En mormor undrar, ang dagistider?

Sv: En mormor undrar, ang dagistider?

Har ju hört talas om en hel del barn som äter på förskolan men aldrig hemma.

Självfallet är föräldrarna det viktigaste för barnet, men det ena utesluter väl inte det andra? Och framförallt, om barnet behöver gå i Fsk av praktiska skäl (arbetande föräldrar) så måste set väl ändå vara bra om barnet får en meningsfull vistelse och tider som gynnar barnet- alltså inte att komma när alla andra börjar gå hem, som var problemet i trådstarten. Bra att di hittar ett jobb som du trivs bättre med :-)!

Nope det är inte bara arbetstid och restid som gäller. Även sovtid får man lämna på dagis. Har man jobbat hela natten så får barnet gå på dagis medan man sover. Likaså får barnet gå på dagis på dagen om man ska jobba sedan på natten.

Ja, jag veeeet. ;) Jag är inte dum i hela huvudet.
Men det handlar ju om sovtid kopplat till ens arbete.

Inte sovtid för att man var uppe och spelade på datorn till exempel.

*KL*
För övrigt talades tidigare om att barnomsorgen i Stockholm inte lägger sig i föräldrarnas arbetstider utan litar på att de är där för att föräldrarna behöver det. Så är det här också. Det är inte så att personalen på förskolan ägnar tid åt att "klocka" föräldrar eller att kommunen har spioner som åker runt på arbetsplatser för att se efter att föräldrarna jobbar.

MEN; när vi anger vårt schema för barnen så fyller man i föräldrarnas arbetstider på den (båda två) och på raden bredvid vilken vistelsetid som det ger för barnet. De allra flesta föräldrar skulle ju aldrig ens drömma om att lämna barnen på förskolan när/om de är lediga. Men det finns ett fåtal som gör sånt ibland; som vill lämna dem för att ha "ledigt" för något eget nöje. Jag känner inte till någon personligen, men har mött folk som "tyckt" eller trott att det är klart man kan lämna barnet på förskolan när man vill städa, renovera huset, åka på semester, pyssla med hästen, tvätta, vila sig eller gå på gymmet.

På Stockholms stads hemsida hittar jag följande text:
"Barn som är mellan ett och fem år kan gå i förskola eller familjedaghem (pedagogisk omsorg) under den tid då du som vårdnadshavare arbetar eller studerar.

Om du är föräldraledig med ett mindre barn får dina äldre barn gå högst sex timmar per dag i förskolan eller familjedaghemmet."
Det vill säga; även i Stockholm gäller barnomsorg under tiden som man arbetar eller studerar. Det som hos oss kallas "15-timmars" är däremot 30 timmar i Stockholm.

Det betyder ju att även om ingen förskollärare i praktiken "lägger sig i" om en förälder skulle säga "ja, vi åker på semester nästa vecka jag och andra föräldern så då lämnar farmor/farfar barnen" så är det fullt möjligt för dem att lägga sig i det. Barnomsorg (även i Stockholm) är i första hand till för barn vars vårdnadshavare arbetar eller studerar.

Det är klart att man inte ska ha barnet på dagis när man är ledig, även i Stockholm, men jag har aldrig hört talas om något dagis här där föräldrarna ska ange sin arbetstid. Är det både mammans och pappans arbetstider man ska fylla i då? Dessutom blir det ju lite fånigt, vi anpassar ju arbetstiderna efter dagistiderna. Så vilka tider jag jobbar beror på om jag hämtar eller lämnar på dagis den dagen. Dagis styr arbetstid, inte tvärtom.

Det är klart att man inte ska ha barnet på dagis när man är ledig, även i Stockholm, men jag har aldrig hört talas om något dagis här där föräldrarna ska ange sin arbetstid. Är det både mammans och pappans arbetstider man ska fylla i då? Dessutom blir det ju lite fånigt, vi anpassar ju arbetstiderna efter dagistiderna. Så vilka tider jag jobbar beror på om jag hämtar eller lämnar på dagis den dagen. Dagis styr arbetstid, inte tvärtom.

Ja hos oss fyller man i sina arbetstider. Både mammans och pappans, givetvis.

Vi har också flextider, men fyller i arbetstider 07.15 - 16.15 för att på så vis kunna lämna 07 och hämta 16.30. Det är normalt sett helt okej för personalen att man t ex lämnar senare och hämtar tidigare, men inte tvärtom. Däremot vill de nog veta om barnet kommer så sent så att frukost redan är äten/klar. Och/eller om barnet hämtas vid lunch och inte ska äta på förskolan.
Av rent planeringsmässiga skäl (då de beställer antal portioner mat varje morgon t ex).

Schemaändringar ska lämnas in senast en vecka i förväg. T ex om en ledig dag i veckan ändras till annan dag eller dylikt. Sjukdom och annat oförutsett ringer man om samma morgon.

Fånigt? Tja, jobbar man heltid och ska förlägga sina 40 timmar helt som man själv vill så går det ju att sätta upp tiderna på det sättet i sitt schema till förskolan. Vad som är "fånigt" förstår jag nog inte...

För mig känns det fånigt, vad har dagis att göra med hur länge jag tänker jobba när min man hämtar? Den enda relevanta tiden är väl när den som lämnar börjar jobba, i så fall, och när den som hämtar slutar jobba. Vilket i sin tur blir fullkomligt överflödig information, eftersom de tiderna definieras av våra dagistider. Jag börjar alltid att jobba 40 minuter efter det att jag lämnat på dagis, oberoende av när jag lämnar, eftersom det tar den tiden att åka från dagis till jobbet, och min man slutar alltid jobba en timme innan han hämtar, eftersom det är hans restid. Så den enda informationen det skulle ge är egentligen vem som hämtar och vem som lämnar. Vi bestämmer sällan det så långt som en vecka i förväg, utan vi spikar dagistiderna, och sen bestämmer vi under veckan vem som hämtar och lämnar de olika dagarna, beroende på vad som dyker upp på jobbet, och vem som har tid att gå tidigt för att hämta. Så visst kunde jag hitta på ett arbetsschema en vecka innan, men det skulle i praktiken inte stämma, ibland jobbar jag över mycket mer än jag tänkt, ibland inte.

Ärligt talat.... Nej!
Men jag har hört om dom som inte "hinner" äta av alla intryck på förskolan.

* Jenny *

Men då kan jag meddela att min son som började på dagis för en månad sedan har slutat äta hemma sedan dess. Dock äter han som en häst på dagis och är en nöjd och glad unge annars.

Så, nu har du hört talas om en i alla fall! :)

Självfallet är föräldrarna det viktigaste för barnet, men det ena utesluter väl inte det andra? Och framförallt, om barnet behöver gå i Fsk av praktiska skäl (arbetande föräldrar) så måste set väl ändå vara bra om barnet får en meningsfull vistelse och tider som gynnar barnet- alltså inte att komma när alla andra börjar gå hem, som var problemet i trådstarten. Bra att di hittar ett jobb som du trivs bättre med :-)!

De enda tråkiga i kråksången är att jag har trivts med jobbet, men inte med alla orimliga krav.
Jag vill jobba med/för barnen, men i dagens läge har föräldrar/ arbetsgivare/samhälle så höga/orimliga krav att man nästan aldrig kan uppfylla alla krav. :cry:
Man går på jobbet i hopp om att göra ett bra jobb, men alltid finns det något önskemål som jag inte klarat att uppfylla.
Till 14 barn finns ibland 28 föräldraviljen att uppfylla.
I bland får vi medla mellan mammor och pappor som inte har samma åsikt. Även om dom lever ihop, och borde kunna prata med varandra:o

Någon är arg för att dom blivit feldebiterat ( det är inte vårat ansvar)
Någon tycker att vi ska borsta barnens långa hår (föräldrarna "får" inte)
Andra är sura för att barnens omärkta kläder inte ligger på rätt hylla...
Man kan få skäll för att barnen varit ute för länge... Eller för lite...
En pappa som (för massor av årsedan) var arg för att vi inte hade öppet på midsommarafton, han ville ju måla huset i lugn och ro...
Det finns tusentals små uppdrag som föräldrar vill att vi ska utföra, plus att vi ska ha en massa pappersjobb också.

Nä, Jag var less på blöjträsket och att alltid känna sig otillräknelig. :crazy: Någonstans får man sätta stopp, och bestämma att det räcker.
Just nu har jag ett städjobb på en skola, och jag älskar det:love:
Jag har många tusen mindre i lön, men vad spelar det för roll, när till och med barnen gillar att det är rent. Och säger det!
I Dag är jag uppskattad och det värmer i själen.
Sedan har jag älskade barnbarn också! Och dom vill jag ge allt!:love: Inte vara trött och less när jag kommer från jobbet.

Förskole personal gör ett jättejobb!!!! Va rädd om dom! Det finns så mycket som ni föräldrar kan göra för att underlätta, och i slutändan gagnar det era barn.
Att ha barnen i "onödan" på förskolan tycker jag är egoistiskt, för det tar tid för dom barnen som verkligen behöver ha den omsorgen.
Att jag skriver det är inte för att skuldlägga, utan för att så är verkligheten.
Har man 5 barn efter mellanmål och är ensam vill man kunna lägga all tid på att dom har det bra, kommer det sedan till 2 som föräldrarna inte "tycker ska behöva gå hem, kompisarna finns ju där) så har vi ju 7 barn att dela oss på, och det är inte alltid så lyckat.
Våra armar växer inte ut flera av, för att barnen blir fler...
Med glimten i ögat har jag haft drömjobbet som "dagisfröken" Men nu har drömmen förändrats!

Jag kommer alltid att beundra förskolepersonal, och sjukvårdspersonal:love:

* Jenny *

Det låter lite som att du tänker dig att ni skulle ha samma resurser, men färre barn, ifall föräldrarna lät barnen gå kortare dagar. Men så borde det ju rimligen inte vara, utan färre barn borde leda till färre personal.

Men då kan jag meddela att min son som började på dagis för en månad sedan har slutat äta hemma sedan dess. Dock äter han som en häst på dagis och är en nöjd och glad unge annars.

Så, nu har du hört talas om en i alla fall! :)

Så är vår dotter också! Hon äter ytterst lite hemma och som en häst på dagis. :)

Det låter lite som att du tänker dig att ni skulle ha samma resurser, men färre barn, ifall föräldrarna lät barnen gå kortare dagar. Men så borde det ju rimligen inte vara, utan färre barn borde leda till färre personal.

De klart jag vill ha bättre resurser, och mindre barngrupper! Barnen är vår framtid, och dom är värd det bästa!
Dom gamla som kämpat så för att vi ska ha det bra, är också värd det bästa!
Mer resurser på barnen och dom gamla om ni frågar mej!

* Jenny *

Jag kanske är bortskämd, men jag tycker de verkar ha jättebra resurser, åtminstone på vår förskola. De är tre personal på 15 barn, vilket är normalt i vår stadsdel. I praktiken är ju oftast något barn sjukt eller ledigt, så de kanske är 12-13 barn en normal dag, det tycker inte jag är för stor grupp, utan ganska lagom. Visst kunde de ha ännu finare och större lokaler, men de de har är helt ok! Massor med olika grejor att pyssla med, och de hinner göra lagom mycket med barnen, både organiserad pedagogisk aktivitet och fri lek (under uppsikt, så att det inte spårar ut i skrik och slagsmål). Så fina var förskolorna definitivt inte när jag var liten, så det verkar ju skett en enorm uppryckning och satsning de senaste trettio åren. Även internationellt, om jag jämför med vad utländska kollegor berättar, så är svensk barnomsorg verkligen påkostad. Det är ju en anledning till att många väljer att flytta tillbaks till Sverige under småbarnsåren, att det finns vettig barnomsorg till ett överkomligt pris här.

Sen finns det självklart sämre förskolor, men mitt intryck är att den stora skillnaden är inte resurserna, utan vad personalen gör. På de sämre förskolorna står personalen i grupp i ett hörn och pratar med varandra medan barnen leker flugornas herre, på de bättre sprider de ut sig och interagerar med barnen hela tiden. Då blir det inte samma typ av skrikiga och aggressiva lekar, för personalen hinner hejda i tid innan något spårar ur.

Så om jag skulle önska något vore det inte i första hand mer resurser, utan bättre chefer, som inte blundade för pedagoger som ser sitt jobb som barnpassning i första hand och är mer intresserade av varann än av barnen, utan i så fall tog tag i problemen och försökte få personalen att jobba mer aktivt med barnen. Om inte annat blir det enorm skillnad i ljudnivå med aktiv personal, vilket såklart gör stor skillnad för hur ansträngande det blir för barnen att vara där, hur de upplever måltiderna, osv.

Jag tycker nog för övrigt att alla människor är värda det bästa, inte bara gamla och barn. Så bra vi nu har möjlighet till. Då är väl skolorna betydligt mer illa däran än förskolorna, tycker jag, så skulle man satsa på kvalitetshöjning nånstans så skulle jag satsa där.

För mig känns det fånigt, vad har dagis att göra med hur länge jag tänker jobba när min man hämtar?

Men du måste väl förstå varför de vill veta arbetstiderna?
Hur ni löser lämningar och hämtningar är ju er ensak. Orsaken till att de vill veta arbetstiderna är ju för att få klart för sig att förälder (oavsett vilken) hämtar barnet när arbetsdagen är slut.

Skulle vi skriva upp att jag jobbar klockan 7-14 och sambon klockan 8-17 och skriva kl 17.15 som hämttid på förskolan så skulle de (med all självklar rätt) ifrågasätta varför inte barnen går hem när jag slutar jobbet kl 14.

Att ha barnen i "onödan" på förskolan tycker jag är egoistiskt, för det tar tid för dom barnen som verkligen behöver ha den omsorgen.
Att jag skriver det är inte för att skuldlägga, utan för att så är verkligheten.
Har man 5 barn efter mellanmål och är ensam vill man kunna lägga all tid på att dom har det bra, kommer det sedan till 2 som föräldrarna inte "tycker ska behöva gå hem, kompisarna finns ju där) så har vi ju 7 barn att dela oss på, och det är inte alltid så lyckat.

:bow:

(Min mamma var dagmamma när vi var små. Jag har för mig hon hade ungefär 4-5 barn, plus mig och brorsan hemma. Det fanns grannar i kvarterat som faktiskt skickade över sina barn hem till oss just av någon slags "kompisorsak" eller vad det nu var. Där kunde morsan stå (och det hände liksom inte bara någon enstaka gång) och skulle servera mellanmål och finna sig ha ytterligare 3-4 barn i hemmet som hon inte egentligen hade som dagbarn. :crazy:)

Men ts sa att dottern skulle börja jobba 15, (inte spela dator :p) vilket jag gissar betyder att hon slutar jobba sent. Så då är det inte alls omotiverat att lämna barn på dagis 11 och sova en stund ;) (Speciellt iom att det verkar vara ett vårdyrke, slutar man 23, är hemma 00 och går upp klockan 6 så får man mindre än 8 timmars sömn på en natt.)

Vi är väl rätt många nu för tiden som inte har jobb som börjar och slutar vid en viss arbetstid utan privatliv och arbetsliv flyter ihop. Varken jag eller min man har några fasta arbetstider utan anpassar tiden efter vad som behöver göras under dagen. Så länge vi pratar om två heltidsarbetande vuxna förstår jag inte varför dagis ska ha synpunkter på hur vi lägger upp våra dagar och inte tillåta att barnen går på heltid. Man får väl ha lite förtroende för föräldrarna också att de pusslar ihop det på bästa sätt vilket kanske betyder att man hämtar efter man har handlat men i stället jobbar på kvällen.

Men ts sa att dottern skulle börja jobba 15, (inte spela dator :p) vilket jag gissar betyder att hon slutar jobba sent. Så då är det inte alls omotiverat att lämna barn på dagis 11 och sova en stund ;) (Speciellt iom att det verkar vara ett vårdyrke, slutar man 23, är hemma 00 och går upp klockan 6 så får man mindre än 8 timmars sömn på en natt.)

Ja, så kan det ju vara. Men i så fall har de ju ett fullgott argument att använda för att förskolan ska ta emot barnet kl 11!

Det uppfattade jag dock aldrig av TS att så var läget; att det handlade om tid för mamma att sova inför jobbpasset.

Ok! lite lustigt. Barnen tenderar tydligen blir dragna av varandras aptit och gemenskap och lite långsamma ättakt. Föräldrar kan ju gärna vara lite snabba o otåliga i jämförelse. (Min lillebror tex kunde ta 1 timma för 1dl makaroner och 5 köttbullar hemma).

(Din förskola måste ha varit ganska hemsk, brr)

(och bara för att, A äter bra både hemma och på dagis.)

Senast ändrad:

Vi är väl rätt många nu för tiden som inte har jobb som börjar och slutar vid en viss arbetstid utan privatliv och arbetsliv flyter ihop. Varken jag eller min man har några fasta arbetstider utan anpassar tiden efter vad som behöver göras under dagen. Så länge vi pratar om två heltidsarbetande vuxna förstår jag inte varför dagis ska ha synpunkter på hur vi lägger upp våra dagar och inte tillåta att barnen går på heltid. Man får väl ha lite förtroende för föräldrarna också att de pusslar ihop det på bästa sätt vilket kanske betyder att man hämtar efter man har handlat men i stället jobbar på kvällen.

Ja, vi har också flextider.

De har inte synpunkter på hur man lägger upp sina dagar, men de har förmodligen synpunkter på om man lämnar barn hos dem på tider då en av föräldrarna är ledig. Det är liksom DET som är den springande punkten.

Det är ju dessutom svårt att planera både bemanning och öppettider om föräldrar inte skulle kunna uppge tiden för hämtning med något slags varsel. Det kan ju hända att något dyker upp på jobbet som gör att jag måste jobba över i 3 timmar, då kan jag dock inte räkna med att förskolan ska ha kvar barnen i 3 timmar till bara sådär. Då får ju vi föräldrar lösa det själva så att vi KAN hämta i tid.

Flexibilitet upplever jag att de är bra på i barnomsorgen, men jag förväntar mig inte några underverk.

Vi kommer t ex vara lediga varje onsdag i höst. OM något dyker upp på jobbet som måste utföras på "min" lediga onsdag så kommer jag försöka byta med sambon såklart. Funkar inte det så kan jag ju inte förvänta mig att förskolan plötsligt ska kunna ta emot våra barn på en dag som de inte räknar med att de ska vara där. Med någon veckas varsel kan det säkert fungera alldeles utmärkt däremot.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 888
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila