Vad ni kämpar
@sassiball ❤
Det är svårt med tysta barn som hamnar efter. Man vill lita på barnet men man måste ta över en del av ansvaret att se att saker faktiskt blir gjort.
Vi har/har haft andra problem med vår son. Han kommer inte ihåg vad som ska göras, tror att han gjort något men så har det försvunnit. Vi har en jättebra app som skolan jobbat länge med och som de är duktiga att uppdatera. Vi besöker appen minst en gång om dagen, ibland fler. När vi behöver läsa med så loggar vi in i fullversionsapplikationen. Vårt skola erbjuder även utbildningstillfällen och filmguider för appen. Har er skola informationen samlad i app eller hemsida där ni som vuxna kan ta del av den?
Vi lägger ca 10h i veckan på läxor och ikappläsning tillsammans med sonen. Vi har honom då under uppsikt, ser så att han förstår allt, kontrollerar arbete innan han skickar in digitalt samt hjälper honom där det är knepigt. Jag kan aldrig lita på att han gör det han ska. Han är en drömmare som glömmer bort uppgifter.
Mot skolan kan ni be om att få en pedagogisk utredning. Jag hade kontaktat skolsköterskan/kuratorn/specialpedagogen och begärt detta. Då får ni reda på exakt vart sonen ligger kunskapsmässigt, om han har några speciella svårigheter, om han behöver hjälpmedel eller specialstöd. Ni kanske då även kommer fram till att han behöver mer struktur i sitt arbete och hjälp att upprätta schema och plan för tex läxor och prov. Fast jag tycker ärligt att det är märkligt att skolan inte erbjuder det redan nu. Kan ni missat hur man tar del av informationen?
Styrkekram till er! Kämpa på!
Mvh Miks