Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har idag RIDIT -och jag skriver med stora bokstäver för jag har ridit så svetten rann... En kompis har för många hästar och för lite tid så jag red ut med henne igår och har ridit mer ordentligt idag = jag kommer inte kunna gå imorgon... Och då ska jag rida en annan av hennes hästar. Idag blev det en 9-åring med placeringar MSVB (börjat trampa och lite sånt), kul för jag red den hästen en del när den var 4-5 år. Imorgon blir det hennes St Georg-häst som jag aldrig ridit innan (och tydligen skulle hon inte ens komma ut till stallet själv utan lämnar mig till mitt öde :nailbiting:). Hursomhelst, svettigt var det idag och vi kan väl säga att jag räknat ut varför hon har storlek 34 i kläder och inte jag :p

Hoppar rakt in i tråden, och hoppas någon kan hjälpa mig. Är anmäld till en dressyrtävling den 30 Maj. Men hästen är halt och jag tvivlar på att det kommer bli någon start. Om jag återtar min anmälan, går det att efteranmäla sig till samma klass igen? I mån av plats givetvis....

Hoppar rakt in i tråden, och hoppas någon kan hjälpa mig. Är anmäld till en dressyrtävling den 30 Maj. Men hästen är halt och jag tvivlar på att det kommer bli någon start. Om jag återtar min anmälan, går det att efteranmäla sig till samma klass igen? I mån av plats givetvis....
Om jag var du skulle jag kolla när ordinarie anmälningstid går ut, hur länge du kan återta utan kostnad. Avvakta lite och se om hältan lägger sig...

Bullen och jag var på träning idag och han var riktigt fin :) Vi övade lite på skolorna (öppna och sluta) och det var lite svårt för mig att få ihop koordinationen, men efter ett par försök blev det ok. De är inte färdiga eller perfekta på något vis, men vi har inte jobbat så mycket med dem än och han är inte tillräckligt stark än för att göra dem perfekt. Det känns kul att ha nåt att jobba med dock. Vi jobbade även på galoppfattningar från skritt och gjorde han bra :up: Vi provade även på att samla upp galoppen lite, men det var svårt och tungt tyckte han. Det är ju inte så konstigt heller eftersom styrkan för det saknas, men man måste börja någonstans :) Hoppas att ridkänslan från idag håller i sig till helgen då vi ska på tävling :nailbiting:

Det är bestämt att Ninya ska betäckas nu i maj, så fort hon kommer igång och brunstar.
Jag vet sjutton inte hur jag ska klara mig, det kommer ju bli typ ett halvår som hon inte rids. Känns ganska exakt som att inte få andas på ett halvår. För att inte tala om att jag är så rädd att nåt ska gå fel. Hoppas så jävla mycket att hon inte tar sig..
Nyfiken fråga, vad är det för stam på henne? Hon är väldigt lik min svarta dam :)

Beslutsångest!!
Funderar på detta med att kastrera eller inte. M fyllde 5 häromdagen och är alltså fortfarande hingst som sagt. Han är en otroligt trevlig hingst och sköter sig fint här hemma. Men det är mycket meck och jag måste hela tiden ha ögon i nacken på ett sätt jag inte är van vid sedan tidigare. Han biter och äter på allt hela tiden och då menar jag hela tiden. Grejjar konstant när jag leder honom i paddocken och ute. Igår bet han mig i ärmen och jag var snabb i min reaktion med spöt så han blev helt paff. Faktiskt så slutade han men jag tror tyvärr inte de kommer hålla i sig. Han är också rätt på när det kommer till mat i hagen så man får hålla sig utanför.

Jag behöver eg ingen hingst jag är ju en vanlig Svensson som förvisso hade tyckt de vart kul att visa honom men prio ett är ju att jag ska ha en trevlig häst för träning och tävling i dressyr och mys på hemmaplan.
Jag är rädd han ska bli helt personlighetsförändrad och jag är såklart rädd att jag ska ångra mig. Men det är lixom nu eller till hösten så jag måste bestämma mig.

@Catrool ska du ha honom i avel? Om inte, kastrera!

Igår red jag privat/dressyrlektion på d-ponny, basicridning men att det kan vara så svårt! Jag vet ju i huvudet hur det ska vara men koordinationen är ju kass alltså. Helt slut var jag och ponny började knappt jobba :D Idag red jag ut på min gamla bästaste tanten.. Blåste som tusan men vi höll oss kvar på vägen. Har redan betalt för lektion nästa vecka igen :)

@Catrool ska du ha honom i avel? Om inte, kastrera!

Igår red jag privat/dressyrlektion på d-ponny, basicridning men att det kan vara så svårt! Jag vet ju i huvudet hur det ska vara men koordinationen är ju kass alltså. Helt slut var jag och ponny började knappt jobba :D Idag red jag ut på min gamla bästaste tanten.. Blåste som tusan men vi höll oss kvar på vägen. Har redan betalt för lektion nästa vecka igen :)

Avel inte det primära, träning tävling och vardag är de primära. Sedan hade det ju varit kul att visa honom och kul att ev. låta betäcka om vi hamnade i de scenariot men de är inte de ändamålet jag köpt honom för.

Fast han lär ju bli ännu värre för dig att hantera om han får betäcka? Att ha hingst är ju ett himla ansvar och meck. Staketen måste ju i princip vara ointagliga och oöverkomliga o vem har såna staket? Så kastrera du, så personlighetsförändrad lär han inte bli.

Fast han lär ju bli ännu värre för dig att hantera om han får betäcka? Att ha hingst är ju ett himla ansvar och meck. Staketen måste ju i princip vara ointagliga och oöverkomliga o vem har såna staket? Så kastrera du, så personlighetsförändrad lär han inte bli.

Ja absolut så troligen skulle man inte låta han göra de försen senare i livet i så fall. Men som sagt de är ju inte prio. Tänkte ringa och rådfråga vet i morgon.

@Catrool Om du inte har ett stort intresse av att visa honom och han verkligen är ett hingstämne med bra linjer osv så kastrera. Juno köptes som hingstämne och min tanke var att visa honom. Som inackorderad är jag dock beroende av att andr kan hantera mina hästar och när han slog ner stallägaren fanns det bara att kastrera (kan säga att det börjades med att han gick och nafsade i armen på den som ledde, jag läxade honom ordentligt men det gjorde inte de andra i stallet, och till slut drog han det ett steg längre...).

Efter kastreringen blev Juno mycket lugnare och mer harmonisk ganska omgående. Efter knappt 1,5 månad gick han med sto i hagen och har aldrig visat tendenser att betäcka. Det är väldigt skönt att slippa känslan av att behöva ha ögon i nacken som man måste med en hingst. Men det sitter fortfarande kvar lite både hos mig och Juno att jag behöver vakta honom extra när jag rider ut med nya hästar osv. Han blåser gärna upp sig och ska visa sig stöddig.

@Catrool Om du inte har ett stort intresse av att visa honom och han verkligen är ett hingstämne med bra linjer osv så kastrera. Juno köptes som hingstämne och min tanke var att visa honom. Som inackorderad är jag dock beroende av att andr kan hantera mina hästar och när han slog ner stallägaren fanns det bara att kastrera (kan säga att det börjades med att han gick och nafsade i armen på den som ledde, jag läxade honom ordentligt men det gjorde inte de andra i stallet, och till slut drog han det ett steg längre...).

Efter kastreringen blev Juno mycket lugnare och mer harmonisk ganska omgående. Efter knappt 1,5 månad gick han med sto i hagen och har aldrig visat tendenser att betäcka. Det är väldigt skönt att slippa känslan av att behöva ha ögon i nacken som man måste med en hingst. Men det sitter fortfarande kvar lite både hos mig och Juno att jag behöver vakta honom extra när jag rider ut med nya hästar osv. Han blåser gärna upp sig och ska visa sig stöddig.

Tack , precis de jag är orolig för och jag har sett tendenser till att han gått på min sambo som inte förstår allvaret och då kände jag att jag måste fundera ordentligt på detta. Bokat tid för kastrering på klinik 19/5 vilket var den tidigaste tiden dem hade. Men eftersom de tar honom liggande så var det inte lika känsliga för flugor och värme, även om det är bra att göra det så tidigt som möjligt så klart, men infektionsrisken finns ju alltid där.

Tack , precis de jag är orolig för och jag har sett tendenser till att han gått på min sambo som inte förstår allvaret och då kände jag att jag måste fundera ordentligt på detta. Bokat tid för kastrering på klinik 19/5 vilket var den tidigaste tiden dem hade. Men eftersom de tar honom liggande så var det inte lika känsliga för flugor och värme, även om det är bra att göra det så tidigt som möjligt så klart, men infektionsrisken finns ju alltid där.
Klokt beslut! Efter att ha haft en klapphingst i nästan ett år, i tron att det var en valack, så säger jag bara en sak. ALLA handjur som inte ska användas i avel, bör (läs SKA) kastreras!

Min är fortfarande väldigt plockig, och det går nog allvarligt inte att få bort bitandet från honom. Han hugger inte, utan mer retas och låtsas bitas (typ som en hund som busar) och väntar på reaktion från mig. Drygt, men det är sån han är.
Jag märkte ingen negativ förändring på honom efter hans (andra) kastrering mer än att han blev lite tjurig mot andra hästa, drog bak öronen för att visa sin missnöjdhet om boxgrannen kollade på honom typ :p. Första året jag hade honom, alltså när han var klapphingst , så såg jag honom aldrig dra bak ett öra, någonsin. Han var alltid lika glad och nyfiken och otroligt positiv.
Nu har jag en tuff valack med enorm personlighet. Han har utvecklat mig enormt och han är genomsnäll men jag måste alltid vara på min vakt då han inte har riktigt koll på läget alltid och kan lika gärna hoppa in i en stenmur om något skulle skrämma honom :D.

Klokt beslut! Efter att ha haft en klapphingst i nästan ett år, i tron att det var en valack, så säger jag bara en sak. ALLA handjur som inte ska användas i avel, bör (läs SKA) kastreras!

Min är fortfarande väldigt plockig, och det går nog allvarligt inte att få bort bitandet från honom. Han hugger inte, utan mer retas och låtsas bitas (typ som en hund som busar) och väntar på reaktion från mig. Drygt, men det är sån han är.
Jag märkte ingen negativ förändring på honom efter hans (andra) kastrering mer än att han blev lite tjurig mot andra hästa, drog bak öronen för att visa sin missnöjdhet om boxgrannen kollade på honom typ :p. Första året jag hade honom, alltså när han var klapphingst , så såg jag honom aldrig dra bak ett öra, någonsin. Han var alltid lika glad och nyfiken och otroligt positiv.
Nu har jag en tuff valack med enorm personlighet. Han har utvecklat mig enormt och han är genomsnäll men jag måste alltid vara på min vakt då han inte har riktigt koll på läget alltid och kan lika gärna hoppa in i en stenmur om något skulle skrämma honom :D.

Tack, känns som jag gör rätt! :) Skönt att höra om era erfarenheter!

Känns ändå bra, tror detta är det bästa. Har bokat upp en rundbal halm nu också för hemkomsten.

Tycker du gör helrätt @Catrool har haft både hingst som varit i avel, hingst som inte varit i avel och sen kastrerad variant av den sistnämnda och det är såååå jobbigt när man inte har syfte med hingstigheten. Det var inte min häst men hans ägare var livrädd att han skulle förlora karaktär. Det gjorde han inte, allt annat blev bara lättare. Jag kunde låta vem som helst hålla på tävlingar (på den tiden har jag för mig att det var åldersgräns 18 år, vilket var jobbigt när jag höll på med ponnyer), jag kunde åka i samma lastbil som ston när vi skulle långt utan att behöva fråga om de brunstade osv osv.

*KL* En HELT annan fråga. Hur gör ni när ni vill få era hästar att rygga?

Tack, känns som jag gör rätt! :) Skönt att höra om era erfarenheter!

Känns ändå bra, tror detta är det bästa. Har bokat upp en rundbal halm nu också för hemkomsten.
Kan även säga att min kastrerades veckan innan midsommar och det var inga som helst problem.
Jag tror verkligen att du gör rätt, och att du kommer kunna andas ut! :)

@Amanda_F och @Martina_m så skönt att höra!

Tack till er alla, känns bättre nu. De ska nog bli bra detta, min fina häst :)

wpid-2015-05-08-11-16-24-jpg.jpeg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 938
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 097
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 641
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar