En mormor undrar, ang dagistider?

Sv: En mormor undrar, ang dagistider?

Sonic76: Så gör vi redan med planeringstiden. Trodde du och brandgul menade nåt annat.

(Skrev ett långt svar men sen kom jag på att jag inte orkade förklara, försvara och analysera... Jag har redan skrivit det jag ville ha sagt!)

Jag skulle säga att det i min förort (som jag är rätt säker på har mycket sämre status än din) är vanligast med långa dagar. Folk jobbar nog på oflexibla och dåligt betalda jobb och ungarna måste stanna länge på dagarna. Inte så att det missbrukas, absolut inte, men att barnen får väldigt långa dagar. Sen är det nog en hel del som inte går på dagis alls för att mammorna är hemma med barnen istället.

Jag bor i en förort en bit ut och området jag bor i har dåligt rykte och här bor nog mest människor som får kämpa en del ekonomiskt.

Det låter rimligt, plus att det kanske är ovanligare med bil, vilket också kan göra arbetsresorna mer tidskrävande. Men det lämnar ju då, precis som du beskriver, snarast ännu mindre utrymme till fusk, eftersom arbetet och arbetsresorna tar mer tid i anspråk. Jag undrar fortfarande lite var de fuskande föräldrarna finns? Det verkar ju snarast som att föräldrarna med ekonomiskt svängrum och flexibla arbeten använder sig av det för att korta barnens förskoledagar, och de som har det sämre förspänt har visserligen barnen längre på förskola, men inte pga att de tar ledigt och lämnar barnen på förskolan under tiden, utan för att arbetstiderna och arbetsresorna inte möjliggör något annat.

Och de som har det ännu bättre ställt, ex vasastan, som idag väl får räknas som höginkomsttagarområde, har såvitt jag förstått snarast ännu kortare dagar för sina barn, eftersom det där inte är ovanligt att man anställer en nanny som kan hämta barnen tidigare än vad någon av föräldrarna skulle ha möjlighet till.

Det verkar ju snarast som att föräldrarna med ekonomiskt svängrum och flexibla arbeten använder sig av det för att korta barnens förskoledagar, och de som har det sämre förspänt har visserligen barnen längre på förskola, men inte pga att de tar ledigt och lämnar barnen på förskolan under tiden, utan för att arbetstiderna och arbetsresorna inte möjliggör något annat.
Jo, så tolkar jag det hela också. Just eftersom det nämndes i tråden (inte av dig dock tror jag, så jag tog lite fel knapp där) att någon mest ser föräldrar omkring sig som hämtar väldigt tidigt så ville jag bara dela min syn, från ett område där människor lever på ett helt annat sätt och förmodligen har det långt mycket tuffare. Där folk inte kan flexa ut klockan tre för att hämta ungarna utan jobbar långa tuffa dagar oavsett när de egentligen skulle behöva eller vilja gå hem.

Jag tror inte att föräldrar fuskar så mycket med dagistiderna. Däremot är det nog värre med VAB och sånt, men det är ingenting jag skulle lägga nån energi på ett ens störa mig på faktiskt.

Jag är rätt säker på att den där "hämta tidigt-trenden" är något som personer med fria arbeten och hyggliga inkomster går i täten för. Jag tänker att det rentav blir lite status att både ha ett "bra" jobb och att vara en god mor/förälder och hämta barnen tidigt.

Med ett mer ofritt jobb med fasta tider går inte det, om man inte går ner i arbetstid och det kostar ju.

Som hemmamamma, i förekommande fall, får man ju inte statusfördelen att både vara duktig på jobbet och som mamma, dessutom blir det väl 15 timmar i veckan på dagis för de barnen, inte hela dagar.

Så ja, jag tänker mig det här tidiga hämtandet som en klass- eller identitetsmarkör.

Ja, jag tror att det var jag som skrev att jag mestadels ser det här tidiga hämtandet omkring mig. Du skulle inte bli förvånad över vare sig det eller över mitt resonemang ovan, om du såg mitt område.

Min son, däremot, jobbar extra i en familj i just Vasastan. Han hämtar deras barn tre dagar i veckan kl 16, och är med barnen till ca kl 19 då i alla fall den ena föräldern kommer hem. Vi talar alltså om dagisbarn, som högst troligt läggs senast kl 21. Enligt honom tycker de föräldrarna att de tokprioriterar sina barn, de gör inget annat än jobbar och är med barnen. Men i praktiken fuskar alltså inte heller de rika föräldrarna med dagistider, de anställer istället någon för att hämta barnen vid den tid som anses lämplig.

Och vilka föräldrar är det som tar ledigt innan jul och åker och köper julklappar utan barn? Vilka föräldrar är det som tar ledigt och åker och plockar svamp en dag. Barnfritt. Eller vilka föräldrar åker och sjösätter båten?

Kom igen, ni måste åtminstone ha jobbat några år inom barnomsorgen innan ni tvärtomsäkert uttalar er om att det inte förekommer.

Det går utmärkt att hämta sina barn före 15 trots att man plockat svamp.

Sen finns det även de föräldrar som skuldsatt sig över öronen med sina levnadsvanor och de har knappt råd att vabba en dag. Det finns lite olika varianter.

Ja, jag tror att det var jag som skrev att jag mestadels ser det här tidiga hämtandet omkring mig. Du skulle inte bli förvånad över vare sig det eller över mitt resonemang ovan, om du såg mitt område.
Nej, nej förvånad blir jag nog inte. Jag gissade när du skrev det att du bor i ett rätt schysst område snarare än en sliten förort bland människor med lägre inkomst.

Jag vet inte, vilka föräldrar gör det? Alla jag känner köper julklappar och sjösätter eventuella båtar på helgerna, och använder inte semesterdagar till det.

Likadant detta att de som har det bättre ställt har barnen på dagis medan de har semester - det vanliga är väl snarare att semestern inte riktigt räcker till för perioden då dagis är stängt, och att föräldrarna får lägga sin semester omlott, alternativt ta hjälp av släkt, för att få ihop det? Att ha så mycket semester att kunna ta ut att man både kan vara ledig under hela perioden som dagis är stängt, och dessutom ha kvar semester att ta ut medan de är på dagis - vet inte om det verkligen är så vanligt?

Och vilka föräldrar är det som tar ledigt innan jul och åker och köper julklappar utan barn? Vilka föräldrar är det som tar ledigt och åker och plockar svamp en dag. Barnfritt. Eller vilka föräldrar åker och sjösätter båten?

Det går utmärkt att hämta sina barn före 15 trots att man plockat svamp.

Jag har gjort sådant, som student på CSN. Ja, typ köpt julklappar, sjösätta båt och plocka svamp ser jag som lämpliga utflykter att ha barn med på, så det skulle jag inte slösa barnledig tid på.

Det är ju just det jag säger, att man kan använda delar av daigstiden till annat än jobba och ändå hämta barnen tidigt, om man har ett arbete som möjlliggör det. Just det betyder ju att det inte är hela världen om föräldern jobbar eller rider under dagistiden.

Att använda semesterdagar till allt möjligt barnledigt, tror jag är mer ovanligt, dels för att folk med hyfsat avancerade jobb relativt ofta har svårt att öht få ta ut sin semester, dels för att dagis stänger på sommaren och då måste man ju täcka upp med egen semester.

Vet du att de flesta kommunerna har de där reglerna om arbetstider?

Även i den beskrivna generösa kommunen Stockholm står det ju på deras hemsida att barnen har rätt till barnomsorg när/om förälder studerar eller arbetar. Det står dessutom specificerat att man har rätt till max 30 timmar per vecka när/om man är föräldraledig med syskon och barnet är äldre än 3 år.

Så; reglerna finns ju uppenbarligen. Sen hur man i praktiken följer dem är ju en annan femma.

Hade reglerna föreskrivit att man har all rätt att välja lite fritt som det passar en då hade det ju stått just så. Eller?

Jag undrar fortfarande om det här med överutnyttjande av dagis verkligen är ett problem, vet du att det är det?

Jag hör ju förskolepersonal nämna det ibland. Inte ofta, men visst händer det. Mest handlar det om lästa trådar på detta och andra forum där människor nyttjar (eller VILL nyttja) barnomsorg till t ex en veckas egen semester med en kompis, möjlighet att rida hästen eller annat.

Det är upp till dem. Jag blir inte så himlans upprörd över det om det nu är så jag uppfattats?

Händer det någon enstaka gång att någon förälder tar en extra dag här eller där så reflekterar jag inte mer över det än över att någon bekant jobbar svart en lördag här och där t ex.

I en sån här tråd tycker jag däremot att om någon frågar om "reglerna" så bör det väl ändå kanske vara just reglerna man utgår ifrån? Det är ju så att förskolor (uppenbarligen) ibland nekar föräldrar att ha sitt barn där de tider föräldern önskar. Då kan man ju antingen bli förbannad på förskolan och se det som om de lägger sig i något de inte får lägga sig i. Eller också titta på regelverkat i den aktuella kommunen och konstatera att de kanske faktiskt har rätten att just lägga sig i.

Diskussionen blir ju egentligen mest knepig utifrån faktumet att det finns någon slags regelverk i botten, men att detta inte alltid följs. Att praxis är en annan beroende på förskola eller kommun. Jag tycker fortfarande att det rimligaste och vettigaste vore att det fanns regler som faktiskt gällde. Hur sen de reglerna ska se ut är ju en annan fråga. Har kommunen råd att vara mer frikostiga, jamen, då är det ju bara att de är det och att det framgår till föräldrarna i den kommunen. Har kommunen inte råd så får ju det vara utgångspunkten för vilka regler som gäller.

Sedan är det där med semester ju oxå gråzoner kan jag tycka. Egentligen skulle man ju inte får lämna på förskolan om t ex den ena jobbar och den andra tar ut en semesterdag eller komp för att t ex hjälpa en släkting till läkare, laga en trasig bil etc heller.

Nej, egentligen får man nog inte det. När man hårddrar.

Jag tror att även vår barnomsorg i de flesta fall "okejar" just "hjälpa släkting till läkaren" utan problem. OM man nu skulle fråga.

Samma med läkarbesök/tandläkarbesök eller t ex en begravning. Där tror jag ingen skulle bry sig. Alls. Och där tycker jag det ÄR rimligt att man får ha barnet i barnomsorg. Om tex jag går ifrån jobbet för att gå till tandläkaren. Det skulle ju bli jättekonstigt om jag hämtar barnet, åker till tandis, barnet får sitta och vänta på min undersökning och sen lämnas IGEN på förskolan när besöket är över.

:p

De där "myglande" föräldrarna, finns de verkligen i nån större omfattning? Hur hinner de öht mygla, med tanke på att i princip inga barn går mer än 9 timmar per dag på dagis idag, och de flesta betydligt kortare, hur i all världen hinner man peta in både heltidsjobb, resor och mygel på den tiden?

Myglandet sker väl i så fall just hela dagar; kanske semester, komptid eller annat. Kanske jobbar man övertid vissa dagar när man inte har hämtning eller lämning och tar sen ut den tiden en dag UTAN barn. Jag kan komma på mängder av tillfällen då jag skulle kunna "mygla".

kl
Hur hinner de öht mygla, med tanke på att i princip inga barn går mer än 9 timmar per dag på dagis idag,

Fast massor av barn är på dagis mer än 12 timmar. T.o.m. 25 timmar i sträck. Fast då handlar det om dygnet runt öppet. Lite OT kanske...

Komptid förutsätter ju en viss typ av arbeten, där övertid ger komptid. I många tjänstemannajobb, som väl annars är de som ger möjlighet till flexibla arbetstider och liknande, så är ju övertiden bortförhandlad, och då får man ju ingen komptid heller. Har man fria arbetstider, så ingår ju där att man inte heller kan gå hem när man vill med motiveringen "jamen jag jobbade ju extra i helgen, nu vill jag ha komptid", det är ju upp till dig att planera ditt arbete så att övertid inte behövs. Alternativt tugga i sig övertiden utan ersättning i form av tid eller pengar.

Semestern går för de flesta småbarnsföräldrar jag känner åt för att täcka upp för sommarstängt, jul-nyårs-stängt och planeringsdagar på förskolan, ta semester för att strosa på stan, shoppa och träna känner jag ärligt talat inte till någon som gör.

Jag kan också komma på mängder av tillfällen när jag skulle kunna mygla, och det var ju heller inte frågan: hur är det möjligt att mygla?, utan snarare "Gör folk verkligen det?". Att man har möjlighet behöver ju alls inte innebära att man faktiskt gör det. Jag tvivlar på att föräldrar verkligen myglar i såpass stor omfattning att det lönar sig ekonomiskt för förskolorna att införa kontrollfunktioner för föräldrarnas arbetstider, att det teoretiskt sätt finns möjlighet för föräldrarna känns inte som tillräckligt skäl att anta att de faktiskt gör det, givet barnens vistelsetider, föräldrarnas arbetstider, och föräldrarnas arbetsvillkor så som jag känner till dem.

Likadant detta att de som har det bättre ställt har barnen på dagis medan de har semester - det vanliga är väl snarare att semestern inte riktigt räcker till för perioden då dagis är stängt, och att föräldrarna får lägga sin semester omlott, alternativt ta hjälp av släkt, för att få ihop det? Att ha så mycket semester att kunna ta ut att man både kan vara ledig under hela perioden som dagis är stängt, och dessutom ha kvar semester att ta ut medan de är på dagis - vet inte om det verkligen är så vanligt?

I vår kommun är ens ordinarie förskola stängd i 4 veckor i juli. Men EN förskola i kommunen har bemanning och verksamhet även då; alla föräldrar kan inte vara lediga just i juli. Dock väljer ju de flesta att försöka få ledigt den tid då barnens ordinare förskola är stängd istället för att de får gå på ny plats och kanske med annan personal än den de är vana vid.

De flesta anställda har ju rätt till 25 dagars semester. Dvs 5 veckor. I kommuner och landsting har vi dessutom ett avtal som ger oss fler semesterdagar när vi blir äldre. Jag som fyllt 40 har 31 dagars semester (dock är ju jag "gammal" förälder jfrt med många andra, speciellt här). Sen har jag dessutom nyttjat ett avtal som gör att jag istället för semesterersättning tar ut lediga dagar. Då fick jag 37 dagars semester som dessutom SKA tas ut under året.

Hyfsat vanligt är ju också att man kan ha 30 dagars semester som kompensation för att man avtalat bort övertiden. Inom privat sektor är det väl inte så ovanligt?

Många jobbar dessutom skiftande arbetstider; t ex inom vård osv. De kanske är schemalagda lörd- sönd men är lediga ons-tors istället. Så, det är klart att det finns jobbfria dagar när barnomsorgen är öppen för många.

kl

Fast massor av barn är på dagis mer än 12 timmar. T.o.m. 25 timmar i sträck. Fast då handlar det om dygnet runt öppet. Lite OT kanske...

Är de? Vardå nånstans? Som sagt, på sonens förskola finns inget barn som går mer än nio timmar om dagen, och likadant ser det ut för andra föräldrar i bekantskapskretsen.

25 timmar i sträck, då pratar vi väl om nattis, som vad jag vet bara kommer ifråga för nattarbetande, ensamstående föräldrar? Det är ju knappast mygel det heller.

Komptid förutsätter ju en viss typ av arbeten, där övertid ger komptid. I många tjänstemannajobb, som väl annars är de som ger möjlighet till flexibla arbetstider och liknande, så är ju övertiden bortförhandlad, och då får man ju ingen komptid heller.

Ja, men det är ju också så att har man bortförhandlat sin övertid (eller egentligen övertidsersättningen) och har oreglerad arbetstid så har man ju i regel t ex fler semesterdagar att ta ut. I praktiken så verkar det heller inte vara så att de som har bortförhandlad övertid har sämre möjligheter att gå hem tidigare eller ta en dag ledigt när de vill än dem som inte har sådan villkor. Att tjänsten innebär att man är "ickereglerad" innebär ju inte att arbetstidslagen är satt ur spel.

Det är ju som du säger; man planerar sin tid mer självständigt och kan då också planera att gå hem kl 12 en dag eller vara ledig en dag. När det passar.

Jag kan också komma på mängder av tillfällen när jag skulle kunna mygla, och det var ju heller inte frågan: hur är det möjligt att mygla?, utan snarare "Gör folk verkligen det?".

Ja, det gör folk verkligen. Inte en majoritet, men jo, det finns "folk" som gör det. Det säger ju t ex de som jobbat inom barnomsorgen i denna tråd. Och på en stor sajt som handlar om föräldrafrågor (där jag inte varit på länge i och för sig) så förekommer det trådar där man får klart för sig att det finns de som "tar ledigt" ibland.

Jag tror tråden om en tjej som ville ha semester en vecka med en kompis faktiskt var härinne för några år sen. Hon blev lite ställd då hon trodde det var helt okej och förskolepersonalen sa att hon inte fick några dagar innan hon skulle iväg på sin (utlands)resa.

HUR vanligt det är törs jag inte säga. Och jag tänker som du; att om man i Stockholm inte upplever det som ett problem så är det inget problem där. Man låter det gå helt enkelt och det är inte fler än att det funkar.

Stora problem kring detta blir det förmodligen först om kommunen inte har råd om/när x antal föräldrar tar x antal dagar "ledigt" per år. Det kanske fungerar när det kostar en halv mille av kommunbudgeten, men någonstans går förmodligen smärtgränsen för alla kommuner. Eller den "moraliska gränsen" för ett enskilt föräldrapar.
Om jag som förskolepersonal inte ska "lägga mig i" när NN tar 2 dagar per år "barnledigt" för att shoppa så kanske det ändå är rimligt att jag SKA lägga mig i när XX tar 4 veckor "barnledigt" för en tågluff i Europa. Hur ska man som personal bedöma NÄR gränsen är nådd; vid 3 dagar, 8 dagar per år, 1 vecka, 2 veckor i sträck?

Det jag framhärdar om är att det är givetvis svårt när en gräns är oklar/otydlig.

Senast ändrad:

I vår kommun är ens ordinarie förskola stängd i 4 veckor i juli. Men EN förskola i kommunen har bemanning och verksamhet även då; alla föräldrar kan inte vara lediga just i juli. Dock väljer ju de flesta att försöka få ledigt den tid då barnens ordinare förskola är stängd istället för att de får gå på ny plats och kanske med annan personal än den de är vana vid.

Självklart finns möjligheten i teorin. I praktiken är det i princip inga föräldrar som utnyttjar den möjligheten - i vår stadsdel finns åttio förskoleavdelningar á 15-18 barn. Det räcker med två avdelningar öppna under den tiden ordinarie förskolor är stängda för att täcka hela barnomsorgsbehovet. Med andra ord är det en försvinnande liten minoritet av föräldrarna som inte tar ut semester när förskolan är stängd.

De flesta anställda har ju rätt till 25 dagars semester. Dvs 5 veckor. I kommuner och landsting har vi dessutom ett avtal som ger oss fler semesterdagar när vi blir äldre. Jag som fyllt 40 har 31 dagars semester (dock är ju jag "gammal" förälder jfrt med många andra, speciellt här). Sen har jag dessutom nyttjat ett avtal som gör att jag istället för semesterersättning tar ut lediga dagar. Då fick jag 37 dagars semester som dessutom SKA tas ut under året.

Fast väldigt många är ju inte fast anställda, och har inte såna villkor. Framförallt inte i Stockholm, där många jobbar med kunskapsintensiva tjänster. För egen del har jag ingen semester alls, öht, villkoren är såna i min bransch för dem som inte har fast anställning (och det är nästan alla i småbarnsåldern, fast tjänst är något som i bästa fall väntar efter fyrtioårsdagen). Min man har i teorin reglerad semester, i praktiken har han aldrig någonsin under de snart tio år vi varit tillsammans kunnat ta ut hela sin semester något år, och definitivt inte sommartid. Han jobbar på en avdelning med två anställda, som alltid måste vara bemannad, året runt. Go figure att han inte kan vara långledig, såvida inte kollegan ska förlägga hela sin semester till höst och vår.

Varför är du så övertygad om att föräldrar är ett myglande släkte? :confused:

Det är ju som du säger; man planerar sin tid mer självständigt och kan då också planera att gå hem kl 12 en dag eller vara ledig en dag. När det passar.

:rofl: Skämtar du, eller? Vem ska göra jobbet då, medan jag planerar att gå hem klockan tolv en dag eller vara helt ledig när det passar mig? Jag har haft fria arbetstider sen 2005, och aldrig nånsin att jag har haft så lite att göra att jag med gott samvete kunnat gå hem klockan 12 en vardag, oavsett hur mycket övertid jag jobbat dessförinnan. Jag lovar, de där dagarna då man går hem klockan tolv eller ta helt ledigt går med råge åt för planeringsdagar, läkarbesök, och annat som gör att barnet inte kan vara på dagis. I fredags exempelvis hade sonen en läkartid klockan 13, och då utnyttjade jag mina fria arbetstider till att ta ledigt på eftermiddagen för att vara med honom, verkade ju onödigt att återvända till dagis efteråt för några timmar. Istället jobbade jag 14-01 i söndags, för att kompensera för bortfallet. Och nu är det ju vanlig arbetsvecka igen, ingen möjlighet att ta kompledigt för söndagen, eftersom jag har tonvis med saker som måste göras.

Den verklighet jag känner är snarast att det enda sättet man får ekvationen småbarn-heltidsarbete att gå ihop är med hjälp av snälla mor- eller farföräldrar, som täcker upp när det inte går ihop. Inte att föräldrarna tack vare förskolans brist på kontroll av arbetstiderna lyckas få ihop småbarn-heltidsarbete och mygel.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 888
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V