Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte om individuella programmet finns kvar på gymnasiet längre, det var ju för elever som inte hade tillräckliga grundskolebetyg för att komma in på något annat program.Finns det någon vidareutbildning att gå sen om man inte har godkänt i alla grundämnen? Alla utbildningar kräver väl att man genomgått grundskolan med godkänt ?
Även om det är viktigt med ledighet så undrar jag om det inte ändå kan vara lättare med sommarskola en vecka för att kunna ägna mycket tid åt ett eller par ämnen och komma väl förberedd till 8:an än att hinna med allt nästa år?
Om problemet bara är att komma ikapp så är det en bra lösning med sommarskola någon/några veckor. Men om inte så tror jag att det kanske är bättre med kontinuerligt stöd som rutin och över tid.
Du har helt klart en bra tanke! Min äldsta har det problemet, trots att han nu gått ut andra året på gymnasiet. Han kommer alltså ta studenten 2021 och sakna vissa betyg för att han helt enkelt inte har kunnat komma ikapp. Han hatar skolan och har gjort sedan han började förskoleklass, så länge han gick i låg- och mellanstadiet kunde jag hålla efter honom så att han inte kom efter så mycket, massor med möten, åtgärdsprogram, extrahjälp osv, men i högstadiet så kom det här jävla skitet som kallas "eget ansvar". Det är elevernas ansvar att ta reda på vad de har i läxa och deras ansvar att göra den, föräldrarna får ingen info, vissa skolor ger knappt någon läxa. Så jag hade en son som höll låda i skolan och bar sig väldigt tonårsaktigt åt ihop med sina klasskompisar och hade världens roligaste tid där och själv fick jag ingen info om läxor och prov och sonen struntade i vilket. Han fick sedan sista veckorna i 9an lägga ner sin själ i ämnen han missat för att komma in på gymnasieprogram för det var först då han förstod allvaret, först då tog han det till sig, det blev verkligt, alla våra möte, allt jag, andra vuxna, lärare, rektorn osv hade sagt. Han kom in på ett gymnasium men kunskapsluckorna är stora. Skoltrött sedan början insåg han ju att för att bli det han vill bli krävs ytterligare tre års pluggande så det var som att han började om 7an igen med skolk och fjant, han och ett gäng andra killar. Inte en enda gång har han varit ensam att bete sig tonårsaktigt och oansvarigt liksom.Uttryckte mig oklart. Självklart måste han få fortsatt stöd nästa år. Tänkte mest att det kan bli extra tungt att både läsa ikapp det han inte klarade i 7:ans kurser och 8:ans kurser samtidigt.
Fy vilken jobbig sits. Jag skulle bara vilja krama om honom och säga att allt blir bra och löser sig på ett eller annat sätt. Även om det inte känns såVad gör man om barn ej blir godkända i alla ämnen i grundskolan ? vad är det för framtid som väntar ? Det gäller klass 7. Ganska många F. Barnet är lite tystlåten och ledsen över det, men vi stöttar såklart så gott vi kan.
Läraren hörde av sig för en månad sedan och sa att barnet troligen fallit mellan stolarna då han är tystlåten och timid, förstår han inte sitter han tydligen bara och drömmer istället. Han säger inte ifrån att han har fått hjälp. Extralärare har inte funnits nu under vårterminen.
Samtidigt har läraren sagt vid ett tidigare tillfälle att 7an är ganska lätt, det är i 8an som man måste plugga.
Det känns ju helt meningslöst att ens försöka om man då börjar 8an med flera F redan, varav minst ett kärnämne.
Vad ska man göra som förälder? vi har försökt hjälpa honom med läxa mm, han säger att han inte behöver hjälp.
Jag är orolig för honom. För hans låga självkänsla framförallt. Han är en sån fin människa.
Kan man klara sig utan godkänd grundskola? Hur då ?
Någon med erfarenhet?
Som några redan nämnt, så kan man få gå ett tionde år i grundskolan. Dvs "gå om" 9an. Men det finns också vissa skolor som tar in elever med F i svenska/matte/engelska. Dock är den andelen väldigt liten och konkurrensen om den/de platserna brukar vara stor, framför allt på tex naturvetenskap och samhäll. Om han däremot vill gå något mer praktiskt är det inte krav på lika många godkända ämnen plus att de brukar ha fler platser för elever med F i svenska/matte/engelska. Antar att det finns en studie och yrkesvägledare på sonens skola? Du som förälder (antar att det gäller din son) kanske kan kontakta hen och be om ett möte för att se över möjlogheterna? De ska ha koll på vilka skolor och program som erbjuder intag för elever med F i vissa ämnen.Finns det någon vidareutbildning att gå sen om man inte har godkänt i alla grundämnen? Alla utbildningar kräver väl att man genomgått grundskolan med godkänt ?
En del skolor/kommuner erbjuder lovskola. Andra gör det inte. Många skolor erbjuder läxhjälp på skolan under terminerna. Så länge barnet är under 18 så har jag för mig att föräldrarna ska ha rätt att bli uppdaterade kring barnets skolgång. Det borde i så fall gå att kräva.Jag kan ingenting om extra läxhjälp, menar du att det kan finnas nu under sommaren på skolan ?
Jag har kontaktat rektorn som sagt och frågat om planer inför hösten, men jag kanske ska fråga om läxläsning även under sommaren ? Ja finns det bara någon läxhjälp att gå till så är det inga problem att skippa nätet en dag i veckan, men det är just det som är problemet, ingen verkar veta vad man ska göra, och man får inga direktiv. Jag känner mig helt ovetande själv i det här, men jag får forska. Kom in på BRIS hemsida och där stod lite som var värt att veta, som jag inte hade en aning om.
Tack
När jag jobbade i skolan fick man gå yrkespraktiken då. Man löste svenska, engelska och matte plus att man hade praktik på någon arbetsplats några dagar i veckan. Fick de godkänt i de ämnena kunde de fortsätta till gymnasiet. Jag undervisade i svenska där. Det var väldigt små grupper och lärartätt.Finns det någon vidareutbildning att gå sen om man inte har godkänt i alla grundämnen? Alla utbildningar kräver väl att man genomgått grundskolan med godkänt ?
Hoppas det finns kvar någon sådan lösning sen då, om det behövs.När jag jobbade i skolan fick man gå yrkespraktiken då. Man löste svenska, engelska och matte plus att man hade praktik på någon arbetsplats några dagar i veckan. Fick de godkänt i de ämnena kunde de fortsätta till gymnasiet. Jag undervisade i svenska där. Det var väldigt små grupper och lärartätt.
Just engelska har han lätt för då han ofta spelar mycket onlinespel och det är engelska som pratas hela tiden.Kan ni satsa på att göra roliga saker i sommar som kan vara bra för skolan och ta nya tag efter sommaren? Typ se engelska filmer tillsammans eller läsa samma bok och prata om den.
Vad gör man om barn ej blir godkända i alla ämnen i grundskolan ? vad är det för framtid som väntar ? Det gäller klass 7. Ganska många F. Barnet är lite tystlåten och ledsen över det, men vi stöttar såklart så gott vi kan.
Läraren hörde av sig för en månad sedan och sa att barnet troligen fallit mellan stolarna då han är tystlåten och timid, förstår han inte sitter han tydligen bara och drömmer istället. Han säger inte ifrån att han har fått hjälp. Extralärare har inte funnits nu under vårterminen.
Samtidigt har läraren sagt vid ett tidigare tillfälle att 7an är ganska lätt, det är i 8an som man måste plugga.
Det känns ju helt meningslöst att ens försöka om man då börjar 8an med flera F redan, varav minst ett kärnämne.
Vad ska man göra som förälder? vi har försökt hjälpa honom med läxa mm, han säger att han inte behöver hjälp.
Jag är orolig för honom. För hans låga självkänsla framförallt. Han är en sån fin människa.
Någon med erfarenhet?
Jag har ju inte erfarenhet av äldre barn men jag skulle nog letat efter om kommunen har sommarskola och om de inte har det letat efter en ung, men lite äldre, släkting, granne som kunde hjälpa. Eller i sista hand försökt hjälpa själv. Och såklart bara någon timma om dagen.Nedan, det här är det vi har gjort, eller försökt göra. Vi har sagt att vi vill ha svart på på vitt vad vi ska göra, men det har vi inte fått. Däremot har sonen varit noga med läxläsning och vi har försökt peppa honom nu det sista. Men det var ju inte så lätt att hinna med allt detta nu på en månad.
Vad du kan göra som förälder: Se till att du får kontakt med skolan om vad som skall göras/vilka läxor/prov/inlämningar är på gång. Vilka plattformar erbjuder skolan`? (Unikum, IT's learning osv). I värsta fall, be om veckobrev för att kunna hjälpa. Då hänger det inte på din son att "komma ihåg" vad som står på agendan.
Ja man kan klara sig bra utan godkända grundskolebetyg. Men det går att ta igen saker och ting, det är två år kvar. Jag var borta större delen av 7:an och hade inte betyg i särskilt många ämnen men gick ändå ut 9:an sen med godkänt i allting.Vad gör man om barn ej blir godkända i alla ämnen i grundskolan ? vad är det för framtid som väntar ? Det gäller klass 7. Ganska många F. Barnet är lite tystlåten och ledsen över det, men vi stöttar såklart så gott vi kan.
Någon med erfarenhet?
Vilket grundämne ligger han efter i? Göra något roligt som uppmuntrar det temat vore ju toppen. Är det svenskan så kanske det går att hitta en bokserie han faktiskt gillar? Percy jackson har ju fått rätt många barn som inte gillar att läsa att entusiastiskt läsa.Just engelska har han lätt för då han ofta spelar mycket onlinespel och det är engelska som pratas hela tiden.
Ja, han behöver göra något roligt, det känner jag också, han behöver leva ut.
Det håller jag fullständigt med dig om. Men jag tror att de dåliga skolresultaten kanske bidrar till hans dåliga självkänsla så inte minst för den sakens skull kanske han skulle behöva lite mer hjälp i skolan.Ja man kan klara sig bra utan godkända grundskolebetyg. Men det går att ta igen saker och ting, det är två år kvar. Jag var borta större delen av 7:an och hade inte betyg i särskilt många ämnen men gick ändå ut 9:an sen med godkänt i allting.
Dock så är det nog ganska viktigt att fokusera på den dåliga självkänslan, det kan lätt leda till större problem, själva betygen i sej just nu är nog inte erat största problem utan att han drar sig tillbaka så.
Ja det låter bra att jobba med självkänslan men hur gör man det? han har ganska kul ihop med vänner på nätet och även med sina syskon, några andra träffar han inte.Vilket grundämne ligger han efter i? Göra något roligt som uppmuntrar det temat vore ju toppen. Är det svenskan så kanske det går att hitta en bokserie han faktiskt gillar? Percy jackson har ju fått rätt många barn som inte gillar att läsa att entusiastiskt läsa.
Om han har lite ont om kompisar kanske det går att testa lite nya hobbys under sommaren? Vad har han för intressen utöver spelandet?
Finns ju mycket roliga sommaraktiviteter, finns tid och pengar att testa nya grejer? Klättring, scouter, någon lajv-läger, spelklubb, taekwondo?
Arbeta lite med självkänsla och ha roligt med andra människor är ju ofta en bra grej.