Dvärgschnauzer tråden

Sv: Dvärgschnauzer tråden

Ja, lite stor är han allt, dvärgschnauzrar är bara godkända upp till 35 cm :laugh:.

Men men, är det bara en sällskapshund så spelar det ju ingen roll för ett "svensson-liv" så att säga :D.

precis! :)

uppfödaren vi köpte honom av avlar på lynne och personlighet, inte på utseende och rasstandarden :)
det tycker ja är råbra då hans syskon, mor och far och självklart han själv är helgoa allihop och perfekta som familjehundar :)

precis! :)

uppfödaren vi köpte honom av avlar på lynne och personlighet, inte på utseende och rasstandarden :)
det tycker ja är råbra då hans syskon, mor och far och självklart han själv är helgoa allihop och perfekta som familjehundar :)

Där håller jag absolut inte med. Jag tycker att man givetvis ska avla på mentalitet, sundhet OCH utseende/exteriör. Sen att det kommer lite exteriöra avarter här och där kan man aldrig komma undan, men målet ska ju vara att få fram så sunda, trevliga och rastypiska avkommor som möjligt.

oj, lite av det jag skrev försvann, haft otroliga problem med datorn på sistonde,, :/
självklart avlar dom på exteriören också, men inte bara på exeritör och utseende som vissa kennlar gör.

Senast ändrad av en moderator:

Känner inte till en enda kennel som avlar på enbart utseende. Självklart finns det någon oseriös men så är det ju inom alla raser. Men majoriteten avlar på både extriör, hälsa och mentalitet. Finns väldigt få dvärgschnauzrar som är riktigt dåliga mentalt.

Varifrån kommer din hund?

Jag har en moster som är helt galet förtjust i just Dvärgschnauzern, ingen annan ras duger för henne. Vad är det som gör dem så otroligt speciella? Det är som att antingen ÄLSKAR man rasen innerligt eller oxå så AVSKYR man den. Tycker ni att det ligger nåt i det?

tycker att det känns otroligt trist att folk reagerar så allvarligt på att man skrivit fel (eller som jag haft problem med datorn) eller formulerat sig helt åt fanders.

jag vill inte starta någon onödig diskussion. alla ser på saker olika, okej?
jag ber om ursäkt om ni uppfattat det jag skrev fel. men snälla,

Har missat tråden - och jag som har en dvärg (höll på skriva knäppvovve:D) tillsammans med mina föräldrar.

Bakkeborg's It's Izor The Only heter han, född i april 2005, svart till färgen.
Vi tränar tyvärr inte speciellt mycket, hade ambitionerna när vi köpte honom att köra agility. Vardagslydnad gör vi ju förstås.

Tyvärr är han lite av måndagsexemplar:(: propp i ryggraden 2008 (så att han vinglade omkring som en galen ko, vek vänster baktass så att han "slipade" ner klorna, typ 98% frisk från det). I juni i år upptäcktes att han fått Spondylos i ländryggen, för tillfället är han väl ganska okej, men han får ju inte hoppa, röja runt osv.
Plus att han varit på utredning ungefär 1 gång i halvåret för t.ex. magsjuka, något förstorad prostata och annat.
Kort sagt, ett måndagsexemplar.

Vi har aldrig gått någon kurs, har faktiskt inte behövts.
Han skäller väldigt sällan, hoppar bara på de människor han tycker om (främst på mig och min storebror), han är lugn och eftertänksam, älskar att bli fönad och masserad, gillar dammsugaren och sin bästis Wilma (bichon frisé).

De negativa sakerna tar vi nästa gång.;) Måste till jobbet.

Det där med "magsjuka" känner jag tyvärr också igen. De första 7 åren av hans liv låg han inne sammanlagt 3 eller 4 gånger i några dagar i sträck pga dåligt allmäntillstånd, diarré och/eller kräkningar. Det hittades aldrig något fel men sedan dess har han inte haft några problem med det heller.

Däremot en urinsten som opererades bort i december 2009 och nu är han atopiker (båda två sjukdomarna är ju tyvärr något dvärgschnauzern är presidponibel till.)

Tycker inte att det falukorw eller någon annan skrev var särskilt "allvarligt", taskig ton eller något påhopp mot dig.

Hejsan!
Såg denna tråden och kunde bara inte låta bli....

Jag har en "stor" dvärgschnauzer s/s som är helt underbar!!! Greenponds Obbe heter han och det är min ögonsten. Väldigt speciell som jag börjar misstänka att många av denna rasen är. Väldigt lugn och sansad när han går fram till folk för att hälsa. Älskar att bråka med mina två katter och gillar inte alls grannarnas helvilda hundar. Tuff som attans och med knäck i lurarna :angel: när han inte vill göra det jag vill.

Har honom med till jobbet och mina kollegor hälsar hellre på honom än på mig. Nu är det prat om hundförbud på jobbet, så jag vet inte vad jag ska göra. Vill inte lämna honom på hunddagis. SUCK! Men så sätter han sig bredvid mig och tittar på mig med de underbaraste ögon som finns......

Hörrni dvärgschnauzerägare!

Vad ska ni göra idag eller i helgen? Några utställningar, tävlingar, träningar eller härliga promenader på G?

Själv funderar jag på att ta med Spike på svampplockning i skogen imorgon om det inte skulle spöregna (för då kan man ju INTE gå ut tycker Spike). Har några bilder på gång också, som togs igår när vi var ute på långpromenad i skogen med kompisen Oboy (tollare).

Jag ska iväg till Högbo på utställning imorgon! Har bara med mig Nova denna gång, de andra två är med mina föräldrar på landet.

Idag har vi inga planer, åker kanske in till stan en sväng innan jag ska till Novas uppfödare och käka middag och sova där ikväll. Om någon vill ses idag så hör av er :)

2010-07-2811.jpg

2010-07-2121.jpg

2010-07-2116.jpg

:):):):)
Vilket ögongodis för en fd s/s ägare....

Meeer bilder på dvärgar tack !

kl

Om och men osv.. men en dvärgskäggis kommer det absolut att bli nån gång i framtiden!

Just nu håller jag mig till jätteskäggisar:D, klappar om min fina men klena hund som tittar på mig med sina hungriga ögon och sen upp på diskbänken mot fläskfilen.. inte lätt att ha lidit av rallybajs i 3 dygn...

Men åh, jag som var inne i stan. Kom precis hem men hann inte se ditt inlägg!

Spike har varit hemma hos pappa idag. Han saknar honom vädligt mycket när vi är i tyskland så han får vara där ibland över natten och så.
Igår var jag där och hjälpte pappa att schmaponera in Spike. Han måste ju schamponeras en gång i veckan pga sin allergi och det är så hemskt varje gång, efterosm schampot måste verka i hela 10 minuter. Stackarn.
Hatar era dvärgar också vatten lika mycket som min? Spike går liksom omvägar för att slippa gå i världens minsta vattenpöl och bada skulle han ALDRIG göra frivilligt.

Min jycke älskade att duscha. Som valp kastade han sig som Tarzan i lianen (duschdraperiet) och jag fick fösa ut honom.
Men åren försvann detta men det var aldrig några problem med such, han stod så snällt med hög viftande svans.....
Vattenpölar rundade han, men i övrigt var han obrydd. På äldre dagar lärde två border collies honom tjusningen med att bada och apportera pinnar i vatten.

Min Hobbe hatar att bada i badkaret/duschen. Men när han är med på golfbanan och får springa till ån så bara älskar han att hämta pinnar i den. Inte så att han doppar sig helt, man kastar ut en pine lagom långt så att han kan hämta den, sen backar han in till kanten. Man kan kasta pinnar till honom i timmar utan att han tröttnar.

Idag har han fått vara med på Pay & Jump på Frosta RK. En underbarare hund att ha med sig får man leta efter! Säger inte ett ljud och bara traskar med. Som jag älskar denna lilla trasselsudd :love:

*kl*
Nu har vi varit i Högbo! Och det gick så bra att lilla Nova travade hem en 2:a placering i bästa tikklassen med cert och r-cacib! Hennes 3:e cert, men vi får vänta ytterligare ca ett halvår på championatet...

Vad ska ni göra i helgen? Jag åker ner till Sofiro idag, utställning i dagarna två. Sista helgen för utomhussäsongen nu, känns ganska skönt faktiskt. Har blivit så mycket senaste tiden. Har med mig Nova, Jerry och lilla Bailey. Har väl störst förhoppningar till lördagens utställning men man vet aldrig.

Om ni är i närheten så kom fram och säg hej!

Bild på min Nova också, från Gotland där hon blev BIM!
GOTLAND-1001.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 285
Senast: Sel
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 846
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 469
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka