R
Raderad medlem 6459
Sv: En mormor undrar, ang dagistider?
Raderat*****
Raderat*****
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men varför ska ett nöje vara okej ( jakt = nöje ), men om man råkar ha shopping eller bärplockning som nöje så hängs man ut som dålig förälder?
Det dagiset mina barn gått på har aldrig stängt för att det är sommar.
När jag pluggade var jag tvungen att jobba på somrarna. Så mina barn fick vara på dagis hela somrarna ett par år.
Det är ett ganska stort dagis, med 6 avdelningar, så det är alltid någon avdelning som har öppet.
Samma på det dagis min svärmor jobbar (Sthlm). Fast det är ett litet dagis. Hon fick ingen semester i somras för att några (lediga) föräldrar ville ha sina barn där hela sommaren.
Jag undrar spontant: hur upptäcker personalen att fusk skett? Eller är jag storstadsskadad av den relativa anonymitet som råder här?
Att använda semesterdagar till allt möjligt barnledigt, tror jag är mer ovanligt, dels för att folk med hyfsat avancerade jobb relativt ofta har svårt att öht få ta ut sin semester, dels för att dagis stänger på sommaren och då måste man ju täcka upp med egen semester.
Jag tycker att det är rätt så kul. Tänk vad mycket man kan jobba med på förskolan samtidigt som föräldrarna jagar! Snacka om att kunna knyta ihop hemmet och förskolan. Då kan man t.ex. göra ett återkommande tema med dokumentation för varje år och se barnets utveckling över tid!
Det kan säkert finnas enstaka föräldrar som myglar, men jag tror inte de är så många att det lönar sig ekonomiskt att kontrollera alla föräldrar.
Hos oss brukar föräldrarna helt enkelt berätta vad de ska göra. T.ex. åka in till stan, eller ha egentid med ena barnet och lämna det andra. Eftersom de säger det rakt ut behöver man ju inte vara Sherlock för att förstå att de faktiskt talar sanning.
Men det är ju helt ok för 15 timmarsbarn (eller vilket antal timmar kommunen nu har) såklart, vad annars. Alla vet ju att mamman är hemma med bebisen för egentid och äldre barnet är på dagis för att umgås med vänner.
De allra flesta föräldrar skulle ju aldrig ens drömma om att lämna barnen på förskolan när/om de är lediga. Men det finns ett fåtal som gör sånt ibland; som vill lämna dem för att ha "ledigt" för något eget nöje. Jag känner inte till någon personligen, men har mött folk som "tyckt" eller trott att det är klart man kan lämna barnet på förskolan när man vill städa, renovera huset, åka på semester, pyssla med hästen, tvätta, vila sig eller gå på gymmet.
.
Fast just skiftarbete är ju lite speciellt, dels mår nog många barn bra av att få kontinuitet i dagar à och inte gå t ex varannan vecka på Fsk o dels kan man ju som skiftarbetare behöva sova dagtid vilket är en legitim orsak att lämna barn på Fsk om man jobbar natt
Det stämmer inte alls. Leta tex på förskolan Lyktan.