Snart 14 år och inget intresse av att sköta håret eller hygienen.

godishanna

Trådstartare
Vi måste fortfarande tjata på sonen att han ska duscha och han vägrar lära sig att borsta håret men långt ska det va… Får tjata mig till att få borsta ut det typ en gång i veckan och då är det jättejobbiga tovor allt som oftast.
Även duschning är en kamp, han känner inte själv när det behövs. Han har adhd och suger åt sig kunskap som en svamp när det är något han är intresserad av. Annars bara vägrar han att lära sig. Skolan går väl ok men inga läxor görs frivilligt. Han är smart men så fort något är det minsta tråkigt så blir det stopp.
Hade ju önskat att han tog lite ansvar för sin egna hygien i alla fall. Någon som har några tips?

Vi måste fortfarande tjata på sonen att han ska duscha och han vägrar lära sig att borsta håret men långt ska det va… Får tjata mig till att få borsta ut det typ en gång i veckan och då är det jättejobbiga tovor allt som oftast.
Även duschning är en kamp, han känner inte själv när det behövs. Han har adhd och suger åt sig kunskap som en svamp när det är något han är intresserad av. Annars bara vägrar han att lära sig. Skolan går väl ok men inga läxor görs frivilligt. Han är smart men så fort något är det minsta tråkigt så blir det stopp.
Hade ju önskat att han tog lite ansvar för sin egna hygien i alla fall. Någon som har några tips?

Har ni föräldrar fått stöd och hjälp för att lära er om ADHD och hur ni bäst stöttar er son?

Tjat och inställningen 'han bara vägrar' är sällan ett lämpligt angreppssätt vid NPF-relaterade svårigheter.
Fokusera på att ge hjälp som stödjer i att klara av, istället för press och krav. Har ni kunskapen för att göra det, eller är det något som ni behöver få hjälp med?

Jag kan tycka att man får anpassa frisyr efter förutsättningar. Vad tycker han själv om att det blir skitigt och tovar sig?

Många personer med npf diagnos har svårt att lära sig saker som vi andra gör automatiskt tex leka, läsa av andras sinnestillstånd, när man behöver duscha, byta kläder etc. Då behöver de få hjälp att lära sig det automatiskt.

Det underlättar att om man gör det som en rutin, samma dag, samma tid, varje vecka och sedan en konkret belöning efter. Det kan vara att spela på datorn eller något annat som uppskattas. Hoppas ni hittar något som hjälper

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka