En mormor undrar, ang dagistider?

Sv: En mormor undrar, ang dagistider?

Nej, har man regelbundna arbetstider är drt såklart inga problem att fylla i en sån blankett. Men för mig skulle det vara rätt besvärligt: jag skulle behöva samköra både min och makens kalendrar, kolla om han har några tidiga möten eller flyg som gjorde att han behöver åka tidigare till jobbet nån dag, eller om det är nån annan anledning till att han behöver vara tidig. Sen behöver jag kolla hans möten på eftermiddagarna, och dubbelkolla om han har en deadline och behöver jobba över, för att på det sättet försöka skatta hans arbetstider för nästa vecka. Och sen göra samma sak själv, dubbelkolla kalendern, planera nästa veckas jobb i detalj, osv. Det skulle ta ganska lång tid. När man ska hämta och lämna är det ju lätt att veta arbetstiden, kruxet är att veta när den förälder som inte hämtar eller lämnar kommer åka till jobbet eller åka hem. När det gäller min man anpassar han oftast sin arbetstid efter köerna också, han håller koll på trafikläget från femsnåret, och åker när trafiken börjat lätta. Hur ska någon av oss en vecka innan kunna förutspå trafikläget och eventuella olyckor på essingeleden en vecka i förväg? Hur ska min man kunna förutspå att jag kommer sova illa pä onsdag nästa vecka, och därför sover en timme till på morgonen innan jag åker till jobbet?

Som sagt, vi kunde ju lösa problemet genom att hitta på fasta arbetstider som saknar verklighetsförankring, men då blr ju hela exercisen meningslös.

Men du, ni "förutspår" ju visst eftersom ni lämnar hämtnings- och lämningstider till förskolan? Ni äar ju så illa tvugna att planera er emellan.

Det är ju liksom ingen större skillnad. Vi gör ju ungefär samma sak. Vi skriver upp att barnen ska komma 07 och gå hem 16.30 (senast) (och uppger arbetstider utefter det). VEM som sköter hämtandet/lämnandet är ju helt ovidkommande för personalen på förskolan; det är ju inte det vi uppger.

Vi har flextider som innebär att vi OM VI VILL kan komma kl 9 och gå kl 15. Då går vi ju dock inte en full dag. Och skulle vi någon dag vilja just ändra vår arbetstid till 9-15 så kan vi ju bara ringa förskolan och tala om det. Det uppstår ju (normalt) inga problem på förskolan för att barn INTE kommer, problemen kan ju däremot uppstå om barnen inte hämtas den tid som sagts eller lämnas en timme tidigare än vad som sagt (beroende på hur bemanningen ser ut förstås).

Detta börjar bli lite OT men jag tycker att det är en skillnad som är rätt central, särskilt för kvinnors föräldraroll. Regelsystemet i Sthlms kommun pekar på att arbetet inte är det enda godtagbara skälet att behöva avlastning och att det är okej att en vuxen människa får ta en ledig dag i ensamhet utan att bli sedd som en smitare. Jag tycker ibland att det pompösa språket som ibland omgärdar förskoleverksamheten (typ "vi sköter om det viktigaste ni har", "vi gör ert jobb") är lite fånigt. Det ÄR krävande att ha småbarn och vara heltidsarbetande och det måste få vara okej att vilja ha avlastning utan att samhället står med tidtagarur i handen. Jag är övertygad om att det i stort lönar sig för samhället också att man upplever att dagis är en generös verksamhet som är till för att avlasta, snarare än ytterligare en instans som jagar på.

Det kan man ju tycka. Men det är ju en politisk fråga i så fall; det är ju fullt möjligt att förändra ÄVEN regelsystemet om tillräckligt många vill det. Om man tycker det är för mycket "tidtagarur" och krav från samhället på föräldrar så kan/får man ju engagera sig emot det.

Jag vet inte riktigt var jag står i frågan själv. Jag tycker givetvis att föräldrar som BEHÖVER extra avlastning via barnomsorg (utöver arbetstid/studier) ska kunna få det. Och det får de; men det krävs (som det ser ut nu) att någon också godkänner att sådant behov finns. Jag tycker dock att det är rimligt att det finns någon slags "kontroll" över just sådana "behov". Att det behovsprövas så att säga och inte bara blir godtyckligt/subjektivt bedömt från föräldern själv. Precis som andra behov där samhället går in med hjälp bedöms på ett någorlunda obektivt sätt.

Det är klart det är krävande att ha småbarn och heltidsarbeta. Men det är också självvalt. Det kan ju förstås hävdas att det svenska samhället skulle må bäst av att låta föräldrar få större privilegier (t ex gällande barnomsorg) för att vi BEHÖVER få fler människor att verkligen välja barn.

Det jag försöker framhålla är inte att jag nödvändigtvis TYCKER att förskolan ska stå med "tidtagarur" i vartenda läge. Jag tycker dock inte det är konstigt, fånigt eller något att bli upprörd över OM de bedömer att ett barn inte får komma till barnomsorgen x antal timmar i veckan extra utöver förälderns arbetstid. Så ser ju liksom regelverket ut idag.

Nu börjar vi som sagt komma väldigt OT som du sa..... men diskussionen påminner mig om debatter om Försäkringskassan och sjukförsäkringsssytemet. "Alla MÅSTE ju förstå att en cancersjuk person inte KAN arbeta" säger/tycker många efter någon artikel i AB om någon stackars person som inte får sjukpenning beviljad. Och jag står ofta frågande då jag i min närhet haft åtskilliga personer som både kunnat och velat arbeta under pågående cancerbehandlingar. Diagnosen cancer är inte = kan inte jobba. Även där undrar jag ibland över hur man tänker sig det ska fungera istället: skippa FK helt och så bestämmer individen själv hur länge den behöver ha sjukpenning?
Lika med barnomsorg: skippa reglerna om att man får barnomsorg vid arbete/studier och låt föräldrarna själva välja om och när de behöver ha barnomsorg?
Eller för hemtjänsten: pensionären avgör själv om/när de behöver hemtjänst och får det utan att någon annan ska göra en behovsbedömning?

Det som är problemet är ju att vi kanske inte har RÅD att betala för en sådan generös politik.

Jag förstår att det givetvis (?) inte är du, Mabuse mfl menar. Men hur ska förskolepersonal på den enskilda förskolan kunna göra "bedömningen"? För om gränsen inte ska gå vid arbetstid/studier, VAR ska den då gå? Speciellt när det inte ens finns något regelverk som tillåter mer tid än för detta? Om man då säger att "jo, okej, Bosses pappa är ju ensamstående och behöver kanske få en dag ledigt då och då ensam"; vad ÄR då "då och då"? Hur många dagar ska man "tillåta" innan man säger att det får räcka? Eller "Kalles föräldrar bygger ju hus, det får man ju förstå att de behöver få möjlighet att lämna i barnomsorg lite extra nu i år när de har så fullt upp med bygget". Och nästa år så väljer Kalles föräldrar att bygga en lagård... och året därpå ett garage.... osv. Om det inte finns någon regel uppsatt; NÄR ska då barnomsorgspersonalen kunna säga "nej, nu räcker det". Och är husbyggande, ensamstående "legala" skäl att lämna barnet lite extra, vilka andra saker ska anses vara "legala". En bröllopsresa? När pappa och mamma vill jaga älg? När föräldrarna Andersson vill renovera sin lägenhet? När föräldraparet Y som äger 10 hästar, 20 får och 3 hundar behöver "ledigt" för att vila upp sig?

Det är ju gränsdragningarna som är så svåra. ALLA enskilda föräldrar kan ju anse SJÄLVA att "det är klart jag behöver....", men om nu föräldern själv faktiskt valt ett liv som innebär att de blir helt SLUT (t ex har en mängd djur, bygger hus/byggnader varje år) och inte orkar med sina barn - ska då samhället indirekt betala för det?

Jag tycker att det vettigaste är att föräldrarnas behov av avlastning styr.

Det finns en sån oerhörd oro för att barn ska vara på dagis "i onödan" och en föreställning om att de nästan inte spenderar någon tid med sina familjer. Jag undrar hur motiverad en sån oro verkligen är. I vårt fall är det utan tvekan så att dagis skulle vara förloraren om vi föräldrar till varje pris utgick ifrån vad vi har rätt till. Vi pusslar ofta för att barnen exempelvis ska få långa sommar- och jullov med släktingar och annat. Om jag gör ett grovt räkneexempel så har mina barn haft ca 11 veckors lov senaste året (7 veckor på sommaren, 3 veckors jullov och 1 veckas påsklov), dvs 77 dagar. Det är 41 övriga veckor de går på dagis, av dessa är 82 dagar lö-sö. Av årets 365 dagar har de alltså varit hemma 159 dagar och gått på dagis 206 dagar, 56% av dagarna. Detta är grovt räknat, utöver detta finns sjukdagar och dagar när nån släkting varit på besök och de har varit hemma. Jag tycker att det är värt att ta med i beräkningen när man oroar sig för att samhället får ta barnen ett par timmar extra i veckan när en förälder gör något annat som hen tycker är bra att vara barnfri i, alternativt irriterar sig på vem som ska betala för en unge vars förälder tar nån timme och rider på dagtid, tex.

Jag tycker att det vettigaste är att föräldrarnas behov av avlastning styr.

Jaha, och det behovet ska varje förälder avgöra själv?

Det finns ju nämligen redan sådana regler. Behovet av barnomsorg torde vara väldigt stort när föräldern ska arbeta eller studera.
Behov på andra tider kan också finnas i vissa familjer och då kan man ansöka om möjligheter till barnomsorg utöver.

Vad är det du ser omkring dig? Föräldrar som helst lämnar in sina barn när dagis öppnar, gnäller lite om att dagis stänger så tidigt, för att sedan hämta barnen i sista stund eller strax efter?

Det förvånar mig, i så fall. Det jag ser är barn som ofta lämnas vid 8-9-tiden på morgonen och hämtas kl 16. Dvs en vistelse som inte på något vis täcker in den tid det tar att arbeta heltid, ha en halvtimmes lunch samt en halvtimmes resväg vardera riktningen (vilket ju väldigt många har, även med små avstånd, själv promenerar jag till jobbet på den tiden).

Av lätt insedda skäl, verkar det förhållandevis ofta särskilt vara personer med fria arbetstider (jag pratar inte om flextid någon timme hit och dit, jag pratar om fria arbetstider eller förtroendetid) som överhuvudtaget lyckas möjliggöra både heltidsarbete och så korta dagisdagar. Det verkar också vara i denna på många sätt väldigt gynnade grupp i samhället som normen om korta dagisdagar (särskilt då tidig hämtning, morgnarna kommer sällan upp i dessa sammanhang trots att många barn är på dagis innan andra barn ens har vaknat, själv skulle jag hellre hämta kl 19 än lämna kl 7) har i ett särskilt fast grepp, och som väl också bidrar till att upprätthålla den normen.

Jag tycker att det är värt att ta med i beräkningen när man oroar sig för att samhället får ta barnen ett par timmar extra i veckan när en förälder gör något annat som hen tycker är bra att vara barnfri i, alternativt irriterar sig på vem som ska betala för en unge vars förälder tar nån timme och rider på dagtid, tex.

Jag red på dagtid ett par gånger i veckan när jag var ensamstående med ett barn i dagisåldern. Sedan satt jag uppe och jobbade några timmar när barnet sov och/eller jobbade undan på morgonen innan barnet vaknade och/eller på helgerna. Jag har mycket svårt att se vad som skulle vara fel med det, och dagispersonalen frågade aldrig.

Alternativet hade varit att avstå från ridningen för dagis skull, trots att jag högst troligt inte hade kortat ned dagistiden på grund av det, utan då helt enkelt jobbat mer konsekvent på dagtid.

Jobba hemma när barnet sov funkade ju, lämna barnet ensamt för att jag ville rida hade ju inte funkat.

Det finns ju nämligen redan sådana regler. Behovet av barnomsorg torde vara väldigt stort när föräldern ska arbeta eller studera.
Behov på andra tider kan också finnas i vissa familjer och då kan man ansöka om möjligheter till barnomsorg utöver.

Fast jag tror ju inte att om dagis inte kollar föräldrarnas arbetstider, så innebär det att föräldrarna genast börjar göra en massa annat än jobba medan barnet är på dagis. Jag menar att kontrollen är överflödig, föräldrarna gör redan sitt yttersta för att få till korta dagar. Att lägga till en kontrollfunktion innebär bara extraarbete för föräldrar och förskola, till ingen nytta.

På min sons avdelning är det bara ett enda barn som går såpass långa dagar att det går att klämma in ett heltidsjobb mellan lämning och hämtning, och det barnet har en ensamstående mamma. De andra 14 barnen går såpass korta dagar att man inte får in ett heltidsjobb på den tiden de är på dagis. Så jag undrar hur stort problemet i praktiken är med barn som är på förskolan annat än när föräldrarna arbetar?

Vad är det du ser omkring dig? Föräldrar som helst lämnar in sina barn när dagis öppnar, gnäller lite om att dagis stänger så tidigt, för att sedan hämta barnen i sista stund eller strax efter?

De allra flesta jag ser är precis de föräldrar ni beskriver; de som försöker pussla så mycket det går för att få mycket tid med sina barn.

Men på t ex olika forum har jag läst föräldrar som uttryckt att de tycker det är "dåligt" att de t ex inte får ha barnet på dagis den vecka som de tänkte åka på semester (och dessutom inte hade en aning om att barnomsorgen egentligen inte alls är till för sånt). Jag har bekanta som gnällde som f-n när kommunen ändrade förutsättningarna för så kallade 15-timmars (3+åringar som går i barnomsorgen när förälder är föräldraledig med yngre syskon); istället för att välja fritt satte kommunen upp bestämda tider för dessa barn. Och förklaringarna jag hör handlar rätt ofta om ens egen bekvämlighet; inte att barnen på något sätt skulle "lida" av att få gå andra timmar än de som passar mig/oss som föräldrar bäst.

Eller föräldrar som blir förbannade när/om de inte får ha barn i barnomsorgen under älgjaktstider. För de ska ju faktiskt JAGA och det går ju inte att ha barnen med sig på passet. Dessutom för just dem jag hört resonera så så låter det som om jakten är något nödvändigt för deras livsmedelsförsörjning. Vilket jag tycker låter som en enormt stor överdrift.

Så, jag inser att även om de allra flesta föräldrar faktiskt inte vill nyttja barnomsorgen "i onödan" så FINNS det de som gör det. Hur stor % det rör sig om vet jag inte så jag kan inte säga hur "vanligt" det är. Men att det finns är jag övertygad om.

Det finns för mig ingen "prestige" i att föräldrar absolut måste ägna varje ledig timme med sina barn. Vi fick själva ha barnvakt till våra i somras när vi målade huset; i stort sett 60-70 timmar under en tvåveckorsperiod. Det är ju ibland ogörligt att ha barn med på vissa aktiviteter. Men ha dem i barnomsorgen skulle jag inte. Av skälet att jag anser det inte är okej att skattebetalarna ska betala en plats för våra barn för att vi valt att äga ett hus som måste målas. Ska det vara okej för oss så måste det ju vara okej även för alla andra. Och då blir det plötsligt ganska MÅNGA extratimmar; inte för att alla behöver måla hus varje år, men det finns ju alltid timmar som man behöver ägna åt hus, trädgård, hushållsarbete eller annat.

Fast jag tror ju inte att om dagis inte kollar föräldrarnas arbetstider, så innebär det att föräldrarna genast börjar göra en massa annat än jobba medan barnet är på dagis. Jag menar att kontrollen är överflödig, föräldrarna gör redan sitt yttersta för att få till korta dagar. Att lägga till en kontrollfunktion innebär bara extraarbete för föräldrar och förskola, till ingen nytta.

På min sons avdelning är det bara ett enda barn som går såpass långa dagar att det går att klämma in ett heltidsjobb mellan lämning och hämtning, och det barnet har en ensamstående mamma. De andra 14 barnen går såpass korta dagar att man inte får in ett heltidsjobb på den tiden de är på dagis. Så jag undrar hur stort problemet i praktiken är med barn som är på förskolan annat än när föräldrarna arbetar?
Som jag skrev ovan; jag kan inte svara på hur stort problemet är. Men att det FINNS är jag helt på det klara med. Det är förmodligen därför som det i vår kommun (och jag tvivlar på att de är helt ensamma i Sverige om det) krävs att föräldrar skriver upp arbetstiderna (sen kan de förstås ljuga om dem, men det blir åtminstone, för många, svårare att ljuga när man skriver under ett papper så att säga).

Det kan hända att man gjort den bedömningen som du beskriver i Stockholm; att det inte är "värt besväret" för att det ändå rör sig om så få föräldrar som skulle utnyttja tiden in absurdum så att säga.

Nu har vi glidit en del från grundfrågan, men jag förstår inte riktigt varför så många i tråden reagerar så negativt på det jag skriver. Att barnomsorgens huvudfunktion är till för att föräldrarna ska kunna arbeta eller studera, inte för annat. Det är liksom inte värre än så; det jag påstår. Och så länge jag möter diskussioner på forum om att "jag borde väl få ha barnen där när..." så vet jag ju att det ändå FINNS personer som kanske utnyttjar barnomsorgen lite väl mycket.

Sen vad som ÄR "lite väl mycket"; det beror väl på vem du frågar. Jag gissar att inte heller du (och övriga som tycker som du i tråden) skulle tycka det kändes så bra om kommunen räknade ut att säg ½ miljon om året (i en större kommun) av kommunens budget gick till kostnader för barnomsorg för barn för att föräldrarna ville vara "lediga". De pengarna finns det nog säkert andra hål som man kunde stoppa dem i. Kanske?

Sen vad som ÄR "lite väl mycket"; det beror väl på vem du frågar. Jag gissar att inte heller du (och övriga som tycker som du i tråden) skulle tycka det kändes så bra om kommunen räknade ut att säg ½ miljon om året (i en större kommun) av kommunens budget gick till kostnader för barnomsorg för barn för att föräldrarna ville vara "lediga". De pengarna finns det nog säkert andra hål som man kunde stoppa dem i. Kanske?

Nä, det skulle faktiskt vara helt ok. För jag tror att merkostnaden i form av tid, energi och irritation för att börja föra bok över föräldrarnas arbetstider skulle bli betydligt högre. Ifall nu några föräldrar har så gott om tid att de hinner med både jobb och fritidsaktiviteter trots korta dagar på dagis för barnen - good for them! Mitt barn tar inte heller skada av att där finns några fler barn kvar på eftermiddagen de dagar han är kvar längre, eller att personalen på hans förskola har möjlighet att jobba heltid, och inte tvingas till deltid för att man ser till att inget barn är där en minut för länge, och därför kan kapa personalkostnader.

Så länge kommunens ekonomi är god, vilket den är, så tycker jag det är utmärkt att det finns lite slack i barnomsorgen, och att man inte jagar föräldrarna med blåslampa för att spara några ören i barnomsorgen. Det starka sociala tryck som finns att ha så korta dagar som möjligt på dagis räcker gott och väl för att förhindra missbruk i större skala, och det sociala trycket är gratis - till skillnad från en massa extra administration.

Eller föräldrar som blir förbannade när/om de inte får ha barn i barnomsorgen under älgjaktstider. För de ska ju faktiskt JAGA och det går ju inte att ha barnen med sig på passet.

Jag fattar inte varför man berättar för dagis att man ska jaga? (Jag håller helt med dig när det gäller den överdrivna ekonomiska värderingen av jakten.)

Om vi antar (det extremt osannolika) att jag skulle delta i älgjakten och att mitt barn därför fick lite längre dagisdager under en vecka för att min partner skulle både lämna och hämta, så ser jag helt ärligt inget problem med det. Detsamma gäller för min del om den ena föräldern åker till Kreta en vecka eller på konferens med jobbet.

Förutom den press de regler du i alla fall verkar försvara skapar, så ålägger de vad jag förstår dessutom dagispersonalen en kontrollfunktion gentemot föräldrarna. Det sista är helt horribelt, tycker jag, dagis är ingen myndighet och ska inte kontrollera folk.

Min son har gått på dagis när jag har varit på nöjesresor. När jag är på konferens utomlands tar jag ofta tillfället i akt till ett par semesterdagar på orten. Då var sonen på dagis och så tog farmor eller morfar hand om honom för övrigt. Menar du att det hade varit ok att han var på dagis de dagar jag var på konferens, men inte de två dagar efter konferensen som jag var på semester? Menar du att jag borde ha redovisat det för dagis? Att personalen borde ha frågat om det?

Jag har lärt mig på buke att en del kommuner inte tillåter sådant, att dagis "inte är till för det" håller jag däremot inte med om.

Min erfarenhet är dessutom att det är vi som använder dagis på det här viset, som samtidigt möjliggör de längsta loven för barnen, samtidigt oftast låter dem vara lediga tex en dag i veckan med moster/farbror/farfar eller annan släkting, och som samtidigt slår knut på oss så att barnen är på dagis 9-15 vanliga dagar (jag ändrade till 9-16 på sonens enträgna begäran efter ett par år). Det handlar inte om att överutnyttja barnomsorgen, det handlar om att utnyttja den så effektivt som möjligt.

Nu har vi glidit en del från grundfrågan, men jag förstår inte riktigt varför så många i tråden reagerar så negativt på det jag skriver. Att barnomsorgens huvudfunktion är till för att föräldrarna ska kunna arbeta eller studera, inte för annat. Det är liksom inte värre än så; det jag påstår. Och så länge jag möter diskussioner på forum om att "jag borde väl få ha barnen där när..." så vet jag ju att det ändå FINNS personer som kanske utnyttjar barnomsorgen lite väl mycket.

Men de allra flesta människor måste arbeta för att överleva. De flesta jobbar så pass mycket att de betalar skatt. Sen att en del jobbar skift och inte jobbar 8-17 innebär ju inte att de arbetar mindre och betalar mindre skatt för det. De jobbar lika mycket, bara andra arbetstider. Om nu två föräldrar jobbar heltid, skift och kan saxa betalar de mer skatt än någon som jobbar 75%, men den som jobbar 9-15 ska alltså få utnyttja tiden mycket mer. Varför? Varför skulle de som jobbar skift göra ett större hål i kassan? De har lika rätt till barnomsorg som alla andra.

En grupp är en grupp och visst är det skönt när ett gäng är hemma, men samtidigt ska det fungera. Man måste vara så pass professionell att man kan hantera en barngrupp om man ska jobba inom barnomsorgen. Jag tycker personligen att de blev sämre t.ex. med 15-timmars barnen. Barnen är mycket stökigare och mer okoncentrerade nu än när de hade 30 timmar. När de hade 30 timmar var de dessutom borta då och då. Nu vet jag med all säkerhet att 15-timmars barnen kommer sin tre dagar.

För det andra får förskolorna mindre betalt för 15-timmars barnen. Men det måste finnas personal i tre dagar för att täcka upp dessa barn, men man kan ju inte direkt entlediga personal så de två andra dagarna är det överskott av personal och underskott av barn = underskott av pengar. Helt hopplöst att få ihop och helt hopplöst att få ihop en vetig lösning där två 15-timmars barn delar på en plats.

*kl*

I vår kommun har vi samma regler som i Björks kommun. Det är under arbetstid det är ok att ha barnen på förskolan. Väljer föräldern att åka på semester utan barnet så har barnet egentligen ingen rätt till förskoletid.
Jag har dock nog alltid resonerat så att de barn som har föräldrar som regelbundet "stjäl" förskoletid antagligen har ett större behov av förskolan.

Jag kan samtidigt tycka att det borde finnas en valfrihet. Det är väl bara att lägga på den reella taxan om man behöver förskoletid utöver ens arbetstid?

"Jag har lärt mig på buke att en del kommuner inte tillåter sådant, att dagis "inte är till för det" håller jag däremot inte med om."

Ärligt talat, jag tycker inte att dagis är till för att föräldrar ska fara på nöjesresor, shopping eller vad det nu månne vara och samtidigt ha barnen på dagis. Barngrupperna är tillräckligt (för) stora som det är. Är jag ledig och mitt barn är hemma med mig så får de barn som verkligen behöver personalens uppmärksamhet och omsorg det som dom behöver. Ser ingen anledning att ha barnet på dagis om någon av oss är hemma. Men alla är olika och jag utgår från att alla gör sitt bästa för sig och sina barn utifrån vad vi kan och vet här och nu.

Nu bor vi så till att föräldrar brukar snabbhandla i stan innan de hämtar sitt barn för att slippa köra 6 mil extra för att först hämta barnen som säkert är trötta efter en lång dag på dagis. Det kan jag tycka är ok men dubbelmoral jag vet.

Det barn som har föräldrar som ofta utnyttjar systemet är också de barn som förmodligen har det bättre hos oss. Jag vet att en del personal lägger mer energi på att fundera på vad föräldrarna gör än att lägga den energin på barnen de jobbar med. Vilket drabbar både barn och personal.

Barnomsorgen är först och främst till för att föräldrar ska kunna arbeta/studera. I andra hand till för barnen. Det finns alltid undantag för olika föräldrars behov men det ska gå via rektor och denne ska ta beslut om särskilda behov.

OBS Ingen kritik riktad till någon, skrev rent generellt

Nej, det regelverk som du beskriver där "beslut ska gå via rektor" har aldrig tillämpats på något dagis som jag har varit i kontakt med (jag har haft barn på två olika samt jobbat extra på ett otal).

Min erfarenhet är alltså att de som gör som jag gjorde, samtidigt är de som har barnen på dagis relativt lite. Dvs tex kl 9-16, med långa lov och andra ledigheter för barnen. Är barnen ännu mindre på dagis än så, brukar personalen säga att det blir problem för dem att ta sig in i gruppen, vilket jag tycker är en viktig aspekt att ta hänsyn till. Det måste ju vara gräsligt för ett litet barn att vara på dagis utan att känna sig som en självklar del av "gänget".

Man kan göra som jag och samtidigt jobba mer än heltid, det beror helt på vilket arbete man har.

Många verkar i den här diskussionen föreställa sig att alla arbeten äger rum inom fasta tider, men så ser det ju mindre och mindre ofta ut. Mitt arbete flyter ihop med mitt privatliv till den grad att jag ofta inte riktigt kan svara på frågan om jag jobbar eller är ledig just nu, tex.

Helt apropå det.

Vi betalar ju barnomsorg även en månad när barnet inte är på dagis, tex semeter. Men det är som det ska vara eller? (iom att man ändå inte betalar allt det kostar).

Jag fattar inte varför man berättar för dagis att man ska jaga? (Jag håller helt med dig när det gäller den överdrivna ekonomiska värderingen av jakten.).

Jag tänker också så, att om man nu vill nyttja barnomsorgen utöver de tider som egentligen gäller så behöver man ju inte berätta det för barnomsorgen. "Fuska" går ju alltid att göra.

Diskussioner om jakttider har jag sett i olika forum främst. De som blir irriterade är andra föräldrar på de orter där det blivit "kutym" att tillåta dagisvistelse för barn vars föräldrar jagar, medan föräldrar som INTE jagar inte tillåts ha barnen på dagis för att t ex åka på semester. Då blir det ju (förstås) lite snett.

Ska man tillåta tider utöver studier/jobb så tror jag det allra bästa är att ha bestämda regler omkring det hela. Då vet personalen och föräldrarna i vilken omfattning det är okej att ha barnen där på ytterligare tider.

När sådana här diskussioner förs (som denna t ex) så är ju alltid våra gränser olika för vad vi anser vara just "okej". Jag t ex anser det rätt okej som det är; arbete/studier är "gränsen" (förutom vid specifika behov och då görs undantag). Du tycker inte den satta gränsen är den bästa.

Det enklaste vore väl om den/de kommuner som godkänner/tillåter vistelse utöver arbetstid/studier istället utarbetade tydligare regler för det i så fall. Så slipper föräldrar t ex "låta bli att tala om vad de ska göra", barnomsorgspersonal slipper ta personlig ställning till när/om de ska "säga nej". Det blir helt enkelt mindre godtyckligt då. Kommunal barnomsorg är ju till för alla och då är det bästa om reglerna är tydliga. Så slipper det bero på om t ex förskolepersonalen gillar mig/min unge mer än någon annan eller bli olika beroende på vilken förskola man har barnet/barnen på.

Jag har lärt mig på buke att en del kommuner inte tillåter sådant, att dagis "inte är till för det" håller jag däremot inte med om.

Men det är ju något som du tycker. Och det får du väl tycka. Men skulle regelverket följas så är det (förmodligen) inte tillåtet; i de allra flesta kommuner. Om alla/majoriteten medborgare dock tycker som du; att "dagis är till för det" också - då kan vi ju bara enkelt ändra reglerna.

Jag tycker nog att det förenklar i vårt samhälle om vi har någorlunda tydliga regelverk och någon slags "objektiv" bedömning av det vi nyttjar av skattefinansierade funktioner. Det gör det lättare både för anställda inom sådana verksamheter och för medborgarna som nyttjar dem. Det blir ju liksom väldigt vagt om man får höra "barnomsorgen är till för dina barn om du arbetar eller studerar, inte annars", men i PRAKTIKEN så kan alla som vill nyttja barnomsorgen till massor av mer tillfällen.

Detta tycker jag oavsett om det gäller barnomsorg, sjukförsäkringssystem eller bedömningar av hjälp till funktionshindrade, försörjningsbidrag eller dylikt. Jag menar; skulle vi resonera likadant gällande även alla dessa funktioner så blir det plötsligt inte bara x antal barn x antal dagar extra som kostar en kommun utan även x antal funktionshindrade som får extra hjälp utöver vad reglerna föreskriver, x antal pensionärer som får hemtjänst för att de själva "vill ha det" och x antal personer som kan få försörjningsbidrag under x tid fastän de själva HAR resurser att kunna få loss pengar för att de kanske äger både bil, villa och häst.

Men de allra flesta människor måste arbeta för att överleva. De flesta jobbar så pass mycket att de betalar skatt. Sen att en del jobbar skift och inte jobbar 8-17 innebär ju inte att de arbetar mindre och betalar mindre skatt för det. De jobbar lika mycket, bara andra arbetstider. Om nu två föräldrar jobbar heltid, skift och kan saxa betalar de mer skatt än någon som jobbar 75%, men den som jobbar 9-15 ska alltså få utnyttja tiden mycket mer. Varför? Varför skulle de som jobbar skift göra ett större hål i kassan? De har lika rätt till barnomsorg som alla andra.

Det är klart de har det! Jag har aldrig sagt att de skulle "få större hål i kassan" eller ha mindre rätt till barnomsorg....?! :confused:

Det som är skiftarbetandes problem är ju främst att så många kommuner inte HAR barnomsorg på obekväma arbetstider. Och det är ju i sig ett helt annat problem; att samhället inte kan ge den servicen till alla.

Om vi nu skulle saxa våra tider och inte behöva nyttja barnomsorgen så tycker du alltså att vi på något sätt skulle kompenseras med att kunna göra det "när vi har lust" istället?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 888
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar