En mormor undrar, ang dagistider?

Sv: En mormor undrar, ang dagistider?

Jag uppfattade det såhär. Mamman har inte ens tänkt på möjligheten, att hon har rätt att vila (även om man inte lyckas somna), vilket hon naturligtvis har och jag ville nämna att det är rimligt.

Alla tänker inte på sina egna behov och rättigheter utan vill försöka rätta sig så mycket som möjligt för andras (dagis) bekvämlighet. Kvinnor lider ganska ofta av det och ts dotter kunde vara en av dem.

Måste säga att det är ingenting jag själv spontant skulle komma på om jag arbetade 3 dagar i veckan och inte hade en man som har skiftarbetat (och därmed redan insett att sova är en mänsklig nödvändighet). Jag skulle nog tänka att 5 timmars sömn några dagar i veckan får det bli. Jag får försöka sova igen någon annan gång (och hur lätt är det som småbarnsförälder). Efter ett år eller så blir det lätt press på hälsan, mental och fysisk om man sover för lite. Det är inte bra för någon.

Så om man har lätt för att rätta sig efter andras bekvämlighet och läser inlägg om jobb och restid så kan man lätt glömma sömn.

Men du måste väl förstå varför de vill veta arbetstiderna?
Hur ni löser lämningar och hämtningar är ju er ensak. Orsaken till att de vill veta arbetstiderna är ju för att få klart för sig att förälder (oavsett vilken) hämtar barnet när arbetsdagen är slut.

Skulle vi skriva upp att jag jobbar klockan 7-14 och sambon klockan 8-17 och skriva kl 17.15 som hämttid på förskolan så skulle de (med all självklar rätt) ifrågasätta varför inte barnen går hem när jag slutar jobbet kl 14.

Ja, jag förstår, men det blir fånigt, eftersom jag sällan kan förutspå mina arbetstider på det sättet. Jag jobbar dessutom med ett väldigt fritt jobb, där jag skulle bli rätt stött om min chef helt plötsligt började begära att jag skulle lämna in tidrapprter och bestämma innan vilka tider jag skulle jobba. Då blir det ju ännu märkligare om dagis ska ha ett sånt schema, som dessutom är omöjligt att göra, jag vet inte på förhand en vecka innan hur jag kommer jobba, det visar sig. Ibland dyker det upp lite mer att göra, då får min man hämta lite fler eftermiddagar, eller så kör det ihop sig på hans jobb, och jag hämtar. Det är ett ständigt pusslande, och jag vet inte riktigt varför vi skulle involvera dagis i det.

Sluta klockan 14 gör jag aldrig nånsin, såvida inte något extraordinärt inträffat i stil med plötslig sjukdom, det finns alltid mer att göra på jobbet, så då tar jag itu med det istället för att gå hem. Det finns alltid mer att göra på jobbet än vad det finns tid att göra det på, jag skulle utan problem kunna jobba all vaken tid, sju dagar i veckan, och ändå inte hinna allt jag skulle kunna göra. Det är mer en fråga om att nä, nu får det räcka, nu går jag hem, än att nu är min arbetstid slut.

Självklart kunde jag hitta på arbetstider att skriva på dagisschemat, men det skulle vara just hittepåtider, som hade litet att göra med mina faktiska arbetstider. Och då blir ju alltihop rätt fånigt.

Senast ändrad:

Hmm fast jag kopplar lite din stil på kommentarer med någon som gärna skulle kommentera förskolepersonal negativt och klaga.

Vi (man och jag) som har riktigt kompetent personal och är jättenöjda har aldrig sagt någonting negativt till fröknarna. Barfota i skorna? tja han är ju glad. Collegetröja utan t-shirt under? tja, det är säkert bekvämt. Fläck på tröjan? jo självklart vi lämnade in en tvååring...

Nej det har de inte hos oss i sthlms kommun. Vi talar om när vi ska lämna och hämta, men detta har ingen koppling till våra arbetstider (under förutsättning att man har ett arbete). Vi behöver heller inte redovisa när vi har semester och ingen skulle bli sur om jag tar ut en semesterdag och lämnar barnen på dagis. Det enda man självklart inte får göra är att lämna barnet på dagis när man tar ut FP för det.

Så uppenbarligen går det att ha ett system där föräldrarna avgör hur de vill lägga upp sin tid, så länge det ligger inom dagis öppettider. Och jag ser inga tecken på att barnen i Stockholms kommun lider mer än andra barn.

Sluta klockan 14 gör jag aldrig nånsin, såvida inte något extraordinärt inträffat i stil med plötslig sjukdom, det finns alltid mer att göra på jobbet, så då tar jag itu med det istället för att gå hem.

Men det finns ju fler personer än du som jobbar och är föräldrar. ;)
Det är därför de frågar efter arbetstider. Det viktiga för förskolan är ju att föräldrar inte har barnen där när de faktiskt inte har rätt att ha dem där. Och det är väl sannolikt därför man ber om att få in arbetstiderna på ett papper; för att föräldrarna dels ska känna/förstå att det inte bara är att "boka dagis" utifrån hur man har lust och dels för att se/bedöma att det är rimliga tider.

Systemet i vår kommun är väl förmodligen gjort efter hur de flesta eller i alla fall väldigt många föräldrar arbetar. Även om färre idag har helt "fasta" tider så är det ju ändå vanligast att även de med flextider har någon slags utgångspunkter även i flextidsschemat. Hos oss är t ex normalarbetstiden 8-17, men vi får flexa fram till 9 på morgonen, mellan kl 11-14 vid lunch och från kl 15 på em. Det vore ju orimligt om jag sa till förskolan:
Jo, jag har 40 timmars arbetstid per vecka och jag kommer alltid att arbeta kl 9-11 samt 14-15, men dessemellan förlägger jag tiden som jag vill så ibland kanske jag lämnar barnet kl 07.30, ibland kl 9 och ibland hämtar vi 15.00 och ibland 17.30.
:p

Arbetstiderna vi skriver/bokar är ju just för att underlätta för förskolan; så att de vet i förväg när våra barn ska vara där och lämnas/hämtas. Precis som ni gör. Jag ser inte riktigt skillnaden.

Nej det har de inte hos oss i sthlms kommun. Vi talar om när vi ska lämna och hämta, men detta har ingen koppling till våra arbetstider (under förutsättning att man har ett arbete). Vi behöver heller inte redovisa när vi har semester och ingen skulle bli sur om jag tar ut en semesterdag och lämnar barnen på dagis. Det enda man självklart inte får göra är att lämna barnet på dagis när man tar ut FP för det.

Så uppenbarligen går det att ha ett system där föräldrarna avgör hur de vill lägga upp sin tid, så länge det ligger inom dagis öppettider. Och jag ser inga tecken på att barnen i Stockholms kommun lider mer än andra barn.

Som jag skrev tidigare: det är möjligt att inte personalen på en enskild förskola reagerar eller säger något. Men det är faktiskt så att även förskolan i Stockholm ÄR till för att ta hand om barn när föräldrar jobbar eller studerar. Det står i alla fall så uttryckligen på deras hemsida.

Det finns kanske förskolor även här där personalen inte säger något alls eller "tycker" något om en förälder lämnar barn för att åka på semester. Jag vet inte.

Men; de har rätten att säga nej till sådant lämnande. Om de skulle vilja. Det kan också vara så att personalen struntar i sånt till en viss gräns. När/om arbetsbelastningen känns orimligt hög eller man faktiskt tycker synd om Nisse som får vara på förskolan x antal dagar per år då mamma/pappa vill vara "barnlediga" kanske man faktiskt säger ifrån. Medan man struntar i det om Nisses mamma/pappa gör så en gång/dag på 3 år.
Och det kan också vara så att förskolepersonalen inte vill opponera sig, men att ledningen skulle reagera om de visste att det förekom regelbundet.

Klart är ju att de flesta "normala" föräldrar gör precis det som du och Mabuse är inne på; försöker i möjligaste mån hitta en bra balans i livet för sig själva och sina barn. Och också faktiskt VILL vara med sina barn när de är lediga. Men det finns förmodligen andra också. Tyvärr. Och för att barnomsorgen i en kommun inte ska behöva kosta på att ta hand om barn som faktiskt egentligen inte BEHÖVER barnomsorg så är det väl (?) bra att det finns tydliga regler och riktlinjer kring vad barnomsorgen är till för och när man har möjlighet att ha sina barn där.

Men det finns ju fler personer än du som jobbar och är föräldrar. ;)
Det är därför de frågar efter arbetstider. Det viktiga för förskolan är ju att föräldrar inte har barnen där när de faktiskt inte har rätt att ha dem där. Och det är väl sannolikt därför man ber om att få in arbetstiderna på ett papper; för att föräldrarna dels ska känna/förstå att det inte bara är att "boka dagis" utifrån hur man har lust och dels för att se/bedöma att det är rimliga tider.

Systemet i vår kommun är väl förmodligen gjort efter hur de flesta eller i alla fall väldigt många föräldrar arbetar. Även om färre idag har helt "fasta" tider så är det ju ändå vanligast att även de med flextider har någon slags utgångspunkter även i flextidsschemat. Hos oss är t ex normalarbetstiden 8-17, men vi får flexa fram till 9 på morgonen, mellan kl 11-14 vid lunch och från kl 15 på em. Det vore ju orimligt om jag sa till förskolan:
Jo, jag har 40 timmars arbetstid per vecka och jag kommer alltid att arbeta kl 9-11 samt 14-15, men dessemellan förlägger jag tiden som jag vill så ibland kanske jag lämnar barnet kl 07.30, ibland kl 9 och ibland hämtar vi 15.00 och ibland 17.30.
:p

Arbetstiderna vi skriver/bokar är ju just för att underlätta för förskolan; så att de vet i förväg när våra barn ska vara där och lämnas/hämtas. Precis som ni gör. Jag ser inte riktigt skillnaden.

Den stora skillnaden är väl att i Stockholm anger man som förälder barnets tider på förskolan. Inte sina egna arbetstider dessutom. Barnets tider behöver de såklart för att planera verksamheten, mina arbetstider är ju bara för att kontrollera vad jag gör när barnet är på dagis. Det är just den extrakontrollen av föräldrarna som vi tack och liv inte har i Stockholm.

För vår del så har barnet fasta tider på dagis, det kan diffa en halvtimme med hämtningen kanske (vilket vi anger veckan innan), det är vi föräldrar som varierar våra arbetstider väldigt mycket. I första hand för att få ihop heltidsjobb med stort eget ansvar med vettiga tider för barnet. Såhär oregelbundet jobbade vi inte innan vi fick barn, så barnet styr i praktiken väldigt mycket mer över arbetstiderna än arbetsgivaren.

Jag börjar normalt att jobba vid nio, om det inte är nåt särskilt. Men om jag inte hämtar kan arbetsdagen sluta allt mellan 18 och 01, beroende på hur mycket det är att göra, och hur länge jag orkar jobba. Sånt är svårt att veta en vecka i förväg, det beror ju lite på dagsform och arbetsbelastning. Om jag hämtar, så är det däremot stensäkert att jag slutar kl 15:30, för annars hinner jag inte till dagis i tid. Det är ju därför jag menar att det för oss skulle bli fånigt att ange våra arbetstider till dagis, för jag vet ju inte själv ens samma morgon hur länge jag kommer jobba alla dagar. Ska jag ange arbetstider till dagis en vecka innan fick jag sitta och hitta på tider, som sen inte skulle ha något med faktisk arbetstid att göra. Och då känns alltihop ju mest som onödigt pappersarbete.

Det finns ju redan en enormt stark norm att ha så korta dagar på dagis som möjligt, så de flesta flänger ju livet ur sig för att få korta dagar och ffa hämta tidigt. Att dessutom skapa en massa onödigt pappersarbete för föräldrar och personal genom att begära in föräldrarnas arbetstider känns komplett onödigt, och det är väl därför inga förskolor gör det här. Eftersom det enbart blir onödigt merarbete. Förskolan här är bara intresserad av barnets tider, för det är den informationen de behöver för att planera sin verksamhet.

För förskolan här är det inte alls viktigt att ta reda på om föräldrarna har barnen på förskolan fast de inte har rätt att ha dem där. Reglerna finns ju som du har sett på nätet, och sen litar man på att föräldern följer dem. Det är ett ömsesidigt förtroende, helt enkelt, vi litar på förskolan att de tar hand om vårt barn, och de litar på oss att vi inte missbrukar tiderna.

Senast ändrad:

(Din förskola måste ha varit ganska hemsk, brr)

Inte alls! :love:
Jag har jobbat på flera, och alla har varit toppen!
Men.... Tiderna har förändrats, Och kraven likaså.
'efter 28 år i yrket har jag sett massor....
Vi har haft förhållandevis god personal täthet, 3.25 på 15 barn på sista stället, Men förskolan kan aldrig ersätta föräldrarna!

Jag har älskat mitt jobb, men nu är måttet rågat! Jag orkar inte snyta barn, för att föräldrarna inte orkar...
(förlåt utbrottet, men så känns det ibland)
För 10 år sedan ville föräldrarna jobba "fort" och vara mycket med sina barn. I dag känns det tvärtom...

Man myglar med schema så man har tid att gå och sola innan hämtning, man kan skälla som en bandhund över en skrynklig klänning på skolfotot... Fast man lämnat klänningen så...
Det finns föräldrar som tycker att vi ska tvätta smutsiga utekläder, de va ju vi som lät barnen smutsa ner sig...
Under 28 år har jag samlat på mej så otroligt mycket korkade uttalande att jag lätt skulle kunna skriva en bok.

Mitt liv som disktrasa är slut!
Jag vill ha ett värde!
Jobbar jag på kontor kan jag prata med mina arbetskamrater en stund då och då, jobbar jag med barn får jag inte prata med dom andra. (fika raster finns oftas inte)
Jobbar jag i en butik, kan jag vara trött även om jag är på jobbet, jobbar jag med barn måste jag vara på topp hela tiden.

Det finns tusen exempel, Jag beundrar alla dessa sega personal som orkar år ut och år in vara minst uppskattad. -Va då? ni leker ju ändå bara med barn? DE kan väl inte vara jobbigt?
Älskar ni inte barn? Då kan ni väl stanna en halvtimme till?

Jobba till halv sju, och arbetsplats träff efter det?
Ja men det är väl underbart? hemma halv tio. Öppning i morgon... Suck...
Nä, Jag har kommit längre... nu är jag städerska:love:

*Jenny*

Ja, det låter som helt rätt beslut att byta jobb, om du kände så. Både för dig, föräldrarna och barnen. Jag skulle inte vilja att min son gick på ett dagis där personalen är less på att snyta ungar och tycker föräldrarna myglar sig till fler timmar.

Ja, det låter som helt rätt beslut att byta jobb, om du kände så. Både för dig, föräldrarna och barnen. Jag skulle inte vilja att min son gick på ett dagis där personalen är less på att snyta ungar och tycker föräldrarna myglar sig till fler timmar.

Men det är ju så ibland, det är inte en fråga om att tycka.

Såg för bara någon månad sen en bekant skriva på facebook att hon stack ner till stranden och låg där hela dagen när hon lämnat barnen på dagis för det var hon såå värd att unna sig (på köpet har hon bara barnen varannan vecka).

Fast när jag lämnar på dagis, så får jag absolut inte intrycket att personalen helst ville att sonen inte var där, och funderar på om jag kanske myglat till mig lite extra fritid. De vill ha barnen där, och verkar snarare tycka att det är lite trist om väldigt många barn är borta. Enda gången de ens antytt något om närvaro och tider var i våras, då sonen var ledig väldigt mycket från dagis, då tyckte de att det var lite tråkigt att han var där så sällan. Mitt intryck är att de gillar att jobba med barnen, och därför tycker det är roligt snarare än störande när de kommer. Utan barn skulle de ju inte kunna jobba alls, och intrycket man får är att de faktiskt gillar sitt jobb och trivs med barnen.

Det finns ju redan en enormt stark norm att ha så korta dagar på dagis som möjligt, så de flesta flänger ju livet ur sig för att få korta dagar och ffa hämta tidigt. Att dessutom skapa en massa onödigt pappersarbete för föräldrar och personal genom att begära in föräldrarnas arbetstider känns komplett onödigt, och det är väl därför inga förskolor gör det här. Eftersom det enbart blir onödigt merarbete.

Äsch, det skrivs ju på samma blankett/papper som barnens tider. Så särskilt mycket merarbete är det inte. Gissningsvis är det första och främsta de tittar på på "vår" blankett just barnets vistelsetider. (Vi skriver dessutom schemat för båda barnen på samma blankett; trots att de går på olika avdelningar). Sen finns föräldraarbetstiderna med på samma papper som en slags extra uppgift. Så; visst; vi föräldrar får skriva lite mer (dock skriver vi ju bara schema för en vecka, eftersom vi har samma arbetstider hela tiden och sen rullar på i samma stil) den gången vi uppger schemat/tiderna och vid ändring av schemat/tiderna.

Gissningsvis tar det max ca 3 minuter extra att plita ner de där siffrorna på papperet och för mig är det inte så farligt. ;)

Det är välan bra att de i Stockholms barnomsorg inte känner behov av att fråga om arbetstider osv. Och visst; det visar ju på tillit/förtroende mellan både parten föräldrar kontra staden/kommunen. Men det betyder ju inte att de kommuner som mer "synligt" följer regelverket därmed gör fel. Det görs bara olika.

Och jag kan förstå varför man i många kommuner väljer att be om specifikation. Kanske har man haft problem med föräldrar som tror att förskolan är till för "barnpassning" bara för att? Kanske har man råkat ut för problemet x antal gånger för mycket och väljer därför att via denna typen av schemablankett klargöra att det faktiskt är föräldrarnas arbetstider som styr hur mycket barnomsorg man har "rätt till"? Kanske har kommunerna olika ekonomiska förutsättningar och i en fattigare kommun (nu bor jag inte i en fattig kommun, kommunen har en god ekonomisk förvaltning, men det är också nödvändigt att fortsätta jobba just med detta för att inte råka BLI en fattig kommun på sikt) är det mer nödvändigt att verkligen se till att barnomsorgen inte ens riskerar bli en "dumpningsplats" för något enda barn?

Det jag kan tycka är lite knepigt är den attityd jag ibland ser här, på andra forum eller hör från föräldrar i min närhet. "Jag betalar faktiskt för barnomsorgen, då ska jag få ha barnen där när JAG vill!" som argument för att Bea, Nisse eller Frida ska få vara där när jag har semester och vill måla huset, behöver åka och handla, ska gymma eller annat. Visst betalar vi, men inte betalar vi sådana summor att vi täcker hela kostnaden. Barnomsorgen ÄR skattefinansierad och vi betalar bara en del av det hela. Skulle vi gå ihop x antal föräldrar och betala en-tre pedagoger ur egen ficka så skulle kostnaden säkerligen överstiga de 1000-1500 per barn som det brukar kosta per månad för heltidsvistelse.

Och just för att barnomsorgen är skattefinansierad så är det naturligtvis nödvändigt i de flesta kommuner att den nyttjas just då det är nödvändigt att den nyttjas (= när föräldrar arbetar, studerar .... eller sover inför sina nattskift..... eller andra undantagsfall som kan förekomma... bäst jag skriver det så jag gör klart att jag inser det FINNS undantag;)

Fast när jag lämnar på dagis, så får jag absolut inte intrycket att personalen helst ville att sonen inte var där, och funderar på om jag kanske myglat till mig lite extra fritid. De vill ha barnen där, och verkar snarare tycka att det är lite trist om väldigt många barn är borta. Enda gången de ens antytt något om närvaro och tider var i våras, då sonen var ledig väldigt mycket från dagis, då tyckte de att det var lite tråkigt att han var där så sällan. Mitt intryck är att de gillar att jobba med barnen, och därför tycker det är roligt snarare än störande när de kommer. Utan barn skulle de ju inte kunna jobba alls, och intrycket man får är att de faktiskt gillar sitt jobb och trivs med barnen.

Men det är ju ingen motsättning! Man kan väl tycka att det är roligt att barnet kommer och att det är roligt att ta hand om det, men ändå vara av åsikten att föräldern inte ska ägna sig åt fritidsintressen när barnet är på dagis?

Du säger ju själv att dagis är till för att barnet ska vara där när föräldern/föräldrarna jobbar.

Jag tror de allra flesta känner så. Och de flesta föräldrar är nog både reko och omtyckta. Men alla är inte som du och jag vet du! :D Och det är väl DE föräldrarna som kamomillo lessnade på. Föräldrar är defintivt inte en homogen grupp. De finns i alla olika skepnader.

De är ju som människor är mest. Och en del människor vill klaga på det mesta, ser det som andras ansvar att deras barns kläder blir smutsiga på förskolan, tycker att förskolan "jävlas" när de inte fick möjlighet att åka på semester till Mallorca en vecka och låta barnet lämnas på förskolan den veckan (via någon annan då förstås). De gånger jag mött sådant så verkar det oftast faktiskt handla om missuppfattningar; man TROR helt enkelt att man HAR rätt att lämna barnen på förskolan när det är "praktiskt" för en själv att göra det.

Jag tror inte en enda förskola eller kommun reagerar på en förälder som ber att få ha barnet där för att resten av familjen ska på begravning, för att föräldern ska till tandläkaren eller läkaren. Men jag tror det finns kommuner som vill klargöra att barnomsorgen INTE är till för att föräldrar ska få "barnledigt" och kunna roa sig med sina hästar, hundar, shoppingturer eller annat. Ej heller för att storhandla, tvätta eller sköta hushållssysslor. Och jag har svårt att förstå när/om föräldrar "försvarar" den sortens nyttjande av barnomsorgen.

(Däremot har jag full förståelse för att det kan finnas alldeles korrekta undantag från reglerna. T ex för vissa ensamstående föräldrar som behöver MER avlastning än i "normalfallet"; där gör man ju helt enkelt en bedömning av att barn x, y och m behöver barnomsorgstid även på tider när föräldern inte arbetar/studerar. Eller som i en barndomsbekants liv; där barnen gick i barnomsorg nästan på heltid i alla år, trots att modern ifråga (som hade huvudsaklig vårdnad) faktiskt var arbetslös hela tiden. Dessa 5 barn fick efter några år faktiskt familjehemsplaceringar allihop. Och jag känner ju den mamman och förstår mycket väl både varför barnen fick barnomsorg trots att hon inte arbetade och också varför de till slut togs ifrån henne....)

Nej, har man regelbundna arbetstider är drt såklart inga problem att fylla i en sån blankett. Men för mig skulle det vara rätt besvärligt: jag skulle behöva samköra både min och makens kalendrar, kolla om han har några tidiga möten eller flyg som gjorde att han behöver åka tidigare till jobbet nån dag, eller om det är nån annan anledning till att han behöver vara tidig. Sen behöver jag kolla hans möten på eftermiddagarna, och dubbelkolla om han har en deadline och behöver jobba över, för att på det sättet försöka skatta hans arbetstider för nästa vecka. Och sen göra samma sak själv, dubbelkolla kalendern, planera nästa veckas jobb i detalj, osv. Det skulle ta ganska lång tid. När man ska hämta och lämna är det ju lätt att veta arbetstiden, kruxet är att veta när den förälder som inte hämtar eller lämnar kommer åka till jobbet eller åka hem. När det gäller min man anpassar han oftast sin arbetstid efter köerna också, han håller koll på trafikläget från femsnåret, och åker när trafiken börjat lätta. Hur ska någon av oss en vecka innan kunna förutspå trafikläget och eventuella olyckor på essingeleden en vecka i förväg? Hur ska min man kunna förutspå att jag kommer sova illa pä onsdag nästa vecka, och därför sover en timme till på morgonen innan jag åker till jobbet?

Som sagt, vi kunde ju lösa problemet genom att hitta på fasta arbetstider som saknar verklighetsförankring, men då blr ju hela exercisen meningslös.

Vi har fått kommentarer som -jaså minsann! ledig från dagis i morgon :D när A har varit hemma tex farmor på besök.

Och kommentarer som, -ni utnyttjar ju inte all er tid, vid samtal. (det kommer vi nog tyvärr verkligen inte höra i år när arbetstiderna ändrats lite)

Senast ändrad:

Men det betyder ju inte att de kommuner som mer "synligt" följer regelverket därmed gör fel. Det görs bara olika.
Detta börjar bli lite OT men jag tycker att det är en skillnad som är rätt central, särskilt för kvinnors föräldraroll. Regelsystemet i Sthlms kommun pekar på att arbetet inte är det enda godtagbara skälet att behöva avlastning och att det är okej att en vuxen människa får ta en ledig dag i ensamhet utan att bli sedd som en smitare. Jag tycker ibland att det pompösa språket som ibland omgärdar förskoleverksamheten (typ "vi sköter om det viktigaste ni har", "vi gör ert jobb") är lite fånigt. Det ÄR krävande att ha småbarn och vara heltidsarbetande och det måste få vara okej att vilja ha avlastning utan att samhället står med tidtagarur i handen. Jag är övertygad om att det i stort lönar sig för samhället också att man upplever att dagis är en generös verksamhet som är till för att avlasta, snarare än ytterligare en instans som jagar på.

Jag tycker dessutom att det för de flesta blir tight nog ändå att hinna, givet att många har hyfsat långa restider i Stockholm, ska bägge jobba heltid och barnet inte går mer än 7-8 timmar per dag på dagis så finns det inte tid till att göra en massa annat mellan jobb och dagis, det löser sig ju liksom själv. De allra flesta skohornar in sitt jobb mellan hämtningar och lämningar, saxar och flexar för att få ihop det, så att införa en extra kontrollfunktion så att ingen smiter in på ICA och handlar på vägen mellan jobbet och dagis känns som överkurs.

Antalet timmar man betalar för??? Man betalar väl samma oavsett tid?
Åtminstone har jag alltid gjort det?

I vår kommun betalar man olika taxor beroende på hur många timmar barnen är där. Tre olika taxor. Över 30 timmar räknas som heltid med maxtaxa.

men vi kommer inte ifrån att förskola är en stressig miljö:crazy:

Visst är det så och de flesta försöker hålla så korta dagar som det går.

Men från att ha jättelånga dagar till att gå 22.5 timmar i veckan är inte samma dimension. Helst inte för ett äldre barn. Jag tycker det är värre att barnen inte får chans att komma in i barngruppen. Jag undrar en ni som förespråkar att barnet ska komma 14 verkligen har jobbat med barn som kommer när de andra går hem eller om det bara är en inställning???

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 888
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5