Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo, så tolkar jag det hela också. Just eftersom det nämndes i tråden (inte av dig dock tror jag, så jag tog lite fel knapp där) att någon mest ser föräldrar omkring sig som hämtar väldigt tidigt så ville jag bara dela min syn, från ett område där människor lever på ett helt annat sätt och förmodligen har det långt mycket tuffare. Där folk inte kan flexa ut klockan tre för att hämta ungarna utan jobbar långa tuffa dagar oavsett när de egentligen skulle behöva eller vilja gå hem.Det verkar ju snarast som att föräldrarna med ekonomiskt svängrum och flexibla arbeten använder sig av det för att korta barnens förskoledagar, och de som har det sämre förspänt har visserligen barnen längre på förskola, men inte pga att de tar ledigt och lämnar barnen på förskolan under tiden, utan för att arbetstiderna och arbetsresorna inte möjliggör något annat.
Nej, nej förvånad blir jag nog inte. Jag gissade när du skrev det att du bor i ett rätt schysst område snarare än en sliten förort bland människor med lägre inkomst.Ja, jag tror att det var jag som skrev att jag mestadels ser det här tidiga hämtandet omkring mig. Du skulle inte bli förvånad över vare sig det eller över mitt resonemang ovan, om du såg mitt område.
Och vilka föräldrar är det som tar ledigt innan jul och åker och köper julklappar utan barn? Vilka föräldrar är det som tar ledigt och åker och plockar svamp en dag. Barnfritt. Eller vilka föräldrar åker och sjösätter båten?
Det går utmärkt att hämta sina barn före 15 trots att man plockat svamp.
Vet du att de flesta kommunerna har de där reglerna om arbetstider?
Jag undrar fortfarande om det här med överutnyttjande av dagis verkligen är ett problem, vet du att det är det?
Sedan är det där med semester ju oxå gråzoner kan jag tycka. Egentligen skulle man ju inte får lämna på förskolan om t ex den ena jobbar och den andra tar ut en semesterdag eller komp för att t ex hjälpa en släkting till läkare, laga en trasig bil etc heller.
De där "myglande" föräldrarna, finns de verkligen i nån större omfattning? Hur hinner de öht mygla, med tanke på att i princip inga barn går mer än 9 timmar per dag på dagis idag, och de flesta betydligt kortare, hur i all världen hinner man peta in både heltidsjobb, resor och mygel på den tiden?
Hur hinner de öht mygla, med tanke på att i princip inga barn går mer än 9 timmar per dag på dagis idag,
Likadant detta att de som har det bättre ställt har barnen på dagis medan de har semester - det vanliga är väl snarare att semestern inte riktigt räcker till för perioden då dagis är stängt, och att föräldrarna får lägga sin semester omlott, alternativt ta hjälp av släkt, för att få ihop det? Att ha så mycket semester att kunna ta ut att man både kan vara ledig under hela perioden som dagis är stängt, och dessutom ha kvar semester att ta ut medan de är på dagis - vet inte om det verkligen är så vanligt?
kl
Fast massor av barn är på dagis mer än 12 timmar. T.o.m. 25 timmar i sträck. Fast då handlar det om dygnet runt öppet. Lite OT kanske...
Komptid förutsätter ju en viss typ av arbeten, där övertid ger komptid. I många tjänstemannajobb, som väl annars är de som ger möjlighet till flexibla arbetstider och liknande, så är ju övertiden bortförhandlad, och då får man ju ingen komptid heller.
Jag kan också komma på mängder av tillfällen när jag skulle kunna mygla, och det var ju heller inte frågan: hur är det möjligt att mygla?, utan snarare "Gör folk verkligen det?".
I vår kommun är ens ordinarie förskola stängd i 4 veckor i juli. Men EN förskola i kommunen har bemanning och verksamhet även då; alla föräldrar kan inte vara lediga just i juli. Dock väljer ju de flesta att försöka få ledigt den tid då barnens ordinare förskola är stängd istället för att de får gå på ny plats och kanske med annan personal än den de är vana vid.
Självklart finns möjligheten i teorin. I praktiken är det i princip inga föräldrar som utnyttjar den möjligheten - i vår stadsdel finns åttio förskoleavdelningar á 15-18 barn. Det räcker med två avdelningar öppna under den tiden ordinarie förskolor är stängda för att täcka hela barnomsorgsbehovet. Med andra ord är det en försvinnande liten minoritet av föräldrarna som inte tar ut semester när förskolan är stängd.
De flesta anställda har ju rätt till 25 dagars semester. Dvs 5 veckor. I kommuner och landsting har vi dessutom ett avtal som ger oss fler semesterdagar när vi blir äldre. Jag som fyllt 40 har 31 dagars semester (dock är ju jag "gammal" förälder jfrt med många andra, speciellt här). Sen har jag dessutom nyttjat ett avtal som gör att jag istället för semesterersättning tar ut lediga dagar. Då fick jag 37 dagars semester som dessutom SKA tas ut under året.
Fast väldigt många är ju inte fast anställda, och har inte såna villkor. Framförallt inte i Stockholm, där många jobbar med kunskapsintensiva tjänster. För egen del har jag ingen semester alls, öht, villkoren är såna i min bransch för dem som inte har fast anställning (och det är nästan alla i småbarnsåldern, fast tjänst är något som i bästa fall väntar efter fyrtioårsdagen). Min man har i teorin reglerad semester, i praktiken har han aldrig någonsin under de snart tio år vi varit tillsammans kunnat ta ut hela sin semester något år, och definitivt inte sommartid. Han jobbar på en avdelning med två anställda, som alltid måste vara bemannad, året runt. Go figure att han inte kan vara långledig, såvida inte kollegan ska förlägga hela sin semester till höst och vår.
Varför är du så övertygad om att föräldrar är ett myglande släkte?
Det är ju som du säger; man planerar sin tid mer självständigt och kan då också planera att gå hem kl 12 en dag eller vara ledig en dag. När det passar.