Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F Med Barbie har det varit lite svårt med ryggningarna. Så jag lärde henne att backa på röstkommando (ja ja jag vet att det inte är rätt och att dressyr inte är trickträning osv). Backade först för hand med att peta på frambenen med dressyrspö och sa "backa", när hon backade fick hon beröm och godis. Sen var det enkelt att ta med upp på ryggen. Först petade jag lite med dressyrspöt på frambenen då också men det behövdes inte många gånger. Vi gick från fyror på ryggning på tävling till sjuor:).

@Amanda_F Med Barbie har det varit lite svårt med ryggningarna. Så jag lärde henne att backa på röstkommando (ja ja jag vet att det inte är rätt och att dressyr inte är trickträning osv). Backade först för hand med att peta på frambenen med dressyrspö och sa "backa", när hon backade fick hon beröm och godis. Sen var det enkelt att ta med upp på ryggen. Först petade jag lite med dressyrspöt på frambenen då också men det behövdes inte många gånger. Vi gick från fyror på ryggning på tävling till sjuor:).

Jag gjorde liknande med F fast jag hade med mig min sambo på backen som hjälpt till och petade på honom medans jag sa kommando och gav önskad hjälp. Även jag hade lärt in kommando från backen innan :)

Men hur skulle ni göra om ni skulle rida enligt "skolboken" då? Hur skulle ni vilja göra? @Catrool och @Fiorano

Känner att jag velar lite nämligen. C är bara ryggad för handen medan jag har alltid vridit mitt bäcken lite "bakåt" och det fattar han inte alls utan blir superstressad av det. När jag var liten fick jag lära mig att båda skänklarna skulle bak och sen stängde man handen.

Men hur skulle ni göra om ni skulle rida enligt "skolboken" då? Hur skulle ni vilja göra? @Catrool och @Fiorano

Känner att jag velar lite nämligen. C är bara ryggad för handen medan jag har alltid vridit mitt bäcken lite "bakåt" och det fattar han inte alls utan blir superstressad av det. När jag var liten fick jag lära mig att båda skänklarna skulle bak och sen stängde man handen.
Måste man göra enligt skolboken:p? Min kompis som tävlar ganska mycket och rider på högre nivå än vad jag, gör klickar in det, med en hundklicker alltså. Tror faktiskt att hon fått det från Kittel.

Jag lärde mig från en cowboy. Han ställde sig framför hästen och klappade på bogbladen med händerna. När hästen fattade att det betydde backa satte han sig på hästen, la fötterna framför sadeln och petade med tårna. Fin ryggning:up:

Jag vill nog också vinkla mitt bäcken som du säger och även jag lärde mig förr att båda skänklar skulle bak.

Jag skulle vilja rygga genom att vinkla mitt bäcken och sedan ha skänklarna lite längre bak kanske och växelvis kunna inverka med skänklarna och driva på rätt bakben. Typ? Ha ha svårt att förklara!

Beslutsångest!!
Funderar på detta med att kastrera eller inte. M fyllde 5 häromdagen och är alltså fortfarande hingst som sagt. Han är en otroligt trevlig hingst och sköter sig fint här hemma. Men det är mycket meck och jag måste hela tiden ha ögon i nacken på ett sätt jag inte är van vid sedan tidigare. Han biter och äter på allt hela tiden och då menar jag hela tiden. Grejjar konstant när jag leder honom i paddocken och ute. Igår bet han mig i ärmen och jag var snabb i min reaktion med spöt så han blev helt paff. Faktiskt så slutade han men jag tror tyvärr inte de kommer hålla i sig. Han är också rätt på när det kommer till mat i hagen så man får hålla sig utanför.

Jag behöver eg ingen hingst jag är ju en vanlig Svensson som förvisso hade tyckt de vart kul att visa honom men prio ett är ju att jag ska ha en trevlig häst för träning och tävling i dressyr och mys på hemmaplan.
Jag är rädd han ska bli helt personlighetsförändrad och jag är såklart rädd att jag ska ångra mig. Men det är lixom nu eller till hösten så jag måste bestämma mig.

Oj vad svårt, hade jag eget stall skulle jag kunna ha kvar en häst som fungerar som hingst fast den inte är tänkt till avel. Står man inackorderad så blir det såklart lite klurigare med att eventuellt flera ska hantera hästarna, hagar, ston o.s.v. Är det ens egna så har man större möjligheter att planera hagar, boxplats m.m för att få det att fungera. Sen brukar det inte bara så många olika som hanterar hästarna då.

På hur du beskriver honom här så låter det dock redan som att du någonstans kommit fram till att kastrera. Och har läst i senare inlägg att tid är bokad.

Jag är mest nyfiken på vilka hjälper andra ger @lady_vip för det här är första gången jag har problem med ryggningen, så jag har inte behövt tänka förut...
På en "färdig" häst så vinklar jag bäckenet. För att komma dit så börjar jag med att flytta hästens rumpa något steg åt sidan, kan nog säga att vi sick-sackar lite bakåt till att börja med. Efterhand som hästen förstår grejen kan jag börja rama in mer. Då blir det mindre sick-sack och istället mer rakt bakåt. Jag tänker att först måste hästen förstå att jag vill att den ska flytta sig, men inte gå framåt. När den har förstått det kan jag öka kraven. På så sätt tycker jag att jag får hästen bra mellan hjälperna och har bra kontroll på ryggningen. Jag kan enkelt ändra riktning eller styra upp en ryggning som är på väg att bli sned.

Om hästen blir stressad skulle jag gissa att den inte riktigt förstår, kanske har tidigare ägare haft andra hjälper? Eller så har den inte lärt sig alls än? I vilket fall kan du ju börja om med rörelsen för att då den som du vill ha det. Ta det bara lugnt och träna korta stunder. T.ex. gör halt flytta rumpan ett steg åt vänster, beröm och rid fram igen. Gör halt och stå still, rid fram igen. Tränar man för mycket på ryggningen har det ju en tendens att trassla till halterna under en period. Dock tycker jag det brukar lossna rätt snabbt när hästen har fattat grejen.

På en "färdig" häst så vinklar jag bäckenet. För att komma dit så börjar jag med att flytta hästens rumpa något steg åt sidan, kan nog säga att vi sick-sackar lite bakåt till att börja med. Efterhand som hästen förstår grejen kan jag börja rama in mer. Då blir det mindre sick-sack och istället mer rakt bakåt. Jag tänker att först måste hästen förstå att jag vill att den ska flytta sig, men inte gå framåt. När den har förstått det kan jag öka kraven. På så sätt tycker jag att jag får hästen bra mellan hjälperna och har bra kontroll på ryggningen. Jag kan enkelt ändra riktning eller styra upp en ryggning som är på väg att bli sned.

Om hästen blir stressad skulle jag gissa att den inte riktigt förstår, kanske har tidigare ägare haft andra hjälper? Eller så har den inte lärt sig alls än? I vilket fall kan du ju börja om med rörelsen för att då den som du vill ha det. Ta det bara lugnt och träna korta stunder. T.ex. gör halt flytta rumpan ett steg åt vänster, beröm och rid fram igen. Gör halt och stå still, rid fram igen. Tränar man för mycket på ryggningen har det ju en tendens att trassla till halterna under en period. Dock tycker jag det brukar lossna rätt snabbt när hästen har fattat grejen.
Hans tidigare ägare har bara ryggat för handen och inte använt sätet alls, det är när jag gör det som han spänner till och fryser mentalt. Men tids nog är han nog van vid mig också..

Jag ryggar för vikthjälper/sittbenen och små förhållningar, när hästen kan. När jag lär in, gör jag det föst själv från marken, att den ska backa från mig.
Sedan gör jag det med en medhjälpare, som petar ovanför knäna på hästen med jag sitter på, jag ryggar då för liksidiga hjälper. Tycker ryggning är skitsvårt och tar lång tid att lära in. De ska ju rygga aktivt och med bjudning och eftergift.

hur vinklar ni bäckenet, sätter ni er på svansen eller gör ni tvärtom dvs "svankar" och tippar övre delen framåt?
Jag har fått prova två andra hästar senaste dagarna för att känns hur jag "gör". Jag stänger handen, drar in magmusklerna, och behövs det mer än så tippar jag höften Så att sittbenen säger "gå bakåt" lite och drar bak skänkeln lite... När Jag ska gå fram tippar jag sittbenen tvärtom och driver framåt, sittbenens riktning bestämmer hästens riktning. Det är nog det mest fundamentala i mitt ridsystem.

Tycker du gör helrätt @Catrool har haft både hingst som varit i avel, hingst som inte varit i avel och sen kastrerad variant av den sistnämnda och det är såååå jobbigt när man inte har syfte med hingstigheten. Det var inte min häst men hans ägare var livrädd att han skulle förlora karaktär. Det gjorde han inte, allt annat blev bara lättare. Jag kunde låta vem som helst hålla på tävlingar (på den tiden har jag för mig att det var åldersgräns 18 år, vilket var jobbigt när jag höll på med ponnyer), jag kunde åka i samma lastbil som ston när vi skulle långt utan att behöva fråga om de brunstade osv osv.

*KL* En HELT annan fråga. Hur gör ni när ni vill få era hästar att rygga?

Jag ryggar genom att vinkla bäckenet så som jag vill ha hästens, dvs sätter mig mer på svansen. Och så drar jag tillbaks skänklarna ngt, driver och gör små förhållningar.

Jag lär dock hästar backa avsuttet först. Det är basic hantering liksom.
Och i inridning lär jag dem backa uppsuttet.

Ryggningen kommer senare. Det är en mer skolad rörelse och lärs som allt annat in gradvis och snyggas upp.

Har en liten fundering.
Det är ju inget måste att knoppa på dressyrtävling om jag förstått det rätt.
Men hur påverkar det helhetsintrycket på en tävling? Brukar det dras ner på poängen för att hästen inte är knoppade, utan istället visas i välvårdad lös man

Har en liten fundering.
Men hur påverkar det helhetsintrycket på en tävling? Brukar det dras ner på poängen för att hästen inte är knoppade, utan istället visas i välvårdad lös man
Jag tror det beror på hur lång manen är, domaren måste se hästens hals för att kunna göra en korrekt bedömning, tror jag.

Har en liten fundering.

Jag har tävlat med utsläppt man emellanåt (jag är kung på knoppar men ruskigt dålig på ponnyfläta) och det har aldrig dragit ner något. Den enda som har haft åsikter var lagledaren ;)

Jag tror det beror på hur lång manen är, domaren måste se hästens hals för att kunna göra en korrekt bedömning, tror jag.

Manen är inte längre än på bilden.
Den är så tjock att den är jobbig att fläta när den är så kort. Tunna den vill jag inte heller

Ursäkta bildvalet, men det var enda bilden som egentligen visade manen någorlunda

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 938
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 099
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 641
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar