En mormor undrar, ang dagistider?

Sv: En mormor undrar, ang dagistider?

Varför är du så övertygad om att föräldrar är ett myglande släkte? :confused:

Herregud......... :crazy:

Varför är du så övertygad om att INGA föräldrar myglar?

Att jag skrev till dig (eller någon annan) att föräldrar inte är en homogen grupp har du kanske missat?

Jag förstår faktiskt inte diskussionen. Det enda jag säger är:
1. Det finns regler kring barnomsorgen.
2. Reglerna finns av en anledning (det kostar för de flesta kommuner för mycket om man valde helt fritt när man ville ha barnomsorg).
3. Om reglerna bör se annorlunda ut så är det något som jag tycker bör beslutas politiskt.

Jag tycker det är rimligt att de regler som finns bör/ska följas av dem som är föräldrar. Det blir väldigt godtyckligt om det är upp till förskolan/förskolläraren. Och svårt för dem i deras arbetssituation.

:rofl: Skämtar du, eller? Vem ska göra jobbet då, medan jag planerar att gå hem klockan tolv en dag eller vara helt ledig när det passar mig?

Ja, hur gör du då?

Kanske..... gör jobbet någon annan tid (t ex åker in på kvällen till jobbet, jobbar en lördag eller något annat). :idea:

Oreglerad arbetstid innebär just för mig att jobbet görs när det görs. Det behövs ju inte göra just Den tisdagen mellan kl 8-17.

Fast väldigt många är ju inte fast anställda, och har inte såna villkor. Framförallt inte i Stockholm, där många jobbar med kunskapsintensiva tjänster. För egen del har jag ingen semester alls, öht, villkoren är såna i min bransch för dem som inte har fast anställning (och det är nästan alla i småbarnsåldern, fast tjänst är något som i bästa fall väntar efter fyrtioårsdagen).

Om det inte handlar om kortare visstidsanställningar så tycker jag att man bör se över sina arbetsvillkor och de avtal som gäller ifall man inte kan ta ut semester ALLS. Lagen säger att alla har rätt till 25 dagars semester per år.

Jag tvivlar på att det är så att majoriteten av Stockholmarna jobbar under sådana villkor att de inte har någon lagstadgad semester alls flera år på raken.

Tillsvidareanställning är ju inte allena saliggörande för att få semester. Jag har själv jobbat som visstidsanställd i olika former i mer än 10 år under mitt arbetsliv. Nog hade jag semestermöjlighet i de allra flesta av dessa anställningar. Någon enstaka kortare visstidare där man fick timlön fick jag semesterersättningen utbetald direkt med månadens lön. Men då får man ju som sagt den ersättningen för att kunna vara ledig/ha semester.

Ja, hur gör du då?

Kanske..... gör jobbet någon annan tid (t ex åker in på kvällen till jobbet, jobbar en lördag eller något annat). :idea:

Oreglerad arbetstid innebär just för mig att jobbet görs när det görs. Det behövs ju inte göra just Den tisdagen mellan kl 8-17.

Ja, det är klart jag jobbar helger och kvällar, eller hur menar du? Men ska jag hinna jobba in lite lediga dagar och eftermiddagar utöver vad som krävs för att hantera VAB, planeringsdagar och liknande, så fick det ju bli väldigt mycket kvälls- och helgarbete, och jag skulle knappt hinna min träffa familj alls, plus att min man fick dra ett väldigt tungt lass härhemma. Så det känns ju inte som ett alternativ.

Oreglerad arbetstid innebär nästan aldrig att det inte spelar någon roll när jobbet görs, i alla yrken jag känner till som har oreglerad arbetstid så innebär det snarare att man har en deadline för allt man gör. Vanligen är mängden arbete som krävs för att hinna det man ska innan deadline likamed eller större än heltid. Och ska det vara klart på tisdag, klockan 17, så blir det ju lite svårt att ta ledigt då. Såvida man inte jobbat in tiden på helgen innan förståss, men det är ju ganska få småbarnsföräldrar som väljer att göra så. Jag känner ingen.

Om det inte handlar om kortare visstidsanställningar så tycker jag att man bör se över sina arbetsvillkor och de avtal som gäller ifall man inte kan ta ut semester ALLS. Lagen säger att alla har rätt till 25 dagars semester per år.

Jo, för frilansare med eget ansvar för sin finansiering är ju verkligen i en jättebra position för att ställa hårt mot hårt med arbetsgivaren. :grin: Det är svårt nog att få jobb ändå, utan att göra sig känd som en bråkstake dessutom.

I praktiken är ju arbetsgivarna inga monster, de förstår att man måste vara ledig ibland, så självklart har jag semester. Men det är ingen rättighet, inte på något sätt, utan jag får ersättning/lön, och är sen hemma med chefens goda minne, och under förutsättningen naturligtvis att den som betalat för projektet får det de ska ha på utsatt tid. De betalar ju för att få ett arbete gjort, inte för att man ska gå och slå dank.

Jag tvivlar på att det är så att majoriteten av Stockholmarna jobbar under sådana villkor att de inte har någon lagstadgad semester alls flera år på raken.

Nej, men det är också rätt många som inte är i den positionen att de kan stega upp till arbetsgivaren och helt sonika meddela att "Jahapp, bara så att du vet så ska jag ha semester i fem veckor i sommar, fyra veckor medan förskolan är stängd, och en vecka när jag ska vara ledig själv medan barnet går på dagis!" Normalt måste semester planeras och godkännas från arbetsgivaren, man kan inte bara kommendera ut den som anställd.

Betydligt vanligare är a) föräldrarna lägger sin semester omlott, för att täcka upp när förskolan är stängd, b) barnet tillbringar en vecka hos mormor/farmor medan dagis är stängt och föräldrarna jobbar, eller c) föräldrarna lägger sin semester omlott i så stor utsträckning att barnet kan vara ledigt mer än den fyra veckor som förskolan är stängd.

Att det någon gång förekommit en person på Bukefalos som ville ta semester medan barnet var på dagis, är inte tillräckligt med underlag för att dra slutsatsen att föräldrar i genomsnitt myglar så mycket med förskolan att det lönar sig ekonomiskt för förskolan att kontrollera deras arbetstider.

Nej, men det är också rätt många som inte är i den positionen att de kan stega upp till arbetsgivaren och helt sonika meddela att "Jahapp, bara så att du vet så ska jag ha semester i fem veckor i sommar, fyra veckor medan förskolan är stängd, och en vecka när jag ska vara ledig själv medan barnet går på dagis!" Normalt måste semester planeras och godkännas från arbetsgivaren, man kan inte bara kommendera ut den som anställd.

.

Nej och på många arbetsplatser är det ju så att man får tilldelade veckor, på svägerskans jobb har de tre semester perioder och man turas om att ha de perioderna, vilket gjorde för svägerskan ett år att hon hade två veckors semester innan barnen ens hade slutat skolan... Vilket gjorde att de fick problem att få semestern att gå ihop för barnen.

Lite mer allmänt så kan jag visst förstå varför reglerna finns men jag kan tycka att det blir tramsigt om man ska bråka om en semesterdag där skillnaden varken för barnen eller förskolan finns. Tex så har jag försökt komma iväg en lång helg varje år till Göteborg horse show och hälsa på syrran, då har jag åkt torsdag morgon och istället för att maken skulle kunna jobba halva torsdagen så har han varit ledig både torsdag och fredag. (Mina barn har gått 9-14 mån-tors) Men nu är båda i skolan och det är inga som helst problem att låta dem gå längre dagar om det behövs. I och med att det är skolplikt så kan jag inte ta med dem när jag tar en ledig dag, alltså är det helt okej att de är kvar på fritids tills maken slutar.
Nu brukar det ändå bli så att han tar sig ledigt, fördelen med att vara småföretagare utan fasta arbetstider är att man kan vara hemma när det fungerar. Nackdelen är nu när han jobbar 12 timmar om dagen istället... :crazy:

Att jag skrev till dig (eller någon annan) att föräldrar inte är en homogen grupp har du kanske missat?

2. Reglerna finns av en anledning (det kostar för de flesta kommuner för mycket om man valde helt fritt när man ville ha barnomsorg).
3. Om reglerna bör se annorlunda ut så är det något som jag tycker bör beslutas politiskt.

Jag tycker det är rimligt att de regler som finns bör/ska följas av dem som är föräldrar. Det blir väldigt godtyckligt om det är upp till förskolan/förskolläraren. Och svårt för dem i deras arbetssituation.

Fast min poäng är ju att det helt uppenbart funkar utmärkt utan kontroll i sveriges två största städer. Så antingen myglar ni mycket mer i resten av landet, eller också har du gjort en grov överskattning av hur vanligt det egentligen är med fusk.

Det är just övervakningen jag är skeptisk till, jag tycker den verkar onödig och olönsam.

Det kan säkert finnas enstaka föräldrar som myglar, men jag tror inte de är så många att det lönar sig ekonomiskt att kontrollera alla föräldrar.

Det dagiset mina barn gått på har aldrig stängt för att det är sommar.
När jag pluggade var jag tvungen att jobba på somrarna. Så mina barn fick vara på dagis hela somrarna ett par år.
Det är ett ganska stort dagis, med 6 avdelningar, så det är alltid någon avdelning som har öppet.

Samma på det dagis min svärmor jobbar (Sthlm). Fast det är ett litet dagis. Hon fick ingen semester i somras för att några (lediga) föräldrar ville ha sina barn där hela sommaren.

:bow::bow::bow:

* Jenny *

Semestern går för de flesta småbarnsföräldrar jag känner åt för att täcka upp för sommarstängt, jul-nyårs-stängt och planeringsdagar på förskolan, ta semester för att strosa på stan, shoppa och träna känner jag ärligt talat inte till någon som gör.

Där jag jobbar ser jag föräldrar som ex slutar vid lunch och gör diverse ärenden på stan, läser en god bok hemma på altanen eller annat barnfritt och hämtar barnet vid 17 tiden. Det är inte ovanligt. Råkar man dessutom träffa en förälder på stan eller liknade ser det ut som om dom vill sjunka genom jorden. Tyvärr är det också ofta deras barn som har mest vistelsetid hos oss.
Föräldrar som jobbat helg och har en ledig dag i veckan har också barnen hos oss trots att de är lediga. Så det handlar inte alltid om att ta semester för att göra barnfria saker.

Där jag jobbar ser jag föräldrar som ex slutar vid lunch och gör diverse ärenden på stan, läser en god bok hemma på altanen eller annat barnfritt och hämtar barnet vid 17 tiden. Det är inte ovanligt. Råkar man dessutom träffa en förälder på stan eller liknade ser det ut som om dom vill sjunka genom jorden. Tyvärr är det också ofta deras barn som har mest vistelsetid hos oss.
Föräldrar som jobbat helg och har en ledig dag i veckan har också barnen hos oss trots att de är lediga. Så det handlar inte alltid om att ta semester för att göra barnfria saker.

Fast bara för att man träffar på en förälder på stan behöver ju inte det betyda att de fuskar. I mitt jobb ingår att åka in till banken, revisorn, hämta reservdelar, hämta mat ibland osv, det betyder att jag kan vara i ett arbetsärende om någon personal ser mig. Eller som när jag åkte till den större staden för att lämna in en del på lagning, det var bråttom men lagningen skulle ta 1,5 timme, så istället för att sitta i bilen och vänta så passade jag på att göra några andra ärenden under tiden. Borde jag ha åkt 20 min till fsk, gått ut med barnen 50 min, för att sedan lämna och åka tillbaka 20 min för att hämta delen till jobbet?
Alla sitter inte på en arbetsplats och gör sitt jobb, en hel del jobb innebär även att man är ute och rör på sig.

Jag undrar spontant: hur upptäcker personalen att fusk skett? Eller är jag storstadsskadad av den relativa anonymitet som råder här?

Olika kommuner, en del är stenhårda med tiderna. Andra jobbar för barnens bästa.
Skulle jag lämna innan jag skulle jobba kväll så skulle jag få väcka den minsta som fått sova max en halvtimme. Inte särskilt roligt för dagispersonalen eller min dotter.
Jag får då lämna innan lunchen, ca 1 timme innan jag åker till jobbet. För att dottern ska kunna få varva ner och kunna sova, hon sover mellan 1½-2½ timme.

Men kommunen har väl rätt att ta en "kopia" på föräldrarnas schema? Stickkontroller??? De ska åka dit så det ryker om det. Stackars barn som har sådana föräldrar. :crazy:

Jag undrar spontant: hur upptäcker personalen att fusk skett? Eller är jag storstadsskadad av den relativa anonymitet som råder här?

Jag har ingen aning, såvida man inte förlägger sitt fuskande till strax utanför förskolan, så att personalen ser att man sitter där och läser tidningen medan barnet är på förskolan. Kanske om man bor precis bredvid, och personalen bevakar porten för att se att man inte åker nånstans dit man inte borde?

Ska man tro föräldraforum (och det ska man väl inte) bevakar personalen på en del förskolor föräldrarna via facebook, för att se ifall de gör någon statusuppdatering som tyder på att de är lediga medan barnen är på förskolan.

Men kommunen har väl rätt att ta en "kopia" på föräldrarnas schema?

Inte vad jag vet. Dessutom är det ju inte alla arbeten som har scheman. Jag är tveksam till om alla arbetsgivare skulle vara pigga på att lämna ut en massa scheman, det tar ju tid och resurser att hålla på med det, som man vanligen behöver till annat.

Men kommunen har väl rätt att ta en "kopia" på föräldrarnas schema? Stickkontroller??? De ska åka dit så det ryker om det. Stackars barn som har sådana föräldrar. :crazy:

Schema? Jag har inte på mina 15 yrkesarbetande år någonsin haft ett schema... Och som sagt vadå stickkontroller? Jag har kontoret hemma, det är väl upp till mig och min arbetsgivare vad jag gör och när. Jag kan mycket väl sitta i solen och läsa en tidning och ändå jobba för att just då har telefonpassning, att jag sedan kan koppla det till mobilen och sitta ut, ja det har väl inte förskolan någon med att göra.

Visst kan det vara så. Tyvärr jobbar jag i ett litet samhälle så alla vet vilka som jobbar var. Och nej jag tycker inte att du borde ha hämtat på dagis så som du beskrev. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tycker jag det är ok om föräldrarna vil handla innan de åker från stan för att hämta barnen, istället för att åka 6 mil extra med supertrötta ungar som redan varit hos oss sedan kl 7.

I en lite by som våran uppdagas det ju på en gång om någon sticker utomlands och lämnar barnen hemma med mormor eller morfar tex.
Sedan berättar ju barnen en del :angel: (om ni visste vad en dagisfröken kan få veta om hemliven :D)
Sedan finns det korkade föräldrar som glatt berättar för både personal och andra föräldrar om vad dom ska göra för skoj under dagen då ungarna inte är hemma:crazy:
Det finns också andra föräldrar som berättar om sina grannar och vänner:o

Ja det finns alla varianter!
Men jag är inte för kontrollen som KAN ske, den tar tid och energi.
Nu är det ju några år sedan jag jobbade i barnomsorgen, och dom kan vara hårdare/slappare nu, jag vet inte.
Men vad jag vet stoppades aldrig någon förälder att lämna sina barn, även om dom i hallen ritat av barnets fot, för att passa på att shoppa skor i "stora staden"
Som vi resonerade när jag jobbade var att eftersom vi har minst en timme restid till shopping enkelväg, och föräldrarna oftast åkte i väg för att även besikta bilen, eller gå till optikern, så hade barnen det bättre hos oss.

Däremot kan man tycka att plocka bär och svamp i grannskogen kan man ha barnen med på.
I alla fall om det sker en hel vecka...
Älgjakt är undantaget alla regler i vår kommun:angel:
Här jagar ju "alla" och då var det enklare att göra ett undantag om just det.

Men som sagt var, jag vet ingen som blivit "ditsatt" eller fått sina jobbschema ifrågasatt, Här vet man så mycket om varandra, att lämnas det in ett orimligt schema skulle det märkas direkt.

Nu används dessutom "nuddisar" så jag tror att problemet är löst!

Att jag sedan tycker att just den här biten av barnomsorg är den tråkigaste... Och att det är sånt här tjafs som gör att jag inte alls är sugen på att jobba kvar.

* Jenny *

Jag har just nu en kompis vars man är och jagar....kompisen är hemma med bebis och det äldre barnet (inte ens 3 år fyllda)går som vanligt på dagis.
Jag tycker det är konstigt, som om det är en självklar rättighet att få barnomsorg när man idkar sina nöjen.
I höstas när dagis öppnade efter sommaren så var de upprörda över att deras barn fick vänta en vecka innan dagis kunde ta emot - dagis skolade in nya småttingar. Problemet var "hur göööööör man för att kunna få en dag att fungera med en 2+ åring och en bebis" .

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 888
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V