Dvärgschnauzer tråden

Sv: Dvärgschnauzer tråden

Min stora hane (37-38) har blivit BIR och fått CK de gånger han ställts som vuxen

Synd att man inte visste det när jycken fanns.
Han var ca 37 cm och - enligt dsmänniskor - mycket fin i exteriören, vinklar mm.

38 cm, men han är lite lång i kroppen. Sen så vet jag att det kommer koppla några andra löjligt snygga vita importerade hanar nu under året så känns inte helt värt att ställa ut mot minst lika snygga som min.

Hej alla dvärschnazer ägare har precis nyligen börjat att intressera mig för denna ras (har varit inne på ett gäng olika raser men det har på nåt vis inte kännts helt rätt) har för tillfället en spaniel (unghund) men planerar att senare i framtiden ha två hundar. Vi har haft hund förut mest jakt hundar drever strävhårig tax m.m sambon jagar inte så mkt längre så det känns inte aktuellt att köpa en till jakthund. Jag är ute efter en robust liten hund som klarar av att vara ute i ur och skur, har en hästgård med rid och travhästar, samt hänga med mig och min nuvarande hund på skogspromenader, utöver att vara i stallet så brukar vi vara ute i skogen minst 1-2 tim per dag. Aktiviteter utöver detta är nog mest viltspår, kantarell sök ev agillity men på hobby nivå. Vill ha en hund med lite vakt som larmar när det kommer folk (är mkt ensam hemma på nätter då sambon jobbar natt) Trimmning och pälsvård är inga problem då jag har en till trimmras hemma. Vad tror ni kan en dvärgschnauzer vara något för oss

Men bara för att det kommer andra snygga hanar tycker jag inte att du ska strunta i att ställa ut! Alla hundar åker ju inte på alla utställningar heller.
Vi har överlag snygga hundar här i Sverige så det är svårt att komma ifrån oavsett.
Sen är det ju verkligen inte lika stor konkurrens hos de vita som hos de andra färgerna.

Du märker ju ganska snart om det inte går bra för er i ringen. Som sagt, vissa domare bryr sig mer än andra om storleken och är hunden utmärkt i övrigt så har du nog goda chanser :)

Jag tycker det verkar som den vita aveln har legat i lä mot de andra färgernas avel ändå? Om man kollar svenska vita och jämför med utländska så har de innan varit väldigt gula och fula ändå.
Just nu får jag inget grepp om trimningen, eftersom jag hade så jäkla mycket att göra i höstas hamnade han i kläm, speciellt pälsvården så är ett väldigt jobb att få ordning på den igen. Sen nu har vi självklart haft jätteotur med trimningen, först tappar jag bort min bra kniv och den andra jag har är jättesvår att rycka med. Köper en ny för över dubbla priset mot vad den gamla kostade (men inte lika bra). Införskaffade munkorg med för det är så kinkigt när jag rycker så sen när jag väl sätter mig och rycker ordentligt, då får jag en allergisk reaktion!
Borde nog bara lämna bort honom på trimning tror jag;)

Utställning: Helt ärligt vill jag inte att han ska gå bra på ett sätt, han är inte korrekt enligt rasstandarden och den domaren som bortser från det gör egentligen fel. Sen är han en snygging och har ett excellent som junior, kanske inte så konstigt eftersom hans systrar har några titlar var typ.
Får nog ge upp utställningarna och satts på rallylydnad istället, om vi kan sluta låsa oss vid träning.

Hur nära inpå en utställning brukar ni klippa det som ska klippas på era hundar?

Så nära inpå det går. Typ en 1-2 dagar innan. Men ibland kanske det blir en vecka innan, och då blir det lite mera finputs på utställningsdagen kanske.
Just maglinjen till exempel har ju en tendn till att behöva finklippas, så fort man badar sticker det fram nya tussar ;)

Dock tycker jag att rumpan blir bäst om man rakar en vecka innan utställningen så den inte är alldeles skär och bar! Men det beror naturligtvis också på vilket skär man använder och vad man själv tycker är snyggast.

Det allra sista görs precis innan man ska in i ringen om man tycker att det behövs.

Hej alla! Mycket trevlig tråd. Går själv i hundköpartankar och på pappret verkar dvärgschnauzer vara en hund som skulle kunna passa mig. Ska förstås försöka träffa lite fler individer när det närmar sig men just nu har jag en fråga till er som har dvärgschnauzer.

Det enda jag har lite svårt för när det gäller denna ras är mustaschen. Inte i sig men att den så ofta verkar vara smutsbrun (=smutsig). Även på uppfödares hemsidor ser man sådana bilder och då tänker jag att det måste vara väldigt vanligt och svårt att få rent (man lägger väl ut sina finaste bilder när man vill göra reklam för sig själv)?
Ni som har denna ras, är det så svårt att hålla rent kring munnen? Eller blir det helt enkelt så att jag ska försöka hitta en svart valp om det fortfarande är denna ras som ligger i topp när det blir dags?

Fånig detalj, jag vet, men, kan inte hjälpa att jag tycker det ser lite fult och ovårdat ut...:crazy:

Det rostfärgade i skägget har absolut inget med smuts att göra! Det är olika kroppsvätskor och saker ute i naturen som har ett annat pH som färgar pälsen brun, eller om hundenhar en hudinfektion kan även bakterierna och svampar förga pälsen.
Även svarta schnauzrar och andra raser kan få så.
Det är alltså inget som har med hygien att göra. Vissa hundar är mer röda än andra, vissa är så i perioder.
Om du tittar på min avatar här bredvid ser du till exempel att min tjej är helt vit i skägget, inte röd.

Jag brukar tvätta skägget ganska ofta, så fort jag tycker att det verkar smutsigt eller om hon typ tuggat märgben (de brukar bli väldigt flottiga i skägget av märgen). Det går jättefort att tvätta :)

vissa är så i perioder.

Åh, jag som trodde att det försvann därför att jag slutade blöta matkulorna...Han behöll sedan silverskägget utan rostfärg resten av livet.

Då förstår jag:) Är detta speciellt för denna rasen?

Undrar lite varför jag inte hittat något om det i den bok om dvärgschnauzer jag hittade på biblioteket, eller på rasklubbens hemsida. Har du några andra bra källor om detta?

Nej absolut inte! Vilken ras som helst kan få det (titta bara under tassarna mellan trampdynorna så är det flesta hundar lite rostfärgade).
Det syns ju mer i raser som har mycket skägg.
Men som sagt, vissa blir aldrig röda.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 285
Senast: Sel
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 846
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 469
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka