En mormor undrar, ang dagistider?

Sv: En mormor undrar, ang dagistider?

Men varför ska ett nöje vara okej ( jakt = nöje ), men om man råkar ha shopping eller bärplockning som nöje så hängs man ut som dålig förälder?

Men varför ska ett nöje vara okej ( jakt = nöje ), men om man råkar ha shopping eller bärplockning som nöje så hängs man ut som dålig förälder?

Jag har inte bestämt det här!
Jakten är 3 dagar, (ev 5) om jag får gissa så bestämde kommunen att eftersom resten av "kommunen" står stilla, och allt kretsar kring jakt, så orkade dom väl inte ta ställning till alla förfrågningar, eller "mygel"
Jag bara gissar!
Men det kanske skulle vara okey att åka utomlands just första veckan i september också:angel:
Jag kan varken försvara eller förkasta beslutet ( om det nu finns kvar? Men det va så för ett par år sedan) Jag har inte haft en chans att säga mitt i frågan, Det har alltså inte kommit upp till folkomröstning eller så!

* Jenny *

Nej det var mer ett generellt att man anser att ett nöje är helt okej, men ett annat är att mygla :).

Ärligt talat så tror jag inte att Täby kommun på något vis stannar när det är jakttider

Det dagiset mina barn gått på har aldrig stängt för att det är sommar.
När jag pluggade var jag tvungen att jobba på somrarna. Så mina barn fick vara på dagis hela somrarna ett par år.
Det är ett ganska stort dagis, med 6 avdelningar, så det är alltid någon avdelning som har öppet.

Samma på det dagis min svärmor jobbar (Sthlm). Fast det är ett litet dagis. Hon fick ingen semester i somras för att några (lediga) föräldrar ville ha sina barn där hela sommaren.

Kommunala förskolor måste nog erbjuda alternativ barnomsorg om rodinarie förskola är stängd. Så fungerar det iaf i vår kommun, men om det är så över hela landet vill jag inte ta gift på. Men de privata förskolor vi har stänger under juli månad och det blir man informerad om innan man tackar jag till platsen.

Jag undrar spontant: hur upptäcker personalen att fusk skett? Eller är jag storstadsskadad av den relativa anonymitet som råder här?

Hos oss brukar föräldrarna helt enkelt berätta vad de ska göra. T.ex. åka in till stan, eller ha egentid med ena barnet och lämna det andra. Eftersom de säger det rakt ut behöver man ju inte vara Sherlock för att förstå att de faktiskt talar sanning.

Att använda semesterdagar till allt möjligt barnledigt, tror jag är mer ovanligt, dels för att folk med hyfsat avancerade jobb relativt ofta har svårt att öht få ta ut sin semester, dels för att dagis stänger på sommaren och då måste man ju täcka upp med egen semester.

Vi har nog erfarenhet av liiite olika områden. Du behöver inte ha ett hyfsat avancerat jobb för att ha bra inkomst. Du kan t.ex. vända papper i din mans firma och då behöver du inte räkna semesterdagar heller. Och säg inte att de människorna inte existerar, varför tror du att jag skulle bemöda mig att sitta och ljuga om en sådan sak? Varför?

Till och med mina föräldrar som bara hade ett litet företag hade möjlighet att vara lediga juni, juli och augusti varje sommar så länge jag kan minnas. De åkte till stan då och då och fixade lite. Sen klarade några sommarjobbare resten.

Jag tycker att det är rätt så kul. Tänk vad mycket man kan jobba med på förskolan samtidigt som föräldrarna jagar! Snacka om att kunna knyta ihop hemmet och förskolan. Då kan man t.ex. göra ett återkommande tema med dokumentation för varje år och se barnets utveckling över tid!

Jag tycker att det är rätt så kul. Tänk vad mycket man kan jobba med på förskolan samtidigt som föräldrarna jagar! Snacka om att kunna knyta ihop hemmet och förskolan. Då kan man t.ex. göra ett återkommande tema med dokumentation för varje år och se barnets utveckling över tid!

DE har varit fantastiskt roligt återkommande tema:love:
Vi har pratat jaktvett, skjutit in bössan, haft jaktmöte, packat älgsäcken, tagit på reflexvästar, och slutligen suttit på pass och inväntat älgen!;)

Men efter de att jag slutat vet jag att det blev en debatt i media om det verkligen var så klokt att lära barn skjuta, och hur dom gör på "min fd förskola" nu vet jag inte.

Året i Norrland är väl mycket indelat i före, och efter älgjakten?

* Jenny *

kl

Min mor är förskollärare i en stockholmsförort där det inte finns några regler gällade tider.
Hon ser dagligen föräldrar lämna sina barn från öppning till stängning - varje dag, medan båda föräldrarna går hemma. (arbetslösa).

Finns en familj med 5 barn där alla lämnas hela dagarna och föräldrarna går hemma. Men det är en ganska "trasig" familj och i min mors ögon har barnen det kanske lite roligare på dagis än hemma. Men hon tycker det är lite sorgligt att se, men inte kunna göra ngt åt.

Några barn har heller ingen längre semester från dagis, då de har öppet hela sommaren så får barnen vara där nästan hela sommaren också.

Är så glad över vårt lilla privata dagis. Vi har iof stängt när det är planeringsdagar, klämdagar etc. men då pusslar vi med våra scheman eller tar ledigt. Det är det värt. vad gäller semestern så skriver alla upp veckor då barnen kan vara hemma, sen så är dagis stängt de 4 veckor där flest skrivit upp sig. Brukar bli under "industrisemestern".
Detta vet man om när man väljer ett så litet och privat dagis, och jag har pusslat i hop mitt schema så att hon får gå lagom långa dagar - och har en vardag ledig tillsammans med mig.
Så man kan få tiderna att gå ihop om man väljer barnomsorg med omsorg.
Vi har inga regler heller ang hämt och lämningstider, men det är stor skillnad på vårt dagis och min mors, exemplet från hennes dagis är kanske extremt men ingen är ens i närheten av de tiderna hos oss. Vet att de jag pratat med gör allt för att deras barn ska få gå lagom långa tider på dagis. Så de inte missar ngt roligt, men slipper gå hela dagar varje dag.
Kanske är det så att om man väljer att mygla med tiderna så mkt som möjligt så kanske man också väljer ett större kommunalt dagis utan regler på tiderna, som min mors?

Det kan säkert finnas enstaka föräldrar som myglar, men jag tror inte de är så många att det lönar sig ekonomiskt att kontrollera alla föräldrar.

Ytterligare en fråga man kan ställa sig är om kontrollåtgärden är effektiv i förhållande till det du vill kontrollera. Jag tror inte att den fuskande föräldern är så korkad att denne skriver in att hen ska vara ledig under tiden barnet är på dagis. O eftersom dagis inte kan få någon återkoppling från föräldrarnas arbetsgivare* så blir kontrollåtgärden att skiva in sitt schema bara ett slag i luften.

* om jag minns rätt så får inte offentliga arbetsgivare lämna ut anställdas närvaro pg en bestämmelse i OFSL. Jag tror inte heller att du hittar en privat arbetsgivare som frivilligt skulle lämna ut sådan information om sina anställda, om det skulle vara så att de inte är förhindrade pg av arbetsrättens regleringar.

Hos oss brukar föräldrarna helt enkelt berätta vad de ska göra. T.ex. åka in till stan, eller ha egentid med ena barnet och lämna det andra. Eftersom de säger det rakt ut behöver man ju inte vara Sherlock för att förstå att de faktiskt talar sanning.

Men det är ju helt ok för 15 timmarsbarn (eller vilket antal timmar kommunen nu har) såklart, vad annars. Alla vet ju att mamman är hemma med bebisen för egentid och äldre barnet är på dagis för att umgås med vänner.

Men det är ju helt ok för 15 timmarsbarn (eller vilket antal timmar kommunen nu har) såklart, vad annars. Alla vet ju att mamman är hemma med bebisen för egentid och äldre barnet är på dagis för att umgås med vänner.

Nej jag pratar inte om 15 timmars barn. Jag pratar om barn som har "vanliga" tider.

De allra flesta föräldrar skulle ju aldrig ens drömma om att lämna barnen på förskolan när/om de är lediga. Men det finns ett fåtal som gör sånt ibland; som vill lämna dem för att ha "ledigt" för något eget nöje. Jag känner inte till någon personligen, men har mött folk som "tyckt" eller trott att det är klart man kan lämna barnet på förskolan när man vill städa, renovera huset, åka på semester, pyssla med hästen, tvätta, vila sig eller gå på gymmet.
.

Jag har genom åren träffat många skiftarbetande som lämnar barnen på dagis under schemalagda lediga dagar.
Det har inträffat så många gånger att jag nästintill sett det som mer regel än undantag?

Fast just skiftarbete är ju lite speciellt, dels mår nog många barn bra av att få kontinuitet i dagar à och inte gå t ex varannan vecka på Fsk o dels kan man ju som skiftarbetare behöva sova dagtid vilket är en legitim orsak att lämna barn på Fsk om man jobbar natt

Fast just skiftarbete är ju lite speciellt, dels mår nog många barn bra av att få kontinuitet i dagar à och inte gå t ex varannan vecka på Fsk o dels kan man ju som skiftarbetare behöva sova dagtid vilket är en legitim orsak att lämna barn på Fsk om man jobbar natt

Visst är det så men jag tänker närmare på, ex: femskiftare som lämnar barnen på dagis under sin 5-6 dagars ledighet men säger att de jobbar.
Ett annat alternativ är tvåskiftare (fm/em) som har lediga fredagar under em-veckan men säger att de jobbar så de kan lämna barnet på dagis.

Osv

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 888
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar