En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag väntar på min mens, trodde aldrig jag skulle känna längtan efter den :p. Den ska ju komma nu, var är den?
Sambon kommer ju vara hemma vid nästa beräknade ÄL men det bygger ju på regelbunden cykel.

Jag skulle nog tolka både ditt test den 29 och 30 som positiva. Jag skulle även fortsätta testa tills strecket blir som 28 och då ta det som att ägget släppt. Enligt min tolkning har ju inte ägget släppt på ditt test 30.

Absolut kan man ju missa ÄL om man bara går på det första positiva testet. Vissa testar ju positivt bara ett par timmar. Andra kan testa positivt flera dagar.

Jag tycker även det skiljer sjukt mycket på olika test. Jag har en bild på tre olika ÄL-test som visar olika och som visar hur svårtolkat det kan vara. Om någon kan tänka sej att hjälpa mej lägga upp så PMa en mejladress. Kanske kan hjälpa någon!

Mvh Miks

Fast nu var det ju inte alls det jag pratade om, jag har inga som helst problem med att tolka tester. Vad jag menade var att testen ju ÄR positiva. Poängen var att det andra positiva testet är svagare, d.v.s. det har hänt något, och det tolkar jag som att ägget precis släppt och hormonerna är påväg ner. Idag kommer det att vara helt blankt (precis som alltid tidigare). Antagligen hade det varit tydligt negativt ett par timmar senare, så några 24 timmar efter det andra testet är det ju inte tal om.

Jag kan förtydliga att jag ofta känner då ägget släpper, och genast det släppt får jag otroligt ont i bröstvårtorna, och äggvitan byts ut mot vitare flytning.

Fast nu var det ju inte alls det jag pratade om, jag har inga som helst problem med att tolka tester. Vad jag menade var att testen ju ÄR positiva. Poängen var att det andra positiva testet är svagare, d.v.s. det har hänt något, och det tolkar jag som att ägget precis släppt och hormonerna är påväg ner. Idag kommer det att vara helt blankt (precis som alltid tidigare). Antagligen hade det varit tydligt negativt ett par timmar senare, så några 24 timmar efter det andra testet är det ju inte tal om.

Jag kan förtydliga att jag ofta känner då ägget släpper, och genast det släppt får jag otroligt ont i bröstvårtorna, och äggvitan byts ut mot vitare flytning.
Jag hänger med!
Men jag är inte lika säker på om jag skulle tolka det andra testet som att ägget släppt. Det skulle lika gärna kunna vara koncentrationen på urinen som är annorlunda... Med ditt resonemang skulle det innebära att testen är überkänsliga och visar med exakt färg exakt mängd hormon vilket jag tycker känns osannolikt med tanke på vad varje sticka kostar. Jag tror testen är mycket trubbigare än så.

Jag vet att du har 100 koll på din ägglossning! Nu hamnade dina stickor som exempel bara :)
Är det testlagret förresten?

Jag valde att använda 3 olika märken varje gång. Jag letade ÄL med testlagret och bekräftade med Apoteket och Clear Blue digitala. Jag fick lära mej att tolka testlagrets, jag fick aldrig positivt på dem. Apotekets och Clear Blue däremot skrek positivt. Alla doppade i samma urin efter konstens alla regler. På bilden jag har på mina test är testlagrets klart negativt, Apotekets positivt och Clear Blue en fast glad gubbe. På den ägglossningen blev jag gravid (efter en jävlarns massa försökande).

Mvh Miks

Nu spånar jag (@Tora)

Jag brukar testa löjligt tydligt positivt på LH-sticka, precis som igår. Dagen efter testar jag fortfarande positivt, men mycket svagare, vilket enligt min egen logik säger att ägget släppt. Så jag brukar tolka testet som negativt dag två, trots att det enligt anvisningar borde tolkas som positivt (lika starkt eller starkare än teststrecket).

Om man då missar att testa den dagen man hade fått riktigt starkt plus, så kan man ju mycket väl missa ägglossningen om man tänker att man har 24 timmar på sig?

Om nån fattar hur jag tänker.

Och nu tänker jag inte på mig själv här, utan rent allmänt. Bara för att det är intressant :D

Bildexempel. Egentligen är det MYCKET tydligare, men jag lyckas inte få någon vettig bild med telefonen
20150430_130230_zps9h8580q6.jpg
Jag tolkar som både 29 och 30 är positiva. Även om 30 strecket är svagare.
Rent spontant så tror jag inte att ägget släppt än.

Nedgången på LH är rejält när ägget släppt.

Jag hänger nog inte riktigt med :o :confused:

Men menar du att ditt fönster inte är så långt som det borde vara? Dvs du ägglossar tidigare än de 24-36 timmar innan som älstickorna skall visa?

Jag hänger med!
Men jag är inte lika säker på om jag skulle tolka det andra testet som att ägget släppt. Det skulle lika gärna kunna vara koncentrationen på urinen som är annorlunda... Med ditt resonemang skulle det innebära att testen är überkänsliga och visar med exakt färg exakt mängd hormon vilket jag tycker känns osannolikt med tanke på vad varje sticka kostar. Jag tror testen är mycket trubbigare än så.

Jag vet att du har 100 koll på din ägglossning! Nu hamnade dina stickor som exempel bara :)
Är det testlagret förresten?

Jag valde att använda 3 olika märken varje gång. Jag letade ÄL med testlagret och bekräftade med Apoteket och Clear Blue digitala. Jag fick lära mej att tolka testlagrets, jag fick aldrig positivt på dem. Apotekets och Clear Blue däremot skrek positivt. Alla doppade i samma urin efter konstens alla regler. På bilden jag har på mina test är testlagrets klart negativt, Apotekets positivt och Clear Blue en fast glad gubbe. På den ägglossningen blev jag gravid (efter en jävlarns massa försökande).

Mvh Miks

Och jag får inte glad gubbe på de digitala men har blivit gravid ändå.

Det är dyrt att testa sig fram :p

Ok, nytt försök och hoppas på bättre tur med mycket nu. Återbesök för att få besked om våra testsvar är bokat nästa vecka. Så får vi se, det verkar bli ngn form av IVF.

Hyldeblomst - ÄL 13/3 BIM 28/3, försök nr 3 efter missfall, inga barn
Hanna_90 ÄL 2/4 BIM 17/4, försök nr 2, 25år, inga barn
Safir - ÄL 3/4 BIM 17/4, försök nr 7, 27 år, inga barn
Mikatela - ÄL 13/4 BIM 28/4. 27 år, inga barn
BeastieBabe - ÄL 20/4 BIM 4/5, Försökt sedan aug 13, 32 år, inga barn
paprika - ÄL 21/4 BIM 6/5, Försök nr 4, 28 år, inga barn
robl - ÄL 22/4 BIM 6/5 försök nr 12, 24 år, inga barn
Is - ÄL 26/4 BIM 10/5, lyckas aldrig träffa ÄL men försök nr3 med ÄLstickor, 26 år, inga barn
Cynthia - Äl 4/5 BIM 18/5 Försökt i ett år, 31 år, inga barn
Flutterdash ÄL 30/4 (beräknad) BIM 13/5, 27 år, 7:e försöket, inga barn
em-pirre - ÄL 30/4 BIM 15/5, Försök nr 21, 29 år, inga barn
Tramptass - ÄL 4/5 BIM 18/5, Försök 2, 34 år, ett barn
KattenKorven - ÄL 3/5 BIM 17/5, försök 1, 30 år, inga barn
Whirlie - ÄL 12/5 BIM 26/5. Försök nr 12, 36 år, inga barn.

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14.
malumbub - letar efter ÄL med hjälp av fertilitetsmonitor, 32 år
hemlig - kommer missa försök i samband även med äl i april....hoppas på maj istället. Snart 32 år, inga barn
fia-lisa - väntar på ÄL efter MF, Försök nr 16, 37 år, 1 barn
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.
Hjartagna - inväntar mens efter pillerstopp, 37 år, 1 barn
Bexzor - inväntar startdatumet som än får vara hemligt ;), snart 31 år, 2 barn (födda -04 & -13)
supersonic - inväntar mens nr 2 efter förlossning, snart 27 år (om en vecka!), 1 barn (född -14)

Jag hänger nog inte riktigt med :o :confused:

Men menar du att ditt fönster inte är så långt som det borde vara? Dvs du ägglossar tidigare än de 24-36 timmar innan som älstickorna skall visa?
Nej, jag vet ju att ägget släppte igår kväll. Så positivt 29.4 och svagare positivt 30.4. Jag menar, hur snabbt går det från superpositivt till tydligt negativt efter att ägget släppt? Antagligen hade testet visat otydligt negativt redan ett par timmar senare. Hade jag bara testat 30.4 hade jag ju kunnat utgå ifrån att jag har minst 24 timmar på mig, vilket inte stämmer. Hänger du med? Därför tänker jag att ett enda positivt test inte nödvändigtvis berättar hela sanningen.

@Miks mina positiva är sjukt starkt positiva och brukar inte spela någon roll om jag druckit och kissat massor innan, eller om jag hållit mig i flera timmar. Jag minns inte varifrån jag beställt, men det var någon finsk hemsida. Jag har testat många olika tester.

kl
Jamför med graviditetstest. Där säger ett enda test egentligen inte så mycket. Testar man svagare (men fortfarande positivt) innebär det ju ofta att man fått missfall, och att hormonerna dalar. Testet är ju dock fortfarande positivt.

Och jag pratar fortfarande inte om just mig, jag har som sagt koll på min äl. Jag tänker rent allmänt. Exakt hur lång tid tar det från släppt ägg till negativt test?

Säg att jag testar bara en gång under cykeln, och det råkar vara ungefär en timme innan äggsläpp. Rent logiskt borde man få ett solklart positivt test, vilket får en att tänka att man har 24 timmar på sig, vilket i detta fallet hade varit falskt.

(Nu tänker jag inte på att ägget också lever upp till 12 timmar)

Nu låg denna en bit bak, så flyttar fram den! :)

Hur går det för er @Hyldeblomst och @Safir ?

Tyvärr ingen bebis än så länge men har ägglossning idag och lyckats få till ganska många försök denna vecka så hoppas liksom
@Flutterdash på en valborg/första majbebis! :)

Is - ÄL 26/4 BIM 10/5, lyckas aldrig träffa ÄL men försök nr3 med ÄLstickor, 26 år, inga barn
Safir - ÄL 1/5 BIM 15/5, försök nr 8, 28 år, inga barn

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14.
hemlig - kommer missa försök i samband även med äl i april....hoppas på maj istället. Snart 32 år, inga barn
Bexzor - inväntar startdatumet som än får vara hemligt ;), snart 31 år, 2 barn (födda -04 & -13)
supersonic - inväntar mens nr 2 efter förlossning, snart 27 år (om en vecka!), 1 barn (född -14)

Nej, jag vet ju att ägget släppte igår kväll. Så positivt 29.4 och svagare positivt 30.4. Jag menar, hur snabbt går det från superpositivt till tydligt negativt efter att ägget släppt? Antagligen hade testet visat otydligt negativt redan ett par timmar senare. Hade jag bara testat 30.4 hade jag ju kunnat utgå ifrån att jag har minst 24 timmar på mig, vilket inte stämmer. Hänger du med? Därför tänker jag att ett enda positivt test inte nödvändigtvis berättar hela sanningen.

@Miks mina positiva är sjukt starkt positiva och brukar inte spela någon roll om jag druckit och kissat massor innan, eller om jag hållit mig i flera timmar. Jag minns inte varifrån jag beställt, men det var någon finsk hemsida. Jag har testat många olika tester.

kl
Jamför med graviditetstest. Där säger ett enda test egentligen inte så mycket. Testar man svagare (men fortfarande positivt) innebär det ju ofta att man fått missfall, och att hormonerna dalar. Testet är ju dock fortfarande positivt.

Och jag pratar fortfarande inte om just mig, jag har som sagt koll på min äl. Jag tänker rent allmänt. Exakt hur lång tid tar det från släppt ägg till negativt test?

Säg att jag testar bara en gång under cykeln, och det råkar vara ungefär en timme innan äggsläpp. Rent logiskt borde man få ett solklart positivt test, vilket får en att tänka att man har 24 timmar på sig, vilket i detta fallet hade varit falskt.

Okej! Nu hänger jag med :idea: :up:

Ja du har helt rätt. Så är det. Det är därför man helst bör testa någon dag innan man tror man har ägglossning.
Jag vill alltid se Stickan gå från negativt till positivt just av dom orsakerna du nämner. Har dessutom ett kort fönster på bara ca 12h

Har ägget väl släppt blir det fort negativt.

Okej! Nu hänger jag med :idea: :up:

Ja du har helt rätt. Så är det. Det är därför man helst bör testa någon dag innan man tror man har ägglossning.
Jag vill alltid se Stickan gå från negativt till positivt just av dom orsakerna du nämner. Har dessutom ett kort fönster på bara ca 12h

Har ägget väl släppt blir det fort negativt.

Exactomundo! (Bara för att göra alla testare ännu mer stressade :devil:)

Har ingenstans att kvida över att jag har jobbig humörsvängning ala pms och vill lägga mig ner och gråta över att hästen tappade en sko efter en lång dag på jobbet och två knäckemackor till lunch. Även efter att ha kommit hem och ätit och tryckt en näve godis för att bättra blodsockret så känner jag mig som en surmärr som står med huvudet i ett hörn och lägger öronen bak och blänger på alla som pratar med en...

Tyvärr ingen bebis än så länge men har ägglossning idag och lyckats få till ganska många försök denna vecka så hoppas liksom
@Flutterdash på en valborg/första majbebis! :)

Humla - inväntar mens efter att ha slutat med p-piller, 30 år, inga barn

Har läst i tråden ett tag men tänkte att det är dags att skriva något också. Jag slutade med p-piller för 2 veckor sedan. Jag räknar nästan med problem, att döma av hur det gått vid tidigare perioder utan p-piller så tycks jag inte ha regelbunden ägglossning. När jag slutade med p-piller senast så hade jag inte mens på 5 månader, och sen småblödde jag dagligen i nästan en månad. Efter det något bättre men inte regelbunden mens.

Nu var det här 5-6 år sedan så det kan ju vara bättre nu men vi får se.

Vill @Humla @Hyldeblomst @Hanna_90 och @MikaTela uppdatera listan :)

Humla - inväntar mens efter att ha slutat med p-piller, 30 år, inga barn[/QUOTE]

Har läst i tråden ett tag men tänkte att det är dags att skriva något också. Jag slutade med p-piller för 2 veckor sedan. Jag räknar nästan med problem, att döma av hur det gått vid tidigare perioder utan p-piller så tycks jag inte ha regelbunden ägglossning. När jag slutade med p-piller senast så hade jag inte mens på 5 månader, och sen småblödde jag dagligen i nästan en månad. Efter det något bättre men inte regelbunden mens.

Nu var det här 5-6 år sedan så det kan ju vara bättre nu men vi får se.

Det är mycket möjligt att p-pillerbehandlingen gör så att du är regelbunden, åtminstone i några cykler!

Jaha, då verkar mensen vara på ingång. Eller åtminstone hoppas jag på det så att det inte är någon larvig spotting/mellanblödning kroppen hittar på för att den inte är iordning. Helt iordning verkar den dock inte vara för är helt obeskrivligt trött för tillfället trots tidig sänggång. Eller så sover jag för mycket helt enkelt.

Jag väntar på min mens, trodde aldrig jag skulle känna längtan efter den :p. Den ska ju komma nu, var är den?
Sambon kommer ju vara hemma vid nästa beräknade ÄL men det bygger ju på regelbunden cykel.

Säger samma, trodde väl aldrig jag skulle längta efter mensen :D Men det gör jag! Vet ännu inte om den är regelbunden.

Och jag får inte glad gubbe på de digitala men har blivit gravid ändå.

Det är dyrt att testa sig fram :p
Ja det är verkligen olika!

Det är svindyrt med alla tester! Speciellt när man får hålla på länge :meh:

Håller tummarna för att du snart får sluta testa :love:

Mvh Miks

kl

Hmm... Jag är med på resonemanget... Det jag fnular på är hur snabbt hormonerna hamnar i urinen. Jag menar även om ägget släppt så måste ju hormonkoncentrationen i urinen liksom bli rätt för att visa rätt på testet. Om ägget släppte sent den 29 (nu råkar dina datum bli exempel) så undrar jag hur lång tid det tar innan hormonet ändras i urinen. Måste man rensa blåsan en gång eller "försvinner" hormonet från urinet i blåsan liksom.

Eeeeh ja man kan nog fundera sig gråhårig över sånt här! Fan vad svårt det ska vara att tillverka en unge!

Mvh Miks

• Gilla
Reactions: Ray
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 953
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 964
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar