Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men har han inte vanliga skolböcker i ämnena som ni kan utgå ifrån? Börja där skulle jag tro.Men jag har inte tillgång till något material? jobbar lärare under sommaren så att de kan hjälpa till att ordna fram det då ?
Det är ju det som krävs- material- konkret hjälp- uppgifter, prov, inte en massa bladder om hjälpa hit o dit.
Kan ni stötta mer med läxorna? Funderar på om de alls blir gjorda, eller om barnet tackar nej till hjälp för att då kan han strunta i dem?Han har inte så mycket kompisar i skolan, så det är också något som oroar. Han har egentligen bara spelkompisar på nätet, som han inte träffar IRL men genom spel. Jag märker att han lever upp då, skrattar och har roligt. Han har inte haft en kompis hemma på flera år. Det kommer han inte att ha i år heller, hela sommaren kommer enda kontakten med kompisar vara på nätet, befarar jag. Men han verkar tycka om att ha det så. Han leker en del med sina syskon men det är ju inte samma sak.
Jo det har märkts på proven att han ligger efter, vi träffade läraren i höstas och pratade om det då, han skulle få extra hjälp i skolan och vad vi trodde var det på rätt väg. Men så nu för någon månad sedan visade det sig att de hade glömt bort honom helt. Vi ser aldrig några prov eller provresultat. Frågar honom dagligen om han behöver hjälp med något, om han vill att vi pratar med läraren mm.
Läxhjälp vill han inte ha säger han, han gör det helst själv.
Vi har haft kontakt med läraren hela 7an men just nu känner jag att det har ju haft noll betydelse. Läraren är mycket för att prata men det händer inte så mycket.
Jag har kontaktat rektorn och frågat hur åtgärdsprogrammet ser ut för barnet i höst.
Men har du aldrig tittat på portalen din sons skola använder? Där lägger man ut planering, läslistor och annat som behövs. Sonen har väl tagit hem böckerna över sommaren får vi hoppas?Men jag har inte tillgång till något material? jobbar lärare under sommaren så att de kan hjälpa till att ordna fram det då ?
Det är ju det som krävs- material- konkret hjälp- uppgifter, prov, inte en massa bladder om hjälpa hit o dit.
Va? Det är ju böckerna de använder såklart! Det är inga särskilda läxböcker. Du måste väl någongång under terminen sett hans böcker?När vi har diskuterat läxhjälp säger han att han gör läxorna i skolan. Jag har faktiskt inte vetat vart jag ska vända mig eftersom att prata med läraren, som jag först litade på, inte hjälpte överhuvudtaget.
Sånt här är ju skitsvårt! Man tror att man får hjälp när man vänder sig till skola/lärare men icke.
Men det får bli till hösten, har som sagt kontakt med rektorn och jag tänker kräva att få se läxböckerna, annars får jag väl ta ut semester och helt enkelt tillbringa den i skolan med sonen. Då tror jag nog han kommer bruka allvar, för det vill han nog inte uppleva.
Återigen, det är ni som föräldrar som bestämmer. Är ni oroliga för hans hälsa så bokar ni tid och följer med honom till läkaren. Han är inte myndig så han bestämmer inte om han ska till Dr. Det gör föräldrarna.Vi har fått till svar av läraren att det skulle ordna upp sig, barnet skulle få extrauppgifter.
Alltså, det är som att prata med en vägg när man pratar med läraren, han är trevlig och pratsam men det är absolut ingen verkstad. Han har klappat oss lite på huvudet och ja- vi har tydligen gått på det. Ja- v har varit blåögda såklart.
Ja jag har funderat på det också, om han verkligen mår bra i själen. Men han lever upp emellanåt och har roligt.
Det är svårt. Han skulle aldrig gå med på att gå till läkaren för att undersöka den saken.
Många tankar har väckts här under den här trådens gång, så något händer i alla fall och jag hoppas min kontakt med rektorn har effekt.
Tack för all input.
Jag håller med om att det nog är enklare att börja om en årskurs och ligga lite före sas, än att få extra stöd. Men i 6an (4 år sedan...) sa min mentor att det krävs väldigt mycket för att en elev ska få gå om ett år.Ja jag har hört att de gjort om lite igen i antagningarna men inte hört alla detaljer. Nu menade jag inte att han skulle söka till en prestigeskola utan till nästa kommunala tex. Jo det är fullt möjligt att gå om en klass om man har många F. Jag skulle t.o.m. tro att det är enklare att ordna än att få extra stöd faktiskt. Särskilt om man vill börja åk 7.
Nej anonym blir man ju givetvis inte men det är ändå lättare än att se samma ansikten och gå om. Det är ju ingen skam att gå om så det behöver inte vara en ny identitet som krävs utan kanske bara lättare och roligare med nya kompisar och att inte alla vet det direkt.
Men det beror ju som du säger på vart man bor osv. Här i min stad finns det så många skolor att samhället jag bor finns det två kommunala högstadium med en km mellanrum.
Jag gick på en friskola med väldigt mycket eget ansvar över redovisningar och "kurser" och vi hade inte en enda bok. Tror att jag fick ca tio papper från år 7-9. Så att det finns fysiska böcker är inte en självklarhet längre utan många skolor har ersatt böckerna med digitala böckerVa? Det är ju böckerna de använder såklart! Det är inga särskilda läxböcker. Du måste väl någongång under terminen sett hans böcker?
Ja det är nog en bra idé att följa med sonen till skolan, jag tror läraren skulle välkomna det engagemanget.
Givetvis gör han inte läxorna i skolan för det klarar endast högpresterande elever såvida han inte går till läxhjälpen men det för han ju inte säger du.
övriga elever har fullt sjå att ta in det som görs på lektionen för det är inte precis studiero i svenska klassrum tyvärr och man behöver repetera när man kommer hem.
När vi har diskuterat läxhjälp säger han att han gör läxorna i skolan. Jag har faktiskt inte vetat vart jag ska vända mig eftersom att prata med läraren, som jag först litade på, inte hjälpte överhuvudtaget.
Sånt här är ju skitsvårt! Man tror att man får hjälp när man vänder sig till skola/lärare men icke.
Men det får bli till hösten, har som sagt kontakt med rektorn och jag tänker kräva att få se läxböckerna, annars får jag väl ta ut semester och helt enkelt tillbringa den i skolan med sonen. Då tror jag nog han kommer bruka allvar, för det vill han nog inte uppleva.
Även om det inte uttalas ”läxa tills nästa gång” så behöver man repetera och läsa igenom saker hemma. Om man inte har väldigt lätt för sig så är det nödvändigt för att hänga med i tex NO. Få har så lätt att förstå och memorera att de inte behöver läsa på hemma.I grundskolan försöker man undvika att elever går om en årskurs. Det ger nämligen inga vidare resultat. Varken på kunskaper eller inlärning.
Svenska skolan har kompromissar och lagt in ett 10e grundskoleår, för de elever som kanske tex inte vill gå IM (tidigare individuella programmet).
Appropå läxor så ser skolan annorluda ut idag mot när jag gick i skolan. När jag gick i skolan hade vi, varje vecka; språkläxa, engelskaläxa, matteläxa, noläxa och nåt att läsa inför SOn. Idag, där jag jobbar, finns regelbundna språk och engelskaläxor kvar, men i de flesta andra ämnen förekommer inte regelrätta läxor. Plugga inför prov, ja, men inte varje vecka. Att i det läget kräva att ett barn ska göra läxor 1-2 timmar om dagen är... Svårt. Vad är det barnet ska göra under denna tid ?
Som någon annan skrev så är det inte heller säkert att de har böcker i ämnen (läromedel är dyrt och ofta något som skolor sparar in på) eller så har de kanske någon form av digital lösning. Denna vår har vi jobbat mycket via TEAMS och Google Classroom. Det har funkat ok, i det att kommunikationen med eleverna har funkat bra. På ett sätt som tex unikum inte gjort. Nackdelen är att föräldrarna inte har nån insyn alls.
Jag hade hellre dött än gått om sjuan. Jag hade ca 50% närvaro i sjua, hur betygen såg ut då vet jag inte. Vi fick våra första betyg höstterminen i åttan.Jag håller med om att det nog är enklare att börja om en årskurs och ligga lite före sas, än att få extra stöd. Men i 6an (4 år sedan...) sa min mentor att det krävs väldigt mycket för att en elev ska få gå om ett år.
Men det skadar ju så klart inte att fråga, om man känner att det är vad som behövs
Jag håller dock inte med om att det inte är någon skam att gå om. Jag hade det väldigt jobbigt unger högstadiet i perioder, var tex inte i skolan alls på ca ett år. Hade någon då bett mig att gå om ett år så hade jag skämmt ihjäl. Jag förstår innerst inne att folk egentligen inte bryr sig och bryr de sig för mycket är det inte mitt problem. Men för mig hade det varit för jobbigt att se alla andra gå vidare medan jag står kvar och "inte ens" kunde flytta upp till nästa klass.
Nu går jag gymnasiet och ska gå om första året då jag bara läst hälften av kurserna. I början av läsåret sa jag blankt nej till det, men både min mentor och syv sa att de inte trodde att det skulle fungera. Och de hade rätt, men jag ville absolut prova själv (och ja, det var väldigt, väldigt nära att knäcka mig). Nu känns det inte som en jättestor grej, för det finns tusen olika sätt att gå gymnasiet på men för några år sen hade det definitivt knäckt mig om jag hade "tvingats" gå om ett år mot min vilja. Men med det sagt så skadar det så klart inte om TS tar upp frågan med sin son! Och ja, i slutändan är det föräldrarna som bestämmer, absolut, men jag tror ändå att det är bra att involvera barnet på lämplig nivå.
Jag gick på en friskola med väldigt mycket eget ansvar över redovisningar och "kurser" och vi hade inte en enda bok. Tror att jag fick ca tio papper från år 7-9. Så att det finns fysiska böcker är inte en självklarhet längre utan många skolor har ersatt böckerna med digitala böcker
Edit: det förklarar så klart inte om föräldrarna inte varit inne och kollat i de digitala böckerna...
Fetade, det låter ju helt vansinnigt i mina öron om det ska vara enklare att gå om en klass än att få "extra stöd"? Elever som inte når målen SKA få extra anpassningar eller, om det krävs ännu mer, särskilt stöd. Vad förväntar man egentligen sig ska vara annorlunda av att barnet får gå om ifall hen inte får extra anpassningar eller vid behov särskilt stöd?Ja jag har hört att de gjort om lite igen i antagningarna men inte hört alla detaljer. Nu menade jag inte att han skulle söka till en prestigeskola utan till nästa kommunala tex. Jo det är fullt möjligt att gå om en klass om man har många F. Jag skulle t.o.m. tro att det är enklare att ordna än att få extra stöd faktiskt. Särskilt om man vill börja åk 7.
Nej anonym blir man ju givetvis inte men det är ändå lättare än att se samma ansikten och gå om. Det är ju ingen skam att gå om så det behöver inte vara en ny identitet som krävs utan kanske bara lättare och roligare med nya kompisar och att inte alla vet det direkt.
Men det beror ju som du säger på vart man bor osv. Här i min stad finns det så många skolor att samhället jag bor finns det två kommunala högstadium med en km mellanrum.
Ja det kanske är sjukt men det är ännu sjukare hur lite stödåtgärder det faktiskt finns resurser till.Fetade, det låter ju helt vansinnigt i mina öron om det ska vara enklare att gå om en klass än att få "extra stöd"? Elever som inte når målen SKA få extra anpassningar eller, om det krävs ännu mer, särskilt stöd. Vad förväntar man egentligen sig ska vara annorlunda av att barnet får gå om ifall hen inte får extra anpassningar eller vid behov särskilt stöd?
Jag var en kort tid inom skolan (ej pedagog) men de 15-tal rektorer jag arbetat med har inte varit särskilt positiva till att elever ska gå om, och definitivt inte om skolan inte satt in stödåtgärder och systematiskt utvärderat dem.
@sassiball superbra att du varit i kontakt med rektor och frågat om åtgärdprogram! Jag skulle absolut rekommendera ett möte kring det i början av terminen/innan terminsstart och att det vid det mötet också sätts datum för uppföljning så att det inte faller mellan stolarna igen.
Det verkar som om du jobbar i en kommun med väldigt dålig ekonomi, assistenter är dock sällan utbildade så just det kanske inte är så konstigt men att inte du som pedagog kom överens med assistenten om hur ni skulle jobba? Jag har vickat en hel del i vår kommun som lärare och där finns det många assistenter, även om man försöker hitta smartare lösningar också. Mest intressant var en lite skola med liten klass där jag hade 5 elever och 3 assistenter för dagen. Väldigt trevligt att undervisa, men samtidigt var det flera elever som var sjuka också, så normalt sett var de fler elever i klassen.Ja det kanske är sjukt men det är ännu sjukare hur lite stödåtgärder det faktiskt finns resurser till.
Jag har själv som pedagog försökt kräva hjälp i olika former både åt enstaka elever och stöd till vissa klasser som varit otroligt stökiga pga många diagnoser samlade i samma klass. Till en klass försökte jag få en assistent eller hjälplärare eller vad som helst. Jag förklarade att stöket gick ut över de ordentliga barnen och till slut fick en person som jobbade som outbildad vikarie sitta med i klassrummet. Hens ”hjälp” bestod i att med jämna mellanrum ryta högt att de skulle vara tysta och patrullera lite i rummet. Efter ett par lektioner satt personen på en stol i stället och slumrade till.
stöd till enskilda elever har inte gått att få om inte eleven haft en diagnos i stil med autism. Det extra stödet har vi lärare fått bistå med i mån av tid och det har varit att man klämt in en timme i veckan för enskild hjälp eller att eleven fått särskilt formulerade uppgifter. Det är inte mycket hjälp när man är i en situation som TS och det bygger på att eleven tar egenansvar.
I åtgärdsprogrammen står det oftast att eleven ska gå på läxhjälp och läsa på hemma samt be om hjälp.
skolan har inte råd med det som skulle behövas; enskild hjälp!
Det är bedrövligt och det går ut över elever och även över lärare som blir utbrända.
Oj! Jag har varit i skolor som mestadels har 28-29 elever per klass. Många har diagnoser nuförtiden (känns som om adhd ökar tex?) och i så stora klasser är det inte ovanligt med runt 5 elever som behöver särskilt stöd och kanske har diagnoser.Det verkar som om du jobbar i en kommun med väldigt dålig ekonomi, assistenter är dock sällan utbildade så just det kanske inte är så konstigt men att inte du som pedagog kom överens med assistenten om hur ni skulle jobba? Jag har vickat en hel del i vår kommun som lärare och där finns det många assistenter, även om man försöker hitta smartare lösningar också. Mest intressant var en lite skola med liten klass där jag hade 5 elever och 3 assistenter för dagen. Väldigt trevligt att undervisa, men samtidigt var det flera elever som var sjuka också, så normalt sett var de fler elever i klassen.
Jag har dock valt att sätta mina barn i fri skolor, men även där har det funnits assistenter när det har behövts.
Håller med dig, assistenter finns inte en chans att få. Inte ens om det finns många diagnoser i klassen. Det är helt upp till läraren att lösa själv.Oj! Jag har varit i skolor som mestadels har 28-29 elever per klass. Många har diagnoser nuförtiden (känns som om adhd ökar tex?) och i så stora klasser är det inte ovanligt med runt 5 elever som behöver särskilt stöd och kanske har diagnoser.
Ja jag har jobbat i en kommun med dålig ekonomi, segregerade skolor och ingenting får kosta. Sparade man pengar för att ha i andra halvan av terminen drogs det in så det gällde att beställa kvickt som 17 innan terminens sparkrav började gälla. Det är så dåligt att skolor inte får kosta något. Det går ut över barnen och lärarna för lärarna tar av sin fritid och planeringstid till att försöka hjälpa eleverna som har det svårast och så bränner de ut sig.
Har han bara en lärare på högstadiet? Eller är det en huvudlärare ni pratat med? Eftersom det är flera ämnen menar jag?Vi har fått till svar av läraren att det skulle ordna upp sig, barnet skulle få extrauppgifter.
Alltså, det är som att prata med en vägg när man pratar med läraren, han är trevlig och pratsam men det är absolut ingen verkstad. Han har klappat oss lite på huvudet och ja- vi har tydligen gått på det. Ja- v har varit blåögda såklart.
Ja jag har funderat på det också, om han verkligen mår bra i själen. Men han lever upp emellanåt och har roligt.
Det är svårt. Han skulle aldrig gå med på att gå till läkaren för att undersöka den saken.
Många tankar har väckts här under den här trådens gång, så något händer i alla fall och jag hoppas min kontakt med rektorn har effekt.
Tack för all input.
Jag tycker inte att det går så vidare bra, mer än att de sista veckorna innan lovet så har han pluggat någon timme varje kväll och kommit ikapp lite, men mycket saknas. Hade han gjort det varje dag hela vårterminen hade det kanske inte varit något problem, men vi trodde ju allt var under kontroll tills läraren plötsligt nyligen nämnde att han fallit mellan stolarna.
Dessutom (kanske du missade?) så har jag kontaktat rektorn angående extra stöd, och jag fick svar igår, att de kommer ha en stödgrupp med extraresurser för de som behöver det.
Jag försöker hjälpa mitt barn men jag vet inte hur. Jag googlade och hittade lite på BRIS hemsida, utifrån det kontaktade jag rektorn så något händer i alla fall.
Sen är det så - att om min son verkligen hatar skolan, och tycker att allt är pest och pina så kommer jag inte att ha som något krav att han ska klara av alla ämnen. Eller som krav att han ska plugga extra under sommaren. Han har rätt att vara ledig. Kan han ändå hanka sig fram genom livet, kanske McD eller vad som, ja då är det gott nog.
En dag kanske han vaknar upp och inser att han vill/kan plugga, då får han göra det då.
Syftet med tråden var ju lite det att vad händer om man inte har några betyg? kan man ens få ett McD-jobb ?
Men det är jättesvårt att hjälpa honom när man inte vet vad som ska göras. Vi föräldrar har inte sett ett prov eller en läxbok på hela 7:an. De detaljerna tänkte jag också försöka reda ut med rektorn i höst, med läraren är det ingen idé för det försökte vi i höstas och det hände absolut ingenting.