En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det vore trevligt med en kort, lagom blödning nu, a k a normal mens, och sen en normal cykel med ägglossning.

Ja, jag ringer Gun på måndag.

Min Gun var ytterst tveksam till äl-stickor. Hon ansåg att de bara var bra för att kolla ATT man hade ÄL. Men för barnalstrande var hon tveksam, då man egentligen borde haft sexet innan stickorna visar positivt. Så hennes knep till oss (då min cykel är kring 26 dgr), var att satsa på sex veckan efter mens. Och då helst varannan dag för maximal utdelning. Klart vi fick ha oftare om vi ville, men det skulle inte göra ngn större skillnad. Under förutsättning att vi båda kan alstra barn. Och det får vi veta på tisdag. Så om man har regelbunden mens och kan tänka sig ha regelbunden sex så behöver man, enligt min Gun, inte lägga pengar på stickor.

Min Gun var ytterst tveksam till äl-stickor. Hon ansåg att de bara var bra för att kolla ATT man hade ÄL. Men för barnalstrande var hon tveksam, då man egentligen borde haft sexet innan stickorna visar positivt. Så hennes knep till oss (då min cykel är kring 26 dgr), var att satsa på sex veckan efter mens. Och då helst varannan dag för maximal utdelning. Klart vi fick ha oftare om vi ville, men det skulle inte göra ngn större skillnad. Under förutsättning att vi båda kan alstra barn. Och det får vi veta på tisdag. Så om man har regelbunden mens och kan tänka sig ha regelbunden sex så behöver man, enligt min Gun, inte lägga pengar på stickor.

Vet din Gun hur stickor fungerar? Stegringen kommer 12-24h innan ägget släpper. Alltså har man tid på sig att få friska simmare på plats.

Båda mina graviditeter blev till med hjälp av stickorna. Den andra visserligen med lite hjälp av VUL också.

@Whirlie och @lil-sis många Gun är skeptiska till stickor eftersom det inte har den minsta aning om hur de fungerar. Jättemånga tror att det är positivt just då ägglossningen sker, t.o.m. många appar räknar positivt test som ägglossningsdag, vilket i regel är fel (om man bortser fån mina tidigare spekulationer :angel:)

Ofta rekommenderas man att ha sex samma dag som stickan är positiv, och sedan en eller två dagar efter.

En av de Gunnar som är inblandade i min utredning, men som aldrig träffat mig, anser att stickorna bara ljuger, att man kan få falska positiva, att de inte alls går att lita på o.s.v. Min egen Gun litar på mig i min stickanvändning, och har också rekommenderat stickor för att kartlägga cykel och kolla när äl-sker.

Problemet är ju att man kan vara regelbunden utan att ha ägglossning, eller ha jättekort lutealfas vilket stoppar en befruktning. Med stickor kan man reda ut sånt relativt snabbt. T.ex. prova sticka dag 10-15 under tre eller fyra cykler. Är äl och mens regelbunda då är det ju inget problem, och man kan sluta testa om man tycker.

Jag vill kolla med stickor för att veta när BIM är mer exakt, men jag är ju löjligt regelbunden, så jag hade helt bra kunnat sluta med stickor.

Den andra positiva saken med stickor är att man slipper knulla så förbannat mycket ifall man känner press:rofl: Med stickor behövs det högst ett måste-knull, och så får man ha sex när man tycker under resten av cykeln. Jämför med "sex varannan dag efter mensen" vilket kan innebära att man håller på i två veckor bara för att någon sagt att man måste. Vissa mår sämre av den pressen jämfört med äl-testpressen, vissa tvärtom. Det vet man bäst själv.

Molvärk i magen, halsbränna, och SÅ trött!
Synd bara att Ovitrelle sprutan kan ge grav-tecken, annars hade det ju varit lovande :)

Ska testa på onsdag om inte mensen kommit! Den borde komma tisdag kväll / onsdag morgon, hoppas såklart att den kommer lysa med sin frånvaro! :)

Molvärk i magen, halsbränna, och SÅ trött!
Synd bara att Ovitrelle sprutan kan ge grav-tecken, annars hade det ju varit lovande :)

Ska testa på onsdag om inte mensen kommit! Den borde komma tisdag kväll / onsdag morgon, hoppas såklart att den kommer lysa med sin frånvaro! :)

Jag hade inga som helst symtom av sprutan. Samma som vanligt med ömma bröst, molvärk och sånt.

Och igår kväll dök mensen upp, sen men med besked i mensvärk. :(
Om den j¨veln nu envisas med att komma så kan den väl åtminstone se till att vara i tid!
Så nu kör vi på igen, ska jag se det positivt slipper jag iaf få en unge som fyller år runt jul! :)

Hyldeblomst - ÄL 13/3 BIM 28/3, försök nr 3 efter missfall, inga barn
Hanna_90 ÄL 2/4 BIM 17/4, försök nr 2, 25år, inga barn
BeastieBabe - ÄL 20/4 BIM 4/5, Försökt sedan aug 13, 32 år, inga barn
paprika - ÄL 21/4 BIM 6/5, Försök nr 4, 28 år, inga barn
robl - ÄL 22/4 BIM 6/5 försök nr 12, 24 år, inga barn
Is - ÄL 26/4 BIM 10/5, lyckas aldrig träffa ÄL men försök nr3 med ÄLstickor, 26 år, inga barn
Cynthia - Äl 4/5 BIM 18/5 Försökt i ett år, 31 år, inga barn
Flutterdash ÄL 30/4 (beräknad) BIM 13/5, 27 år, 7:e försöket, inga barn
em-pirre - ÄL 30/4 BIM 15/5, Försök nr 21, 29 år, inga barn
Safir - ÄL 1/5 BIM 15/5, försök nr 8, 28 år, inga barn
KattenKorven - ÄL 3/5 BIM 17/5, försök 1, 30 år, inga barn
Tramptass - ÄL 4/5 BIM 18/5, Försök 2, 34 år, ett barn
Whirlie - ÄL 12/5 BIM 26/5. Försök nr 12, 36 år, inga barn.
Mikatela - ÄL 15/5 BIM 31/5. 27 år, inga barn

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14.
malumbub - letar efter ÄL med hjälp av fertilitetsmonitor, 32 år
hemlig - kommer missa försök i samband även med äl i april....hoppas på maj istället. Snart 32 år, inga barn
fia-lisa - väntar på ÄL efter MF, Försök nr 16, 37 år, 1 barn
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.
Hjartagna - inväntar mens efter pillerstopp, 37 år, 1 barn
Bexzor - inväntar startdatumet som än får vara hemligt ;), snart 31 år, 2 barn (födda -04 & -13)
supersonic - inväntar mens nr 2 efter förlossning, snart 27 år (om en vecka!), 1 barn (född -14)
Humla - inväntar mens efter att ha slutat med p-piller, 30 år, inga barn

Alltså, för tillfället så fattar jag inte hur folk lyckas få till ungar överhuvudtaget. Kroppen har gått helt bananas efter p-pillerstoppet och har helt sjuka grejer för sig nu runt ägglossningen. Jag är helt galet uppsvälld, har fått fett hår, är helt flottig och blank i ansiktet, har för första gången på sisådär 15 år fått (gigantiska!) finnar och dessutom är jag tok-hormonell och bölar eller blir arg för minsta lilla. :arghh:

Hur fan ska man kunna ha sex under såna här omständigheter? :confused: Är imponerad över att maken inte rymt till skogs än...

@KattenKorven - känner igen hormonrusningarna. Min sambo är tacksam att han lyckats jobba (dvs vara i norge) när jag har pms. Och jag hade typ aldrig det innan jag träffade honom och sen hade p-medel i fyra år.

Hopp nu är det upp och nervända dagen riktigt. Utan någon som helst förvarning verkar det som att mensen tänkt dyka precis nu. 10 dagar tidigare än de senaste tre månaderna och 3 dagar tidigare än jag beräknat utifrån positivt ÄL test. Och jag brukar alltid ha massa symtom innan mens men nepp ingenting annat än att jag hade lätt till tårar både igår och idag.......

Suck..... Fattar 0

Alltså hela kvinnokroppen är ett enda stort mysterium!
Vi kvinnor kan inte ens förstå oss på vår egen kropp och dom få gånger vi tror vi har kommit på hur den fungerar så gör den ett tokskott och säger typ "April, april...."
Så försöker man mitt i detta få karlar att förstå hur den fungerar, och ja numera börjar jag få mer och mer förståelse över att dom inte förstår.

Hopp nu är det upp och nervända dagen riktigt. Utan någon som helst förvarning verkar det som att mensen tänkt dyka precis nu. 10 dagar tidigare än de senaste tre månaderna och 3 dagar tidigare än jag beräknat utifrån positivt ÄL test. Och jag brukar alltid ha massa symtom innan mens men nepp ingenting annat än att jag hade lätt till tårar både igår och idag.......

Suck..... Fattar 0

Hur många dagar sedan positivt ägglossningstest? Är det rött eller brunt blod?

Alltså, för tillfället så fattar jag inte hur folk lyckas få till ungar överhuvudtaget. Kroppen har gått helt bananas efter p-pillerstoppet och har helt sjuka grejer för sig nu runt ägglossningen. Jag är helt galet uppsvälld, har fått fett hår, är helt flottig och blank i ansiktet, har för första gången på sisådär 15 år fått (gigantiska!) finnar och dessutom är jag tok-hormonell och bölar eller blir arg för minsta lilla. :arghh:

Hur fan ska man kunna ha sex under såna här omständigheter? :confused: Är imponerad över att maken inte rymt till skogs än...

I feel ya sister!
Det är nu exakt 6 månader sedan jag slutade. Håret är så sjukt fett, jag måste tvätta det varje dag. Har fått massa finnar på ryggen och i pannan, det är som att var tillbaka 14 år i tiden :banghead:
Tur att självförtroendet och behovet av att hävda sig inte följde med resten av tonårsattributen :cautious:
Det har blivit liiiite bättre sedan det drog igång någon vecka efter stoppet. Kommer man någonsin att bli "normal" igen? Eller är det det här som är normalt för en egentligen??

I helgen blev det jackpot här, mensen kom tidigare än vad jag hade trott. Den här gången kom den efter 81 dagar. Det roliga är att ungefär 12 dagar tidigare så steg kroppstemperaturen lite mystiskt från sitt vanliga 36.2-36.5 till att som standard ligga på 36.7-37.1 den följande tiden fram till mens.

Nu lade jag även till mig själv längst ner i listan under den "riktiga" listan.

Hyldeblomst - ÄL 13/3 BIM 28/3, försök nr 3 efter missfall, inga barn
Hanna_90 ÄL 2/4 BIM 17/4, försök nr 2, 25år, inga barn
BeastieBabe - ÄL 20/4 BIM 4/5, Försökt sedan aug 13, 32 år, inga barn
paprika - ÄL 21/4 BIM 6/5, Försök nr 4, 28 år, inga barn
robl - ÄL 22/4 BIM 6/5 försök nr 12, 24 år, inga barn
Is - ÄL 26/4 BIM 10/5, lyckas aldrig träffa ÄL men försök nr3 med ÄLstickor, 26 år, inga barn
Cynthia - Äl 4/5 BIM 18/5 Försökt i ett år, 31 år, inga barn
Flutterdash ÄL 30/4 (beräknad) BIM 13/5, 27 år, 7:e försöket, inga barn
em-pirre - ÄL 30/4 BIM 15/5, Försök nr 21, 29 år, inga barn
Safir - ÄL 1/5 BIM 15/5, försök nr 8, 28 år, inga barn
KattenKorven - ÄL 3/5 BIM 17/5, försök 1, 30 år, inga barn
Tramptass - ÄL 4/5 BIM 18/5, Försök 2, 34 år, ett barn
Whirlie - ÄL 12/5 BIM 26/5. Försök nr 12, 36 år, inga barn.
Mikatela - ÄL 15/5 BIM 31/5. 27 år, inga barn

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14.
malumbub - letar efter ÄL med hjälp av fertilitetsmonitor, 32 år
hemlig - kommer missa försök i samband även med äl i april....hoppas på maj istället. Snart 32 år, inga barn
fia-lisa - väntar på ÄL efter MF, Försök nr 16, 37 år, 1 barn
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.
Hjartagna - inväntar mens efter pillerstopp, 37 år, 1 barn
Bexzor - inväntar startdatumet som än får vara hemligt ;), snart 31 år, 2 barn (födda -04 & -13)
supersonic - inväntar mens nr 2 efter förlossning, snart 27 år (om en vecka!), 1 barn (född -14)
Humla - inväntar mens efter att ha slutat med p-piller, 30 år, inga barn
viadukt - inväntar någon form av normal cykel, 28 år, inga barn.

@KattenKorven - känner igen hormonrusningarna. Min sambo är tacksam att han lyckats jobba (dvs vara i norge) när jag har pms. Och jag hade typ aldrig det innan jag träffade honom och sen hade p-medel i fyra år.

I feel ya sister!
Det är nu exakt 6 månader sedan jag slutade. Håret är så sjukt fett, jag måste tvätta det varje dag. Har fått massa finnar på ryggen och i pannan, det är som att var tillbaka 14 år i tiden :banghead:
Tur att självförtroendet och behovet av att hävda sig inte följde med resten av tonårsattributen :cautious:
Det har blivit liiiite bättre sedan det drog igång någon vecka efter stoppet. Kommer man någonsin att bli "normal" igen? Eller är det det här som är normalt för en egentligen??

Skönt att höra att jag inte är ensam om det här. Är också lite rädd för att det är det här som är det "nya normala". Hoppas på en snabb befruktning så jag snart slipper bli ett pms-monster varje månad.

Har även börjat tappa enorma mängder hår sen någon vecka tillbaka. Läste mig till att det är heeeeeelt normalt med håravfall några månader efter att man slutar med p-piller, men jag är rädd att jag kommer hinna få en kal fläck innan det lugnar ner sig. Får liksom loss hela nävar med strån bara av att dra fingrarna genom håret. :(

Tyvärr har nog inte din Gun koll på hur älstickor fungerar.

Däremot har hon ju rätt i att man inte måste ha älstickor.

Dock finns det en stor fördel i att ha använt dom och det är om man inte blivit gravid inom 6 månader. Har man använt älstickor då så har man en massa information som bas i "felsökandet".

11 dagar - kraftigt bruna flytningar igår, får se hur det utvecklar sig idag.
Vad tänker du?

Jag funderar på om du har för kort lutealfas. Men första mensdagen räknas från när man har rött blod. Hade du bruna flytningar kanske mensen kommer en/ett par dagar senare, vilket innebär att lutealfasen är tämligen normal

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 953
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 964
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar