En mormor undrar, ang dagistider?

Sv: En mormor undrar, ang dagistider?

*kl*

I vår kommun har vi samma regler som i Björks kommun. Det är under arbetstid det är ok att ha barnen på förskolan. Väljer föräldern att åka på semester utan barnet så har barnet egentligen ingen rätt till förskoletid.
Jag har dock nog alltid resonerat så att de barn som har föräldrar som regelbundet "stjäl" förskoletid antagligen har ett större behov av förskolan.

Jag kan samtidigt tycka att det borde finnas en valfrihet. Det är väl bara att lägga på den reella taxan om man behöver förskoletid utöver ens arbetstid?

Ja, så går mina tankar också. Kanske är det så att de barnen som du säger faktiskt har BEHOV av att få vara där.

Och ditt förslag vore väl alldeles ypperligt! Så blir det fritt nyttjande, men till den extrakostnad som faktiskt uppkommer.

Detta tycker jag oavsett om det gäller barnomsorg, sjukförsäkringssystem eller bedömningar av hjälp till funktionshindrade, försörjningsbidrag eller dylikt. Jag menar; skulle vi resonera likadant gällande även alla dessa funktioner så blir det plötsligt inte bara x antal barn x antal dagar extra som kostar en kommun utan även x antal funktionshindrade som får extra hjälp utöver vad reglerna föreskriver, x antal pensionärer som får hemtjänst för att de själva "vill ha det" och x antal personer som kan få försörjningsbidrag under x tid fastän de själva HAR resurser att kunna få loss pengar för att de kanske äger både bil, villa och häst.

Det vore väl ett drömscenario om det såg ut så; att alla kunde få utefter det behov de själva upplever sig ha. Men hur ska pengarna räcka? Vem ska betala? Är ALLA verkligen beredda att lägga 10-20-50-75 kronor till i skatt per 100-lapp för att x antal pensionärer, funktionshindrade, barn, bidragsberoende, sjuka ska få den tillvaro de själva bedömer sig "behöva"?

Fast uppenbart räcker ju nuvarande skattemedel, åtminstone i Stockholm, till att tillhandahålla förskola utan att behöva kontrollera att föräldrarna inte överutnyttjar den. Så det känns lite som en ickefråga, det funkar ju som det är, uppenbarligen?

Som sagt är jag inte alls säker på att den personalkostnad man sparar in motsvarar den merkostnad kontrollen kostar, så det är ju inte ens säkert att det går åt några extra skattekronor för att man skippar att kontrollerna föräldrarnas arbetstider.

Men det är ju något som du tycker. Och det får du väl tycka. Men skulle regelverket följas så är det (förmodligen) inte tillåtet; i de allra flesta kommuner.

Du tycker å andra sidan att dagisvistelsen ska regleras mer än vad jag tycker att den ska.

Vet du att de flesta kommunerna har de där reglerna om arbetstider? För mig låter det som ett sätt att se på arbete och arbetstider som möjligen lever kvar på en del bruksorter, men som inte det dominerande idag. Och om båda de två största kommunerna har den typ av regler som jag är van vid, vilket det verkar som, så är det ju en hyfsat stor andel av familjerna i landet som lever med de reglerna, även om vi bara pratar om två kommuner.

Mitt plastbarn har precis skolats in på dagis, och där har man heller inte frågat om föräldrarnas arbetstider, utan om barnets vistelsetider. Min man hämtar den lille en gång i veckan, och då är överenskommelsen att han kommer mellan kl 14 och 16, men att han ringer på morgonen och säger när han kommer den dagen. (Han har som mål att komma kl 14, men kan inte lova på förhand att han kan gå från jobbet i tid varje gång.)

Jag undrar fortfarande om det här med överutnyttjande av dagis verkligen är ett problem, vet du att det är det?

Jag har ju använt dagis på snart sagt alla de sätt som du problematiserar, ändå har jag aldrig haft barn på dagis mer än 7 timmar om dagen, ofta fyra dagar i veckan och dessutom med långa ledigheter vid loven. Menar du att det är att överutnyttja barnomsorgen som heltidsarbetande ensamstående förälder?

Nej, har man regelbundna arbetstider är drt såklart inga problem att fylla i en sån blankett. Men för mig skulle det vara rätt besvärligt: jag skulle behöva samköra både min och makens kalendrar, kolla om han har några tidiga möten eller flyg som gjorde att han behöver åka tidigare till jobbet nån dag, eller om det är nån annan anledning till att han behöver vara tidig. Sen behöver jag kolla hans möten på eftermiddagarna, och dubbelkolla om han har en deadline och behöver jobba över, för att på det sättet försöka skatta hans arbetstider för nästa vecka. Och sen göra samma sak själv, dubbelkolla kalendern, planera nästa veckas jobb i detalj, osv. Det skulle ta ganska lång tid. När man ska hämta och lämna är det ju lätt att veta arbetstiden, kruxet är att veta när den förälder som inte hämtar eller lämnar kommer åka till jobbet eller åka hem. När det gäller min man anpassar han oftast sin arbetstid efter köerna också, han håller koll på trafikläget från femsnåret, och åker när trafiken börjat lätta. Hur ska någon av oss en vecka innan kunna förutspå trafikläget och eventuella olyckor på essingeleden en vecka i förväg? Hur ska min man kunna förutspå att jag kommer sova illa pä onsdag nästa vecka, och därför sover en timme till på morgonen innan jag åker till jobbet?

Som sagt, vi kunde ju lösa problemet genast jag tror om att hitta på fasta arbetstider som saknar verklighetsförankring, men då blr ju hela exercisen meningslös.

Fast det behöver faktiskt inte vara något större bekymmer... Här i Linköping fyller man oxå i sina arbetstider, men om man inte har fasta arbetstider så skriver man bara det och någon enkel motivering, t ex som min sambo som är delvis egen företagare och lägger upp de dagarna han jobbar med sitt företag (2 dgr per vecka, övriga dagar har han en anställning). Smidigt för dig att du bor i Sthlm och slipper :), men inget större bekymmer för oss som gör det heller.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om andra regler än "förskola vid arbete" förutom just i Stockholmstrakten (där man för övrigt har 30 h/vecka förskola vid föräldraledighet/arbetslöshet till skillnad från andra orters 15 h/vecka).

Varför just Stockholmare skulle ha behov av dubbla tiden än andra orter har jag heller ingen aning om.

Sedan är det där med semester ju oxå gråzoner kan jag tycka. Egentligen skulle man ju inte får lämna på förskolan om t ex den ena jobbar och den andra tar ut en semesterdag eller komp för att t ex hjälpa en släkting till läkare, laga en trasig bil etc heller.

Bättre ekonomi, kanske? Det är ju inget tvång att ta ut timmarna, men en bra möjlighet. Plus att det blir lättare att planera verksamheten för förskolorna utan 15-timmars barn kanske. Jag är iaf glad att bo i en kommun med förhållandevis generösa regler.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om andra regler än "förskola vid arbete" förutom just i Stockholmstrakten (där man för övrigt har 30 h/vecka förskola vid föräldraledighet/arbetslöshet till skillnad från andra orters 15 h/vecka).

Varför just Stockholmare skulle ha behov av dubbla tiden än andra orter har jag heller ingen aning om.

Många förskollärare säger väl att femtontimmarssystemet inte fungerar speciellt bra då barnen inte kommer in i gruppen på den tiden.

Upp till 30 timmar i veckan kan ju ge mer vettig vistelsetid, tex kl 9-15 dagligen, vilket brukar vara den tid då den mer organiserade verksamheten (utflykter etc) äger rum. Kanske vill man hellre faktiskt erbjuda en välfungerande pedagogisk verksamhet än hålla timantalet nere till varje pris?

Man är troligen inte skyldig att ha barnen på dagis 30 timmar i veckan om man inte vill.

* Knapplån*Men att det ska vara så svårt att förstå att om man har barnen på förskola "i onödan" så tar man resurser för dom andra barnen?
Oavsett om man bor i en fattig kommun, eller en rik.
Hur bussigt är det mot dom barn som verkligen behöver vara på förskolan?
Antalet personal ökar inte eller minskar för att någon ligger på playan och dricker färgglada drinkar i "smyg" utan att berätta för förskolan att man gör det.

Men jag kan hålla med om att det är de barn vars föräldrar "gärna myglar" som behöver förskolan mest. Om inte föräldrarna "har tid" med barnen är det bättre att dom är i omsorgen, än med föräldrar som ändå inte vill ha dom hemma.

Och förslaget att man ska betala för den tid man vill ha utöver de man jobbar är bra! Då skulle säkert förskolorna kunna anställa fler personal, och omsorgen skulle bli bättre.

Vi hade en bättre omsorg förr, när det var bättre bemanning, och mindre pappersjobb för personalen.
Då hade vi tid att se varje enskilt barn, och man kunde göra saker som kanske till och med kostade pengar. Nu känns det som om allt som inte är gratis är omöjligt.

De va helt enkelt "bättre förr":angel:

* Jenny *

Det var det inte, kan jag säga. Det går inte att jämföra den standard det är på min sons dagis, med hur det var på det dagis jag själv gick. Det var definitivt inte fler personal då än nu, och idag har personalen mycket mer tid och energi på barnen. Det märks inte minst på hur barnen bondar med personalen, min son är mycket mer förtjust och fäst vid sina pedagoger än vad jag nånsin minns att jag var. De umgicks helt enkelt inte på tu man hand med oss barn på det sätt som man gör idag. Självklart sitter de inte en och en med barnen hela tiden, men om nåt barn vill ha lite närhet så kan de alltid få det, det verkar alltid finnas tid till att sitta tillsammans en stund, och sen kan man springa iväg och leka igen.

Åtminstone mitt barn har ju dessutom roligare på dagis om där är några fler barn, det blir lite avslaget om det bara är 4-5 stycken, så för min del är jag glad om andra föräldrar också har sina barn där. Barnen är ju en del av resurserna för varandra, så jag vet inte om jag tycker det blir roligare för barnen ju färre de är.

Det är ju just leken och samvaron tillsammans med andra som är poängen med dagis, som jag ser det, sitta och leka med en vuxen hinner vi ju med med råge därhemma, där vi två vuxna på ett barn. Likadant utflykter, det är ju enkelt för oss att hinna med på helgerna, däremot är det rätt svårt för oss att fixa tio andra barn att leka med.

De där "myglande" föräldrarna, finns de verkligen i nån större omfattning? Hur hinner de öht mygla, med tanke på att i princip inga barn går mer än 9 timmar per dag på dagis idag, och de flesta betydligt kortare, hur i all världen hinner man peta in både heltidsjobb, resor och mygel på den tiden?

Senast ändrad:

Håller med.

Dåtidens dagis går inte att jämföra med dagen, iaf inte när jag talar om det dagis jag gick på som liten jämfört med det min dotter går på.

Då var det förvaring, nu är det pedagogisk verksamhet enligt min mening.

JAg försökte ibland åka och rida på dagen när jag pluggade, fick enormt mycket skit för det av förskolepersonalen, förskolan ligger ju så de såg när jag cyklade iväg. Ändå utnyttjade jag inte min heltid på förskolan, utan försökte ge henne kortare dagar när det gick.
När jag själv jobbade på förskolan och hade barn där föräldrarna behövde mindre än 15 timmar för att de arbetade så då ökade vi ut så de barnen fick 15 timmar.
De som oftast "fuskade" var de som hade arbete inom vården, för där kan man ju omöjligt veta hur de jobbar, dock hade jag ju själv jobbat inom vården i kommunen och visste hur passen låg, så man kunde lista ut att en del föräldrar gav sig själva några timmar barnledigt innan jobbet.

De va helt enkelt "bättre förr"

När var förr, menar du?

Det dagis min nu 22-årige son gick på som liten var oerhört mycket bättre än det dagis och det fritids som min syster och jag gick på. Det gäller både utflykter och aktiviteter av olika slag, men framförallt den kontakt som utvecklades mellan personalen och barnen. Min sons personal var nästan som familjemedlemmar, jämförelsevis, medan jag överhuvudtaget inte minns de som tog hand om mig. Personalen och barnen var som två olika grupper i barnomsorgen när jag var liten.

I dagarna har mitt plastbarnbarn börjat på dagis, och det verkar utmärkt. Den lille har redan skapat ett mycket bra band till särskilt en av de anställda, och personalen har också barnen lite uppdelade mellan sig så att de särskilt ansvarar för några få var och kommer dem närmare. Den lille fick till exempel somna i sin frökens famn första dagen han skulle sova på dagis och han blir glad när han ser henne på morgonen.

Miljön är trevlig, måltiderna är enligt min man (jag har inte varit där vid matdags) lugna och trevliga och pojken har från första dagen utan problem ätit så bra i den nya miljön att han mår bra hela dagen.

Men alla förskolor har väl kontaktmannaskap eller vad man kallar det? De barn man sköter utvecklingssamtal och inskolning med???

Men alla förskolor har väl kontaktmannaskap eller vad man kallar det? De barn man sköter utvecklingssamtal och inskolning med???

Hos oss var det ingen speciell pedagog som skötte inskolningen. Hur det blir med utvecklingssamtal får vi väl se. Jag har inte funderat över det än eftersom sonen bara gått en knapp månad på förskolan. ;)

Nuförtiden, ja. Inte när jag var liten, då var det inga utvecklingssamtal. Jag upplever att det är mycket mer pedagogisk tanke bakom förskoleverksamheten idag, när jag var liten var det mer barnpassning. På min sons förskola har de t ex ett tema varje år, förra året var det bussar, och då åkte de buss, gjorde bussar, lekte buss, och åkte till spårvagnsmuséet. Så var det definitivt inte hos dagmamman jag gick hos när jag var lika gammaö, vi gick aldrig utanför tomten, vad jag minns. Mest satt vi inne och tittade på tv, och sånt verkar ju inte förekomma på dagens förskolor.

Ja jag har då haft ansvar för ett gäng barn när jag jobbade på förskola.
Och min dotter hade en förskollärare som hade ansvar flr hennes inskolning och samtal

Många förskollärare säger väl att femtontimmarssystemet inte fungerar speciellt bra då barnen inte kommer in i gruppen på den tiden.

Upp till 30 timmar i veckan kan ju ge mer vettig vistelsetid, tex kl 9-15 dagligen, vilket brukar vara den tid då den mer organiserade verksamheten (utflykter etc) äger rum. Kanske vill man hellre faktiskt erbjuda en välfungerande pedagogisk verksamhet än hålla timantalet nere till varje pris?

Man är troligen inte skyldig att ha barnen på dagis 30 timmar i veckan om man inte vill.

Jag har aldrig hört att barn inte skulle hinna med in i gruppen på den tiden men det är kanske olika på olika barn och förskolor. Skulle barnet ha sådana tider att den gick från 15-18 så tror jag att risken är större. De flesta förskolor erbjuder 9-15 / 3 dagar per vecka eller 8-11/5 dagar per vecka för "15h-barn". Den "pedagogiska" tiden brukar ligga förlagd till förmiddagarna (efter lunch sover ju de mindre barnen och de stora har "läsvila". Sedan börjar hämtningarna så utflykterna och de mer organiserade verksamheterna brukar vara förlagda på förmiddagarna, efter frukost men före lunch.

Vi har aldrig kommit upp till 30 h per vecka någonsin och våra barn har inte haft något problem att komma in i gruppen så för mig personligen låter det underligt att den tidsmängden skulle vara nödvändig?!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 888
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila