En mormor undrar, ang dagistider?

Sv: En mormor undrar, ang dagistider?

Själv ser jag på det som att barnen ska straffas för något de inte själva kan påverka. Hur vuxna gör upp struntar jag i. Men låt det inte gå ut över barnen.

Ett barn hit eller dit. Personalen är lat eller så är de inte kompetenta att hantera en barngrupp.

Men du kan väl inte jämföra nattis med en verksamhet där barnen börjar gå hem vid 15? Ska du köra lekar och gå till skogen samtidigt som tio föräldrar vill prata och höra hur Pelle haft det idag?

Vilket liv det skulle bli om personalen hade verksamhet med barnen samtidigt som det var hämningar.

Ett barn hit eller dit. Personalen är lat eller så är de inte kompetenta att hantera en barngrupp.

Ett barn hit eller dit?
Vi vet väl inte hur många som skulle vilja ha samma chans?
På dom förskolor jag jobbat har vi inte haft något barn som börjat 14, om det inte varit fritidsbarn, så jag vet inte hur vår kommun ställer sig.
Sedan tycker jag att det är konstigt att tycka att man straffar barn som inte får äta lunch på förskolan:confused:
Dom barnen har det väl jättebra som får äta i lugn och ro hemma med en förälder?
tempot vid en "dagislunch" är högt, och ofta ljudnivån också. Så jag tänker snarare att dessa barn är lyckliga:)
Å att i alla lägen utgå från att personalen är lat eller inkompetent är fräckt:mad:
Finns det en yrkesgrupp som gör rätt för pengarna är det förskolepersonal:bow:

* Jenny *

Jag tror det beror på dagiset, faktiskt. På vår förskola är tempot inte särskilt högt vid måltiderna, och ljudnivån låg, lägre än i vårt lunchrum på jobbet. Åtminstone mitt barn älskar att äta på förskolan, och tycker det är jätteroligt. Ju fler som äter tillsammans, ju trevligare tycker han att det är, och äter oftast mer också.

Jag ser nog inte förskolan som en nödlösning, utan som ett jättebra alternativ till att vara hemma. Det innebär inte att jag tycker synd om mitt barn när det är hemma, men jag tycker inte heller det är hemskt att ha det på förskolan. De har ju en planerad pedagogisk verksamhet, och självklart underlättas det av att barnen inte kommer och går under hela dagen beroende på föräldrarnas arbetstider just den dagen, utan har hyfsat regelbundna tider, och att alla barn normalt är på plats mellan 9 och 14 så att de kan göra saker tillsammans som alla kan vara med på, utan att någon ska hämtas och lämnas under den tiden.

Vet att andra barn fått komma tidigare, just för barnens bästa!

Man måste väl ändå få ha något att säga till om, när man inte jobbar heltid? Det handlar ju inte bara om föräldrars arbetstider, utan om vad som är bäst för barnen, eller?

Kan ju inte bara handla om arbetstider? Barnens bästa går väl före?

Menar du att barnens bästa är att vara på förskolan istället för hemma?

Jag tror snarare att det handlar om det bästa för mamman :)

Är barnen över tre är det ju allmän förskola som gäller. Det är 15 eller 20 timmar i veckan som alla barn har rätt till gratis.

Barnens bästa är kanske att få vara både hemma, och på förskolan? Nu t ex är jag höggravid, och nog kunde jag stå ut med att ha min tvååring hemma ifall jag inte jobbade, men jag lovar att han har otroligt mycket roligare på dagis dagtid, än med en trött och otymplig mamma, som måste vila hela tiden och inte orkar busa och göra utflykter.

Är barnen över tre är det ju allmän förskola som gäller. Det är 15 eller 20 timmar i veckan som alla barn har rätt till gratis.

Fast det här barnet har ju enligt de flesta i denna tråd bara rätt till 7.5 timmar i veckan. Någon får gärna förklara hur det går ihop.

Ett barn hit eller dit?
Vi vet väl inte hur många som skulle vilja ha samma chans?
På dom förskolor jag jobbat har vi inte haft något barn som börjat 14, om det inte varit fritidsbarn, så jag vet inte hur vår kommun ställer sig.
Sedan tycker jag att det är konstigt att tycka att man straffar barn som inte får äta lunch på förskolan:confused:
Dom barnen har det väl jättebra som får äta i lugn och ro hemma med en förälder?
tempot vid en "dagislunch" är högt, och ofta ljudnivån också. Så jag tänker snarare att dessa barn är lyckliga:)
Å att i alla lägen utgå från att personalen är lat eller inkompetent är fräckt:mad:
Finns det en yrkesgrupp som gör rätt för pengarna är det förskolepersonal:bow:

* Jenny *

Att ni inte haft det problemet att någon ska börja 14 talar väl lite för sig själv. Det är inte speciellt vanligt och det handlar om så få barn att det inte finns något att bråka om.

Skulle det vara en speciell förskola som ligger bredvid en arbetsplats där de kör skift och det handlar om flera barn är det lätt att skapa en eftermiddagsgrupp.

Straffet ligger i att barnen inte får vara med de andra barnen. Det handlar inte bara om förvaring utan att barnet också ska känna sig delatkig i gruppen och få kompisar. Det är dessutom en del av läroplanen. Det är rätt mycket från läroplanen ett barn inte får tillgodose sig om de går 7.5 timmar i veckan. Jag hoppas att ansvarig förskollärare kan lägga sig gott på kvällen och känna ett hen levt upp till sitt uppdrag.

För en princips skull.

När det handlar om att blåsa iväg hundratals/tusentals kronor varje månad på hästar. Eller tid i stallet osv är det "det bästa för mamman och hon blir en så mycket bättre mamma". Då är det helt okej.

Det fanns ju till och med en tidigare tråd där en kvinna hade hästar och då hade hon inte råd att åka någonstans med sina barn. De hade aldrig råd att göra något och ALLA TYCKTE DET VAR OKEJ FÖR DET VAR SÅ BRA FÖR MAMMAN ATT HA SINA HÄSTAR! Snacka om uppoffring.

Men när det handlar om att ha barnen 11-16.30 tre dagar i veckan är det INTE okej för mammans del.

Skitsnack.

Kl

Som många sagt så skiljer det mellan olika kommuner, och olika förskolor.

Jag jjobbar em ibland o när vi skolade in så frågade jag vilken tid de tyckte attjag skulle lämna. Kan börja jobba kl 12, 14 el15.
De rekommenderade att lämna kl 9 då verksamheten startar. Ofta går de till ngn park, biblan, skogen...etc. så ingen finns på plats för att ta emot förrän till lunch.
Då dottern mår bästav rutiner och lugna lämningar så valde vi tiden kl 9 faktiskt. gäller 2 dgr i veckan. De övriga är korta dagar + en ledig dag.
Funkat perfekt i över 1 år o dottern stormtriivs! Hon missar inga roliga saker på dagis och mår BRA där :)

Kamomillo, vad tråkigt att du ser som du gör på ditt jobb, för i alla inlägg gällande förskola du gör så tar du upp hur stressigt och jobbgt det är för barn att vara på förskola...

Hur eller hur verkar det där skilja sig mellan olika kommunder o olika dagis. Jag är ridlärare och jobbar följdaktligen mycket kvällar. Om vi skulle ha följt regeln strikt med arbetstid och resa så hade vårt barn fått gå från 14- 16.30 3 dgr i veckan (nu går han 15 h p g a lillasyster o föräldraledighet) men på vår förskola föreslog de själva att han skulle komma kl 11 för att få helhet i dagarna. Om barnen ska gå på förskola måste det väl ändå vara bra om de gör det på ett så trevligt sätt som möjligt?

Till TS: Be din dotter kolla upp möjligheterna, upp till 15 h per vecka borde hon utn problem få fylla upp till.

Jag kan själv stå där med stressen upp till öronen och tycka synd om barnen och undra vad de gör där istället för att vara hemma. Men ibland är sonen med mig från 9-17.30 och jag bara känner att han har det så roligt och så bra. Han är inte med mig utan med i verksamheten även om jag är på rast. Om jag känner så kan det väl inte vara så illa för de andra barnen heller? Våra barn är ju det finaste VI har!!

En sak brukar jag inte nämna, men jag gör det nu. Jag jobbar ihop med en kvinna som också har dubbla utbildningar. Vad någon av oss var innan vi blev lärare tänker jag inte skriva ut, men någon som jag brukar ha kontakt med blir kanske nyfiken och då får ni PM:a. Men vi är högpresterande båda två och kanske det påverkar att vi kan hålla högt tempo, många bollar i luften utan att tappa tråden. Vi är alltså inte lärare för att vi inte klarade av annat, utan för att det är ett val vi gjort även om det betyder att vi gått ned rejält lönemässigt m.m. Men vi har prioriterat annat under vissa delar av livet och är här just nu båda två. Dock kanske inte för evigt. Dessutom hör det inte till uppdraget att sitta och kiva om vilka barn som har mest rätt att vara på förskolan. Det är det kommunen som bestämmer utifrån sina regler. Betalar någon för 15 eller 30 timmar i veckan ska de ha rätt till sina timmar, precis som personalen har rätt till att få betalt för timmarna de gör och det är beräknat på hur många betalande barn det finns, inte på hur många som är där.

Antalet timmar man betalar för??? Man betalar väl samma oavsett tid?
Åtminstone har jag alltid gjort det?

Jag jobbar inte på förskola, slutade för flera år sedan. :confused:
men vi kommer inte ifrån att förskola är en stressig miljö:crazy:
Om jag sett den välden från insidan, ska jag inte kunna skriva om det då?
Jag kan inte sitta och hålla med om att förskola är det bästa för barnen, För jag kommer alltid att vidhålla att föräldrar är det viktigaste!
Att som personal sitta och säga att förskolan är så himla viktig är, ett underkännande av föräldrar.
En lugn stund med mamma eller pappa ätandes lunch, kan aldrig vara sämre än en "dagislunch":crazy:
Jag har varit i den välden, och i takt med indragningar, ökade krav, och miljön som jag inte tycker är värdig det uppväxande släktet valde jag ett annat yrke!
Det är det bästa jag gjort. :love:

*Jenny*

Fast, alla förskolor ser nog inte lika ut.
Din beskrivning känner jag igen från min mor, som jobbar på en stor förskola.
Men man kan även välja en mindre förskola, och jag kan garantera att vår lilla fsk har mkt lugn miljö, även vid lunchtid :)

Jag skulle kanske ej vara positiv till förskola om dottern gick på min mord dagis, men den vi valt är underbar och jag är helt trygg när dottern är där. Hon är alltid glad innan o efter dagis. Vi får vara med en heldag/termin i verksamheten, och förstår varför dottern längtar dit :)

Klart förskolan ej ersätter hemmamiljln men det är väl heller inte tanken.
Hon får chans att träffa kompisar, göra massa roliga saker och lära sig saker -varje dag! Saker som vi kan höra hemma med men nog ej i samma utsträckning.
Fsk kanske ej är livsviktigt, men en bra förskola ger otroligt mkt!

Därav vårt val att hon får vara där några timmar innan jag börjar jobba mitt em-pass, då kommer hon in i verksamheten och missar inget som de andra kompisarna får hitta på! :)

Jag jobbar inte på förskola, slutade för flera år sedan. :confused:
men vi kommer inte ifrån att förskola är en stressig miljö:crazy:
Om jag sett den välden från insidan, ska jag inte kunna skriva om det då?
Jag kan inte sitta och hålla med om att förskola är det bästa för barnen, För jag kommer alltid att vidhålla att föräldrar är det viktigaste!
Att som personal sitta och säga att förskolan är så himla viktig är, ett underkännande av föräldrar.
En lugn stund med mamma eller pappa ätandes lunch, kan aldrig vara sämre än en "dagislunch":crazy:
Jag har varit i den välden, och i takt med indragningar, ökade krav, och miljön som jag inte tycker är värdig det uppväxande släktet valde jag ett annat yrke!
Det är det bästa jag gjort. :love:

*Jenny*

Tja, åtminstone mitt barn tycker oftast att det är mycket roligare att äta många tillsammans på dagis, än att äta ensam med mamma eller pappa. Att både mamma och pappa ska vara hemma varje måltid för att äta tillsammans är inte realistiskt, då skulle ingen av oss kunna jobba.

Alla dagis är heller inte högljudda och stressiga, på vårt dagis är det definitivt ingen stress med maten, och måltiderna är lugna och trevliga, utan skrik och spring. Det beror ju väldigt mycket på personalen, på vårt dagis är de jättenoga med att det inte blir kaos eller för mycket skrik och spring, och då vänjer sig barnen vid det och agerar därefter.

Antalet timmar man betalar för??? Man betalar väl samma oavsett tid?
Åtminstone har jag alltid gjort det?

Det ser nog också olika ut från kommun till kommun. Förut fanns här lite olika priser beroende på antal timmar. Numera är det samma taxa oavsett vistelsetid.

Menar du att barnens bästa är att vara på förskolan istället för hemma?

Det tvivlar jag på att någon menar. Men det bästa för barnet är kanske att få vara lite mer på förskolan så att hen hinner komma med i kompisgänget, det kan vara svårt för barn som går väldigt lite att få en självklar plats bland de som träffar varandra mer.

När jag jobbade så att jag började 15 fick jag lämna 11 så att Tuva fick vara med på lunchen, vila och sedan vara med i verksamheten. Dessutom fick hon gå några timmar på förmiddagen de dagarna jag var ledig, eftersom det är då den planerade pedagogiska verksamheten brukar vara.

Nope det är inte bara arbetstid och restid som gäller. Även sovtid får man lämna på dagis. Har man jobbat hela natten så får barnet gå på dagis medan man sover. Likaså får barnet gå på dagis på dagen om man ska jobba sedan på natten.

Om man arbetar inom vården och börjar arbeta kl 15 så borde man rimligen även ha tid till att sova middag. Det är ju viktigt även för de vårdtagare man arbetar med att man är någorlunda pigg. Inte räknar fel på mediciner osv.

Att gå upp klockan 06 och sedan arbeta till 22 eller 23 är nog lite hårt.

Kn: Hon borde kunna anföra middagssömn som orsak till att lämna tidigare om inte annat väl?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 888
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila