Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nope det är inte bara arbetstid och restid som gäller. Även sovtid får man lämna på dagis. Har man jobbat hela natten så får barnet gå på dagis medan man sover. Likaså får barnet gå på dagis på dagen om man ska jobba sedan på natten.
Det är klart att man inte ska ha barnet på dagis när man är ledig, även i Stockholm, men jag har aldrig hört talas om något dagis här där föräldrarna ska ange sin arbetstid. Är det både mammans och pappans arbetstider man ska fylla i då? Dessutom blir det ju lite fånigt, vi anpassar ju arbetstiderna efter dagistiderna. Så vilka tider jag jobbar beror på om jag hämtar eller lämnar på dagis den dagen. Dagis styr arbetstid, inte tvärtom.
Har ju hört talas om en hel del barn som äter på förskolan men aldrig hemma.
Ärligt talat.... Nej!
Men jag har hört om dom som inte "hinner" äta av alla intryck på förskolan.
* Jenny *
Självfallet är föräldrarna det viktigaste för barnet, men det ena utesluter väl inte det andra? Och framförallt, om barnet behöver gå i Fsk av praktiska skäl (arbetande föräldrar) så måste set väl ändå vara bra om barnet får en meningsfull vistelse och tider som gynnar barnet- alltså inte att komma när alla andra börjar gå hem, som var problemet i trådstarten. Bra att di hittar ett jobb som du trivs bättre med :-)!
Men då kan jag meddela att min son som började på dagis för en månad sedan har slutat äta hemma sedan dess. Dock äter han som en häst på dagis och är en nöjd och glad unge annars.
Så, nu har du hört talas om en i alla fall!
Det låter lite som att du tänker dig att ni skulle ha samma resurser, men färre barn, ifall föräldrarna lät barnen gå kortare dagar. Men så borde det ju rimligen inte vara, utan färre barn borde leda till färre personal.
För mig känns det fånigt, vad har dagis att göra med hur länge jag tänker jobba när min man hämtar?
Att ha barnen i "onödan" på förskolan tycker jag är egoistiskt, för det tar tid för dom barnen som verkligen behöver ha den omsorgen.
Att jag skriver det är inte för att skuldlägga, utan för att så är verkligheten.
Har man 5 barn efter mellanmål och är ensam vill man kunna lägga all tid på att dom har det bra, kommer det sedan till 2 som föräldrarna inte "tycker ska behöva gå hem, kompisarna finns ju där) så har vi ju 7 barn att dela oss på, och det är inte alltid så lyckat.
Men ts sa att dottern skulle börja jobba 15, (inte spela dator ) vilket jag gissar betyder att hon slutar jobba sent. Så då är det inte alls omotiverat att lämna barn på dagis 11 och sova en stund (Speciellt iom att det verkar vara ett vårdyrke, slutar man 23, är hemma 00 och går upp klockan 6 så får man mindre än 8 timmars sömn på en natt.)
Vi är väl rätt många nu för tiden som inte har jobb som börjar och slutar vid en viss arbetstid utan privatliv och arbetsliv flyter ihop. Varken jag eller min man har några fasta arbetstider utan anpassar tiden efter vad som behöver göras under dagen. Så länge vi pratar om två heltidsarbetande vuxna förstår jag inte varför dagis ska ha synpunkter på hur vi lägger upp våra dagar och inte tillåta att barnen går på heltid. Man får väl ha lite förtroende för föräldrarna också att de pusslar ihop det på bästa sätt vilket kanske betyder att man hämtar efter man har handlat men i stället jobbar på kvällen.