Nej det verkar totalt hemskt! Det värsta är att tydligen hade politikerna försökt få till någonting med rakare kunskapskrav och mindre reflektion men blivit överkörda av ett par gamla ideologer på skolverket? om man ska tro radioserien då. (Det är ju tydligen höjdpunkten från en inlärningsideologi från 60-talet som pressats igenom sedan 70-talet el dyl, men till slut "lyckats" då. Lagom tills man insåg att den inte leder till inlärning.)Betygen för niorna är ändringsbara till och med augusti. Sommarskola/lovskola SKALL numer enligt lag erbjudas alla elever i åk8 och 9 som behöver (har eller riskerar F)
Allmänt i diskussionen:
De nya kursplanerna är VÄLDIGT olika från de tidigare (siffror, G-MVG), de kräver tex reflektion och argumentation av elever på lågstadiet. De kräver också att man som lärare sätter betyg efter sämsta prestation (vilket man vet leder till sämre inlärning), pysparagrafen har försvunnint förutom till elever med utredda svårigtheter (tidigare kunde man tex väga upp att en elev var svag muntligt med att de var starka skriftligt eller liknande).
LGR 11 är INTE ett bra system för inlärning eller ökning av kunskap hos elever. Den skapar stor irritation hos de som måste använda den.
Lyssna på radioserien, de har alltså testat betygskraven för 13 åringar, tror jag det var, på professorer i statskunskap som skulle gissa årskurs. En konstaterade att han inte la de kraven på förståelse och analys på sina doktorander, han tyckte knappt han själv uppnådde dem.
(Så enda rimliga orsaken till att en lärare i grundskolan kan betygssätta det är rimligen att hen förstår så lite att hen inte vet att hen inte förstår. Vilket förklarar varför en pappa som var statsvetare på ett departement kunde få lågt betyg på uppsatsen han spökskrev åt sitt barn, dvs större kunskap än läraren?)
Senast ändrad: