Dvärgschnauzer tråden

Sv: Dvärgschnauzer tråden

Det blir hundfritt for mig i helgen. Befinner mig sedan i tisdags i storbritannien och kommer inte tillbaka forran nasta sondag! Men ah vad jag saknar mitt lilla skagg, hoppas han har det bra dar hemma.

Igar var jag inne pa harrods djuravdelning och blev helt bedrovad, de saljer verkligen riktiga hundvalpar dar uppe! Som bor tillsammans i ett sjukt upplyst glasrum :( sag jattehemskt ut, det rann till och med en och annan tar. Jag ville radda allihopa!

Hur mår era hundar? Dags att fortsätta denna tråden lite tycker jag ;)

Är i alla fall hemma igen från UK och har precis lämnat Spike hos en uppfödare bara 10 minuters promenad från oss som ska klippa honom! Hon brukar göra det så bra. Äntligen bort med rufset :D

Just nu är jag på väg för andra starten i oppenklass viltspår, vore kul med ett första pris till men man vet ju aldrig hur det går. Just nu är det lugnt på utställningsfronten också, Jerry tog sitt första cert i Höganäs så nu måste man väl fortsätta med honom ;)

Jag har en vit dvärgschnauzer Idefix. Han kommer från en uppfödare i strägnäs, han är omplacerad och har vart hos oss sen 7 mån, är idag 6 år. Han är en familjehund, men kan en del trix. Han har aldrig ställts ut och därför är han inte trimmad heller. Så här ser han ut.

img_4030_59160062.jpg

img_4098_59161407.jpg

img_4100_59161516.jpg

Nä vad söt! Är så sällan man ser de vita, men de är ju så fina :)

Här kommer två bilder som togs för cirka två veckor sedan då den gamle herrn lekte med den mycket yngre kompisen Oboy:

58287_490637899912_752874912_6430963_6203079_n.jpg

58287_490637904912_752874912_6430964_6862568_n.jpg

Ska försöka få några bilder nu när han är nyklippt också.

Lea älskar att bada, står som ett ljus.
Härom morgonen vaknade jag av att det väsnades inne i badrummet, och vem stod inte i badkaret om inte Lea! haha
Hon hade lyckats hoppa över kanten.. Stod där och såg enbart söt ut..

Min kräks ibland men har inte hört att det skulle vara något speciellt för rasen.

Sigge mår bra, men kliar sig fortfarande. Gör grymma framsteg i både lydnads- och agilityträningen, främst i lydnad. Håller på att jaga klövar för att komma igång ordentligt med viltspår också, och så ska vi prova på freestyle :)
Han blev ju klippt i somras men det ser ut (tycker okunniga jag iaf) som att han kommer kunna trimmas i fortsättningen. Hoppas att huden håller för det bara.
Börjar bli dags för en finputsning på hans päls också. Måste köpa klippmaskin för nu får nog inte trimmaren komma i närheten av honom igen.
Men min egentliga fråga; hur gör ni på nosryggen? Sigge har alltid haft skägget i princip kortklippt där högst upp men funderar på om man ska låta det växa ut hellångt så att han bara får en "bena"? Hur brukar man göra? Just nu är det ett mellanting så han ser förjävlig ut men det må väl vara hänt. Skulle gärna ställa ut honom för skojs skull en gång också om pälsen ordnar till sig.

Vissa linjer har mer känsliga magar än andra. Det är något som vi uppfödare börjat prata lite smått om så det förekommer. Vanligtvis kräks hundarna när de är tomma i magen, och då kommer det bara galla. Hur är det för din hund?

Smaksak om man vill klippa nosryggen eller ej. Vanligtvis gör man det inte eftersom man riskerar att klippa sönder masken efter ett tag, och de svarta kan även de bli gråa. Men finns inget rätt eller fel.

Okej, nej för Lea kärker när hon äter något olämpligt, mest troligt då på tom mage, så det är kanske inget konstigt?

Ska idag ringa trimmaren och lämna in Lea:) Ska bli sååå spänande och se hur det kommer se ut..
Plockade på henne häromdagen och nu är hon inte lika tuffsig längre..

Vad har ni för er alla dvärgschnauzermänniskor? Hänt något roligt senaste månaden?

Min Nova har iaf blivit viltspårschampion!

Sedan var det ju domarkonferens igår, intressant att hör vad som domarna ska titta på i framtiden. Tyckte det lät bra men sen om det blir så är ju en helt annan sak...

Snar är det Växjö, någon som ska dit?

Grattis till viltspårschampionatet! :)

Spike är nu med i en studie som pågår här på skolan. Han är ju diagnostiserad atopiker och får nu varje dag i 4 månader felint interferon mot klådan och hudbesvären, man har sett att det har mycket bra effekt på hundar med atopisk dermatit och vill nu se hur långtidspåverkan är.

Igår mådde han inte alls bra dock, spydde 3 gånger på morgonen och hade diarré. Dock verkar det inte ha varit något allvarligt eftersom han varken hade feber eller påverkat allmäntillstånd och idag har han fått behålla den lilla maten han fått.

Längtar annars till Hundmässan 18-19 december! Vet att falukorw och Jenka kommer dit, någon annan här som också kommer?
Vi flyger tillbaka till Sverige den 17 så Hundmässan kommer i princip vara det första jag gör när jag kommer tillbaka. Vill ju se alla fina skäggisar!
(och handla lite julklappar till skägget här hemma naturligtvis ;))

Tänkte lägga upp senast tagna bilden också.
Spike och nyfunna kompisen Max, en perser/maine coon.
På denna bilden ser man verkligen hur lös huden blivit på Spike på äldre dar, det veckar sig verkligen massor i nacken :p

66657_168695706480350_100000197644759_586872_5085345_n.jpg

Tänkte väcka liv i den här tråden med en fråga...
Min dvärgschnauzer har sluttande kors vilket inte faller så väl ut på utställningar, kan jag göra något för att bygga upp det eller trimma på något sätt så att hon ser rakare ut.

Här står hon väl inte helt perfekt.
296894_10151249892709200_587125818_n.jpg

i52298965._szw1280h1280_.jpg

Det ser ut som om du ska trimma mer på korset, alltså där det är som högst. Antagligen behöver det trimmas riktigt kort där för att få en bra topline. Det gör inget om pälsen är kort där då nästan alla domare kontrollerar pälslvaliteten längre fram och lite mer på sidan.
Precis innan svansfästet ska du spara lite längre hår, du kan även borsta upp håret med en kardan där, precis innan du ska in i ringen.
Se till att ställa upp henne ordentligt också när du visar, så hon får en bra topline från början ;)

Hur gammal är hon nu? :)

Senast ändrad:

Tack för tipsen :)
Hon ser ju ut lite som att hon står och kutar med ryggen men det är alltså där jag ska trimma kortare.

Hon är 1 år och 7 månader :)

Inga tips på hur man trimmar hunden 2-3 cm mindre?:p

Hur stor är den? Se till att pälsen är ganska kort på hela kroppen och välj domare som inte bryr sig om storleken (undvik finska och tyska och en del svenska domare t.ex.). Min stora hane (37-38) har blivit BIR och fått CK de gånger han ställts som vuxen. Han är väldigt kort i kroppen och ser därför inte så hög ut.
Sen om de mäter så ser du till att inte hålla upp hunden utan hålla en godis ganska långt ner ist.
Min erfarenhet är att de allra flesta domare inte bryr sig speciellt mycket om storleken om hunden är jätte bra i övrigt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 285
Senast: Sel
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 846
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 469
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka