inte är här får du tyvärr inte åka med. Vi kan inte lova att du får följa hela vägen om du har tur och får kliva på men när du suttit här ett år ska vi se om vi kan utreda varför du inte får åka hela vägen...."

Så bra skrivet @Ray , _precis_ så känns det.

Hoppas att du inte har det jobbigt rent fysiskt och att du och din sambo mår ok mitt i det hela.

Som du utgick jag ifrån att det inte skulle gå så lätt (varför tro på det positiva av två möjliga utfall liksom? :meh: ) Och så blev vi gravida efter 2-3 månader, jag var så förvånad och lättad att det första jag sa till min sambo där jag stod med testet i handen var "det gick!"
Och sen platt fall. Utsparkad från bussen med väskan slängd efter.
" det är väldigt vanligt att man inte får följa med"
"SÅ vanligt! Jättevanligt är det! Om det händer två gånger till kan vi börja fundera på att kanske eventuellt se om vi kan hitta någon anledning till att du blir avslängd. Du har ju fått kliva på en gång! Det här är ju så vanligt att vi gärna vill få det att låta nästan onormalt att någon får åka med hela vägen"...

Om du får en tid i juni håller de väl vårdgarantin. Annars inte. Men om de inte klarar det vill man ju veta det och få gå ngn annanstans. Vår remiss är under handläggning och vi får besked om 4-6 veckor. Jag är dock tämligen säker på att vi blir uppsatta på kö, och då räknas tiden från inkommen remiss. Då jag kommer ha badförbud under delar av IVF-behandlingen enligt min gun (efter äggplockning och när jag kör med vagitorierna) så känns det helt ok att börja med sådant i september. Men dröjer det längre vill jag nog åberopa vårdgarantin.

Som att precis klivit på bussen med packad väska och sen kommer nån och skickar ut en på en hållplats en bit bort igen medan bussen åker vidare och man får gå tillbaka till busstationen igen. Där får man köpa en ny biljett (fast man inte fått använda den man hade) och nån klappar en på axeln och säger " det är väldigt vanligt att man inte får följa med, vänta du här ett tag så kanske det kommer en till buss. Se till att hålla dig på plats när bussen kommer- vi vet inte exakt när det blir tyvärr- men om du inte är här får du tyvärr inte åka med. Vi kan inte lova att du får följa hela vägen om du har tur och får kliva på men när du suttit här ett år ska vi se om vi kan utreda varför du inte får åka hela vägen...."

Dessutom är det heeeeelt normalt :D :p

Det där låter ju helt knasigt. Vadå kanske? Antingen ska du få en tid eller inte. Oavsett så ska du väl ha rätt att byta vårdgivare om du kan få bättre tillgänglighet hos någon annan.

Jag har mailat Vårdgarantienheten men de svarar väl först på måndag. Egentligen vill jag hellre vara på Linné och funderar på om jag ska be läkaren där dra i trådarna.

Om du får en tid i juni håller de väl vårdgarantin. Annars inte. Men om de inte klarar det vill man ju veta det och få gå ngn annanstans. Vår remiss är under handläggning och vi får besked om 4-6 veckor. Jag är dock tämligen säker på att vi blir uppsatta på kö, och då räknas tiden från inkommen remiss. Då jag kommer ha badförbud under delar av IVF-behandlingen enligt min gun (efter äggplockning och när jag kör med vagitorierna) så känns det helt ok att börja med sådant i september. Men dröjer det längre vill jag nog åberopa vårdgarantin.

Ja OM jag får det.
Men hur länge ska jag vänta på det beskedet, till sista veckan i juni oxh sen har alla sommarlov?

Alltså, den här bussliknelsen är det bästa jag läst på länge. :D

Kommer från och med nu börja tänka på det som att jag väntar på världens mest opålitliga buss en gång i månaden istället för "väntar-på-att-förhoppningsvis-kanske-få-bli-gravid"

Aha! Vi är tillbaka på Teneriffa och står utanför hotellet och är nervösa, ovetandes om vår buss dyker upp ö h t och om den dyker upp om den då tar oss till flygplatsen utan att gå sönder på vägen. Jättebra liknelse, @Ray!

• Gilla
Reactions: Ray
Ja men absolut. Det heter ju föräldraledigt eller hur :D

Skulle jag vara du så skulle jag ta en rejäl funderare på om det verkligen inte går att på något sätt testa vid samma tidpunkt (+/- någon timme).

Just när det strular med cyklerna kan det vara bra om man kan kartlägga det i alla fall en månad.

Har du pratat med Gun om dina problem? En snabb undersökning och att prova Pergo i någon/några omgångar innan utredningen hade inte varit helt fel.

Sannolikheten är stor att det är ägglossningen som krånglar för dig och då kan det räcka med Pergo för din del för att bli gravid.

Ha! Så är det! :bow:

Jag ska fundera. Det kommer dock inte gå att få till det med 12 timmars intervaller. Men jag ska finurla lite. Och räkna på hur många stickor jag behöver.

Kommer börja testa imorn kväll. Då är jag på dag 14, om jag minns rätt.

Har försökt prata med både VC och Gun om både mina blödningar, mina cykler och mina ömmande tuttar/tuttsidor/armhålor, men får bara hänvisningar till hormoner/p-piller (som jag varken kan eller vill äta) och att "det går nog över" samt "det blir så ibland". Känner verkligen inte att de tar mig på allvar och de skyller mer än gärna allt på min vikt och på stress - utan att ha nånting egentligen att basera bedömningen på. Blev undersökt med VUL i höstas, men då såg allt ut att vara bra. Fick tabletter för kraftiga blödningar, men hade sen en mycket trevlig menshöst. Dessutom skulle man inte äta de där tabletterna om man hade lätt för att få blodproppar (vilket vi har starkt i släkten), så jag fegar med dem. Gun gjorde bedömningen tillsammans med överläkaren att det inte borde vara någon fara att äta tabletterna när man försöker bli gravid, för om man har mens så är man ju inte gravid. Men men, jag lär inte äta dem oavsett.

Suck. Mensen är beräknad till idag. Inledde dagen med ett negativt test och rejäl mensvärk. Den brukar komma igång mitt på dagen, så jag räknar med att den dyker upp snart.

Får tydligen inte ens kliva ombord på bussen den här månaden. :mad:

Här var det tredje gången gillt som gällde, efter torsdagens blödning och fredagens uppehåll så kom det slutligen igång ordentligt igår. Så nu ska väl maskineriet va igång, blir intressant att se om cyklerna blir lika regelbundna som innan MA:t . Bebisverkstaden öppnar nog inte riktigt än, man hör så olika från allt och alla men läkaren på Gyn rådde oss att vänta åtminstone tre månader så vi gör nog det, kan ju som sagt kanske vara skönt och se att allt kommer igång som det ska

Mensen kickade igång idag med hemska menssmärtor som följd.. Så ingen bussresa för mig denna månad heller :(

BeastieBabe - ÄL 20/4 BIM 4/5, Försökt sedan aug 13, 32 år, inga barn
robl - ÄL 22/4 BIM 6/5 försök nr 12, 24 år, inga barn
Is - ÄL 26/4 BIM 10/5, lyckas aldrig träffa ÄL men försök nr3 med ÄLstickor, 26 år, inga barn
em-pirre - ÄL 30/4 BIM 15/5, Försök nr 21, 29 år, inga barn
KattenKorven - ÄL 3/5 BIM 17/5, försök 1, 30 år, ingabarn
Cynthia - Äl 4/5 BIM 18/5 Försökt i ett år, 31 år, inga barn
Hyldeblomst - ÄL ca 10/5 BIM 25/5, försök nr 4 efter missfall, inga barn
Whirlie - ÄL 12/5 BIM 26/5. Försök nr 12, r, inga barn.
Mikatela - ÄL 15/5 BIM 31/5. 27 år, inga barn
fia-lisa - ÄL 18/5, BIM 1/6. Försök nr 16 (nr 1 efter MF), 37 år, 1 barn
hemlig ÄL 20/5, BIM 3/6. Försök nr 2, snart 32 år, inga barn
paprika - ÄL 20/5 BIM 3/6, Försök nr 5, 28 år, inga barn
supersonic - ÄL 22/5, BIM 5/6. Försök nr 1, snart 27 år (om två dar!), 1 barn (född -14)
Flutterdash ÄL 27/5 (beräknad) BIM 10/6, 27 år, 8:e försöket, inga barn
Safir - ÄL 30/5 BIM 13/6, försök nr 10, 28 år, inga barn

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14.
malumbub - letar efter ÄL med hjälp av fertilitetsmonitor, 32 år
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.
Hjartagna - inväntar mens efter pillerstopp, 37 år, 1 barn
Bexzor - inväntar startdatumet som än får vara hemligt ;), snart 31 år, 2 barn (födda -04 & -13)
Humla - inväntar mens efter att ha slutat med p-piller, 30 år, inga barn
viadukt - inväntar normal menscykel (d.v.s. inte 90 dagar...) efter p-pillerstopp, 28 år, inga barn.
Hanna_90 - inväntar mens och ngn form av cykel efter p-piller, 25år, inga barn[/QUOTE]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 378
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 016
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand