Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Rugge Älskar bilden:D! För att manen sa vara bra att knoppa vill jag ha den ca 15 cm lång, klippt så den är tjock men nedekanten måste vara klippt uppåt så änden på flätorna blir lätthanterad. Din hästs man hade jag gjort många knoppar i eftersom den är så kort och tjock. Men hade inte tävlat utan, det funkar på ponnier med längre man möjligen.

Jag och ponnyhästen ska förhoppningsvis ut på vår första dressyrtävling snart. Men hur ska jag lägga upp dagen? Så fort det händer något runt omkring honom har han väldigt svårt att hålla fokus på mig utan är så nyfiken att han bara måste se allt som händer. Skritta fram länge för hand, så han kanske "kollat färdigt" men riskera att han blir trött i skallen av alla intryck innan ritten? Eller bara tuta och köra och se vad som händer? Hmm är svårt det här. Hur brukar ni som är lite mer rutinerade göra? Både jag och hästen har noll rutin på den här fronten :)

@Lii Jag tar nog 20-30 extra minuter på mig minst då hästen får gå runt och landa lite och känna att allt är ok. Sen blir det 10 minuter extra skritt med mig på ryggen också så man inte behöver stressa igång framridning på en spänd häst. När jag väl sätter igång och rider försöker jag fokusera på övergångar inom och mellan gångarter så att det aldrig blir statiskt och han får något att tänka på i stället för att leta efter saker att titta på...

Tack för ditt svar Amanda_F. Går du runt med hästen så den får landa innan du går in i stallet, förutsatt att du har uppstallning, eller gör du det innan du rider fram?

Tack för ditt svar Amanda_F. Går du runt med hästen så den får landa innan du går in i stallet, förutsatt att du har uppstallning, eller gör du det innan du rider fram?
Jag har inte tänkt så långt som med uppställning, ofta åker vi till tävlingsplats, tävlar och åker hem igen. Det brukar sällan kräva uppställning. Men så bor vi i sthlmsområdet och då är det sällan långa resor. Skulle vi ha åkt längre tror jag att jag skulle promenera lite innan jag ställde in i boxen också. Kontrollerade promenader är sällan av ondo, enligt mig.

• Gilla
Reactions: Lii
Ställer frågan här i stället för att orka kolla i TR. Hur tätt får en tävlingsarrangör lägga ens starter när man rider mer än en häst? I helgen har jag strax under en timme mellan hästarna (två olika klasser). Det känns rätt tajt tycker jag. Tänkte höra av mig till arrangören men hade varit bra att veta om de måste ändra på när jag ska starta.

✦ Ryttaren har inte rätt att få bättre startordning än att åtta startande ekipage skiljer ryttarens starter åt.

Det här hittade jag i TR. Ett tips är att man skriver i meddelande till arrangör om man vill ha mer tid emellan sina hästar

Åh jag är så nervös, lämnade in M för operation/kastrering i morse kl 08. Hoppas så innerligt att allt går smidigt och bra. Var många operationer inbokade så om han tas sent kanske han måste stanna över natten, hoppas han slipper de!

dsc_0253-2.jpg

Åh jag är så nervös, lämnade in M för operation/kastrering i morse kl 08. Hoppas så innerligt att allt går smidigt och bra. Var många operationer inbokade så om han tas sent kanske han måste stanna över natten, hoppas han slipper de!

dsc_0253-2.jpg

Håller tummarna!

Har en liten fundering.
Det är ju inget måste att knoppa på dressyrtävling om jag förstått det rätt.
Men hur påverkar det helhetsintrycket på en tävling? Brukar det dras ner på poängen för att hästen inte är knoppade, utan istället visas i välvårdad lös man

Jag har lite samma problem.. min häst har svintoman, kort och tjock och de blir riktigt fula knoppar
Problemet löstes genom att göra sk dounats=) och göra fina "kärringknutar liknande denna på bilden.
7 stycken blir det och det är otroligt vackert tycker jag.
Bild lånad från Google
Men det är typ så här jag gör.. flätan är fejk för min häst har inte så lång man att en fläta runt är möjlig. och köper en som är till vanlig blont hår finns på typ Glitt*r och så tar man vad man har att dekorera
Blommor stenar band osv=)
Lovar att man är unik inne på tävlingebanan om inte=)

DSC_0073_zpsg2eatctb.jpg

Jag har lite samma problem.. min häst har svintoman, kort och tjock och de blir riktigt fula knoppar
Problemet löstes genom att göra sk dounats=) och göra fina "kärringknutar liknande denna på bilden.
7 stycken blir det och det är otroligt vackert tycker jag.
Bild lånad från Google
Men det är typ så här jag gör.. flätan är fejk för min häst har inte så lång man att en fläta runt är möjlig. och köper en som är till vanlig blont hår finns på typ Glitt*r och så tar man vad man har att dekorera
Blommor stenar band osv=)
Lovar att man är unik inne på tävlingebanan om inte=)

DSC_0073_zpsg2eatctb.jpg

Fint, men har du stenar/blommor osv. i hästens man? Det är jag ganska säker på att man inte får ha, tyvärr. Måste dubbelkolla TR men har för mig att det är "inga dekorationer"

Fint, men har du stenar/blommor osv. i hästens man? Det är jag ganska säker på att man inte får ha, tyvärr. Måste dubbelkolla TR men har för mig att det är "inga dekorationer"[/QUOTE

Nu tävlar jag inte dressyr utan körning och vet faktiskt inte men en fläta borde va okej vid tävling i alla fall tycker man
Men på träningarna kan man ju också va fin=)
Jag ska träna för Tomas Eriksson i helgen och tänker va tävlingsfin då=) kul tycker jag att piffa upp sig lite extra=)

Kollade nu och man får smycka manen med stenar och dekorationsfläta.
Men man får inte anväda sig av blommor rosetter eller liknande typ blad eller gubbar.
Så som på bilden ovan är vad jag förstått tillåtet i samtliga grenar=)
I min tävlingsgren är även rosetter tillåtet i maratondelen =)

Angående flätandet så står det såhär i TR II (sid. 28):

"7. Dekoration
7.1. All dekoration av häst med föremål som rosetter, blommor eller liknande är förbjudet.
7.2. Flätning av man och svans samt mönsterrykt på bakdelen är tillåtet. Manens flätor och knoppar får dekoreras/utsmyckas, dock inte med rosetter, blommor eller liknande. Varningsrosett i svan- sen är inte att betrakta som dekoration utan är tillåtet. Lössvans är förbjuden.
7.3. Dekor/utsmyckning på hästens utrustning är tillåtet, men får inte såra eller skada hästen.
7.4. Åsidosättande av reglerna i detta moment leder till avstäng- ning ur klass/klasser."

Visst är det lite vagt i den där texten? Får utsmyckas, men inte med rosetter, blommor eller liknande. Vad FÅR man då smycka med? (Hej, jurist javisst, sånt där blir jag gaaalen på).

Maraton, är det körning då? Där brukar det ju vara riktigt roligt med färger och matchande för övrigt, älskar sånt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 933
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 040
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 209
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 636
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar