En mormor undrar, ang dagistider?

Sv: En mormor undrar, ang dagistider?

Men alla förskolor har väl kontaktmannaskap eller vad man kallar det? De barn man sköter utvecklingssamtal och inskolning med???

Nej, vi har inga särskilda ansvarsbarn längre. Inskolningarna brukar vi dela upp så en av oss har lite mer ansvar och svarar på frågor mm, men vi har föräldraaktiv inskolning så alla pedagoger är ju väldigt nära föräldrarna.

Angående vistelsetid så har jag för mig att det står i de papper vi skickar ut innan förskolestart att vistelsetiden är = föräldrarnas arbetstid + restid. Om alla skulle ha sina barn på förskolan från öppning till stängning blir det väldigt svårt för oss pedagoger att bedriva pedagogisk verksamhet. Vi får inte ut vår planeringstid, och om en pedagog lämnar gruppen för att planera blir det för få pedagoger kvar med för många barn. Det är ju så vi får göra ändå, men då försöker vi planera när vi har färre barn, t ex på eftermiddagar när några gått hem eller på morgonen innan alla har kommit.

Men alla förskolor har väl kontaktmannaskap eller vad man kallar det? De barn man sköter utvecklingssamtal och inskolning med???

Nuförtiden är det säkert vanligt, ja. Men jag svarade på ett inlägg om att det var bättre förr. Jag delar inte den uppfattningen, utan tycker tvärtom att barnomsorgen verkar ha blivit betydligt bättre sedan jag gick i den. Och då minns jag det inte alls som dåligt eller otrevligt, men med vuxenperspektivet kan jag se skillnaden.

Utvecklingssamtal i barnomsorgen förekom inte ens när jag var i dagisåldern.

Jag kan alltså tydligt se hur mycket bättre den barnomsorg min son gick i under tidigt 90-tal var jämfört med den barnomsorg jag gick i under 70-talet. Än så länge har jag inte kunnat avgöra om det dagis där mitt plastbarnbarn just har börjat är bättre än det där min son gick, men så här långt verkar det minst lika bra, i alla fall.

Därför undrade jag när i tiden "förr", då allt var så mycket bättre, egentligen var.

Om alla skulle ha sina barn på förskolan från öppning till stängning blir det väldigt svårt för oss pedagoger att bedriva pedagogisk verksamhet.

Det är ju inte alls den tendens vi ser.

Tydligen har både min kommun och Stockholms kommun rätt fria regler för barnens vistelsetider. Trots det verkar barnen inte alls vara på dagis från öppning till stängning, utan föräldrar går i skift med varandra och anpassar sina arbetstider väldigt långt för att kunna hålla vistelsetiden ganska låg.

Varför tror du att föräldrar inget hellre vill än att slippa sina barn och konstantförvara dem på dagis? Jag ser inget omkring mig som tyder på det, personligen.

Varför tror du att föräldrar inget hellre vill än att slippa sina barn och konstantförvara dem på dagis? Jag ser inget omkring mig som tyder på det, personligen.

Det är inte så mycket vad jag tror utan vad jag ser och hör. Sen tror jag inte att föräldrarna tänker att de vill slippa sina barn och det har jag inte skrivit heller. Dom tycker helt enkelt att barnen har det bra på förskolan så dom får vara där lite längre så föräldrarna kan handla/klippa sig/träna och allt vad det är. Det är ju positivt att föräldrarna är nöjda men dom tänker inte på att det kan drabba den pedagogiska verksamheten negativt i längden.

Men hur stor andel av barnen på din förskola är där längre än åtta timmar per dag, då?

Min upplevelse är snarare en enorm hets att ffa hämta tidigt, en kollega till mig sprintar t ex från jobbet varje dag senast kl 15 eftersom deras dagis stänger kl 16. För öht hinna med det hon ska på jobbet äter hon aldrig lunch längre än 15 minuter, tar inga raster, och hetsar sig genom alla arbetsuppgifter så fort hon kan. Nu är hon kanske lite extrem, men jag känner ingen som nånsin hämtar senare än 17:00, vilket ju med restid inräknat inte ger särskilt mycket, om någon, tid för fritidssysslor mellan jobb och hämtning.

Nej, vi har inga särskilda ansvarsbarn längre. Inskolningarna brukar vi dela upp så en av oss har lite mer ansvar och svarar på frågor mm, men vi har föräldraaktiv inskolning så alla pedagoger är ju väldigt nära föräldrarna.

Angående vistelsetid så har jag för mig att det står i de papper vi skickar ut innan förskolestart att vistelsetiden är = föräldrarnas arbetstid + restid. Om alla skulle ha sina barn på förskolan från öppning till stängning blir det väldigt svårt för oss pedagoger att bedriva pedagogisk verksamhet. Vi får inte ut vår planeringstid, och om en pedagog lämnar gruppen för att planera blir det för få pedagoger kvar med för många barn. Det är ju så vi får göra ändå, men då försöker vi planera när vi har färre barn, t ex på eftermiddagar när några gått hem eller på morgonen innan alla har kommit.

Då får ni ändra på upplägget. Schemalägg 38 timmar och låt två planeringstimmar vara utanför schemat. Då har ni kommit ifrån problemet.

Men hur stor andel av barnen på din förskola är där längre än åtta timmar per dag, då?

Min upplevelse är snarare en enorm hets att ffa hämta tidigt, en kollega till mig sprintar t ex från jobbet varje dag senast kl 15 eftersom deras dagis stänger kl 16. För öht hinna med det hon ska på jobbet äter hon aldrig lunch längre än 15 minuter, tar inga raster, och hetsar sig genom alla arbetsuppgifter så fort hon kan. Nu är hon kanske lite extrem, men jag känner ingen som nånsin hämtar senare än 17:00, vilket ju med restid inräknat inte ger särskilt mycket, om någon, tid för fritidssysslor mellan jobb och hämtning.

Jag skulle säga att det beror på området du bor i. I ett billigare område med mycket ensamstående föräldrar är det kvar fler barn till stängning. I ett område med mycket dyra hus (där man i princip behöver vara två för att ha råd) Går barnen hem tidigare. Sen alla nyanser som ligger däremellan. Lite blandat.

Jag bor iofs i ett rätt billigt område, med många mindre lägenheter och mycket hyresrätter. Så det är hyfsat många ensamstående. Däremot är det inte så många som är helt ensamma om att ta hand om barnen, det vanligaste är att barnen bor varannan vecka om föräldrarna är skilda, och då gör de flesta så att de jobbar mindre när de har barnet, och mer när barnet är hos den andre föräldern. Vi har en mamma som är helt ensam med sitt barn på sonens förskola, och det barnet går nio timmar per dag och hämtas senast 17. Det är rätt uppenbart att mamman inte "fuskar" med tiderna, det ryms precis ett heltidsjobb mellan lämning och hämtning för det barnet.

Men då är det ju inte relationsstatus utan socialgrupp som har effekt, om jag förstår dig rätt? Är grupper med lägre socioekonomisk status mer benägna att "missbruka" dagistider, eller hur menar du?

Ekonomiskt är det som sagt inget högavlönat område jag bor i, folk röstar till vänster med klar majoritet, och bostadspriserna är förhållandevis låga. Inte direkt social misär heller, iofs, få arbetslösa och så, men många heltidsarbetande borde ju i princip leda till längre dagistider, inte kortare.

Då får ni ändra på upplägget. Schemalägg 38 timmar och låt två planeringstimmar vara utanför schemat. Då har ni kommit ifrån problemet.

Jag må vara trög, men jag får inte ihop hur du menar? Kan du förklara bättre?

Angående område så arbetar jag i ett lite "finare" område och de flesta barnen är på förskolan mer än åtta timmar per dag. 7.30-16.30 är "standardtiden". Det är alltså inte barn till ensamstående föräldrar.

Men, som sagt, det är ju trevligt att föräldrarna anser att barnen har det bra hos oss även om de inte inser att det kanske inte är det bästa för barnen pga stor barngrupp och inte tillräckligt mycket personal alla timmarna på dagen.

man lägger bara ut 38 timmar i barngrupp och sen har du två timmars planering där du inte räknas in i styrkan som har barnen. Du är inte "där"

Kombination, både och. Inte antingen eller. Det var därför jag skrev "lägg till". Varför du inte hittar något mönster i just ditt område är kanske för att ni, precis som jag också nämnde, bor i ett blandat område och då blir det inte utpräglat. Utan ett mellanting av allt och det går inte att säga något generellt. Jag är helt övertygad om att alla olika slags områden finns.

Jag må vara trög, men jag får inte ihop hur du menar? Kan du förklara bättre?

Angående område så arbetar jag i ett lite "finare" område och de flesta barnen är på förskolan mer än åtta timmar per dag. 7.30-16.30 är "standardtiden". Det är alltså inte barn till ensamstående föräldrar.

Men, som sagt, det är ju trevligt att föräldrarna anser att barnen har det bra hos oss även om de inte inser att det kanske inte är det bästa för barnen pga stor barngrupp och inte tillräckligt mycket personal alla timmarna på dagen.

7:30 till 16:30 är ungefär våra tider, och enda anledningen till att det går ihop är att vi föräldrar saxar. Den som lämnar 7:30 är på jobbet ungefär 8:30, och hinner alltså inte jobba åtta timmar innan det är dags att lämna arbetet för hämtning klockan 15:30. Man har ju trots allt restider också, eller tänkte du att alla föräldrar nog arbetar precis bredvid dagis?

Ibland undrar jag ärligt talat hur en del förskolepersonal tror att föräldrarna lever egentligen.

man lägger bara ut 38 timmar i barngrupp och sen har du två timmars planering där du inte räknas in i styrkan som har barnen. Du är inte "där"

Dessutom kan man lägga olika tider för bsk och fsk. Kanske har bsk en timme eller ingen tid alls och fsk två till tre timmar i veckan. Då blir det också bättre täckning över dagen. Jag tror få förskolor är så unika att det är omöjligt att lyckas få täckning över dagen.

Sen att barngrupperna är för stora handlar inte om hur ofta och hur länge barnen är på förskolan, det är ett politisk beslut hur mycket pengar förskolan får per barn. Jag upprepar mig igen, det går inte att få pengar för 20 barn men bara låta 10 komma dit. Då uppfyller man inte riktigt uppdraget gentemot kommunen.

Senast ändrad:

Kombination, både och. Inte antingen eller. Det var därför jag skrev "lägg till". Varför du inte hittar något mönster i just ditt område är kanske för att ni, precis som jag också nämnde, bor i ett blandat område och då blir det inte utpräglat. Utan ett mellanting av allt och det går inte att säga något generellt. Jag är helt övertygad om att alla olika slags områden finns.

Självklart finns olika sorters områden, jag var mest nyfiken på vad du trodde var anledningen till fusk med tiderna och långa dagar. Frånskilda föräldrar och avsaknad av dyra bostäder tycks inte räcka som förklaring, eftersom bådadera finns i mitt bostadsområde, och det varken verkar ge upphov till fusk eller väldigt långa vistelsetider för barnen.

Jag tappade faktiskt tråden om att det handlade om fusk. Jag tänkte på att barnen hämtas sent (vilket jag också nämnde)

Däremot är det vanligare i ekonomiskt starka områden att föräldrarna tar semester eller är lediga och har barnen på förskola. Helt enkelt för att de har råd att vara lediga mer.

Jag har inte läst en vetenskaplig studie på det utan det är samlade erfarenheter från mig och ett stort antal andra. Alltså inte statistiskt säkerställt på något vis.

7:30 till 16:30 är ungefär våra tider, och enda anledningen till att det går ihop är att vi föräldrar saxar. Den som lämnar 7:30 är på jobbet ungefär 8:30, och hinner alltså inte jobba åtta timmar innan det är dags att lämna arbetet för hämtning klockan 15:30. Man har ju trots allt restider också, eller tänkte du att alla föräldrar nog arbetar precis bredvid dagis?

Ibland undrar jag ärligt talat hur en del förskolepersonal tror att föräldrarna lever egentligen.

En del verkar ärligt tro att alla kan jobba 5 timmar om dagen samt har tillgång till 60 dagars semester varje år.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 888
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila